ماموریت چاندرایان ۲ هند به دلیل مشکل فنی به تعویق افتاد

۲۴ تیر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
چاندرایان ۲

سازمان فضایی هند قصد داشت شب گذشته ماموریت چاندرایان ۲ را راهی ماه کند اما پرتاب این فضاپیما به دلیل مشکل فنی به تعویق افتاد.

دستور لغو ماموریت ۵۶ دقیقه پیش از زمان تعیین‌شده برای پرتاب صادر شد. قرار است تاریخ جدید ارسال فضاپیمای چاندرایان ۲ به زودی اعلام شود. مسئولان آژانس پژوهش فضایی هند اطلاعاتی درباره‌ی نکات فنی مشکل پیش آمده ارائه نکرده‌اند. هنوز مشخص نیست مشکلی در فضاپیما تشخیص داده شده یا این که مشکل فنی در موشک شناسایی شده است.

چاندرایان ۲ بزرگ‌ترین ماموریت فضایی هند است که قرار است در جریان آن یک مدارگرد، یک سطح‌نشین و یک سطح‌نورد به ماه ارسال شوند.

ماموریت ۱۴۲ میلیون دلاری چاندرایان ۲ دومین ماموریت هند به سمت ماه است. هند پیش از این مدارگرد چاندرایان ۱ را در سال ۲۰۰۸ به مدار ماه ارسال کرده بود. ماموریتی که در کشف مولکول‌های آب در ماه نقش داشت.

در ماموریت چاندرایان ۲ نیز یک مدارگرد در مدار ماه قرار خواهد گرفت. اما علاوه بر آن یک سطح‌نشین و یک سطح‌نورد نیز به قطب جنوب ماه فرستاده خواهند شد.

در صورت موفقیت ماموریت چاندارایان ۲ هند پس از آمریکا، روسیه و چین به چهارمین کشوری تبدیل خواهد شد که توانسته فضاپیمایی را روی سطح ماه فرود بیاورد. علاوه بر این هند اولین کشوری خواهد بود که فضاپیمایی را در قطب جنوب ماه قرار می‌دهد. دهانه‌هایی که در قطب جنوب ماه قرار دارند مقدار زیادی یخ آب را در خود جای داده‌اند و به همین دلیل این قسمت از ماه در سال‌های اخیر توجه سازمان‌های فضایی مختلف را به خود جلب کرده است. منابع یخ آب عظیم قطب جنوب ماه می‌تواند نکته‌ی مثبت مهمی در سفرهای سرنشین‌دار به مقصد ماه باشد.

قطب جنوب ماه محل انتخاب شده برای انجام سفرهای سرنشین‌دار ناسا به مقصد ماه نیز هست. سفری که طبق برنامه قرار است در سال ۲۰۲۴ انجام شود.

عکس کاور: قوی‌ترین موشک هند آماده پرتاب فضاپیمای چاندرایان ۲. این ماموریت به دلیل مشکل فنی به تعویق افتاد.

Credit: ISRO

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه