معرفی فراری SF90 Stradale؛ خودروسازی روی مرز تکنولوژی

۱۱ خرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

فراری از بسیاری جهات پرچمدار سرعت و جسارت در صنعت خودرو به حساب می‌آید و حتی در زمینه مارکتینگ نیز با فاصله‌ای نجومی از رقبای خود جلوتر است، اما آن‌چه هسته پیشتازی فراری را در بازار پر رقابت و کم تیراژ ساخت خودروهای گران قیمت تشکیل می‌دهد، چیزی نیست جز تلفیق فناوری خودروهای مسابقه‌ای و جاده‌ای که فراری در طی دوران فعالیت خود بهتر از هر خودروساز دیگری به این مهم عمل کرده است. به همین دلیل نیز ساخته‌های مارانللو مورد توجه علاقه‌مندان صنعت خودرو و کلکسیونرهای بزرگ و ثروتمند قرار می‌گیرند.
محصول تازه این شرکت با نام عجیب SF90 Stradale نیز از این قاعده مستثنی نیست و یک سوپر اسپرت کاملا جدید با ساختاری فوق مدرن محسوب می‌شود که نام خود را اتفاقا از نام خودرو فرمول یک فصل ۲۰۱۹ به عاریت گرفته و در مشخصات فنی نیز شباهت‌هایی به جنگنده فراری در پیست های فرمول یک دارد.


در توضیح علت نامگذاری این مدل اشاره به همین نکته کافیست که بگوییم عدد ۹۰، به سابقه ۹۰ سال حضور فراری در مسابقات اتومبیل رانی (پیش از تاسیس شرکت خودروسازی مستقل) باز می‌گردد و از این جهت اهمیت ویژه‌ای برای اهالی سرعت و هیجان دارد.
آن‌چه SF90 جدید را از تولیدات قبلی فراری متمایز می‌سازد، استفاده از آخرین نوآوری‌های مربوط به موتورهای هیبریدی به حساب می‌آید که مستقیما از تکنولوژی فراری در فرمولاوان به عاریت گرفته شده است و زمینه ساز استخراج قدرتی در حدود ۹۸۶ اسب بخار (تلفیق قدرت موتور های بنزینی و برقی) خواهد بود بنابراین SF90 حالا تبدیل به پرقدرت‌ترین محصول تولید انبوه تاریخ فراری شده است و این درحالیست که مدل قبلی در این زمینه (فراری لفراری) یک محصول تولید محدود محسوب می شد.


بنابراین بیراه نیست که بگوییم SF90 حالا به نمادی برای تولید انبوه یک تکنولوژی فوق پیشرفته بدل شده است و این چیزی است که تاکنون بالاترین سطح صنعت خودروسازی (هایپرکار) کمتر دیده شده است.
فراری SF90 به لطف بهره‌گیری بیشتر از قطعات کامپوزیتی فیبرکربنی و ساختار آلومینیومی بخش‌های فلزی، سبک‌وزن‌تر از اسلاف خود است و از حیث آیرودینامیک نیز به‌لطف وجود قطعات مربوط به آیرودینامیک متغییر (باز و بسته شدن انواع فلپ ها و دریچه ها در شرایط مختلف رانندگی)، ساختاری بسیار پیشرفته دارد.


با این وجود شاید در نگاه اول، طراحی SF90 چندان جذاب‌تر از لفراری یا سایر تولیدات کارخانجات مودنا نباشد، اما در زیر پوسته بدنه شاهد استفاده از دو موتور الکتریکی مجزا برای محور جلو هستیم که از طریق یک سیستم مکاترونیکی پیچیده با یکدیگر هماهنگ می شوند و در حد واسط موتور بنزینی و گیربکس نیز موتور برقی دیگری وظیفه بهبود قدرت و گشتاور را بر عهده گرفته است.
بنابراین شاهکار مهندسان فراری را باید هماهنگ‌سازی سه پیشرانه برقی، یک موتور بنزینی و یک گیربکس هشت سرعته دوبل کلاچ به بهترین نحو ممکن دانست که از نظر علم مهندسی مکانیک، نرم افزار، برق، کنترل و سخت افزار، پروژه ای مرد افکن تلقی می شود.


موتورهای برقی قادر به تولید ۲۱۷ اسب بخار قدرت هستند و به واسطه یک باتری نسبتا جمع و جور با ظرفیت ۷.۹ کیلو وات ساعت، می توانند قابلیت حرکت به‌صورت تمام برقی را برای ۲۵ کیلومتر فراهم آورند. این در حالیست که در حالت تمام برقی نیز دست‌یابی به سرعت ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت امکان‌پذیر است. بنابراین رانندگان خوشبخت فراری SF90 می‌توانند رانندگی کاملا پاک و سبز را در فضای شهری تجربه کنند و با رسیدن به جاده‌های آزاد یا پیست مسابقه، موتور ۷۶۹ اسب بخاری و ۸۰۰ نیوتن متری درون سوز را آتش کرده و با وجود تمامی ۹۸۶ اسب بخار به جان آسفالت بیافتند.


شتاب صفر تا صد ۲.۵ ثانیه ای و حداکثر سرعت ۳۴۱ کیلومتر بر ساعت از دیگر ویژگی‌های فراری SF90 هستند، بنابراین باید گفت که فراری موضوع حداکثر سرعت را به‌کلی از دستور کار خود خارج کرده است و قصد ندارد در این مورد به جنگ خودروهای فوق سریعی نظیر بوگاتی شیرون برود که بیش از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت می‌گیرند.


اما آنچه در مورد فراری SF90 درخشان است، قابلیت این خودرو یک هزار اسب بخاری در استفاده روزمره محسوب می‌شود که به لطف انبوهی از تکنولوژی‌ها امکان پذیر شده است. مهندسان فراری چهار حالت متفاوت رانندگی را بین رانندگی کاملا برقی تا حالت تهاجمی برای ثبت بهترین زمان در پیست (فعالیت همزمان موتورهای برقی و بنزینی با بیشترین توان) را شامل می‌شود. همچنین ۸۰ درصد از ادوات مختلف کابین از روی فرمان قابل کنترل است و SF90 یرای نخستین بار به سیستم هد آپ دیسپلی (HUD) مجهز شده است تا راننده بتواند با نهایت تمرکز و بدون نگاه کردن به نشانگرها، به‌پیش بتازد.

فراری هنوز قیمت دقیق SF90 را اعلام نکرده است اما براساس اطلاعات اولیه، رقم مذکور عددی بین ۵۰۰ الی ۷۵۰ هزار پوند خواهد بود، بنابراین می توان گفت که عملا با یک فراری فوق گران قیمت با قیمتی میلیون دلاری طرف هستیم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar احسان

    یعنی از پرایدم خفن تره؟؟؟!!

  2. Avatar shahabmp

    “رانندگان خوشبخت فراری SF90 می‌توانند رانندگی کاملا پاک و سبز را در فضای شهری تجربه کنند” !!!!
    ۱. با یه باتری ۷.۹ وات ساعتی روی اون ماشین سنگین نهایتا میتونید تا ۳۰، ۴۰ کیلومتر رو حالت برقی برونید که اونم فکر نکنم ممکن باشه چون هایپرکار های هیبریدی فراری قابلیت استفاده از حالت تمام الکتریکی ندارن بعید میدونم برای این مورد هم بزارن که البته نوشتید گذاشتن این حالتو، که بازم آخه کی فراری میخره که رو حالت برقیش با صفر تا صد ۱۵، ۱۶ ثانیه ای و تاپ اسپید ۱۳۵ کیلومتر و بدون صدای انجین رانندگی کنه!!!
    ۲. اگه مثل لافراری پلاک نشه واجازه تردد خیابونی نداشته باشه جایی جز پیست نمیتونه فعالیت کنه که البته بعیده نشه چون مثل لافراری تولید محدود نیست!!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه