مغلطه‌‌ی اشتباه گرفتن حقوق قانونی با ارزش‌های اخلاقی (Rights to Ought Fallacy) | مغلطه به زبان آدمیزاد (۱۹۳)

۲۴ اسفند ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

تعریف: مغلطه اشتباه گرفتن حقوق قانونی با ارزش‌های اخلاقی موقعی اتفاق می‌افتد که شخصی بایدها و نبایدهای اخلاقی را با حق‌وحقوق قانونی قاطی کند. این مغلطه بین حق‌طلبان متعصب رایج است،‌ چون این افراد تفاوت بین حقوق مدنی و آرمان‌های اخلاقی را نادیده می‌گیرند. بایدها و نبایدهایی که این افراد ازشان حرف می‌زنند، اغلب بر پایه‌ی ارزش‌های اخلاقی ذهنی (Subjective) بنا شده‌اند (یا حداقل ارزش‌هایی که طرف مقابل بهشان اعتقاد ندارد)، نه حقوق و قوانین عینی‌تری (Objective) که تقریباً همه به رسمیت می‌شناسندشان. این مغلطه تلاشی برای مخفی نگه داشتن این حقیقت است. 

معادل انگلیسی: Rights to Ought Fallacy

معادل‌های جایگزین: مغلطه‌ی حقوق مشروطه 

الگوی منطقی: 

شخص A نباید کار X را انجام می‌داد. 

شخص A حق داشت کار X را انجام دهد. بنابراین شخص A باید کار X را انجام می‌داد. 

مثال ۱: 

کارل: سلام بیلی. خوشحالم می‌بینمت! فکر کنم توی کارخونه‌ی ما بهت خوش بگذره! 

بیلی: هی، تو ایرلندی هستی!‌ من هرچی کارگر کارخونه‌ی ایرلندی می‌شناسم کارش عالی بوده. ایرلندی‌ها جون می‌دن برای کارگری تو کارخونه. غافلگیر شدم توی مقام مدیریت دیدمت. 

کارل: جانم؟ 

بیلی: زیاد جدی نگیر. من از حق آزادی بیان برخوردارم و دارم از این حق استفاده می‌کنم. آیا با قانون مشروطه‌ی ایالات متحده مشکلی داری؟ از آمریکا بدت میاد؟ 

توضیح: پر واضح است که بیلی از واقعیت‌های تفاوت‌های فرهنگی اطلاعی ندارد و مهارت‌های اجتماعی‌اش بسیار ضعیف است. او حق دارد نظر خودش را بیان کند، ولی ظاهراً برایش مهم نیست که شاید نظرات او بقیه را برنجاند. حقوق قانونی در خلاء تعیین نمی‌شوند. این مفاهیم عضوی از مجموعه‌ی بزرگ‌ترند که شامل قراردادهای اجتماعی مثل ظرافت بیان، رفتار صحیح و مهربانی می‌شود. 

مثال ۲: 

یکی از بزرگ‌ترین سوپراستارهای شوهای ریالیتی (Reality TV) از شوی «Goose Galaxy» اخیراً با مجله‌ی GM (مخفف Geese Monthly) مصاحبه کرد. توی این مصاحبه به مصاحبه‌کننده گفت که طبق باورهای شخصی‌ش، امپراطور کهکشان حکم کرده همه‌ی کاربران MAC «گناهکار» هستن و استفاده از MAC باعث ایجاد میل به برقراری رابطه‌ی جنسی با کامپیوتر می‌شه. تعداد زیادی از کاربرای MAC و کسایی که از MAC استفاده نمی‌کنن،‌ به خاطر این بیانات غلط و توهین‌آمیز اعتراض خودشونو اعلام کردن، ولی طرفداران Goose Galaxy در جواب گفتن که این سوپراستار حق داره هرچی دلش می‌خواد بگه، چون طبق متمم اول قانون اساسی آمریکا از حق آزادی بیان برخورداره. 

توضیح: ادعای مخالفان این بود که نظرات مطرح‌شده غلط و توهین‌آمیز هستند (هیچ پژوهشی موفق نشده ثابت کند که استفاده از MAC باعث ایجاد میل به برقراری رابطه‌ی جنسی با کامپیوتر می‌شود) و سوپراستار شوی ریالیتی نباید این حرف‌ها را می‌زد. با این حال، طرفداران Goose Galaxy در جواب اعلام کردند سوپراستار حق داشت این حرف‌ها را بزند، برای همین باید این حرف‌ها را می‌زد. دقت کنید که هیچ ادعایی درباره‌ی حق و حقوق مطرح نشده است. طرفداران شو به مغلطه‌ی مرد پوشالی (Strawman Fallacy) توسل جسته‌اند. اما این مغلطه حتی از مرد پوشالی نیز پا را فراتر می‌گذارد، چون طرفداران Goose Galaxy از این‌که سوپراستار حق داشته از لحاظ قانونی این حرف‌ها را بزند، نتیجه‌گیری کرده‌اند که باید این حرف‌ها را می‌زده است. 

اسثتنا: اگر ارزش‌های فردی شما با حقوق قانونی جامعه همسو باشند، می‌توانید ادعا کنید که هر شخص باید بر اساس حقوق خود عمل کند و این ادعا مغلطه‌آمیز نیست، ولی به شرط این‌که به هنگام ارائه‌ی دلیل پای حق‌وحقوق را وسط نکشید. 

مثال: احساس من بهم می‌گه استفاده از MAC غیراخلاقیه. برای همین لازم می‌بینم از کاربران MAC انتقاد کنم، و بله، قانون این اجازه رو به می‌ده. 

منابع: 

این مغلطه را خود بو بنت ابداع کرده است. 

ترجمه‌ای از: 

Logically Fallacious

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه