مغلطه‌‌ی توضیح امر غیرممکن (Subverted Support) | مغلطه به زبان آدمیزاد (۲۱۱)

۲۴ اسفند ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

تعریف: مغلطه توضیح امر غیرممکن موقعی اتفاق می‌افتد که شخصی سعی کند پدیده‌ای را توضیح دهد که اتفاق نمی‌افتد/نیفتاده یا حداقل مدرکی برای اتفاق افتادن آن موجود نیست. این مغلطه یکی از انواع مغلطه‌ی مصادره به مطلوب (Begging the Question) (شماره‌ی ۷۵) است. 

معادل انگلیسی: Subverted Support

الگوی منطقی: 

X به خاطر Y اتفاق می‌افتد/افتاده (در حالی که X اصلاً اتفاق نمی‌افتد/نیفتاده)

مثال ۱: 

دلیل این‌که سالانه میلیاردها کودک از گرسنگی می‌میرن، بی‌تفاوتی من و شماست. 

توضیح: سالانه میلیاردها کودک از گرسنگی نمی‌میرند. این رقم حتی نزدیک به واقعیت هم نیست. اگر این رقم نزدیک به واقعیت بود، می‌شد آن را تلاشی برای بزرگنمایی در نظر گرفت تا مخاطب این بیانیه را به‌عنوان حقیقت بپذیرد و به جای فکر کردن به خود بیانیه، به دلیل پشت وقوع آن فکر کند. 

مثال ۲: 

همون‌طور که توی کتاب مقدس ذکر شده، قبلاً توی آسمون گنبدی بود که مانع از ریختن «آب آسمانی» روی زمین می‌شد. امروزه این گنبد وجود نداره،‌ چون طوفان نوح نابودش کرد. 

توضیح: دلیل این‌که امروزه این گنبد وجود ندارد این است که هیچ‌گاه وجود نداشته است. گوینده طوری درباره‌ی دلیل وجود نداشتن آن در عصر حاضر حرف می‌زند که انگار مخاطب وجودیت پیشین آن را به‌عنوان حقیقی انکارناپذیر پذیرفته است. 

استثنا:‌ اگر گوینده در استدلال خود وقوع پدیده را به شکل خبری اعلام کرده باشد، مغلطه‌ای اتفاق نمی‌افتد. 

مثال: گنبد آسمانی سازه‌ای چادرمانند بود که طبق اون چیزی که تو کتاب مقدس توصیف شده، مانع از ریختن «آب آسمانی» به زمین می‌شد. امروزه این گنبد وجود نداره، چون طوفان نوح نابودش کرد. 

منابع: 

مغلطه‌ای رایج در اینترنت. منبع آکادمیک برای آن یافت نشد.

ترجمه‌ای از: 

Logically Fallacious

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه