مغلطه‌‌ی چرخش اطلاعات (Spin Doctoring) | مغلطه به زبان آدمیزاد (۲۰۲)

۲۴ اسفند ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

تعریف: مغلطه چرخش اطلاعات موقعی اتفاق می‌افتد که شخصی اطلاعات را به شکلی گول‌زننده به مخاطب عرضه کند، طوری که مخاطب تفسیر موردنظر او را از این اطلاعات داشته باشد، نه آن واقعیتی که اطلاعات سعی در انتقالش دارد. 

معادل انگلیسی: Spin Doctoring

معادل‌های جایگزین: چرخش خبری، توجیه‌گری

الگوی منطقی: 

X نماینده‌ی واقعیت است.

اطلاعات به‌نحوی ارائه شده‌اند که به نظر می‌رسد Y نماینده‌ی واقعیت باشد. 

مثال ۱: 

سناتور الیزابت وارن (Elizabeth Warren) اخیراً مورد حمله‌ی رسانه‌ها قرار گرفت، چون ظاهراً حقوق کارمندان مرد او از حقوق کارمندان زن او به‌مراتب بیشتر است. حقوق نابرابر زنان و مردان مسئله‌ای است که وارن بارها در سخنرانی‌هایش از آن انتقاد کرده بود. حقیقت همین است (کارمندهای مرد او حقوق بیشتری از کارمندهای زن او می‌گیرند)، ولی در بسیاری از بررسی‌های انجام‌شده داد‌ه‌های مربوطه نادیده گرفته شده‌اند. مثلاً یکی از این داده‌های مهم این بود که آیا کارمندان زنی که دستمزد کمتر می‌گیرند، کاری با ارزش و زمان یکسان با کار کارمندان مرد انجام می‌دهند؟‌ [۱]‌. برخی از رسانه‌های محافظه‌کار که این ماجرا را گزارش دادند، برای رعایت انصاف از این مثال استفاده کردند تا نشان دهند این ماجرا به آمار و ارقام محدود نمی‌شود و باید جنبه‌های دیگرش را نیز در نظر گرفت. 

مثال ۲: 

سیمون: مشخصه که خدا با هم‌جنس‌گرایی مخالفه. در باب بیستم، آیه‌ی سیزدهم کتاب سفر لاویان گفته شده که: «و اگر مردی با مردی مثل با زن بخوابد هر دو فجور کرده‌اند. هر دو ایشان البته کشته شوند. خون ایشان بر خود ایشان است.» 

برت: تو متوجه نیستی. این آیه قبل از ظهور عیسی مسیح نازل شد. بعد از ظهور عیسی دل خدا با هم‌جنس‌گرایی صاف شد. تازه، این دستوری بود که به گروهی خاص از مردم در یه دوره‌ی زمانی خاص صادر شد. 

توضیح: در اغلب موارد، تصوری که مردم از خدا دارند، متاثر از ارزش‌های اخلاقی خودشان است و این خدا نیست که ارزش‌هایش را به آن‌ها تحمیل می‌کند. هر بار که تغییر فرهنگی اتفاق می‌افتد، تفسیر مردم از آیه‌های کتاب مقدس نیز هماهنگ با آن تغییر می‌کند. این تغییر را می‌تواند در تغییر دیدگاه مسیحیان نسبت به هم‌جنس‌گرایی در طول زمان مشاهده کرد. برت شاید واقعاً به حرفی که می‌زند اعتقاد داشته باشد، ولی به احتمال زیاد حرفش ناشی از چرخش اطلاعات شخص یا تشکیلاتی دیگر است. 

استثنا: در بعضی موقعیت‌ها حقیقت عینی در کار نیست و می‌توان به اطلاعات از چند جنبه‌ی مختلف نگاه کرد. ضرب‌المثل‌ «نیمه‌ی پر/خالی لیوان» توصیف‌گر چنین موقعیت‌هایی‌ست. 

راهنمایی: تعصبات و سوگیری‌های منابع خبری و اطلاعات‌دهی را مدنظر داشته باشید. این آگاهی در تشخیص چرخش اطلاعات به شما کمک می‌کند. 

[۱]: آیا الیزابت وارن به کارمندان مرد کمتر از کارمندان زن دستمزد می‌دهد؟ 

(۲۰۱۷, April 6). Retrieved April 13, 2017, from http://www.snopes.com/elizabeth-warren-staff-pay/

منابع: 

مغلطه‌ای رایج در اینترنت. منبع آکادمیک برای آن یافت نشد.

ترجمه‌ای از: 

Logically Fallacious

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه