مقایسه‌ی تصویر دوربین‌های آیفون ۶ پلاس و گلکسی نوت ۵

۲۴ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

در این عصر برای ثبت تصاویر روزمره دیگر نیازی به حمل یک دوربین حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای نیست، چرا که گوشی‌های هوشمند جای آنها را گرفته‌اند. شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند هم به اهمیت ویژه‌ی قابلیت عکاسی یک گوشی پی برده‌اند و محصولات خود را به دوربین‌های خوبی مجهز می‌کنند، به طوری که دوربین خوب به یکی از معیارهای مردم برای خرید گوشی تبدیل شده است.

مقایسه‌ی تصویر های ثبت شده با دو گوشی آیفون ۶ پلاس و گلکسی نوت ۵ تفاوت میان دوربین این دو گوشی را به خوبی نشان می‌دهد.

در این میان، گوشی‌های آیفون ۶ پلاس و گلکسی نوت ۵ هر دو از دوربین‌های بالا‌رده‌ای (در عرصه‌ی گوشی‌های هوشمند) بهره می‌برند. اما حسگرهای این دو گوشی متفاوت است. دوربین آیفون یک حسگر ۸ مگاپیکسلی دارد، درحالی که دوربین نوت ۵ به یک حسگر ۱۶ مگاپیکسلی مجهز است. البته باید این نکته را در نظر داشت که لزوما مگاپیکسل بالاتر به معنی کیفیت بهتر تصاویر نیست و عوامل متعددی در کیفیت تصاویر دخیل هستند.
در ادامه تصاویری را می‌بینید که با آیفون ۶ پلاس و نوت ۵ ثبت شده‌اند تا مقایسه‌ای از عملکرد دوربین این دو گوشی ارایه داده شود. برای این آزمایش دوربین هر دو گوشی تنظیمات اتوماتیک داشتند. اندازه‌ی تصاویر تغییر داده شده، اما ویرایش نشده‌اند. همچنین هر تصویر در یک مکان و زمان و تحت شرایط یکسان ثبت شده است.

1a

تصویر یک تاکسی که به وسیله‌ی آیفون ۶ پلاس ثبت شده. رنگ‌ها کاملا طبیعی هستند.

1b

همین صحنه با نوت ۵ هم عکس‌برداری شده است. رنگ‌های آن با رنگ واقعی تفاوت دارد و پررنگ‌تر است. تاکسی رنگ زرد جیغ‌تری دارد و بتون‌های پیاده‌رو هم روشن‌تر هستند.

2a

تصویری از یک کافه با آیفون ۶ پلاس. تابش نور خورشید بر ساختمان کاملا مشخص است و شماره‌ها و کلمات ریزتر به وضوح خوانده می‌شوند.

2b

همان صحنه که با نوت ۵ عکاسی شده. تصویر کاملا واضح، اما کمی‌ بی‌رنگ و رو است؛ و شماره‌ها و کلمات ریز هم به آن‌ صورت قابل تشخیص نیستند.

3a

این تصویر هم که با آیفون ۶ پلاس گرفته شده واضح است، اما موضوع اصلی تصویر به اندازه‌ی تصویر ثبت شده با نوت ۵ برجسته نیست.

3b

در این تصویر علامت توقف برجسته‌تر دیده می‌شود زیرا حروف سفید کمی درخشان‌تر هستند.

4a

نمای نزیکی از یک بوته که با آیفون ۶ پلاس گرفته شده. برگ‌ها یک رنگ سبز ملایم هستند.

4b

رنگ سبز در تصویر نوت ۵ کمی خوش‌رنگ تر بوده و لبه‌های برگ تیزتر هستند.

5a

این تصویر از خیابان نیویورک سیتی که با آیفون ۶ پلاس گرفته شده کمی تیره است، اما رنگ‌های آن طبیعی و واقعی هستند.

5b

مهم‌ترین تفاوت این تصویر ثبت شده با نوت ۵ و آیفون در آسمان پس‌زمینه است. در این تصویر آسمان کمی روشن‌تر و محوتر است.

6a

این پرتره‌ی ثبت شده با آیفون ۶ پلاس کاملا واضح است: رنگ پوست سوژه در تصویر مشابه رنگ واقعی پوست است. نور تصویر هم خوب است.

6b

تصویر نوت ۵ هم خوب است، اما رنگ پوست سوژه کمی بی رنگ و رو است.

7a

در این تصویر که در تاریکی ثبت شده، می‌توانید مهم‌ترین تفاوت دوربین آیفون ۶ پلاس و نوت ۵ را ببینید. این تصویر نویز دارد و نور سبزی هم بر آن افتاده است، اما چهره‌ی سوژه را می‌توانید به راحتی ببینید.

7b

تصویری که با نوت ۵ گرفته شده به شدت محو است و چهر‌ی سوژه به سختی دیده می‌شود.

8a

تصویری از یک ایستگاه قطار که با آیفون ۶ پلاس ثبت شده است. نور این تصویر خوب و رنگ‌های آن دقیق هستند.

8b

همین صحنه که با نوت ۵ عکاسی شده کاملا واضح است، اما بیش از حد درخشان و بی رنگ و رو است. در قسمت گوشه‌ی بالا سمت چپ سفیدی زیادی دیده می‌شود.

9a

رنگ‌های این تصویر آیفون درواقع پر‌رنگ‌تر و برجسته‌تر از رنگ‌های آن تصویری هستند که با نوت ۵ ثبت شده، این درحالی است که معمولا رنگ‌ها در تصاویر نوت ۵ پر‌رنگ‌تر هستند.

9b

این تصویر بیش از اندازه روشن است. به رنگ پوست Rashida Jones در این تصویر نگاه کنید و آن را با تصویر آیفون مقایسه کنید. رنگ پوست او در این تصویر محو و بی رنگ و رو است.

روی هم رفته گلکسی نوت ۵ رنگ‌ها را برجسته‌تر می‌کند، اما در بسیاری از موارد تصاویر بیش از حد روشن بودند. آیفون ۶ پلاس در محیط‌های کم‌نور تصاویر بهتری ثبت کرد و نور و دقت رنگ هم به صحنه‌های واقعی نزدیک‌تر هستند. اگر شما می خواهید رنگ‌های تصویرتان پررنگ‌تر باشد نوت ۵ برای‌تان مناسب‌تر خواهد بود. اما در زمینه‌ی نور تصویر و دقت رنگ، آیفون ۶ پلاس بهتر است.

 

منبع: Buisness Insider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Avatar مهرداد

    کاملا تابلو که نویسنده طرفدار اپل هستش

  2. Avatar محمد فرزان نژاد

    به طور کلی دوربین های سامسونگ تو غلیظ نشون دادن رنگ ها شهرت دارن البته نمی شه از قابلیت های جذاب دوربین های آیفون مثل فیلم برداری اسلو موشن با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه هم گذشت

  3. Avatar مجید

    در کل باید گفت همیشه آیفون پرچم بالاتری داره

  4. Avatar میثم

    همیشه دوربین های آیفون و سونی بهترین تصاویر با رنگای طبیعی رو میگیرن. عاشق این دو برندم

  5. Avatar علی

    کاملا از نوشته ها مشخصه که نویسنده iPhone داره و کلی تبعیض قائل شده در نقد. از وضوح بالا و رنگ بهتر نوت ، فقط به عنوان بی رنگ و رو یاد شده!!
    لطفاً بی طرف نقد کنید!

    1. Avatar حسام

      انفاقا کاملا نقد بی طرفی بود از نظر من

  6. Avatar حسام

    باید منتظر موند تا ایفون ۶ اس پلاس بیاد اونوقته که همه باید کلاه شون رو به نشانه ی احترام بردارن.
    در ادامه میخواستم بگم که این سایت دیجی کالا مگ فوق العده خواهد بود وا قعا تبریک میگم به همه دستنکاران دیجی کالا به خاطر اینکه این سایت هر روز داره پیشرفت میکنه و واقعا تحسین بر انگیزه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه