مقایسه‌ی مایکروسافت سرفیس پرو۳ و سرفیس۳

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

برای بسیاری از علاقه‌مندان به سیستم‌عامل ویندوز، محصولات شرکت مایکروسافت بهترین و دوست‌داشتنی‌ترین دستگاه‌های ممکن به شمار می‌روند. ازآنجاکه سخت‌افزار و نرم‌افزار این محصولات توسط غول دنیای تکنولوژی یعنی مایکروسافت تولید و ارایه می‌شود، این افراد ایمان ‌دارند که می‌توانند بهترین خروجی ممکن را از این دستگاه‌ها دریافت کنند. مایکروسافت قرار است ۱۴ مهر از محصولات جدیدش از جمله نسل بعدی سرفیس پرو رونمایی کند. از همین‌رو ما تصمیم گرفتیم پیش از ملاقات با نسل جدید تبلت‌های هیبریدی مایکروسافت، دو تا از آخرین سرفیس‌های این شرکت را با هم مقایسه کنیم.

‌‌‌
بدون شک بهترین تبلت معرفی‌شده‌ی مایکروسافت  تا این لحظه، «سرفیس پرو ۳» (Surface Pro 3) است. پرو ۳ یک تبلت تمام‌عیار است و به‌راحتی می‌تواند از پس تمام نیازهای کاربران برآید. اما در عین این‌که داشتن سرفیس پرو ۳، آرزوی هر علاقه‌مندی به شرکت مایکروسافت به‌حساب می‌آید، این تبلت هزینه‌ی زیادی را روی دست کاربران به‌جای خواهد گذاشت. مایکروسافت سرفیس پرو ۳، در نسخه‌های مختلف و برای نیازها و جیب‌های گوناگون تولید و عرضه‌ شده است. اما ممکن است خرید ارزان‌ترین مدل این دستگاه هم برای تعداد زیادی از کاربران، کار آسانی نباشد. ازاین‌رو، مایکروسافت از نسخه‌ی کوچک‌تر، ارزان‌تر و ضعیف‌تر سرفیس پرو ۳، به نام «سرفیس ۳» (Surface 3) رونمایی به عمل آورد. شاید دراین‌بین، کاربران زیادی وجود داشته باشند که بر سر دوراهی انتخاب سرفیس پرو ۳ و سرفیس ۳ قرارگرفته‌اند و به‌طور کامل از تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو تبلت محبوب ویندوزی مطلع نباشند. حال ما اینجا هستیم تا به توضیح مشخصات کامل این دو تبلت بپردازیم.

‌‌‌

نمایشگر و طراحی
به‌طورکلی سرفیس پرو ۳ را می‌توان تبلتی مناسب برای کاربران حرفه‌ای ویندوز و سرفیس ۳ را تبلتی مناسب برای کاربران عادی (نظیر دانش‌آموزان و اعضای خانواده) دانست. بدیهی‌ترین و مشهودترین تفاوت این دو تبلت مربوط به ‌اندازه‌ی نمایشگر آن‌ها می‌شود. سرفیس پرو ۳ مجهز به یک نمایشگر ۱۲ اینچی است که در مقایسه با نمایشگر ۱۰/۸ اینچی سرفیس ۳، اندکی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. همچنین نمایشگر سرفیس پرو ۳ از رزولوشن بالاتری نسبت به سرفیس ۳ برخوردار است (۱۴۴۰ × ۲۱۶۰ پیکسل در مقایسه با ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل). اما وضوح تصویر پایین‌تر سرفیس ۳ در مقایسه با پرو ۳ هرگز به معنای کیفیت پایین آن نیست؛ بلکه نمایشگر سرفیس ۳ به‌خودی‌خود دارای کیفیت مطلوبی است و از تراکم پیکسلی بیشتری نسبت به بسیاری از تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های ۱۱ اینچی برخوردار است.

3

از ویژگی‌های مشترک نمایشگر این دو تبلت می‌توان به نسبت تصویر ۳:۲ و قابلیت دریافت ۱۰ لمس همزمان اشاره کرد. با نمایشگر بزرگ‌تری که سرفیس پرو ۳ در مقایسه با سرفیس ۳ دارد، می‌توان نتیجه گرفت که پرو ۳ دارای ابعاد بزرگ‌تر و وزن بیشتری نسبت به سرفیس ۳ است. پرو ۳ دارای ابعاد  ۹/۱ × ۲۰۱ × ۲۹۲ میلی‌متر است و ۷۹۰ گرم وزن دارد و در طرف مقابل، سرفیس ۳ دارای ابعاد ۸/۷ × ۱۸۷ × ۲۶۷ میلی‌متر است و بر کفه‌ی ترازو عدد ۶۲۲ گرم را نشان می‌دهد. باوجود آن‌که سرفیس۳ نسخه‌ی ضعیف‌تر پرو ۳ به‌حساب می‌آید، مایکروسافت هیچ تفاوتی در جنس بدنه و نوع طراحی این دو تبلت قایل نشده است. شاسی هر دو تبلت از آلیاژ منیزیوم ساخته ‌شده است و به‌جرات می‌توان گفت که این دو تبلت جزو زیباترین و خوش‌ساخت‌ترین تبلت‌های موجود در بازار به‌حساب می‌آیند. اما این همه‌چیز در مورد طراحی این دو تبلت نبود؛ برای بسیاری از کاربران، پایه‌ی نگهدارنده‌ی به‌کاررفته در تبلت‌های سرفیس مایکروسافت، نقش پررنگ و مهمی دارد. پایه‌ی سرفیس ۳ قادر است تنها در سه حالت مختلف قرار بگیرد. این در حالی است که کاربران می‌توانند پایه‌ی پرو ۳ را در هر زاویه و حالتی که مایل هستند، تغییر دهند. ازاین‌رو در این زمینه سرفیس پرو ۳ را می‌توان گزینه‌ی بهتری نسبت به سرفیس ۳ دانست.

‌‌‌

سخت‌افزار و راه‌های ارتباطی
تمایز اصلی این دو تبلت به سخت‌افزار آن‌ها برمی‌گردد؛ جایی که سرفیس پرو ۳ از چهارمین نسل پردازنده‌های سری Core-i شرکت اینتل (شامل i3، i5 و i7) بهره می‌برد. همچنین میزان حافظه‌ی رم این دستگاه بسته به انتخاب کاربر متفاوت خواهد بود و از ۴ تا ۸ گیگابایت متغیر است. باید گفت که سرفیس پرو ۳ از قدرت پردازشی بسیار بالایی برخوردار است و از این لحاظ یک ‌سر و گردن بالاتر از سرفیس ۳ قرار گرفته است؛ اما در طرف مقابل، سرفیس ۳ قرار دارد که به یک پردازنده‌ی ضعیف‌تر (چهار هسته‌ای) اینتل اتم x7-Z8700 مجهز شده که می‌تواند با حداکثر سرعت ۱/۶ گیگاهرتز دستورات را پردازش کند. درواقع باوجود آن‌که سرفیس ۳ قدرت پردازشی ضعیف‌تری نسبت به پرو ۳ دارد، کاربران می‌توانند بسیاری از برنامه‌ها و بازی‌های نیمه‌سنگین موجود در ویندوز استور را در این تبلت به اجرا درآورند. علاوه بر این، میزان حافظه‌ی رم این دستگاه، به دو انتخاب ۲ و ۴ گیگابایتی محدود می‌شود. اما ازنظر حافظه‌ی داخلی، سرفیس پرو ۳ حق انتخاب بیشتری را نسبت به سرفیس ۳ به کاربران می‌دهد. سرفیس ۳ در دو مدل و با حافظه‌های داخلی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی ارایه شده و سرفیس پرو ۳، علاوه بر دو حافظه‌ی ذکرشده، در مدل‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی به بازار عرضه‌شده است. درواقع تشخیص آن‌که کدام‌یک از این دو تبلت مناسب کار شما خواهد بود، به‌طور عمده به استفاده‌ی شما از دستگاه بستگی دارد. اما ازلحاظ عمر باتری، سرفیس ۳ در جایگاهی بهتر از سرفیس پرو ۳ قرار دارد. به‌طور متوسط، سرفیس پرو ۳ می‌تواند تا ۹ ساعت به پخش ویدیو بپردازد که این میزان برای سرفیس ۳ به ۱۰ ساعت می‌رسد.

2
از دیگر برتری‌های قابل‌توجه سرفیس پرو ۳ نسبت به سرفیس ۳ می‌توان به وجود قلم در بسته‌بندی دستگاه اشاره کرد. در بسته‌بندی سرفیس پرو ۳ همچون نسل‌های گذشته، «قلم سرفیس» گنجانده ‌شده است؛ اما برخلاف پشتیبانی نمایشگر سرفیس ۳ از این نوع قلم، مایکروسافت آن را در بسته‌بندی محصول لحاظ نکرده و کاربران باید برای تهیه‌ی این قلم، هزینه‌ای جداگانه پرداخت کنند (۵۰ دلار). علاوه بر این، سرفیس پرو ۳ و سرفیس ۳ در دو نسخه‌ی «همراه با کیبورد» و «فاقد کیبورد» به بازارهای جهانی عرضه ‌شده‌اند؛ به دلیل کارایی زیادی که این وسیله‌ی جانبی دارد، ما آن را به کاربران هر دو دستگاه توصیه می‌کنیم.
باوجودآن‌که سرفیس ۳ ازنظر قدرت سخت‌افزاری، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سرفیس پرو ۳ دارد، ازلحاظ راه‌های ارتباطی، سرفیس ۳ دستگاه بهتری به‌حساب می‌آید. اصلی‌ترین تفاوت این دو تبلت مربوط به قابلیت پشتیبانی از اینترنت ۴G می‌شود که سرفیس پرو ۳ از این قابلیت محروم است. لازم به ذکر است که تمام مدل‌های سرفیس ۳ به شیار سیم‌کارت مجهز نیستند. از مهم‌ترین درگاه‌های تعبیه‌شده در این دو تبلت می‌توان به USB 3.0 کامل، Mini DisplayPort و جک استاندارد ۳/۵ میلی‌متری اشاره کرد. علاوه بر این، کاربران سرفیس ۳ قادر خواهند بود تا با شارژرهای گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی یا همان کابل microUSB، تبلت خود را شارژ کنند.
‌‌‌
سیستم‌عامل و دوربین
هر دو تبلت سرفیس پرو ۳ و سرفیس ۳ با ویندوز ۸/۱ معرفی شدند. با این تفاوت که تبلت پرو ۳ از نسخه‌ی پرو (professional) این سیستم‌عامل بهره می‌برد. علاوه بر این، در حال حاضر هر دو دستگاه قابلیت آپدیت به ویندوز ۱۰ را دارند. البته اخیرا مایکروسافت تصمیم گرفته تا تمام سرفیس‌های ۳ و پرو ۳ خود را به‌صورت پیش‌فرض با ویندوز ۱۰ عرضه کند.

4
اما به نظر می‌رسد که ردموندی‌ها، به خواسته‌های کاربران مبنی بر بهبود کیفیت دوربین‌های تبلت‌های خود توجه کرده و به آن پاسخ داده است. سرفیس ۳ به دو دوربین ۸ و ۳/۵ مگاپیکسلی در قاب پشتی و قاب جلویی مجهز شده که دوربین اصلی آن نسبت پرو ۳، پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته است؛ اما در مقابل، کیفیت دوربین دوم آن (وب‌کم) به ۳/۵ مگاپیکسل تقلیل یافته است. اما ازآنجاکه دوربین وب‌کم تبلت‌ها اهمیت بیشتری نسبت به دوربین اصلی دارد، به نظر می‌رسد که همچنان ترکیب دو دوربین ۵ مگاپیکسلی در سرفیس پرو ۳ از ترکیب دوربین‌های ۸ و ۳/۵ مگاپیکسلی سرفیس ۳ بهتر باشد.
‌‌
جمع‌بندی
از تمام گفته‌های بالا می‌توان این نتیجه را گرفت که سرفیس پرو ۳ و سرفیس ۳ دو دستگاه متفاوت برای دو قشر متفاوت هستند. سرفیس ۳ برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که به دنبال جایگزینی شایسته برای آیپد یا لپ‌تاپ ارزان‌قیمت خود هستند و علاقه‌ی زیادی به قابلیت‌های بی‌شمار محیط سیستم‌عامل ویندوز (دسکتاپ) دارند، اما درعین‌حال این کاربران هرگز انتظار اجرای برنامه‌های سنگین از تبلت خود را ندارند. در طرف مقابل، سرفیس پرو ۳ تبلتی بی‌نظیر، برای کاربران حرفه‌ای ویندوز است. به‌طور ویژه، این تبلت برای افرادی مناسب است که علاوه بر قابلیت حمل‌ونقل آسان، انتظار عملکرد سخت‌افزاری فوق‌العاده‌ای را از تبلت خود دارند.

Buy_Icon

سرفیس پرو ۳

Buy_Icon

سرفیس ۳

‌‌    ‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar وداد

    ممنون از متن، بسیار زیاد کمک کننده بود در انتخاب

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه