یک مقایسه ساده؛ ایکس‌باکس اسکورپیو یا پلی‌استیشن ۴ پرو

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

مایکروسافت چند وقت پیش بالاخره مشخصات سخت افزاری کنسول ایکس‌باکس اسکورپیو را منتشر کرد. کنسولی که تا این لحظه به عنوان قوی‌ترین کنسول بازی دنیا شناخته می‌شود؛ اما این کنسول بازی با سخت افزار قدرتمندی که دارد قطعا ارزان نخواهد بود. اسکورپیو می‌تواند تمام بازی‌ها را از پایه با کیفیت ۴K اجرا کند. در واقع بازی‌ها به صورت ۴K برای این کنسول بازی ساخته می‌شوند. اتفاقی که روی پلی‌استیشن ۴ پرو رخ نمی‌دهد. عضو جدید خانواده پلی‌استیشن که سخت‌افزاری نسبتا قوی‌تری در مقایسه با پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۴ اسلیم دارد، تنها می‌تواند بازی‌ها را به کیفیت ۴K ارتقا دهد. برای درک بهتر این موضوع بد نیست به مقایسه سخت افزاری دو کنسول بازی بپردازیم.

ایکس‌باکس اسکورپیو:

پردازنده: هست هسته با معماری x86 و فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز

پردازنده گرافیکی: ۴۰ واحد پردازشی با فرکانس ۱۱۷۲ مگاهرتز

رم: ۱۲ گیگابایت GDDR5 با پهنای باند ۳۲۶ گیگابایت بر ثانیه

حافظه داخلی: ۱ ترابایت هارد ۲.۵ اینچی

درایو بلوری

پلی‌استیشن ۴ پرو

پردازنده: هشت هسته با معماری X86-64 با فرکانس ۲.۱ گیگاهرتز

پردازنده گرافیکی:‌ طراحی شده براساس معماری Radeon با فرکانس ۹۱۱ مگاهرتز

رم: ۸ گیگابایت GDDR5 با پهنای باند ۲۱۸ گیگابایت بر ثانیه

حافظه داخلی:‌ ۱ ترابایت هارد ۲.۵ اینچی

درایو بلوری

قیمت

براساس اطلاعاتی که ماه گذشته از طرف نشریه تخصصی Digital Foundry منتشر شد به احتمال زیاد ایکس‌باکس اسکورپیو بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار قیمت خواهد داشت. این در حالی است که پلی‌استیشن ۴ پرو را می‌توان با قیمت ۳۹۹ دلار خریداری کرد.

کدام کنسول برای اجرای ۴K مناسب‌تر است؟

براساس گزارش‌های منتشر شده کنسول پلی‌استیشن ۴ پرو با استفاده از تکنیک رندرینگ Checkerboarding، تکنیک‌های بسیار پیشرفته Anti-Aliasing و استفاده از تکنیک‌های رزولوشن داینامیک می‌تواند کیفیت زیر ۴K‌ را بدون اینکه به شکل واقعی ۴K باشند، زیبا و جذاب‌تر نمایش دهد.

با این حال کنسول پلی‌استیشن ۴ پرو می‌تواند بسیاری از بازی‌ّ ها را با کیفیت ۱۴۴۰p و برخی از بازی‌ها را هم با کیفیت ۲۱۶۰p اجرا کند. اینجاست که کنسول اسکورپیو خودنمایی می‌کند. مایکروسافت گفته که همه چیز با کیفیت کاملا ۴K اجرا می‌شود. در واقع این کنسول می‌تواند تمام بازی‌هایی که روی کنسول ایکس‌باکس وان با کیفیت ۱۰۸۰p اجرا می‌شوند را با کیفیت ۴K اجرا کند.

قدرت حرف اول را می‌زند

قدرت کنسول پلی‌استیشن ۴ پرو به ۴.۲ ترافلاپس می‌رسد. این در حالی بود که پلی‌استیشن ۴ معمولی تنها ۱.۲ ترافلاپس توان پردازشی داشت. حالا مایکروسافت ایکس‌باکس اسکورپیو را در حالی راهی بازار می‌کند ۶ ترافلاپس قدرت دارد و از توان پردازشی بسیار زیادی بهره می‌برد. مایکروسافت برای اینکه بتواند توان کنسول جدید خودش را افزایش دهد دست به روش عجیبی زده است. این شرکت معماری پردازنده گرافیکی اسکورپیو را تغییر نداد اما به جای آن تصمیم گرفت که فرکانس آن را افزایش دهد. با این کار قدرت پردازنده ایکس‌باکس وان به نزدیکی قدرت پردازنده‌ کارت‌های گرافیکی کامپیوترهای شخصی می‌رسد.

 

در واقع قدرت ایکس‌باکس خیلی بیشتر از برخی کامپیوترهای مخصوص بازی موجود در بازار خواهد بود. همچنین این دستگاه بازی با توجه به قدرتی که دارد از ارزش خرید بالاتری هم برخوردار است. در واقع برای تجربه بازی‌ها با کیفیت ۴K روی کامپیوتر باید حداقل ۶ میلیون تومان هزینه کنید. اگر ایکس‌باکس وان با قیمت ۵۰۰ دلار هم راهی بازار شود، قیمت آن در بازار ایران قطعا بالاتر از ۳ میلیون تومان نمی‌شود.

مایکروسافت ایکس‌باکس اسکورپیو را در نمایشگاه E3 2017 نشان می‌دهد و سرانجام می‌توانیم آن را با بازی‌هایی که برایش ساخته می‌شوند، مشاهده کنیم.
telegram_ad2_1
 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar فرهاد

    یه موقعی بود که بین پلی استیشن ۳ و ایکس باکس شک‌داشتیم کدوم رو یگیریم.بماند که من سر ارزون و‌کپی خور بودن بازیای ایکس باکس اون رو‌ خریدم و از اینم بگذریم که سه چراغه شد و کنسول پونصد و پنجاه تومنی اون زمان رو شصت تومن مجبور شدم رد کنم.الان تو این زمان شکی نکنید که پلی استیشن ۴ پرو خیلی بهتر از ایکس باکس اسکورپیو هست.چون توی بازیا که هر دو گرونن و فرقی ندارن.ولی بازیای پلی استیشن به مراتب قوی تر از بازیای ایکس باکس هستش.فقط گاد آف وار و آنچارتد و لست آف اس و سه چهارتا بازیای انحصاری سونی میارزه به صدتا امثال گرز آف وار و هیلو و چندتا بازیای انحصاری ایکس باکس که به اندازه بازیای انحصاری سونی خوب نیستند و حرف چندانی ندارن در برابر بازیای پلی استیشن.بعدم کنسول پلی استیشن پرو‌مدت زمان نسبتا زیادیه که اومده و‌این در حالیه که اسکورپیو هنوز نیومده و‌ خب چون جدیدتره سر همین قوی تر ساخته شده ولی بر فرض مثال اصلا کیفیتش دو برابر پلی استیشنم باشه به چه دردی میخوره مثلا هیلو بازی اختصاصی ایکس باکس با کیفبت خیلی قوی ترم نشون داده بشه و من ده برابر کیفیت ضعیف تر آنچارتد رو ترجیح میدم.تازه اصلا چنین اختلافی نداره و‌ شاید هردو‌کنسول رو‌پیش هم یه بازی مشترک بزاریم مثلا نهایتا پنج درصدی کیفیت بهتری ایکس باکس اونم به خاطر جدیدتر بودن و البته با پول خیلی بیشتر داشته باشه.اون پنج درصدم ارزش خرید ایکس باکس رو با اون همه گرونی اسکورپیو نداره.همین الان پلی استیشن ساده رو با پرو که کلی اختلاف سخت افزاری دارن به زور میشه کمی اختلاف بهتر تصویر رو حس کرد و‌ نهایتا پنج درصدی پرو زیباتره تصویر و حالا اختلاف کم پرو با اسکورپیو هم همینه.به نظر من که هر کی ایکس باکس بگیره پشیمون میشه.چون تو ایران بیشتر پلی استیشن میخرن و‌میتونید با فامیل و یا بقیه افراد سی دی هارو جابجا کنید ولی تعداد خیلی کمتری ایکس باکس دارن و به سختی کسی رو‌پیدا میکنید که سی دی رو عوض کنید باهاش.تو فامیل خودمون سه نفر پلی استیشن ۴ دارن که با هم سی دی هاشون رو‌عوض میکنن و صرفه جویی میشه ولی کسی رو‌نمیشناسم که ایکس باکس وان داشته باشه.شاید متن کمی طولانی شد ولی اشتباه بزرگی میکنید اگه ایکس باکس وان بخرید و خرید یک‌و نیم میلیونی پلی استیشن ۴ پرو با بازیای به شدت بهتر خیلی بهتر از اینه که برید کنسولی بخرید که برای پنج درصد گرافیک بختری که به زور متوجه میشید رفته رم گرونتر و کارت گرافیک گرونتر توش گذاشته و عوضش باید بالای دو میلیونم پولشو بدید اونم بعد از مدتی دو میلیون خواهد شد و‌مطمئن باشید اولش نزدیک سه میلیون خواهد بود.موفق و سلامت باشید.

  2. Avatar رضا

    آقا من می خوام ps4 pro بخرم و توی اینترنت می گشتم که یه دفعه به مطلب ایکس باکس اسکورپیو برخوردم و الان دو دلم که واستم ایکس باکسه بیاد یا نه ؟
    به نظر شما من چیکار کنم واستم ایکس باکس بیاد یانه ؟
    چون هر چی هم بخوای اوج تکنولوژی باشی باز یکی از اون بهتر هست.
    فقط می خواستم نظر خواهی کنم

  3. Avatar مهدی

    ولی به ۳ میلیون تومن میرسه…

  4. Avatar امیرحسین (c9he)

    بنظر من بازی های انحصاری حرف اولو میزنن

  5. Avatar منصور

    با تشکر از جناب نوردوست بابت تهییه این مطلب زیبا ، فقط به نظر من باید به یک نکته مهم توجه کرد :
    در این که کنسول جدید مایکروسافت تا به اینجا قوی ترین هستش و وسوسه کننده ، هیچ شکی نیست اما شخصا فکر نمیکنم انصاف باشه و عاقلانه که کنسول پلی استیشن چهار پرو سونی رو رقیب اسکورپیو در نظر بگیریم و بخواهیم با اون مقایسه اش کنیم ، به عقیده من بدون شک کنسول تازه و قدرتمند مایکروسافت ( متاسفانه و یا خوشبختانه ) نسل جدید کنسول های بازی به حساب خواهد اومد و این مقایسه باید با پلی استیشن ۵ سونی انجام بشه که بدون ذره ای ترید ، در پشت پرده ، سونی چند سالی هست در حال آماده سازی اونه …

  6. Avatar مهدی

    هر چقدر هم قوی باشه من عمرا بیام پول به این کنسول بدم به خاطر اینکه بازی های انحصاری سونی یه چیز دیگه هست از جمله God of war دوم اینکه شرکت سونی همیشه تو کنسول های بازی خوب عمل کرده اما میکروسافت چی هیچ وقت یادم نمیره اون موقع تازه X box 360 اومده بود مشکل برد داشت وسه چراغ می شد نکته دیگه اینکه تا خود گیمرها با این کنسول بازی نکنند نمیشه گفت این کنسول کنسول خوبی هست تازه اینکه شرکت سونی از شرکت های قوی در زمینه کنسول های بازی هست حتما یه سیاستی داره که این کنسول رو اینگونه طراحی کرده سلطان کنسول های بازی تا به امروز فقط پلی استیشن

    1. Avatar یسب

      یجا خوندم گاد اف وار هم باز می کنه شما کمی تحقیق کن 🙂

      1. Avatar مهدی

        شما خودت برو تحقیق کن بازی god of war بازی انحصاری سونی هست از زمان پلی استیشن ۲ تا به امروز چیزی رو نمیدونی الکی از خودت چیزی نگو

      2. Avatar erfan

        اقا مهدی بهتره درست تصمیم بگیری xbox one xبهترین کنسول هست و یوبی سافت تغا به امروز از سخت افزار حرفه ای برخوردار هست تو خودت بین یک کنسول امریکایی و ژابنی کدومو انتخاب میکنی؟؟؟؟؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه