طرح‌هایی برای ملاقات با مهمانان منظومه شمسی

۲۹ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
اجرام میان‌ستاره‌ای

اخترشناسان به تازگی موفق به کشف اولین دنباله‌دار میان‌ستاره‌ای شده‌اند که قدم به منظومه شمسی گذاشته است. پیش از این نیز یک سیارک مهمان منظومه شمسی شده بود و این دومین جرم میان‌ستاره‌ای است در سال‌های اخیر از فضای میان‌ستاره‌ای وارد منظومه شمسی شده است.

اکنون طرح‌هایی برای ارسال فضاپیما به این اجرام ارائه شده است تا بتوانیم نگاهی دقیق و نزدیک به اجرام میان‌ستاره‌ای بیندازیم.

دنباله‌داری که اخیرا کشف شده Borisov نام گرفته است. یک منجم آماتور روس به نام Gennady Borisov برای اولین بار موفق به مشاهده این دنباله‌دار شد. دنباله‌داری که مدار آن ویژگی‌های غیرمعمولی دارد و به نظر می‌رسد از فضای میان‌ستاره‌ای وارد منظومه شمسی شده است.

پیش از این نیز یک جرم میان‌ستاره‌ای دیگر در منظومه شمسی کشف شده بود. این جرم میان‌ستاره‌ای که در سال ۲۰۱۷ وارد نواحی درونی منظومه شمسی شد Oumuamua نام گرفت. این سیارک میان‌ستاره‌ای شکلی کشیده و شبیه به سیگار دارد و در زمان کشف توجه زیادی را به خود جلب کرد.

سیارک میان‌ستاره‌ای

طرحی گرافیکی از سیارک میان‌ستاره‌ای Oumuamua که در سال ۲۰۱۷ وارد نواحی درونی منظومه شمسی شد. Credit: ESO/M. Kornmesser

پس از کشف سیارک Oumuamua طرح‌هایی برای ارسال فضاپیما به این جرم ارائه شد. داده‌هایی که در چنین ماموریتی جمع‌آوری خواهد شد می‌تواند به دانشمندان در به دست آوردن اطلاعاتی درباره‌ی چگونگی شکل‌گیری و تکامل منظومه‌های فراخورشیدی کمک کند. علاوه بر این می‌توان دید آیا اجرامی این‌چنین میزبان عناصر سازنده حیات و یا حتی حیات هستند یا نه. در صورتی که این‌طور باشد می‌توان این اجرام را انتقال‌دهنده‌های حیات به منظومه‌های مختلف دانست.

متخصصان طرح‌هایی را برای ارسال کاوشگر به این اجرام میان‌ستاره‌ای ارائه کرده‌اند که با فناوری فعلی می‌توان آن‌ها را اجرایی کرد. به طور مثال فضاپیمایی در اندازه فضاپیمای افق‌های نو می‌تواند سوار بر موشک فالکون هوی اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۱ به سمت سیارک Oumuamua پرتاب شود و در سال ۲۰۴۹ با این سیارک دیدار کند.

اکنون کارشناسان طرح‌هایی را نیز برای ارسال فضاپیما به دنباله‌دار Borisov ارائه کرده‌اند. طرح آن‌ها ساخت یک فضاپیمای کوچک ۳ کیلوگرمی و پرتاب آن به سمت این دنباله‌دار در سال ۲۰۳۰ است. طبق طرح ارائه شده این فضاپیمای کوچک با کمک سامانه پرتاب فضایی (SLS) به سمت دنباله‌دار Borisov ارسال خواهد شد و در سال ۲۰۴۵ به مقصد خواهد رسید.

این گروه پژوهشی به سرپرستی Andreas Hein بر این باورند که ملاقات نزدیک با سیارک Oumuamua از نظر علمی ارزش بیشتری خواهد داشت. چرا که این جرم ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی دارد که آن را نسبت به دنباله‌دار Borisov متمایز می‌کند. هر چند که ممکن است در هفته‌های پیش رو و با رصد دقیق‌تر دنباله‌دار Borisov  و کشف اطلاعات بیشتر راجع به آن این جرم در کانون توجه‌ها قرار بگیرد.

هیچ کدام از این طرح‌ها تا کنون به مرحله تایید برای عملیاتی شدن نرسیده‌اند. با این حال این طرح‌ها نشان می‌دهند که بشر می‌تواند با فناوری فعلی اجرام میان‌ستاره‌ای که مهمان منظومه شمسی شده‌اند را از نزدیک کاوش کند. به این ترتیب شاید بالاخره ماموریتی برای جرم میان‌ستاره‌ای بعدی که وارد منظومه شمسی می‌شود طراحی و اجرا شود.

طرح‌های بلندپروازانه‌ی دیگری همچون سفر میان‌ستاره‌ای و ارسال فضاپیما به ستاره‌های نزدیک به خورشید نیز ارائه شده‌اند که در صورت عملیاتی شدن آن‌ها می‌توان با دیدی وسیع‌تر به اجرام میان‌ستاره‌ای و حتی منظومه‌های فراخورشیدی نگریست.

عکس کاور: تصویری از دنباله‌دار Borisov، اولین دنباله‌دار میان‌ستاره‌ای کشف شده.

Credit: Gemini Observatory/NSF/AURA/Travis Rector

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه