منتقدان بهترین مستند ۲۰۱۸ را انتخاب کردند

۲۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
بهترین مستند 2018

فیلم «آیا تو همسایه من نیستی» (Won’t You Be My Neighbor) ساخته مورگان نویل از سوی اتحادیه منتقدان به عنوان بهترین مستند ۲۰۱۸ انتخاب شد. فیلم که درباره همسایه «فرد راجرز» (Fred Rogers) ستاره مشهور بود، در حالی برنده جایزه بهترین مستند از سوی منتقدان شد که بقیه فیلم‌های نامزد دریافت این جایزه عبارت بودند از: «جرم+مجازات» (Crime + Punishment)، «پول سیاه» (Dark Money)، «سولوی آزاد» (Free Solo)، «هال» (Hal)، «هالیوود هیتلر» (Hitler’s Hollywood)، «سه غریبه یکسان» (Three Identical Strangers)، «کشور وحشی وحشی» (Wild Wild Country) و Minding the Gap.

اهمیت جایزه اتحادیه منتقدان زیاد است چون در طول این چند سالی که آنها بهترین فیلم مستند سال را انتخاب می‌کنند روی انتخاب اسکار بهترین مستند هم تاثیرگذار هستند.

در مراسم اهدای جایزه بهترین مستند از سوی اتحادیه منتقدان مایکل مور موفق به دریافت جایزه یک عمر فعالیت هنری شد. او این جایزه را از دست رابرت دنیرو گرفت که مایکل مور را «قهرمان آمریکا» خطاب کرد. مستند جدید مایکل مور «فارنهایت ۹/۱۱» در بخش بهترین مستند نامزد دریافت جایزه نشده بود و به جایش در بخش بهترین مستند سیاسی به آن اشاره شد. در همان بخش هم جایزه را به مستند «RBG» واگذار کرد.

«کویینسی» جایزه بهترین مستند موزیکال را برد و «سولوی آزاد» هم برنده بهترین مستند ورزشی شد. علاوه بر آن «سولوی آزاد» جایزه مبتکرانه‌ترین مستند را هم از آن خودش کرد.

نویل علاوه بر جایزه بهترین مستند، توانست جایزه بهترین کارگردانی را هم برای «آیا تو همسایه من نیستی؟» بگیرد. در بخش بهترین کارگردان اول رقابت تنگاتنگی میان بینگ لیو برای فیلم «Minding the Gap» و کریستینا کوستانتینی و دارن فاستر برای مستند «نمایشگاه علم» (Science Fair) برقرار بود.

در بخش‌های فنی «سولوی آزاد» جایزه بهترین فیلمبرداری و «آیا تو همسایه من نیستی؟» جایزه بهترین تدوین را به خانه بردند.

جاد آپاتو، کارگردان کمدی‌های پرسروصدای سال‌های اخیر هم در بخش مستندهای تلویزیونی برنده جایزه شد. یک جایزه هم به آخرین مستند آنتونی بوردین رسید. آنتونی بوردین سرآشپز و مجری آمریکایی بود که به سرتاسر دنیا سفر می‌کرد و با غذاهای محلی هر کشور آشنا می‌شد و برنامه‌ای خاص آن کشور درست می‌کرد. بوردن به ایران هم سفر کرده بود. او از سال ۲۰۱۳ مجری شبکه CNN بود و اوایل امسال در میان بهت و ناباوری طرفدارانش خودکشی کرد.

کاراکترهایی که امسال زندگی‌شان مورد توجه مستندسازان قرار گرفته بود و شاهد مستندهایی از زندگی آنها بودیم عبارت بودند از: اسکاتی باورز (افسر نیروی دریایی و یکی از چهره‌های نه چندان خوشنام هالیوود)،‌ روث بادر گینسبورگ (قاضی دیوان عالی آمریکا)، الکس هونولد (صخره‌نورد)، جوآن جت (خواننده و آهنگساز)، کویینسی جونز (خواننده و آهنگساز)، دیوید کلمن و بابی شفران، جان مک‌انرو (تنیسور)، لئون ویتالی (بازیگر و دستیار شخصی استنلی کوبریک).

مستندی که برنده جایزه اصلی اتحادیه منتقدان شد یعنی «آیا تو همسایه من نیستی» نگاهی به مجری محبوب برنامه کودکان فرد راجرز دارد. نکته جالب این که در اصل قرار بود اسم این مستند «آقای راجرز رادیکال» باشد اما بعد از این که سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ برنده انتخابات آمریکا شد، مورگان نویل اسم مستند را تغییر داد. نویل در اتحادیه تهیه‌کنندگان در این رابطه پیش‌تر گفته بود: «با خودم گفتم نمی‌توانم دیگر این فیلم را «آقای راجرز رادیکال» بنامم چون طراحی فیلم جوری بود که تلاش می‌کرد با مردمی حرف بزند که لزوما من با آنها موافق نبودم.»

برای نویل کاراکتر راجرز یکی از معدود چیزهایی است که هنوز هم می‌تواند مردم آمریکا را متحد نگهدارد. نویل می‌گوید: «او زمانی با همه ما ارتباط برقرار می‌کند که هنوز درگیر پیچیدگی‌های سیاسی و هویت‌های جداگانه نیستیم. همه ما خیلی ساده کودکیم.»

نویل می‌گوید که در دوران پساترامپ نگران بود که مبادا لفظ «رادیکال» باعث پس زدن تعداد زیادی از مخاطبان فیلم شود.

اهمیت جایزه اتحادیه منتقدان زیاد است چون در طول این چند سالی که آنها بهترین فیلم مستند سال را انتخاب می‌کنند روی انتخاب اسکار بهترین مستند هم تاثیرگذار هستند. اتحادیه منتقدان سینما و روزنامه‌نگاران تلویزیونی از رای‌دهندگان جایزه بهترین مستند هستند.

منبع: The Wrap

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar abcd

    ترجمه Won’t You Be My Neighbor میشه:
    همسایه من نمی شی ؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه