مهم‌ترین قابلیت‌های ویندوز ۱۰ در Creators Update

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

شب گذشته مایکروسافت به‌روزرسانی‌ای مهم برای ویندوز ۱۰ را با عنوان Creators Update معرفی کرد و قابلیت‌های ویژه‌ی آن را بر شمرد. در ادامه در دیجی‌کالا مگ با مهم‌ترین قابلیت‌های این به‌روزرسانی آشنا شوید.

مایکروسافت قصد دارد Creators Update را در بهار آینده به‌رایگان برای تمامی ابزارهایی که در حال حاضر با ویندوز ۱۰ سازگار هستند عرضه کند. همانطور که از عنوان این به‌روزرسانی برمی‌آید، تمرکز بر روی خلاقیت است. مایکروسافت مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و امکانات خاص را در این به‌روزرسانی جای داد که در سه دسته‌بندی خاص قرار می‌گیرند: ۳D، گیمینگ و کاربران. اما معنی هر یک از این‌ها در قالب ویندوز ۱۰ چیست؟

سه‌بعدی برای همه

این مهم‌ترین قابلیت ویندوز ۱۰ در آپدیت یادشده است. مایکروسافت گفته که می‌خواهد ویندوز ۱۰ را در خانه‌ها نه‌تنها برای واقعیت مجازی، بلکه واقعیت افزوده و پردازش هولوگرافیک در هولولنز بگنجاند. چیزی که مایکروسافت در کنفرانس‌اش برای رسیدن به این هدف روی آن مانور داد، حرکت از دوبعدی به سوی سه‌بعدی با معرفی مجموعه‌ای از ابزارهای سازگار با محتوای سه‌بعدی بود.

microsoft-3d-app-scanning

در یکی از دموهای مراسم دیشب، نشان داده شد که یک کاربر چگونه می‌تواند با اسکن سه‌بعدی یک قلعه‌ی شنی با موبایل‌اش و ارسال آن به نرم‌افزار Paint، قلعه‌ی شنی را به بستر واقعیت افزوده‌ی هولولنز بفرستد. همچنین امکان اشتراک‌گذاری آن با دوستان هم وجود خواهد داشت. مایکروسافت در همین رابطه تاکید کرد که قصد دارد ورود به محتوای سه‌بعدی را با ابزارها و بستری که مهیا کرده برای همه ساده کند.

Paint و PowerPoint سه‌بعدی

ایجاد یک دنیای سه‌بعدی به معنی اضافه کردن امکاناتی برای پشتیبانی از محتوای سه‌بعدی حداقل در بخشی از اپلیکیشن‌های ویندوز است. در مراسم شب گذشته مایکروسافت روی دو گزینه‌ی Paint و PowerPoint تاکید کرد و نشان داد که هر یک از آنها چگونه با اشیای سه‌بعدی سازگارند و امکان خلق و ویرایش در هر یک چگونه است.

در Paint جدید -که از این پس باید آن را Paint 3D بخوانیم- شما می‌توانید به خلق شکل‌ها و فرم‌های سه‌بعدی، اشتراک گذاری آنها از طریق نرم‌افزار SketchUp یا شبکه‌های اجتماعی بپردازید. به‌علاوه امکان ویرایش اشیای سه‌بعدی در بازی ماینکرافت و ارسال به پرینتر سه‌بعدی نیز مهیاست.

ssp_97-0

در PowerPoint امکان ادغام اشیای سه‌بعدی از کتابخانه‌ی اشیای سه‌بعدی مایکروسافت وجود دارد. می توان در لایه‌های مختلف افکت‌هایی مثل چرخش یک درخت سه‌بعدی در پروژه را داشته باشید. البته این تنها ابتدای راه است. مایکروسافت قول داده که این قابلیت‌ها در سال ۲۰۱۷ به بیشتر اپلیکیشن‌های پرطرفدار اضافه می‌شود.

هدست‌های VR ارزان‌قیمت

cvs4ekoumaalybc

مایکروسافت با تعدادی از شرکت‌ها تیمی برای تولید هدست‌های ارزان‌قیمت‌تر VR که سازگار با بستر مایکروسافت باشند ساخته. اچ‌پی، دل، لنوو، ایسوس و ایسر از جمله‌ی این شرکای مایکروسافت برای ساخت هدست‌های VR هستند. قرار است قیمت این محصولات از ۲۹۹ دلار شروع شود. به گفته‌ی مایکروسافت، هدف از این کار، در دسترس قرار دادن واقعیت مجازی برای عده بیشتری از مردم است. هنوز جزییات زیادی در مورد این هدست‌ها وجود ندارد؛ اما از آنجا که این هدست‌ها ابزارهایی مستقل‌اند، انتظار می‌رود تجربه‌ای بهتر از ابزارهایی مثل Gear VR سامسونگ که وابسته به تلفن هوشمند هستند، انتقال دهند.

امکان پخش زنده‌ی بازی‌ها و تورنومنت‌ها

همانطور که کاربرها علاقمند به تماشای بازی سایر گیمرها هستند، پس از دریافت آپدیت یادشده، می‌توانند بازی‌های خود را هم برای سایر کاربران برادکست کنند. این امکان با کمک سرویس Beam که مایکروسافت مدتی پیش آن را خریداری کرد ممکن شده است. به گفته‌ی مایکروسافت، استریم بازی‌ها به ساده‌ترین شکل ممکن برقرار خواهد بود.

ssp_209-0

اما قابلیت جدید دیگری که شب گذشته معرفی شد امکان برگزاری تورنومنت بین دوستان است. با کمک این امکان تازه می‌توان مسابقاتی را ایجاد و دوستان را به شرکت در آنها دعوت کرد. امکان مدیریت تورنومنت و ردگیری امتیاز شرکت‌کنندگان در این ساختار تازه وجود دارد.

دسترسی به دوستان از طریق نوار وظیفه

ssp_257-0

با کمک این قابلیت ویژه، کاربران می‌توانند پس از به‌روزرسانی Creators Update در بهار، تماس با دوستانی که ارتباط بیشتری با آنها دارند را تسهیل کنند. آواتار دوستان نزدیک امکان انتقال به نوار وظیفه را دارد و از این طریق می‌توان به راحتی با آنها گپ زد و چت کرد. همچنین امکان انتقال فوری و راحت فایل‌ها نیز از این طریق برقرار است. ارتباط از طریق نرم‌افزارهایی مثل اسکایپ و همچنین از طریق ایمیل شدنی‌ست. در صورت لزوم می‌توانید به ارسال اموجی هم بپردازید که در این صورت طرف مقابل یک اموجی را در نوار وظیفه و بالای آواتار شما مشاهده می‌کند. البته ممکن است این قابلیت برای برخی کاربران جذاب نباشد؛ چرا که احتمالا بیشتر از آنکه یک قابلیت کاربردی باشد، در کوتاه‌مدت یا درازمدت به یک مرکز حواس‌پرتی تبدیل شود.

چه زمانی Creators Update ارایه می‌شود؟

تاریخ دقیقی برای عرضه این به‌روزرسانی از سوی مایکروسافت اعلام نشده. این شرکت تنها به فصل بهار برای عرضه‌ی این به‌روزرسانی اشاره کرده. البته احتمالا کاربرانی که در برنامه‌ی Windows Insider مایکروسافت شرکت می‌کنند نسخه‌های آزمایشی ویندوز و به‌روزرسانی‌های آن را زودتر از سایر کاربران دریافت می‌کنند و در این مورد هم احتمالا چند هفته زودتر از موعد عرضه‌ی نهایی، Creators Update به آن دسترسی دارند.

 

منبع: The Verge

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar علیرضا حبیب زاده

    به خدا جای این همه قابلیت های چرت، مشکلاتشو برطرف کنید راضی تریم.
    انیورسری آپدیت اومد گفتیم خیر سرمون مشکلاتش برطرف می شه، برطرف که نشد هیچ ۴ تا مشکل هم اضافه شد.

    1. Avatar یب

      مثلا چه مشکلی هست که شما اینقدر آسی شدی؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه