موسس علی‌بابا خواستار جاسوسی دولت از مردم شد

۵ آبان ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

در حرکتی کاملا غیر معمول، موسس علی‌بابا و غول بزرگ تجاری چین، به مسوولان کشورش گفته است که از داده‌های موجود و اطلاعات افراد مختلف برای جلوگیری از جرم و جنایت استفاده کنند. «جک ما» (Jack Ma) از این ایده‌های خود در یک برنامه‌ی تلویزیونی گفته است.

خبرگزاری وال‌استریت ژورنال، پس از صحبت‌های جک ما با شرکت علی‌بابا تماس گرفت و از آن‌ها پرسید که آیا حاضرند داده‌های کاربران را در اختیار دولت چین بگذارند یا نه.

جک ما می‌گوید که می‌توان با استفاده از داده‌های موجود، وظایف پلیس و امنیتی را ساده‌تر کرد. او به این موضوع اشاره کرده که حجم بزرگ داده‌هایی که کشور چین در اختیار دارد، به مسوولان این کشور اجازه می‌دهد تا سیستمی شبیه به فیلم «گزارش اقلیت» (Minority Report) بسازند و زودتر از وقوع جرم، مانع آن شوند. به عنوان یک مثال، جک ما گفت که اگر کسی یک «تایمر»، «باروت» و «زودپز» را با هم خریداری کند، به احتمال زیاد می‌خواهد بمب بسازد.

فعالیت‌های جاسوسی کشور چین با پیشرفت تکنولوژی، روز به روز گسترده‌تر شده است. در ماه جولای سال گذشته‌ی میلادی، کشور چین قانونی را تصویب کرد به دولت این اجازه را می‌داد تا بدون هیچ محدودیتی، به داده‌های مختلف مردم این کشور دسترسی داشته باشند؛ البته فقط در زمانی که امنیت ملی کشور به خطر بیافتد.

در پایان سال گذشته‌ی میلادی هم چین قانونی را تصویب کرد که شرکت‌های مخابراتی و اینترنتی را مجبور می‌کرد تا تمام ابزار لازم برای قفل‌گشایی را در اختیار دولت قرار دهد.

خبرگزاری وال‌استریت ژورنال، پس از صحبت‌های جک ما با شرکت علی‌بابا تماس گرفت و از آن‌ها پرسید که آیا حاضرند داده‌های کاربران را در اختیار دولت چین بگذارند یا نه. در پاسخ هم شرکت علی‌بابا به آن‌ها گفته بود که بر اساس قانون چین، ممکن است مجبور شوند داده‌های کاربران را در اختیار دولت قرار دهند.

منبع: The Verge

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar رضا

    خیلی خوشبینانه است که فکر کنیم این اطلاعات صرفا برای تامین امنیت کشور استفاده بشه.

  2. Avatar محمد علی الوانی

    بله
    خیلی صحیح.
    اداره ی یک کشور به این بزرگی کار آسونی نیست.
    امنیت در درجه اول مهمه،
    تا در پناه اون اقتصاد و فرهنگ ووو هم پیشرفت میکنه.
    امید دارم کشور ما هم تو این برهه از نظر تکنولوژی و اقتصاد و فرهنگ به جایگاه خودش برسه و مشکلات بر طرف شه.

    1. Avatar مهندس

      دوست گرامی
      کشور ما از حیث موضوع مورد بحث این یادداشت در سطوح اول جهان به سر می برد!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه