مک بوک ۱۲ اینچی جدید ناامیدکننده است

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

اپل دیشب نسخه‌ی بروز شده‌ی مک بوک ۱۲ اینچی را معرفی کرد. این نسخه‌ی جدید به پردازنده‌ی نسل ششم Core M‌ و حافظه‌های SSD سریع‌تر مجهز و عمر باتری آن اندکی بهتر شده است. در حالت عادی این بروز رسانی بسیار شایسته است ولی متاسفانه اپل فراموش کرده که مشکل اصلی این سیستم را برطرف کند. این موضوع آخرین مک‌بوک اپل را به یکی از ناامیدکننده‌ترین محصولات جدید سال ۲۰۱۶ تبدیل می‌کند.

مک بوک ۱۲ اینچی جدید ۰۱

بزرگترین مشکل مک بوک ۱۲ اینچی چیست؟

بزرگترین مشکل مک‌بوک جدید این است که هنوز تنها یک پورت USB Type-C دارد. این یعنی بدون در اختیار داشتن یکی از دانگل‌های گران‌قیمت اپل (یا یک مبدل متفرقه) اغلب مجبور خواهید بود میان شارژ کردن سیستم یا متصل کردن یکی از لوازم جانبی که البته هدفون هم نباید باشد یکی را انتخاب کنید. کارت‌خوان SD (سایز میکرو یا اصلی) هم وجود ندارد. یعنی اگر بخواهید عکس‌ها یا ویدیوهای خود را برای ویرایش روی صفحه‌نمایش رتینا به مک بوک ۱۲ اینچی منتقل کنید باید همواره یک مبدل را همراه خود داشته باشید. آیا اضافه کردن یک پورت USB دوم پس از گذشت یک سال از معرفی اولین مک بوک ۱۲ اینچی خیلی برای اپل دشوار بوده است؟

مک بوک ۱۲ اینچی جدید ۰۲

در حقیقت افرادی که آیفون دارند هم مجبور خواهند بود برای متصل کردن گوشی خود به این مک‌بوک یک مبدل USB-C با قیمت ۲۵ دلار بخرند چراکه کابل لاتنینگ همراه تمام آیفون‌ها برای پورت قدیمی‌تر USB Type-A طراحی شده است. و دانگل USB-C اپل که پورت‌های HDMI، USB-A و USB-C را رایه می‌کند با قیمت ۷۹ دلار از این هم گران‌تر است. در نتیجه اگر قصد داشته باشید مک بوک ۱۲ اینچی جدید را به هرکدام از گجت‌های دیگر خود متصل کنید عملا مجبور خواهید بود همراه با خرید آن چیزی در حدود ۱۰۰ دلار هم برای مبدل‌ها هزینه‌ها کنید. این موضوع ما را به نکته‌ی دوم می‌رساند: قیمت مک‌بوک.

آیا قیمت مک بوک ۱۲ اینچی جدید منطقی است؟

قیمت مک بوک ۱۲ اینچی جدید برای سیستمی با پردازنده‌ی نسل ششم Core m3 اینتل، ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی SSD از ۱۲۹۹ دلار آغاز می‌شود. بدین ترتیب قیمت مک بوک ۱۲ اینچی ۴۰۰ دلار از یک مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی که پورت‌های بیشتر، پردازنده‌ی سریع‌تر Core i5 و کیبوردی راحت‌تر دارد بیشتر است؛ البته میزان حافظه‌ی رم و SSD مک‌بوک ایر نصف مک بوک ۱۲ اینچی خواهد بود. همچنین مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی با ضخامت حدود ۱۷ میلی‌متر و وزن یک کیلو و ۸۰ گرم خیلی از مک بوک ۱۲ اینچی جدید با ضخامت حدود ۱۳ میلی‌متر و وزن ۹۲۰ گرم بزرگتر یا سنگین‌تر نیست.

مک بوک ۱۲ اینچی جدید ۰۳

سپس می‌رسیم به مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی که از پردازنده‌ی Intel Core-i5 بهره می‌برد، طول عمر باتری آن به‌مراتب بهتر است، در حال حاضر به‌صورت استاندارد ۸ گیگابایت رم دارد و می‌توانید آن را با قیمت ۹۹۹ دلار بخرید. در آخرین بررسی ما باتری مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی موفق شد رکورد افتخارآمیز ۱۴ ساعت کار مداوم را ثبت کند. حتی اگر ادعای اپل را در مورد یک ساعت عمر بهتر باتری مک بوک ۱۲ اینچی جدید بپذیریم و آن را به رکورد ۸ ساعت و ۴۳ دقیقه‌ای که با نسخه‌ی قبلی به دست آورده بودیم اضافه کنیم باز هم مک‌بوک جدید چیزی در حدود ۴ ساعت از زمان مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی عقب خواهد ماند.

مک بوک ۱۲ اینچی جدید ۰۴

بزرگترین مزیت‌های مک بوک ۱۲ اینچی در حافظه‌ی داخلی بیشتر و صفحه‌نمایش باکیفیت‌تر آن قرار دارد. ولی اگر اپل به‌جای این‌که سری مک‌بوک ایر را رها کند زحمت به‌روزرسانی آن را به خود می‌داد احتمالا این مزیت‌ها هم کنار می‌رفتند.

نتیجه

در یک کلام به نظر می‌رسد مک بوک ۱۲ اینچی برای کسانی طراحی شده که این پول برایشان چندان ارزش ندارد. و از آنجا که اپل نیازی به برطرف کردن مشکلات این سیستم ندیده است، ما هم فکر نمی‌کنیم که این مدل خیلی بهتر از مدل قدیمی باشد که سال قبل از بررسی ما نمره‌ی ۳٫۵ گرفت. شاید هم در زیر رنگ جدید رزگلد چیزی غافلگیرکننده قرار داشته باشد.

منبع: Laptop Mag

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar بهزاد

    اخه نمونه مک بوک با ۸ گیگ رم و ۲۵۶ گیگ حافظه رو با مک بوک ایر ۴ گیگ رم و ۱۲۸ گیگ حافظه مقایسه میکنن؟؟؟ باید حداقل مقدار حافظه SSD یکسان رو مقایسه کرد. (تفاوت قیمت زیادی در حافظه های SSD در حتی فاصله ۱۲۸ گیگابایت هست و سرعت به شدت بهتر حافظه مک بوک قیمت بسیار بالاتری رو طلب میکنه)
    در کل یکی از ضعیف ترین مقایسه هایی بود که توی عمرم دیده بودم! ای کاش دوستان برای ترجمه به منابع بهتری و با نویسنده های بهتری مراجعه کنند.

  2. Avatar hossein

    به نظر من دیگه چیزی از اون اپل باهوش باقی نمانده . و اپل به یک کارخانه پول چاپ کن تبدیل شده که سعی داره تا جایی که می تونه پول در بیاره در حالیکه شرکت سامسونگ خلاف اپل عمل کرده و از یک شرکت پر ریسک داره به یک شرکت باهوش مثل اپل استیو جابز تبدیل میشه. اپل داره بر میگرده به دورانی که استیو جابز رو اخراج کرده بود.

  3. Avatar Ali S

    خخخ اپل تاحالا چیش امیدوار کننده بوده که اینش باشه؟!

  4. Avatar mohsen

    این یه مورد واقعا مایکروسافت قوی تره تو سیستم عامل

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه