بزرگ‌ترین آپدیت سخت‌افزاری مک‌بوک‌های اپل

۹ مرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
مک‌بوک 2018

اپل که برخلاف سنت رایج خود در رویداد WWDC 2018 مک‌بوک‌های جدید خود را معرفی نکرده بود، روز پنج‌شنبه از مک‌بوک‌های ۱۳ و ۱۵اینچی جدید رونمایی کرد. برخلاف چهره ظاهری این مک‌بوک‌ پروها که تفاوت خاصی با مدل‌های پیشین ندارند، تقریبا تمام سخت‌افزارهای به کار رفته درون آن‌ها ارتقا پیدا کرده است که البته تاثیر این ارتقا روی قیمت مک‌بوک‌های جدید کاملا مشهود است.

سریعترین مک‌بوک

سریع‌ترین مک‌بوک تاریخ

اپل، مک‌بوک‌های جدید را هم از نظر پردازنده و هم از نظر حافظه رم ارتقا داده است. در نسخه ۱۵اینچی به جای پردازنده‌های چهار هسته‌ای Core i7 اینتل که در مدل‌های قبلی به کار رفته بود از پردازنده‌های شش هسته‌ای Core i7 اینتل استفاده شده است. حتی در بهترین نسخه از مک‌بوک پروها برای اولین بار شاهد پردازنده Core i9 نیز هستیم. نسخه ۱۳اینچی نیز به جای پردازنده‌های دو هسته‌ای مدل‌های قبلی به پردازنده‌های نسل هشتمی Core i5 و Core i7 با شش هسته پردازشی مجهز شده است.

مک‌بوک پروی ۲۰۱۸ اپل با ۳۲ گیگابایت رم ارائه شده است. این تنها حجم حافظه رم مک‌بوک‌ها نیست که ارتقا پیدا کرده و اپل از حافظه‌های رم نسل جدید خود که از نوع DDR4 هستند در این مک‌ها استفاده کرده است.

قیمت مک‌بوک پرو ۶۶۹۹ دلار است که از این مقدار ۳۲۰۰ دلار آن هزینه هارد SSD این مک‌بوک است.

حافظه داخلی این مک‌بوک‌ها نیز ارتقای قابل توجهی داشته است. در هر دو مدل ۱۵ و ۱۳اینچی حداکثر فضای ذخیره سازی نسبت به مدل‌های قبلی دو برابر شده و برای مدل ۱۵اینچی به ۴ترابایت و برای مدل ۱۳اینچی به ۲ترابایت رسیده است. این حافظه‌ها از نوع SSD هستند و می‌توان ادعا کرد که سریع‌ترین SSDهایی هستند که تا کنون درون یک لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند. کارشناسان سایت «LaptopMag» ۴.۹گیگابایت اطلاعات را تنها در مدت ۲ ثانیه روی مک‌بوک ۱۳اینچی کپی کرده‌اند؛ یعنی سرعت انتقال اطلاعات در این مک‌بوک برابر با رقم شگفت‌انگیز ۲۵۱۹ مگابایت بر ثانیه بوده است!

کارشناسان این سایت همچنین سرعت پردازنده این مک‌بوک را نیز تست کرده‌اند. این کارشناسان امتیاز بسیار عالی ۱۸۰۵۵ را به این تست داده‌اند که ۲۱ درصد بالاتر از امتیازی است که به نزدیک‌ترین لپ‌تاپ ۱۳اینچی به این مک‌بوک، یعنی Dell XPS 13 داده بودند. بر اساس تست این کارشناسان، پردازنده مک‌بوک جدید ۸۰درصد سریع‌تر از نسل قبلی مک‌بوک پروی ۱۳اینچی است.

پردازنده شش هسته‌ای اینتل i9، ۳۲ گیگابایت رم و ۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی از نوع SSD در کنار هم سریع‌ترین لپ‌تاپ تاریخ اپل را تشکیل داده‌اند. هرچند سرعت پردازش برنامه‌ها افزایش پیدا کرده اما این افزایش قیمت چندان هم کم هزینه نبوده است. مک‌بوک پروی ۱۵اینچی با قیمت ۶۶۹۹ دلار عرضه خواهد شد که ۳۲۰۰ دلار از این رقم تنها هزینه هارد SSD این مک‌بوک است!

تاچ بار

صفحه کلید کم‌صداتر

یکی از جنبه‌های مک‌بوک‌های ۲۰۱۸ که اپل خیلی روی آن مانور داده است عملکرد صفحه کلید این مک‌بوک‌هاست. این صفحه کلید که با نام «Butterfly» شناخته می‌شود کاملا بی‌صدا نیست اما صدای کمتری نسبت به صفحه کلیدهای قبلی دارد. البته که این یک ویژگی ظریف است و نمی‌تواند دلیلی برای خرید این دستگاه باشد. در این صفحه کلید مشابه مدل‌های سال ۲۰۱۷ به جای ردیف دکمه‌های فانکشن تاچ‌بار قرار گرفته است.

مشابه آیپدها و آیفون‌های سال گذشته اپل، قابلیت True Tone به مک‌بوک‌های ۲۰۱۸ اضافه شده است. به کمک این ویژگی دمای رنگ صفحه نمایش بسته به نور محیط تغییر می‌کند. قابلیت True Tone در قسمت تاچ‌بار نیز وجود دارد. هرچند تغییرات آن چندان محسوس نیست و به سختی می‌توان تغییر دمای نور پس زمینه آن تاچ‌بار را تشخیص داد.

مک بوک پرو

سیری در همه جا

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌هایی که به مک‌بوک‌های ۲۰۱۸ اضافه شده امکان فراخوانی دستیار صوتی سیری از طریق فرمان صوتی است. در نسل‌های قبلی مک‌بوک‌ها دستیار صوتی سیری در دسترس بود اما برای استفاده از آن باید از آسکون Siri استفاده می‌کردید. در مدل‌های جدید مشابه آنچه در آیفون‌ها شاهد آن بودیم با فرمان صوتی «Hi, Siri» این دستیار صوتی فعال می‌شد.

مک بوک 15اینچی

چیزی که تا کنون از مک‌بوک‌های جدید دیده‌ایم کیفیت ساخت عالی، سخت‌افزارهای قدرتمند و بسیار سریع است. البته که متناسب با این عملکرد قیمت این سری محصولات نیز افزایش قابل توجه‌ای داشته است. باید ببینیم کاربران با این محصولات جدید چه برخوردی خواهند داشت اما در هر حال شکی نیست که این‌ها بهترین مک‌بوک‌هایی هستند که اپل تا کنون معرفی کرده است.

منبع: The VERGE

 

 

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar RT

    خب، دستشون درد نکنه. طراحی محصولات اپل بی شک دلرباست و سخته آدم ببینه و نخواد.

    شیوه معرفی محصولات اپل در سال های اخیر خیلی شبیه پرزنتیشن واحد مالی شده، نه؟ اساتید کاپرتینو دائما آمار و نمودار و درصد رشد نشون میدن و میگن چقدر همه چیز نسبت به پارسال سریع تر شده. اما کمتر صحبت از مواردی می کنن که انگیزه خرید ایجاد کنه. همین تغییراتی هم که با افتخار ازشون یاد می کنن بعضی جاها یکم سوال برانگیزن. مثلا در مورد همین مک بوک های ۲۰۱۸ که اینجا صحبتش شد:

    ۱. جدای از بحث قیمت یا بود و نبود نمایندگی، با توجه به طول عمر محدود و کوتاه تر هاردهای SSD و دشواری بیش از حد تعویض شون واقعا چه منطقی در ذخیره کردن چهار ترابایت اطلاعات بر روی این هارد ها وجود داره که این گزینه رو به عنوان آپشن جدید معرفی کردن؟ هاردهای هیبریدی مثل فیوژن که تو iMac ها هستن بهتر بود که.

    ۲. قدرت پردازش i9 جدای از اینکه برای لپ تاپ و عمر باتری و این چیزها یکم بیش از حد فضایی به نظر میرسه اما قطعا مبحث کنترل حرارت رو از ذهنمون نمیبره. پردازش نه هسته ای طبعا باید حرارتی بیشتر از پردازنده های i7 به ما هدیه بده. برداشت من از مطالبی که به وفور در باره i5 و i7 سری ۲۰۱۷ نوشته میشد این بود که اینها حتی با مشاهده یک ویدیو ساده در یوت… اهم، اهم… منظورم با تماشای یک ویدیو ساده در آپارات در سطح کوره ذوب آهن داغ می شن و همیشه این نگرانی رو در صاحبانشون ایجاد می کنن که چه بلایی ممکنه سر لپ تاپ چند-ده میلیون تومانی شون بیاد. اگه تماشای ویدیو ساده چنین کنه مابقی کار ها قطعا متفاوت نیست. طراحی ۲۰۱۸ که همون شکل ۲۰۱۷ هست. آیا واقعا این طراحی و این پردازنده میتونن عمر ۵ ساله (میانگین عمر مفید کامپیوتر) برای کار مداوم در کنار این میزان حرارت وارد شده (اونهم تقریبا به طور دائمی) رو تضمین کنن؟

    ۳. چرا مدل ۱۷ اینچی سال هاست حذف شده؟ آیا این ابعاد برای قدرت پردازش i9 مناسب تر نبود؟

    ۴. چرا اساتید کاپرتینو اینقدر بر تداوم استفاده از طراحی جدید کیبوردهاشون، اونهم با وجود اینهمه حواشی که داشته، پا فشاری می کنن؟ قبول شکست هزینه ساز تر از شرایط فعلی هست؟

    ۵. چرا اپل در سال های اخیر پردازنده های جدید هر نسل رو اواخر عمر اون نسل به اکوسیستمش وارد میکنه؟ الان که نگاه ها به سمت Cannon Lake میره تازه می خوان Coffee Lake سال قبل رو با قیمت پارسال (زمانی که تازه معرفی شده بود) بیارن.

    ۶. منطق حذف مگ -سیف (Mag-Safe) از شارژر ها چه بوده؟ این مگ-سیف یکی از بهترین ایده هایی بود که اپل برای شارژر ها در لپ تاپ ها معرفی کرد. آهن ربایی که شارژر رو به بدنه مک وصل می کرد و در صورتی که پایی چیزی به سیمش گیر می کرد اتصال شارژر از لپ تاپ به راحتی قطع میشد و ازش جدا میشد و لپ تاپ رو به همراه خودش به یک جا پرت نمی کرد. این عالی بود. چرا حذف شد؟

    ۷. منطق حذف آرم سیب درخشان از پشت مک بوک که همیشه نشان زیبا، کاربر پسند و منحصر به فرد محصولات اپل بوده دیگه چی بود؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه