ناسا «جاذبه» را به عنوان بدترین فیلم فضایی معرفی کرد

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
فیلم جاذبه

دانشمندان ناسا معتقدند که فیلم «جاذبه» آلفونسو کوارون غیردقیق‌ترین و بدترین فیلم فضایی در تاریخ سینماست. فیلم جاذبه هم جوایز متعدد سینمایی را درو کرد و هم تحسین منتقدان و مخاطبانش را برانگیخت. این فیلم بیش از ۷۰۰ میلیون دلار در گیشه فروخت. طبق همه این آمار و ارقام می‌شود گفت که درام علمی-تخیلی آلفونسو کوارون فیلم به نسبت موفقی بوده است. اما گروهی از تماشاگران فیلم خیلی تحت‌تاثیر آن قرار نگرفتند. گروهی که شامل دانشمندان ناسا می‌شدند.

در یک نظرسنجی که برای تعیین بهترین و بدترین فیلم‌هایی که در فضا اتفاق می‌افتند، صورت گرفته بود، فیلم جاذبه توسط بسیاری از کارشناسان به عنوان غیردقیق‌ترین فیلم با اشتباهات فاحش انتخاب شد. بقیه فیلم‌هایی که اشتباهات علمی آنها خشم دانشمندان ناسا را برانگیخته است و به نظرشان از واقعیت علمی فاصله زیادی دارند عبارتند از: «ماموریت به مریخ» (برایان دی‌پالما)، «آرماگدون» (مایکل بی) و «سیاره سرخ» (آنتونی هافمن). به جز این‌ها «سیاره میمون‌ها» (تیم برتون) و « Spaceballs» (مل بروکس) هم متاسفانه در فهرست بدترین‌ها قرار دارند.

اما فیلم جاذبه در صدر همه این بدترین‌ها قرار دارد. دانشمندان ناسا می‌گویند فیلم بیشترین فاصله را با واقعیت دارد. هر چیزی که ممکن بود در این فیلم از نظر علمی اشتباه باشد به فاجعه‌ترین شکل ممکن غلط پیش می‌رود. یکی از دانشمندان می‌گوید: «البته ما می‌دانیم که قرار نیست همه تماشاگران فیلم چنین حسی نسبت به آن داشته باشند.»

البته برای دانشمندان ناسا همه فیلم‌ها تا این حد منفی نیستند. برای مثال «میان ‌ستاره‌ای» (کریستوفر نولان)، «چهره‌های پنهان» (تئودور ملفی)، «مریخی» (ریدلی اسکات) و به خصوص «آپولو ۱۳» (ران هاوارد) فیلم‌هایی هستند که از نقطه نظر علمی هم می‌توانند ستایش شوند.

یکی از نکات مهم درباره فیلم جاذبه که اسکار بهترین کارگردانی را برای آلفونسو کوارون به ارمغان آورد این بود که چطور ساندرا بولاک، بازیگر اصلی فیلم، میان مدارهای فضایی تقریبا بدون هیچ مشکلی حرکت می‌کند بدون اینکه هیچ فشاری به او وارد شود!

منبع: indiewire

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar مسعود بیرامی

    به نظر من مزخرفترین فیلم مربوط به فضا life بوده و بس..

    1. Avatar هادی ترابی

      موافقم

  2. Avatar حسن ثریابند

    بین اینها میان ‌ستاره‌ای فوقوالعاده بود با موسیقی متن بینظیرش

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه