نبرد غول‌های خرابکار؛ آشنایی با انواع دریل

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

چرخش، ضربه یا ترکیب این دو؟ کدام یک قدرت تخریب بیشتری دارند؟

دریل‌ و چکش‌ برقی از جمله ابزارهایی هستند که از آن‌ها هم برای ساخت‌وساز و هم برای تخریب استفاده می‌شود. مسلما برای تخریب و انجام کارهای سنگین به دستگاه‌هایی نیرومند نیاز است که بتوان از آن‌ها حتی در مقیاس‌های نیمه‌صنعتی و صنعتی استفاده کرد؛ ازاین‌رو قصد داریم با غول‌های خرابکاری که کار را برای شما راحت‌تر می‌کنند، بیشتر آشنا شویم.

چرخش با قدرت تمام:

کار روی فولاد

شاید برایتان جالب باشد که در سوراخ‌کردن برخی سطوح، بهترین راهکار استفاده از حرکت چرخشی رو به جلوست. این موضوع بیشتر در سطوح فلزی دیده می‌شود و هر چه سرعت چرخش و گشتاور تولیدی دستگاه بیشتر باشد، نتیجه رضایت‌بخش‌تر خواهد بود. اما آیا برای سوراخ‌کردن یک ورق فولادی ضخیم می‌توان از یک دستگاه دریل معمولی که تنها قابلیت سوراخکاری از طریق چرخش دارد، استفاده کرد؟ پاسخ منفی است. در چنین مواردی استفاده از غول‌های تخریب تنها راه چاره است. دستگاه‌هایی که می‌توانند به‌لطف ساختار منحصربه‌فرد، توان قابل‌قبول، سرعت مناسب و گشتاور بالا، فولاد و دیگر سطوح فلزی را مانند پنیر سوراخ کنند.

مسلما برای سوراخ‌کردن چنین سطوح مستحکمی به قدرت بالایی نیاز است و اصولا در چنین مواقعی دقت به‌شکل محسوسی کاهش می‌یابد. برای مقابله با این معضل چه می‌توان کرد؟ سازه‌ی فلزی فولادی را در نظر بگیرید که باید قسمتی از آن سوراخ شود و به‌دلیل محدودیت‌های مکانی نمی‌توان آن را به کارگاه‌های صنعتی منتقل کرد. در این شرایط باید چگونه عمل کرد؟ گره‌ی این مشکلات به دست غولی با نام «دریل مغناطیسی» باز می‌شود. دستگاهی که کمتر شناخته شده است و اغلب افراد از قابلیت‌های آن اطلاع چندانی ندارند. نام این دستگاه به‌دلیل پایه‌ی مغناطیسی است که دریل روی آن سوار می‌شود. این پایه خاصیت آهن‌ربایی بسیار قوی دارد که موجب بالارفتن دقت کار می‌شود. پایه‌ی مغناطیسی را روی سطحی که قرار است روی آن عملیات سوراخکاری انجام شود، قرار می‌دهند و ازآنجایی‌که این سطح ساختاری فولادی دارد، به‌خوبی پایه را به خود جذب می‌کند. در این حالت دریل مغناطیسی شما به‌لطف پایه‌ای که دارد، به‌خوبی به سطح موردنظر می‌چسبد و فشار زیادی که به دستگاه در حین سوراخکاری وارد می‌شود، موجب لغزش دریل نشده؛ ازاین‌رو بروز خطا به‌شدت کاهش می‌یابد. به‌لطف چنین پایه‌ای می‌توان عملیات دریل‌کاری را روی سطوح عمودی، افقی و حتی شیب‌دار با دقتی بالا انجام داد. شرکت‌های شناخته‌شده‌ای مانند «میلواکی» چنین دریل‌های قدرتمندی را تولید می‌کنند که در این بین می‌توان دستگاه «B4-32» را نام برد.

دستگاه‌های دیگری همچون دریل‌های «آاگ» مدل «B4 1050»از لحاظ قدرت، دست‌کمی از دریل مغناطیسی ندارند و می‌توان آن‌ها را روی پایه نصب کرد.


چرخش و ضربه:

کار روی بتن و سیمان

دریل‌ها تقسیم‌بندی‌های مختلفی دارند و گروه گسترده‌ای از آن‌ها از قابلیت چرخش و کوبش برخوردارند. اگر بخواهیم دو گروه اصلی برای این محصولات در نظر بگیریم، می‌توانیم آن‌ها را به دو بخش «دریل‌ چکشی» و «دریل‌ بتن‌کن» تقسیم کنیم. ازآنجایی‌که در اینجا قصد داریم از غول‌های تخریب صحبت کنیم، سراغ دریل‌های بتن‌کن می‌رویم. این دستگاه‌ها عموما از قابلیت چرخش، کوبش و چرخش و کوبش هم‌زمان برخوردارند. ممکن است بگویید قابلیت چرخش و کوبش هم‌زمان در دریل‌های چکشی نیز وجود دارد؛ اما اساس کار این دستگاه‌ها کاملا متفاوت است. دریل‌های بتن‌کن علاوه‌بر قدرت تخریب بسیار زیادی که دارند، از قابلیت کوبش بدون چرخش سود می‌برند و کاربر می‌تواند با آن‌ها مانند یک چکش تخریب، سطوح ساختمانی را تخریب کند. این ویژگی در دریل‌های چکشی دیده نمی‌شود. این مزیت موجب شده تا کاربر بتواند علاوه‌بر مته، از قلم نیز برای کار با این دستگاه استفاده کند. از غول‌های بتن‌کن بیشتر برای تخریب سطوح ساخته‌شده از مصالح ساختمانی مانند گچ، سیمان و بتن استفاده می‌شود. در چنین سطوحی ضربه کمک زیادی به تخریب می‌کند و میزان انرژی وارده به سطح اهمیت زیادی دارد. با توجه به موارد گفته‌شده اگر قصد دارید از مته و قلم روی دستگاه خود برای تخریب و سوراخ‌کاری استفاده کنید، دریل‌های بتن‌کن گزینه‌ی مناسبی هستند.

ضربه:

کار روی بتن و سیمان:

در برخی موارد استفاده از دریل‌های بتن‌کن برای تخریب سطوح ساخته‌شده از مصالح ساختمانی مناسب نیست؛ زیرا کاربر نیازی به چرخش ندارد و می‌تواند کار را با دستگاهی انجام دهد که قادر است ضرباتی سنگین و منظم به سطح وارد کند. در این زمان است که پای غول دیگری با نام «چکش تخریب» به میان می‌آید. این دستگاه‌ها تنها برای واردآوردن ضربه مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان انواع قلم‌ها را روی آن‌ها نصب کرد. این دستگاه‌ها عموما وزن زیادی دارند که در ثبات بهتر دستگاه در کندن سطوح افقی کمک زیادی به کاربر می‌کنند. از نمونه‌های این دستگاه می‌توان به چکش‌های تخریب «آاگ» مدل «PM 10 E»، «دیوالت» مدل «D25901K»، «ماکیتا» مدل «HM1214C»، «آاگ» مدل «PM 3» و «دیوالت» مدل «D25820K» اشاره کرد.

در مجموع اگر بخواهیم سه غول خرابکار دریل مغناطیسی، دریل بتن‌کن و چکش تخریب را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید به سطح موردنظر و عملیاتی که قرار است روی آن انجام شود، توجه نماییم. برای کار روی سطوح فولادی، دریل مگنتی؛ برای سوراخ‌کاری روی سطوح سیمانی و بتنی دریل بتن‌کن و برای تخریب بدون سوراخ‌کاری، چکش تخریب پیروز این رقابت خواهند بود.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. پایا صنعت تیران

    مطلب جالب و کاربردی در زمینه ی صنعت بود ، چکش های تخریب برای تخریب و خراب کردن سیمان و سازه های سفت بی نظیر هستند تشکر از شما بابت این مقاله ی بی نظیر .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه