روسیه و برنامه‌ی منحرف کردن سیارک‌ها با انفجار اتمی

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

آژانس فضایی روسیه طرح‌هایی را برای ایجاد انفجار اتمی و منحرف کردن سیارک‌هایی که ممکن است در آینده به زمین برخورد کنند، ارائه داد. این کشور از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ روی چنین طرحی کار کرده است.

در منظومه‌ی شمسی سنگ‌ها و سیارک‌های سرگردان زیادی وجود دارد که ممکن است از بد روزگار، زمانی یکی از آن‌ها به سوی زمین بیاید. این در حالی است که در سال ۲۰۱۳ یک شهاب‌سنگ ۷۰۰۰ تنی به طول تقریبا ۱۸ متر به منطقه‌ی چلیابینسک (Chelyabinsk) روسیه برخورد کرد؛ بر اثر این حادثه ۱۰۰۰ نفر آسیب دیدند و بیش از ۱۰۰ نفر روانه‌ی بیمارستان شدند.

حالا مدتی است که بخشی از دپارتمان آژانس فضایی روسیه به همراه آمریکا و چند کشور دیگر، مشغول تحقیق روی پیدا کردن راهی هستند تا از برخورد سیارک‌ها به زمین جلوگیری کنند. این پروژه NEOShield نام دارد. NEO مخفف عبارت Near-Earth Object است؛ یعنی «شی نزدیک زمین».

دانشمندان روسیه بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ تلاش کردند تا به شیوه‌ی دفاع اتمی، راهی برای دور نگه داشتن سیارک‌ها از زمین پیدا کنند و در نهایت نتیجه گرفتند که بهترین راه، منحرف کردن سیارک از مسیر فعلی‌اش، ایجاد یک انفجار اتمی است. این انفجار اتمی لزوما سیارک را از بین نمی‌برد، بلکه فقط آن را از مسیرش منحرف می‌کند و جهت حرکت آن را تغییر می‌دهد. البته ایده‌ای که روس‌ها به آن رسیده‌اند خیلی جدید نیست و بیش از نیم قرن قدمت دارد.

البته طبق یک قانون بین‌المللی که در سال ۱۹۶۷ وضع شده، هیچ کشوری مجاز به استفاده از بمب اتمی در زمین یا فضا نیست. اما دانشمندان روس معتقدند که اگر شرایط بحرانی پیش بیاید و خطر برخورد سیارک با زمین بالا باشد، می‌توان ضوابط را تغییر داد.

علاوه بر این‌ها روسیه درصدد است تا یک مرکز هشدار سریع راه‌اندازی کند. این مرکز به کمک چهار ماهواره رد سیارک‌ها را دنبال می‌کند.

منبع: Engadget

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه