نخستین نشست «گروه نوآوریِ باز» دیجی‌کالا، برگزار شد

۴ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

سال گذشته در فراخوان «نگاهی به فردا» از شما پرسیدیم که «سقف خیالتان کجاست؟»

در این فراخوان، از هم‌وطنان عزیزمان دعوت کردیم تا دنیای شش سال آینده را با نگاهی خلاقانه تجسم کنند و تصورشان از دیجی‌کالای آن روزها را با ما به اشتراک بگذارند. جوایزی هم برای شرکت در این فعالیت جمعی درنظر گرفته شد؛ اما پاداش جذاب‌تر شانس حضور در «گروه نوآوریِ باز» دیجی‌کالا بود؛ شبکه‌ای از ایده‌پردازان درون‌سازمانی و بیرونی که به‌روش‌های مختلف در فعالیت‌های نوآورانه‌ی دیجی‌کالا همکاری می‌کنند.

گستردگی مشارکت، کم‌نظیر بود و در پایان مهلت شرکت در فراخوان، بیش از ۲,۱۰۰ مطلب دریافت شد. تعداد و تنوع طرح‌ها به‌گونه‌ای بود که فرایند دسته‌بندی و ارزیابی آن‌ها، از آن‌چه پیش‌بینی شده بود، طولانی‌تر شد. سرانجام برگزیدگان فراخوان مشخص شدند و در مراسمی با حضور بنیان‌گذاران دیجی‌کالا، مدیر ارشد واحد توسعه‌ی کسب‌و‌کار و تیم مرکز نوآوری، از این کاربران خوش‌فکر تقدیر شد.

1

درواقع، «نگاهی به فردا» نمونه‌ای از تلاش دیجی‌کالا برای ترویج و به‌کارگیری نوآوریِ باز در فضای کسب‌وکار ایران است؛ رویکردی که در آن تأکید بر مشارکت همگان در ایده‌پردازی و اجرای ایده‌ها برای خلق ارزش‌هاست.

در ادامه‌ی این مسیر، چندی پیش میزبان برگزیدگان این فراخوان در دیجی‌کالا بودیم. ملاقات با چهره‌هایی آشنا که پیوندمان با آن‌ها ریشه در مفاهیمی عمیق‌ دارد: طرح مساله و کشف فرصت‌ها، ارایه‌ی راهکارهای خلاقانه، رسیدن به طرح‌های اجرایی و خلق یک ارزش ملموس و تازه؛ که در یک کلام، معنای بارز نوآوری است.

در ابتدای این نشست، تلاش کردیم تا در تعیین رسالت این گروه و چارچوب همراهی با یکدیگر هم از خرد جمعی و رویکرد باز استفاده کنیم. ازاین‌رو، با کمک هم به هدف‌های مشترکی رسیدیم؛ اهدافی که برای همه الهام‌بخش بود. به‌اشتراک‌گذاری ایده‌ها، هم‌فکری دربارۀ چالش‌های دنیای کسب‌وکار، فراهم‌شدن فرصت یادگیری معطوف به عمل و شبکه‌سازی برای ایجاد ارتباط‌های سازنده، نمونه‌هایی از این اهداف بود.

در ادامه‌، مفاهیم خلاقیت و نوآوری و البته تفاوت بارز آن‌ها با یکدیگر را مرور کردیم و کوشیدیم تا در اصول و چارچوب اولیه‌ی همکاری‌های آینده با یکدیگر هم‌زبان شویم. پس‌ از آن، درباره‌ی دلایل فروپاشی پارادایم نوآوری بسته، مفهوم نوآوری باز و مصادیق آن در دیجی‌کالا و دنیای امروزی گفت‌وگو کردیم. در پایان هم قرار بر ایجاد سازوکاری برای تعامل بیش‌تر و نزدیک‌تر شد. تعاملی پایدار که در آینده نتایج ملموس آن را در عمل خواهیم دید.

2

از روزی که تصمیم گرفتیم در این مسیر گام برداریم، هرچه پیش می‌رویم ظرفیت‌های پنهان بهره‌مندی از توانمندی‌های کاربران فعال را که مصداق واقعی رویکرد باز در نوآوری است، بیش‌تر درک می‌کنیم و به ادامه‌ی این راه امیدوارتر می‌شویم. رویکردی که هم‌اکنون برترین کسب‌وکارهای بزرگ دنیا مانند اپل، گوگل و مایکروسافت توانسته‌اند با بنانهادن خدمات و محصولات خود بر پایه‌ی آن، رشد کنند و بی‌رقیب جلوه نمایند. این فراخوان و دستاوردهای آن تلاشی از سوی دیجی‌کالا است برای اینکه بتوانیم با به‌کارگیری راهکارهای امروزی و با تأکید بر قابلیت‌های رویکرد باز، برای موفقیت روزافزون کسب‌وکارهای ایرانی بکوشیم.

این نشست، سرآغازی بر این مسیر روشن و نویدبخش است.

دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar vahid

    چرا هیچوقت یه نشستی برای ایده ها نمیذارین- ما پر از ایده هستیم که نمیدونیم کجا ارائه بدیم و چه کسایی باید روش باید سرمایه گذاری کنن و کمکمون کنن

  2. Avatar سهراب

    مشخصه که برنامه ای هست . یادمه پارسال فراخوان داد دیجی . جالبه که فعالیت ها ادامه داره . کاش زود جنبیده بودم !!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه