استیو جابز نسبت به تیم کوک انتقادات گزنده‌ای داشته است

۹ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

پس از سه دهه، جانی آیو، طراح ارشد اپل، در حال ترک این شرکت است. بسیاری از محصولات درخشان این شرکت مانند آیفون، آیپد، اپل واچ، مک بوک‌ها و آی‌مک‌ها و حتی ساختمان جدید این شرکت حاصل طراحی‌های آیو است. آیو و جابز روابط بسیار نزدیکی با هم داشتند و به خوبی نظرات یکدیگر را درک می‌کردند. مدتی قبل وال استریت ژورنال در مقاله‌ای اعلام کرد که دلیل خروج جاناتان آیو از اپل، بی‌توجهی‌های تیم کوک، مدیر عامل فعلی نسبت به بخش طراحی است.

البته تیم کوک نیز که همواره فردی آرام بود و از اظهار نظرهای تند و واکنش‌های جدی دوری می‌کرد، در ایمیلی به‌طور جدی به این اتهام پاسخ داد. اما ظاهرا این روزها حواشی دست از سر مدیر عامل اپل برنمی‌دارند و به تازگی سخنی از استیو جابز بازنشر شده است که بار دیگر توجهات را به تیم کوک معطوف کرده است.

ظاهرا استیو جابز در زمان حیاتش انتقادات گزنده‌ای به جانشین خود وارد کرده بود. سخنان بنیان‌گذار اپل به تازگی توسط والتر ایزاکسون، نویسنده کتاب زندگی‌نامه جابز، در مصاحبه‌ای با شبکه CNBC بازگو شد. ایزاکسون مدعی است که جابز پیش از مرگش در یکی از مصاحبه‌ها‌یی که در سال ۲۰۱۱ داشته‌اند به او گفته است: «تیم مرد محصول نیست.»

تیم کوک

مصاحبه روز دوشنبه ایزاکسون با CNBC درباره خروج آیو از اپل و تاثیر آن بر این شرکت بود. ایزاکسون درباره همکاری جابز و آیو گفته است:

هر روز هنگامی که جابز در دفتر خود در کوپرتینو بود، در نیم‌روز به سمت آن در قفل شده بزرگی می‌رفت که به استدیو طراحی راه داشت. هر شخص دیگری به خارج از اتاق فرستاده می‌شد و جابز به همراه آیو از میزی به میز دیگر می‌رفتند. آن‌ها نه تنها درباره خود گوشی بلکه درباره هر چیزی مانند درگاه شارژ، جک صدا و نحوه پوشش کابل گفتگو داشتند. و جابز در اعماق وجودش مرد محصولات بود، کسی که به آیو علاقه داشت.

در مقابل، کوک یک متخصص اجرایی است. سمت سابق او پیش از رسیدن به مدیر عاملی، مدیر اجرایی ارشد بود و او به‌جای این‌که با محصولات اپل شناخته شود، با استراتژی‌های این شرکت شناخته می‌شود. ایزاکسون در ادامه مصاحبه جملات زیر را بیان می‌کند:

فکر می‌کنم چیزی که در حال حاضر مشاهده می‌کنید یک کمپانی است که می‌داند چطور به نحو احسن عمل کند، اما در بطن خود دیگر اثری از این دو رفیق هم‌دل نمی‌بیند که برای زیبایی محصولات نفس می‌کشیدند و زندگی می‌کردند.

ایزاکسون می‌گوید او گفته جابز درباره کوک را از کتاب زندگی‌نامه جابز حذف کرده است تا اوضاعی را که به نظر او «بسیار سخت» بود آرام‌تر کند. اما اکنون که آیو در حال ترک این کمپانی است، گفته جابز درست به نظر می‌رسد.

منبع: Businessinsider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar ایمان ابراهیمی

    اصولا بت سازی درست نیست . استیو جابز و تیم کوک سازنده و طراح محصولات اپل نیستن.

    (محصول یک کمپانی حاصل کار و ایده ی یک نفر نیست. مخصوصا کمپانی اپل.)

    بلکه تمام افراد بخش طراحی و تست و تولید هستند که ساعت های کاری زیاد مشغول هستند و در آخر طرح

    هاشون به مدیران برای تایید و عرضه در بازار ارائه میشه.

    ساده انگارانه هست که بگیم استیو جابز و هر مدیری در اپل از شرایط سخت کاری کارکنان شرکت خودشون و

    نیز نیروی کارگر در کارخانجات اسمبل محصولات بی خبر بوده یا هستن.

    حتی به گفته ی خیلی از منابع خبری در ارتباط با تکنولوژی ، تیم کوک نسبت به استیو جابز شرایط کاری ساده تری در شرکت بوجود آورده .

    این کمپانی های بین المللی فقط به فکر درآمد هستند اون هم نه برای بقا و در آمد زیاد بلکه برای درآمد و سودی بیشتر از حد تصور.

    پس بودن آیو و تیم کوک و یا نبودنشون فرقی در محصولات نهایی ایجاد نمیکنه بلکه حتی شاید افراد جدیدی بتونن ایده هاشون رو با دیدی جدید ارائه بدن و اون محصول به بازار بیاد.

    اصولا انحصار و تکیه بر نظر یک نفر یا یک گروه برای مدت طولانی برای محصولات هیچ کمپانی ای خوب نیست.

    افراد و ایده های جدید و شرایط کار راحت تر نیازه تا محصولاتی ببنیم که به معنای واقعی بهتر و شاید نو آورانه تر باشند.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه