سونی اکسپریا ۱ مارک ۲ نمی‌تواند بخش موبایل سونی را احیا کند!

۶ اسفند ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
سونی اکسپریا 1 مارک 2

چند سالی است که دیگر نام سونی را در بین شرکت‌های پیشرو در زمینه گوشی‌های هوشمند شاهد نیستیم! همین مسئله باعث شد سونی دست بکار شود و سال ۲۰۲۰ را با عرضه یک پرچم‌دار زیبا و قدرتمند آغاز کند. اما برای اینکه سونی بتواند بخش موبایل خود را احیا کند، به چیزی فراتر از زیبایی و قدرت نیاز دارد؛ چیزی که متاسفانه در اکسپریا ۱ مارک ۲ شاهد نیستیم!

ترس از شیوع ویروس کرونا باعث لغو بسیاری از رویدادها و نمایشگاه‌ها شد و متاسفانه MWC 2020 هم جز آن دسته از نمایشگاه‌های لغو شده قرار دارد. شکرت‌های بزرگ تولید کننده گوشی‌های هوشمند از جمله سونی به خاطر این مسئله تصمیم گرفتند محصولات خود را به صورت آنلاین رونمایی کنند.

یکی از محصولات این شرکت، سونی اکسپریا ۱ مارک ۲ است! شاید کمی عجیب به نظر برسد اما همانند سامسونگ، سونی تصمیم گرفت انقلابی بودن نماینده خود را نه با افزایش ده‌تایی اعداد، بلکه با نزدیک کردن نام گوشی به نام دوربین‌های خود به نمایش بگذارد! در واقع دوربین سونی A7 III بود که قرار شد به صورت A7 مارک ۳ خوانده شود، بنابراین این محصول نیز قطعا به همین شکل تلفظ خواهد شد چون ظاهرا از دوربین‌های بسیار با کیفیتی برخوردار است!

مانند بسیاری از پرچم‌داران دیگر، سونی گوشی خود را به اسنپدراگون ۸۶۵ مجهز کرد که قابلیت پشتیبانی از اینترنت ۵G به صورت پیش فرض را نیز به دنبال داشت. البته اینترنت ۵G در این گوشی از فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و نه امواج میلی‌متری! نمایشگر ۶.۵ اینچی با پنل OLED و وضوح ۱۶۴۴ × ۳۸۴۰، ۸ گیگابایت حافظه رم به همراه ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی، باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، پشتیبانی از ورودی ۳.۵ میلی‌متری، پشتیبانی از کارت حافظه جانبی و استاندارد IP68، دیگر مشخصات و قابلیت‌هایی هستند که قرار است اکسپریا ۱ مارک ۲ را در میان پرچم‌داران دیگر سربلند کنند!

بیشتر بخوانید: نسل دوم گوشی سونی اکسپریا ۱ با پشتیبانی از فناوری ۵G معرفی شد

طراحی محصول کاملا یادآور گوشی‌های دیگر سونی است. گوشه‌های تیز با ضخامت کم که برای علاقه‌مندان به چنین طراحی‌هایی واقعا زیباست. در حالی که اکثر شرکت‌ها با حذف ناچ و حاشیه‌های اطراف سعی در تخصیص بخش بیشتری از پنل جلویی به نمایشگر را داشتند، سونی ترجیح داد اندکی حاشیه در بالا و پایین نمایشگر برای تعبیه دوربین و بلندگو‌های استریو در نظر بگیرد. ترکیب این حواشی و نسبت تصویر ۲۱:۹، ما را با یکی از بلندترین پرچم‌داران حال حاضر روبرو می‌کند که ۷.۹ × ۷۲ × ۱۶۶ میلی‌متر، ارتفاع، عرض و ضخامت دارد.

سونی اکسپریا 1 مارک 2

در سمت چپ کلید کنترل صدا، دکمه اختصاصی شاتر دوربین (!)، در سمت راست هم کلید پاور با پشتیبانی از اثر انگشت و در پنل پشتی، ۴ دوربین دیده می‌شود که مجموعه آن را یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اصلی، ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو با قابلیت بزرگ‌نمایی ۳ برابری، ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض و سنسور سه بعدی مدت پرواز تشکیل می‌دهند.

سونی اکسپریا 1 مارک 2

در لیستی سخت‌افزاری این گوشی که سونی منتشر کرده بود حرفی از میزان رفرش ریت نمایشگر زده نشد و از آن‌ جایی هم که این قابلیت اخیرا سروصدای زیادی به پا کرده، اگر اکسپریا ۱ مارک ۲ به نمایشگر ۹۰ یا ۱۲۰ هرتزی مجهز بود قطعا سونی به آن اشاره می‌کرد اما ظاهرا سونی تصمیم گرفت از طریق ترفندهای نرم‌افزاری، تجربه کاربری مشابه نمایشگرهای ۹۰ هرتز را برای کاربران به ارمغان بیاورد. در حالی که نمایشگر‌های ۹۰ و ۱۲۰ هرتزی سرعت فوق‌العاده بالایی دارند، مصرف باتری را نیز به شدت افزایش می‌دهند و چون نمایشگر ۶.۵ اینچی پرچمدار سونی وضوح فوق‌العاده بالایی (۴K) دارد و تنها با یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تغذیه می‌شود، عدم وجود نمایشگر ۹۰ یا ۱۲۰ هرتزی هم به خودی خود توجیه می‌شود!

بیشتر بخوانید:‌ سونی از گوشی میان‌رده اکسپریا ۱۰ مارک ۲ با نمایشگر OLED رونمایی کرد

اکسپریا ۱ مارک ۲ نمی‌تواند بخش موبایل سونی را نجات دهد!

تا به اینجای کار از مشخصات فنی این گوشی مطلع شدیم اما حقیقتی وجود دارد که ذکر آن خالی از لطف نیست! جز اولین باری که سونی اریکسون یک تجربه‌ای موقت از گوشی اکسپریا پلی برای اجرای بازی‌های پلی استیشن روی موبایل داشت، هیچوقت شاهد این نبودیم که برند پلی استیشن به نحوی به گوشی‌های این شرکت مرتبط شود و جا دارد این سوال را بپرسیم که چرا این شرکت از پتانسیلی با این میزان از محبوبیت و شهرت استفاده نمی‌کند؟!

مثلا دوربین گوشی‌ها بخش بزرگی از این محصولات را تشکیل می‌دهد و خب سونی هم از شرکت‌های بزرگ در این زمینه است؛ در واقع باید گفت در این زمینه بهترین است! دوربین گوشی‌هایی نظیر آیفون، سامسونگ، گوگل و بسیاری از شرکت‌های دیگر توسط سونی ساخته می‌شود و هر سال که شرکت‌ها به تعریف و تمجید از دوربین فوق‌العاده خود می‌پردازند، در واقع باید از سونی تشکر کنند!

اما مشکل اینجاست که اگرچه شرکت‌های دیگر با ترکیب نرم‌افزارهای خود با سخت‌افزار دوربین سونی، مجموعه‌ای بسیار قدرتمند برای عکاسی و فیلم‌برداری پدید می‌آوردند، خود سونی هیچ وقت نتوانست از تمام پتانسیل دوربین‌های خود بهره‌برداری کند! عدم وجود قابلیت‌های خوبی چون لرزشگیر اپتیکال، تمرکز روی امکانات و قابلیت‌های کم اهمیت و صرفا افزایش مگاپیکسل باعث شد نه تنها نامی از سونی در دنیای گوشی‌های هوشمند برده نشود، بلکه حتی گوشی‌های این شرکت در بخش دوربین نیز نتوانستند در جمع گوشی‌های برتر قرار گیرند!

بیشتر بخوانید:‌ ۷ مورد از بهترین برنامه‌های رایگان اندروید در ماه فوریه

قرار دادن دوربین قدرتمند در اکسپریا ۱ مارک ۲ به نظر می‌رسد تلاشی بی فرجام از سوی این شرکت باشد چرا که دیگر واقعا دیر شده است! بدون اغراق باید گفت این شرکت کمتر از ۱ درصد بازار را در اختیار دارد! سونی در سه ماه گذشته توانست فقط ۱.۳ میلیون گوشی هوشمند بفروشد و در سه ماه قبل‌تر هم به رقم نا امید کننده ۶۰۰.۰۰۰ دست یافت! برای اینکه عمق فاجعه را در عملکرد سونی مشاهده کنید باید بگوییم برخی از شرکت‌ها می‌توانند در یک روز رکورد سه ماه سونی را در فروش گوشی‌های هوشمند بشکنند! سامسونگ در سه ماه سوم سال ۲۰۱۹ ۷۹ میلیون گوشی فروخت و این مقدار برای هواوی ۶۵ و برای اپل هم ۴۰ میلیون بوده!

از دیگر نقاط ضعف‌های سونی، عقب ماندن از فناوری‌های روز است! اکثر شرکت‌ها حتی قبل از رونمایی رسمی از یک قابلیت آن را در گوشی‌های خود پیاده می‌کنند اما سونی بعد از گذشت چند سال تصمیم به انجام این کار می‌گیرد. حال وقتی حذف جک هدفون سر زبان‌ها افتاد این شرکت زودتر از بقیه دست بکار شد! البته اکسپریا ۱ مارک ۲ از این جک محبوب بهره می‌برد اما واقعا آیا فایده‌ای هم دارد؟ در واقع سونی زمانی تصمیم درستی می‌گیرد یا دست بکار می‌شود که کار از کار گذشته و همین مسئله باعث شده اکنون نامی از این شرکت پرآوازه برده نشود.

سونی اکسپریا 1 مارک 2

در نهایت هم باید به یک نکته بسیار عجیب و ناراحت کننده اشاره کنیم! در حالی که این محصول به نسبت بسیاری از پرچمداران دیگر ضعف‌هایی دارد، اما سونی از سیاست شکست خورده خود دست بر نمی‌دارد و اکسپریا ۱ مارک ۲ را در اروپا با قیمت ۱.۱۹۹ یورو (معادل ۱۳۰۰ دلار) روانه بازار کرد! باید دید این شرکت چه برنامه‌ای برای بازگشت به دوران اوج خود و یا حداقل رسیدن به ۵ شرکت برتر در زمینه فروش گوشی‌های هوشمند دارد. اگرچه با این وضعیت حتی فکر کردن به رتبه ۵ هم شاید خیالی باطل باشد اما با پتانسیل‌های بسیار بالایی که سونی در زمینه‌های مختلف دارد، اگر سیاست درستی روی بخش موبایل این شرکت اعمال شود قطعا شاهد بازگشت آن به روزهای خوب خواهیم بود.

سونی اکسپریا 1 مارک 2 سونی اکسپریا 1 مارک 2 سونی اکسپریا 1 مارک 2
  • سونی اکسپریا 1 مارک 2
  • سونی اکسپریا 1 مارک 2
  • سونی اکسپریا 1 مارک 2

منبع: arstechnica

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸ دیدگاه
  1. Avatar امیر

    باحال بود!!
    ۱.این گوشی A51 یا یه میان رده دیگه نیست که قرار باشه پرفروش باشه
    ۲.جدی از وجود جک ۳.۵ ناراحتی میدونی فایدش چیه؟ وقتی شارژ هدفون بلوتث ت تموم شده میتونی راحت هدفون سیمی ت و وصل کنی ، ساده ترین کاربردش گفتم
    ۳.اون حاشیه میدونی براچیه؟ فکر نکنم.نسبت تصویر این گوشی ۲۱به۹ یعنی برای برای دیدن فیلم سینمایی هست که برا فیلم دیدن باید بتونی گوشی رو راحت و بدون لمس های اتفاقی
    بگیری
    ۴.از لحاظ دوبین هم که این سه تا جز بهترین سنسور های بازار هستن و این پرازنده عکس ها هم یه بالا رده س پس دوربین بالا رده داریم تفاوت ش تو این که برای گرفتن یه عکس خوب باید خودت تنظیماتش انجام بدی

    همین بسه طولانیش نمیکنم

  2. Avatar rick007

    شما چطور ندیده و نشنیده!!!!! فهمیدید اکسپریا ۱ii نمیتونه مثل بقیه پرچمداران باشه یا بخش موبایل سونی را نجات بده …واقعا این قدر تنفر از سونی نشانه چیست !!!!؟؟؟؟مردم که میگن !!زمانیکه سونی در ایران فعالیت داشت به هیچ کدام از این سایت های جنس چینی دوست باج نداده !!!به همین خاطر این سایت ها همیشه از سونی و محصولات آن متنفر هستند!!!!!!
    ضمنا اینو فراموش نکنید اگه سونی نمیتونه در این بازار لگن گوشی بفروشه دلیل آن فنی نیست بلکه دلیل آن مربوط به بازاریابی و عدم تبلیغات و خارج شدن از همه بازار های مهم است ولی از لحاظ فنی و سخت افزاری گوشی های سونی همیشه بهترین بودند

  3. Avatar اشماعیل

    با اینکه سونی برند معتمد و با کیفیت و مورد علاقمه ولی باید اعتراف کنم که در بازار موبایل گند زد متعسفانه در ساخت موبایل خیلی لجبازه و حاضر نیست از بقیه برندهای موفق در این مجال درس بگیره و تقلید کنه به نظرم مدیران موبایل سازی سونی احمقند و باعث عقب افتادگی سونی در بازار موبایل از دیگر رقبا شدن.

  4. Avatar Sony Ericsson

    البته اگه منصف باشیم صفحه نمایش این گوشی یکی از بهترین های دنیا خواهد بود همچنین دوربین این گوشی
    آمار فروش گوشی های سونی هم به هیچ وجه ربطی به کیفیت گوشی هاش نداره.. کیفیت گوشی های سونی در بدترین حالت با آنهایی که جزو برترین!! فروشندگان گوشی های موبایل در دنیا هستند برابر است اگر چه بهتر نباشد
    فروش کم گوشی های سونی به دلایل زیادی وابسته است من جمله خروج از تقریباً همه بازار های خوب ولی آنهایی!! که علیرغم نداشتن کیفیت خوب!!! همچنان فروش بالایی دارند تقریبا با همه توان در همه بازار های دنیا فعال هستند کاملا بر خلاف سونی
    فروش بالای سری A سامسونگ!!! مثل A10 وA20 الی آخر!!!! به خاطر کیفیت بالا و بهتر بودن آنها نیست!!!! مردم انتخاب دیگری ندارند!!!!! و مجبور به خرید آنها هستند در حالیکه سونی در مقابل این شرکت ها حتی یک پنجاهم آنها گوشی تولید نمی کنه و صد در صد به هیچ وجه هم نباید مثل آنها گوشی بفروشه
    البته قبول دارم در مواردی مثل کم کردن حاشیه و بعضی از موارد ساده سونی ضعیف عمل کرده ولی نباید صرفاً به خاطر این موارد گذشته و فروش کم قدرت و زیبایی و کیفیت پرچمدار جدید سونی یعنی Xperia1 II را زیر سوال ببریم هر چند که همه از سونی انتظار دارند که بهترین باشه!!! که البته حق هم دارند!!

  5. Avatar رضا

    واقعا گوشی خوبیه.

  6. Avatar علیرضا

    SONY دوست قدیمی من

  7. Avatar arian

    واقعا چرا به عنوان یه فن واقعی سونی سال هاست که دوست دارم موفقیت این شرکت رو ببینم و هی نا امید میشم.????
    واقعا جایه تعجب داره که یه مصرف کننده مثل من به راحتی میتونه عدم موفقیت پرچمدارای سونی رو پیشبینی کنه اما مدیران بازاریابی این شرکت متوجه این قضیه نمیشن.مثلا اون موقع که صفحه نمایش کم حاشیه رو بورس افتاد تا ۲,۳ سال گوشی هاشو با همون ضخامت قبلی ساخت. قیمت گوشی هاشم جوری بالاس که ادم با قیمت کمتر میتونه امکانات بهتری از پرچمداران دیگر شرکت بگیره. من واقعا فاز سونی رو هنوز متوجه نشدم????

    1. Avatar رضا

      من خودم هم z رو هم z2 سونی رو داشتم واقعا زمان خودشون سر بودن ولی سونی خیلی وقت اصلا بازار موبایل رو ول کرده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه