نقد و بررسی تبلت‌های ONXA

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

دیگر تبلت‌های میان‌رده، محصولاتی ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت نیستند. این تبلت‌ها به‌مرور پیشرفت‌های زیادی کردند و قدرتمندتر و سریع‌تر از گذشته شده‌اند؛ به‌طوری‌که واقعا می‌توان روی آن‌ها حساب باز کرد و از خرید آن‌ها پشیمان نشد. سه تبلت Vido M7QA ،Vido M7S و Tab P7 ساخت شرکت «اونکسا» (ONXA) هستند که همگی در زمره‌ی تبلت‌های میان‌رده و اقتصادی قرار دارند. این سه تبلت از کیفیت ساخت خوب و قدرت کافی برای اجرای برنامه‌های روزمره‌ی اندرویدی برخوردارند. به همین خاطر ما این اطمینان را به شما می‌دهیم که این محصولات در دسته‌بندی خود، ارزش خرید بالایی دارند. از ویژگی‌های مشابه این سه تبلت می‌توان به اندازه‌ی نمایشگر ۷ اینچی و رزولوشن ۶۰۰ × ۱۰۲۴ پیکسلی، پشتیبانی از دو سیم‌کارت به‌صورت همزمان و امکان برقراری مکالمه، باتری ۲۸۰۰ میلی‌آمپرساعتی و دوربین‌های ۲ و ۰.۳ مگاپیکسلی اشاره کرد.

اگر هیچ شناختی در مورد برند ONXA ندارید، جای نگرانی‌ نیست. چراکه این برند به‌‌تازگی وارد بازار کشورمان شده است و علاوه بر این، سابقه‌ی زیادی در زمینه‌ی تولید تبلت و گوشی ندارد و در ابتدای این راه قرار دارد. ONXA برندی در اصل کانادایی است که تمام محصولات آن در کشور چین تولید می‌شوند. سبد محصولات این شرکت نسبتا محدود است و تنها شامل موبایل، تبلت، هدفون و لوازم جانبی می‌شود. اگر بخواهیم این برند را از نظر ارزش و اعتبار مورد مقایسه قرار دهیم، باید آن را هم‌سطح برندی چون «آی‌لایف» (i-Life) بدانیم. بازار هدف این دو شرکت بسیار شبیه به هم است و بیشتر کاربرانی که با حداقل انتظارات به دنبال محصولی با هزینه‌ی حداقلی هستند را هدف قرار داده‌اند. ما در این مطلب قصد داریم سه محصول تازه‌وارد این برند به بازار کشور و دیجی‌کالا را بررسی کنیم؛ با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

طراحی‌و‌ساخت

هیچ‌یک از تبلت‌های ONXA از طراحی بروزی بهره نمی‌برند و اصلا حس یک محصول سال ۲۰۱۶ یا حتی ۲۰۱۵ را به کاربر منتقل نمی‌کنند. با وجود پیروی نکردن این تبلت‌ها از طراحی محصولات جدید، اما کیفیت ساخت نسبتا خوب و قابل قبولی دارند. شرکت ONXA از پلاستیک مات در بدنه‌ی هر سه مدل تبلت M7QA ،M7S و P7 استفاده کرده است. استفاده از این جنس بدنه سبب شده تا اثرانگشت و چربی زیادی روی قاب پشتی باقی نماند.

P7 (1)

هر سه مدل تبلت ONXA بسیار خوش‌دست هستند. این تبلت‌ها دارای کوچک‌ترین اندازه‌ی تبلت‌ها (۷ اینچ) هستند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را در یک دست گرفت. اما برای استفاده‌ای راحت‌تر با آن‌ها لازم است تا از هر دو دست کمک بگیرید. همچنین لبه‌های منحنی قاب پشتی این تبلت لطف زیادی در خوش‌دستی این محصولات کرده است.

M7 (3)

به‌عنوان یک تبلت هفت اینچی، هیچ‌یک از تبلت‌های ONXA سنگین یا ضخیم به‌حساب نمی‌آیند. این تبلت‌ها یک سانتی‌متر ضخامت و ۳۰۴ گرم وزن دارند.

نمایشگر

اگر نگوییم مهم‌ترین، ولی می‌توانیم بگوییم که یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در تبلت، نمایشگر آن است. نمایشگر همان بخشی است که کاربران ساعت‌ها در زمان تماشای فیلم یا مرورگری ‌وب با تبلت خود بی‌وقفه به آن چشم می‌دوزند. فرق نمی‌کند که یک تبلت چه قیمتی دارد. باید آن تبلت از نمایشگر باکیفیتی برخوردار باشد. اگر نمایشگر تبلتی، حداقل کیفیت لازم را نداشته باشد و در زوایای دید مختلف، عملکرد مناسبی نداشته باشد، کار کردن با آن واقعا عذاب‌آور است. به‌طور خلاصه باید گفت که نمایشگر، یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت تبلت‌های ONXA است. هر سه مدل تبلت‌های ONXA دارای نمایشگری ۷ اینچی هستند و از دقت تصویر ۶۰۰ × ۱۰۲۴ پیکسلی بهره می‌برند. نمایشگر این محصولات روشنایی خوبی دارند و رنگ‌ها پویایی و طراوت لازم را دارند.

P7 (4)

شاید بد نباشد برای درک بهتر از کیفیت خوب نمایشگر این تبلت‌ها، آن‌ها را با محصولات هم‌رده و هم قیمت خود مقایسه کنیم. تبلت‌های آی‌لایف مدل K3300 و K3400 از نمایشگر مرده و بی‌رنگ‌و‌لعابی برخوردارند و واقعا از کار کردن با آن‌ها زده می‌شوید. اما درست در نقطه‌ی مقابل، این سه تبلت ONXA کیفیت نمایشگر خوب و قابل‌قبولی دارند.

سخت‌افزار و باتری

شرکت ONXA از ارزان‌ترین تراشه‌ی اینتل در تبلت‌هایش استفاده کرده است. البته هدف اینتل از تولید و ارایه‌ی این چیپ، استفاده‌ی آن‌ها در گوشی‌های کمتر از ۵۰ دلار بوده است. شرکت ONXA هم برای پایین آوردن هزینه‌ی ساخت این محصولات، تراشه‌ی اینتل موسوم به SoFIA 3G را انتخاب کرده است. اما وجه تمایز سخت‌افزار این سه محصول با یکدیگر مربوط به فرکانس پردازنده و میزان حافظه‌ی رم آن‌ها می‌شود. قدرتمندترین مدل این سه تبلت ONXA، تب P7‌ است. این تبلت به یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای با حداکثر سرعت ۱.۵ گیگاهرتزی مجهز است. همچنین یک رم گیگابایتی آن را همراهی می‌کند. نسخه‌ی ضعیف‌تر این مدل، M7QA است. M7QA هم از پردازنده‌ی چهار هسته‌ای و رم یک گیگابایتی بهره می‌برد. اما با این تفاوت که با سرعت کمتری (۱.۱ گیگاهرتز) دستورات را پردازش می‌کند. آخرین و ضعیف‌ترین محصول از این سه تبلت مورد بررسی، M7S است که سرعت پردازشی کمتری در مقایسه با دو مدل دیگر دارد. M7S قدرتش را از یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای و رم ۵۱۲ مگابایتی می‌گیرد که می‌تواند با حداکثر فرکانس ۱.۰ گیگاهرتز دستورات را پردازش کند.

M7 (4)

حتی قوی‌ترین مدل این سه تبلت مورد بررسی هم توان اجرای بی‌دردسر برنامه‌های سنگین سیستم ‌عامل اندروید را ندارند. اما در عوض این تبلت‌ها به قدری توانمند هستند که می‌توانند به‌راحتی برنامه‌های روتین و پرکاربرد این سیستم‌ عامل مانند اینستاگرام و تلگرام یا بازی Crossy Road را اجرا کنند. نکته‌ی مثبت دیگر این تبلت، مربوط به اجرای کم‌عیب‌و‌نقص فیلم‌های Full HD است.

مانند اکثر تبلت‌های ۷ اینچی، اصلی‌ترین ویژگی تلفن‌های همراه در این سه تبلت هم وجود دارد. این تبلت‌ها همگی دارای دو شیار سیم‌کارت هستند. مدل‌های ارزان‌تر این تبلت‌ها یعنی Vido M7QA و Vido M7S از شبکه‌های ۲G و ۳G و مدل گران‌تر آن یعنی Tab P7 از شبکه‌های ۴G و ۳G پشتیبانی می‌کند. همچنین امکان برقراری مکالمه در هر سه مدل تبلت‌ وجود دارد. ویژگی دیگری که ما انتظار حضور آن را در این تبلت‌های ارزان‌قیمت نداشتیم، USB OTG است. به‌وسیله‌ی این ویژگی می‌توان فلش، موس و فلش‌های USB را با یک تبدیل به این سه تبلت وصل کرد. هر سه مدل تبلت ONXA به یک باتری ۲۸۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز هستند و می‌توانند با استفاده‌ی نرمال تا یک روز کامل شارژ نگه دارند.

سیستم‌عامل

از نظر ما، بهترین نسخه‌ی اندروید برای تبلت‌هایی که از قدرت سخت‌افزاری بالایی بهره نمی‌برند، اندروید استوک (خالص) است. استفاده از اندروید استوک سبب می‌شود تا در هیچ جای محیط سیستم‌عامل کندی و مکث به چشم نخورد. شرکت ONXA هم دقیقا از اندروید استوک و بدون هیچ آرایشی (رابط ‌کاربری) استفاده کرده است. البته هیچ‌یک از این سه تبلت از نعمت سیستم ‌عامل به‌روز اندروید مارشملو (۶.۰) بهره نمی‌برند. حتی امکان بروزرسانی به جدیدترین نسخه از اندروید برای‌شان وجود ندارد. در عوض نسخه‌ی کمی قدیمی‌تر این سیستم‌عامل یعنی لالی‌پاپ و کیت‌کت برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

تبلت ONXA

دو تبلت Vido M7QA و تب P7 به سیستم‌عامل اندروید لالی‌پاپ و تبلت Vido M7S به سیستم‌عامل اندروید کیت‌کت مجهز است. همان‌طور که گفتیم ONXA شخصی‌سازی زیادی روی سیستم‌عامل این تبلت‌ها انجام نداده. اما این شرکت در اصل کانادایی از دو برنامه‌ی متفرقه و کاربردی برای آن‌ها استفاده کرده است؛ File Manager (برای مدیریت فایل‌ها) و Fanzy App Store (بازار اندرویدی).

دوربین

این تبلت‌ها دارای یک حسگر ۲ مگاپیکسلی بر قاب پشتی و یک حسگر ۰.۳ مگاپیکسلی بر قاب جلویی هستند که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. عکس‌های گرفته شده پر از نویز هستند و جزییات بالایی ندارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین این تبلت‌ها می‌توان به فیلم‌برداری با کیفیت HD و فلش LED اشاره کرد.

P7 (5)

همچنین تنها در مدل Tab P7 قابلیت‌های بیشتری مانند عکاسی HDR (دامنه‌ی دینامیکی گسترده) و پانوراما به چشم می‌خورد.

جمع‌بندی

برای کاربرانی که انتظار زیادی از تبلت‌شان ندارند و برای برند و اصالت آن اهمیت زیادی قایل نیستند، تبلت‌های ONXA انتخاب بسیار خوبی به‌حساب می‌آید. این تبلت‌ها نه طراحی زیبا دارند و نه سخت‌افزاری که شما را انگشت‌به‌دهان نگه دارند. اما هر سه مدل M7S، MSQA و Tab P7 می‌توانند به‌گونه‌ای کارهای ضروری و ابتدایی یک تبلت اندرویدی را انجام دهند که شما از کار کردن با آن‌ها لذت ببرید. بزرگ‌ترین حسن این محصولات، نمایشگر خوب و باکیفیت آن‌ها است. واقعا تماشای فیلم آن هم از طریق فلش USB یکی از جذاب‌ترین کارهایی است که می‌توان با این تبلت‌ها انجام داد. همچنین این تبلت‌ها همگی مانند گوشی‌های همراه دارای شیار سیم‌کارت هستند و می‌توان با آن‌ها مکالمه‌ی تلفنی انجام داد. اما از نظر ما مهم‌ترین ضعف این تبلت‌ها، کیفیت بسیار پایین دوربین آن‌هاست. روی‌هم‌رفته و با در نظر گرفتن همه‌ی جوانب باید هر سه مدل تبلت‌های ONXA را در بازه‌ی قیمتی خود، محصولات ارزشمندی دانست.

مدل‌های M7S ،M7QA و Tab P7 در مقایسه با تبلت‌های آی‌لایف آیتل K3300 و K3400 که قیمتی مشابه به هم دارند، از نمایشگر باکیفیت‌تر و سخت‌افزار توانمندتری برخوردارند. ازاین‌رو باید این تبلت‌های ONXA را بهتر از تبلت‌های آی‌لایف بدانیم.

Pros

  • نمایشگر روشن و باکیفیت
  • پشتیبانی از دو سیم‌کارت و امکان برقراری مکالمه
  • پشتیبانی از قابلیت USB OTG
  • پشتیبانی از شبکه ۴G

Cons

  • کیفیت پایین عکس‌های گرفته شده با هر دو دوربین
  • نسخه‌ی قدیمی اندروید

دیجی کالا

   ‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar چیستا

    دیجی جان پس چرا این تبلت های خیلی باکیفیت رو موجود نمی کنی ببینم چه قیمتی دارن؟
    به نطر من که این تبلت ها می تونن با قیمت رقابتی که دارند، آیپدها و سرفیس ها رو از دور خارج کنن.
    باور کنید!
    واقعا جا داره از آقای شیرازی هم تشکر کنیم بابت این که وقت گذاشتتند و برای این تبلت ها که هیچ نام و نشونی ندارند، نقد نوشتند.

  2. Avatar فرهاد غلامي

    بی کیفیت ترین تبلتی که با آن مواجه شدم
    لطفا تبلت های باکیفیت بازار مثل شیائومی می پد رو بیارید.
    ممنون

  3. Avatar shahabmp

    لااقل آی لایف تبلت هاشو خودش طراحی میکنه نه بره به تولید کننده های بی کیفت پینی سفارش بده محصولشونو با برند اون تولید کنند و بعد بفروش مثل این شرکت بی حساب کتاب که اگه تو عمده فروشی هایی مثل علی بابا سرچ کنید احتمالا این محصول هارو با برند دیگه ای پیدا میکنید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه