همراه لحظه‌های هیجان‌انگیز؛ نقد و بررسی دوربین ورزشی سونی HDR-AS50R

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
دوربین ورزشی سونی HDR-AS50R

دنیای تصویربرداری هر روز تبدیل به دنیای جذاب‌تری می‌شود. زمان زیادی از فرمان‌روایی انحصاری دوربین‌های فیلمبرداری بزرگی که باید روی دوش فیلم‌بردار بیچاره می‌نشستند و روی نوارهای بزرگ تصویر ضبط می‌کردند نگذشته است. گرچه هنوز هم دوربین‌های حرفه‌ای با اندازه‌های بزرگ بخشی از جهان فیلمبرداری را در سیطره‌ی خود دارند، اما برای ضبط تصاویر با کیفیت فوق‌العاده دیگر الزامی به استفاده از آن‌ها نیست. حالا و به لطف پیشرفت تکنولوژی، دوربین‌هایی در اندازه‌ی یک کف دست قادر به ضبط تصاویری هستند که گاهی دیدن آن‌ها از اصل ماجرا هیجان‌انگیزتر است. با همه‌گیر شدن تکنولوژی دیجیتال و جایگزینی کارت‌های حافظه با نوارهای مغناطیسی، اندازه‌ی دوربین‌ها روزبه‌روز کوچک‌تر و در نتیجه ضبط تصویر از امری حرفه‌ای و در انحصار افراد متخصص تبدیل به یک تفریح در بین همه‌ی افراد شد. کوچکی و سبکی دوربین‌ها از طرفی و بالا رفتن کیفیت تصاویر از طرف دیگر، باعث به وجود آمدن ایده‌ی خلق دوربین‌های ورزشی شد. دوربین‌هایی کوچک، سبک و مقاوم که با کیفیتی حیرت‌انگیز تصویر ضبط می‌کنند و می‌توانند در هر شرایطی همراه کاربر خود باشند. با نقد و بررسی دوربین ورزشی سونی مدلHDR-AS50R  همراه دیجی‌کالا مگ باشید.

معرفی

دوربین ورزشی سونی HDR-AS50R

ActionCamها که نام دوربین‌های ورزشی را برای آن‌ها انتخاب کرده‌ایم یکی از نتایج درخشان ورود فناوری دیجیتال به دنیای تجهیزات تصویربرداری هستند. دوربین‌هایی قابل اتصال به لباس، کلاه ایمنی، بدنه‌ی اتومبیل یا دسته‌ی دوچرخه که مزاحمتی برای کاربر خود ندارند و دست و چشم او را درگیر نمی‌کنند. همین استقلال هم تبدیل به دیگر جذابیت این دوربین‌ها شد و به فراگیر شدن آن‌ها کمک بیشتری کرد. GoPro به عنوان آغازکننده‌ی این راه بود و پس از آن برندهای معتبر دیگر، دوربین‌های ورزشی خود را با کیفیت‌ها و کارایی‌های متفاوت به بازار داغ این محصولات ارائه کردند. یکی از این برندها «سونی» بود که مانند همیشه با ارائه‌ی یک محصول جدید توجه علاقمندان و منتقدان این محصولات را به خود جلب کرد. دوربین ورزشی سونی مدل HDR-AS50R  یک تفاوت اساسی با دیگر انواع این محصول دارد. وجود یک کنترل از راه دور مجهز به مانیتور کاربر را از لزوم وجود یک دیوایس هوشمند مانند موبایل یا تبلت بی‌نیاز می‌کند. این تفاوت باعث شده تا دوربین ورزشی سونی تبدیل به یک دوربین محبوب شود. به جز این تفاوت اساسی، دوربین سونی HDR-AS50R ویژگی‌های درخشان دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

طراحی

دوربین ورزشی سونی HDR-AS50R

کوچک و قابل کنترل. این محصول سونی با ابعاد ۴۷x۸۳ میلی‌متر و طراحی ساده و زیبای خود می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی خرید دوربین ورزشی باشد. اصالت سونی در طرح ساده‌ی آن به خوبی مشهود است. تصور کنید یک دوربین با کیفیت بالا در ابعاد کوچک می‌تواند چه همراه خوبی برای لحظه‌های مختلف شما باشد. کلید منو در سمت راست بدنه و دو کلید جهت‌دار در طرفین یک مانیتور LCD سیاه‌وسفید قرار گرفته‌اند. یک مانیتور کوچک که اطلاعات مورد نیاز کاربر را در اختیار او قرار می‌دهد. اطلاعاتی از قبیل کیفیت ضبط ویدیو، وضعیت باتری و زمان باقی‌مانده از فیلمبرداری به ساده‌ترین شکل روی این صفحه نمایش داده می‌شوند. طراحی مینیمال این دوربین در تمام وجوه آن دیده می‌شود. در قسمت بالایی بدنه نیز تنها دو دکمه تعبیه شده که یکی وظیفه‌ی روشن و خاموش کردن دوربین و دیگری آغاز و پایان فیلمبرداری را بر عهده دارد. در قسمت پشتی دوربین اما دو شاسی قرار گرفته که یکی درپوش باتری و دیگری محافظ درگاه Micro USB دوربین را باز می‌کند. در قسمت تحتانی دوربین هم در کنار محل پیچ‌ شدن سه‌پایه، یک درپوش دیگر قرار گرفته که با باز کردن آن محل قرار گرفتن کارت حافظه مشاهده می‌شود.

مقاومت

دوربین ورزشی سونی HDR-AS50R

ایده‌ی ساخت دوربین‌های ورزشی در ابتدا برای همراهی با ورزش‌های هیجان‌انگیز شکل گرفت. البته هیچ‌کس شما را برای بستن یکی از این دوربین‌ها روی چوب اسنوکر بازخواست نمی‌کند (که البته این کار هم می‌تواند ضبط تصاویر جالبی را به دنبال داشته باشد)، اما این دوربین‌ها ساخته شده‌اند تا حرکت‌های سریع و هیجان‌انگیز ورزش‌هایی مثل دوچرخه‌سواری، چتربازی، صخره‌نوردی یا اسکی روی آب را ضبط کنند. به همین خاطر مقاومت بالا و تحمل شرایط سخت باید یکی از ویژگی‌های اصلی این ضبط‌کننده‌های تصاویر باشد. سونی برای HDR-AS50R یک پوشش طراحی کرده که آن را کاملا در بر گرفته و در مقابل خطرات احتمالی که یک دوربین ظریف را تهدید می‌کنند محافظت می‌کند. بیایید ببینیم این خطرات چه هستند.

رطوبت همیشه اولین خطری است که یک دیوایس الکترونیکی را تهدید می‌کند. با پوششی که سونی برای این دوربین طراحی کرده نه تنها هیچ نگرانی از بابت نفوذ رطوبت وجود نخواهد داشت، بلکه می‌توان تا عمق ۶۰ متری از سطح آب با دوربین فیلمبرداری کرد. حالا می‌توانیم غواصی را نیز به لیست ورزش‌های هیجان‌انگیزمان اضافه کنیم. تهدید دیگر دیوایس‌های الکترونیکی به ویژه ابزارهای نوری مانند دوربین و لنز گرد و غبار است. ساحل، کویر یا حتی محیط‌های شهری، مملو از دانه‌های شن و ماسه و ریزگردهای مختلفی است که می‌تواند برای دوربین ما خطرناک باشد. این پوشش که با نام Underwater Housing (MPK-UWH1) شناخته می‌شود در مقابل این خطر هم از دوربین دوست‌داشتنی سونی مراقبت می‌کند. نکته‌ی بعدی برودت هواست که در حالت شدید خود می‌تواند برای وسیله‌ای مانند این دوربین خطرساز باشد. تا وقتی که دماسنج از دمای منفی ۱۰ درجه عدد پایین‌تر را نشان ندهد، می‌توانید از بابت سلامت دوربین خود خاطرجمع باشید. حتی اگر این دوربین برای همراهی با حرکت‌های سریع و هیجان‌انگیز هم طراحی نشده بود، ضربه و سقوط مانند هر دیوایس دیگری تهدید بزرگی برای آن به شمار می‌رفت. اما با این پوشش شفاف سونی خیال خودش و شما را از بابت ضربه‌های معمول و سقوط از ارتفاع حداکثر یک ‌و نیم متری راحت کرده است. حالا دیگر می‌دانیم که با همراهی سرسخت و مستحکم در اتفاقات هیجان‌انگیز زندگی‌مان همراه هستیم.

ویژگی‌ها

دوربین ورزشی سونی HDR-AS50R

دوربین‌های ورزشی عموما به جایی مانند کلاه ایمنی یا بند کوله‌پشتی متصل می‌شوند. به همین خاطر برای دیدن تصویری که توسط حسگر آن‌ها ثبت می‌شود نیاز به یک مانیتور داریم. در بسیاری از این نوع دوربین‌ها این وظیفه به تلفن‌های همراه هوشمند یا تبلت‌ها محول می‌شود. این دیوایس‌ها با یک ارتباط بی‌سیم به دوربین متصل شده و علاوه بر انجام وظیفه به عنوان یک مانیتور LiveView، از طریق اپلیکیشن‌هایی که کارخانه‌های سازنده در اختیار کاربران قرار می‌دهند تبدیل به یک کنترل کننده‌ی کامل برای اعمالی مثل انجام تنظیمات یا آغاز و پایان فیلمبرداری می‌شوند. البته مانیتورهایی هم هستند که برای دوربین‌های خاصی طراحی شده و به صورت جداگانه قابل خریداری‌اند. اما نکته‌ی جالب توجه این دوربین یک نمایشگر/ریموت‌کنترل کوچک اما کارآمد است که به همراه دوربین ارائه شده و خیال کاربر را از بابت ضبط تصاویر دلخواه و کنترل کامل دوربین خود راحت می‌کند.

این مانیتور کوچک مانند خود دوربین می‌تواند به راحتی به هر نقطه‌ای متصل شود و تصاویر مقابل لنز دوربین را به صورت زنده در اختیار کاربر قرار دهد. اندازه‌ی این کنترل‌کننده به حدی است که می‌تواند مانند یک ساعت هوشمند به دست بسته شود و در هر لحظه علاوه بر نشان دادن تصویر پیش‌روی دوربین، فیلمبرداری را قطع یا دوربین را خاموش کند و به همین وسیله باتری بیشتری را برای ضبط تصاویر در مدت طولانی‌تر برای کاربر نگه دارد.

دوربین ورزشی سونی HDR-AS50R

به خاطر کاربرد ذاتی این دوربین‌ها، تصاویر اکثرا در حال حرکت‌های سخت ضبط می‌شوند و به همین خاطر ضبط تصویر با لرزش‌های فراوانی صورت می‌گیرد. به همین خاطر و برای داشتن تصاویری با کیفیت بالا، این دوربین‌ها باید به لرزشگیر مجهز باشند و تا حد ممکن تصاویری شفاف و با وضوح بالا ضبط کنند. SteadyShot نام ابتکار سونی در زمینه‌ی کم‌کردن لرزش‌های وارد شده به دوربین و در نتیجه به دست آمدن تصویری شفاف‌تر و درخشان‌تر است. به گفته‌ی سونی این فناوری می‌تواند لرزش‌های وارد شده به دوربین را تا یک‌سوم کاهش دهد و تصویری فوق‌العاده را ثبت و ضبط کند.

کیفیت ضبط

دوربین ورزشی سونی HDR-AS50R

سنسور Exmor R یکی از انواع حسگرهای سونی از نوع CMOS است که برای این دوربین در نظر گرفته شده. یک سنسور ۱۱ مگاپیکسلی با اندازه‌ی ۱/۲.۳ اینچ که این میزان مگاپیکسل هم در فیلمبرداری و هم در عکاسی پیاپی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مانند دیگر محصولات اپتیکال پیشروی سونی، لنز این دوربین هم توسط شرکت زایس آلمان ساخته شده که همین نکته می‌تواند تضمین‌کننده‌ی شفافیت و کیفیت بالاتر تصاویر ضبط شده توسط این دوربین باشد. در کنار این‌ها کمینه دیافراگم ۲.۸ و سیستم ضدلرزش اختصاصی سونی یعنی SteadyShot  خبر از ضبط تصاویری با کیفیت فوق‌العاده می‌دهد. با وجود این که این دوربین ورزشی توان ضبط تصاویر با کیفیت Full HD را دارد، اما این توان محدود به رزولوشن ۱۰۸۰p نیست. توانایی عکاسی پیاپی ۸ مگاپیکسلی به کاربر این امکان را می‌دهد تا ویدیوهای تایم‌لپسی با کیفیت ۴K ضبط کند. یک توانایی فوق‌العاده که قطعا برای تمام دوست‌داران دوربین‌های ورزشی جذاب خواهد بود. با این دوربین ویدیوهای Full HD  با سرعت حداکثر ۶۰ و ویدیوهای HD با سرعت حداکثر ۱۲۰ فریم بر ثانیه قابل ضبط هستند.
نگاه سونی تنها به کیفیت ضبط تصویر محدود نشده. به کمک یک میکروفن استریوی داخلی که برای این محصول طراحی شده، صدای محیط با کیفیتی فوق‌العاده جذب و در قالب فرمت‌های مختلف (MP4/MPEG-4 AAC-LC 2ch) همراه تصویر ضبط می شوند.

در پایان…

دوربین ورزشی سونی HDR-AS50R

می‌خواهید برای یک دوربین ورزشی چه مبلغی بپردازید؟ اصلا از یک دوربین ورزشی چه توقعی دارید؟ کدام توانایی‌ها و ویژگی‌های یک دوربین برای شما مهم است؟ سونی در رقابت با  ActionCamهای سرشناس بازار محصولی ارائه کرده که می‌تواند تبدیل به انتخاب اول بسیاری از علاقمندان به دوربین‌های ورزشی شود. یک دوربین ورزشی با توانایی ضبط ویدیوهای عادی با کیفیت Full HD و ویدیوهای تایم‌لپس با کیفیت ۴K که استقامت بسیار بالایی در مقابل رطوبت، ضربه، سرما و گردوخاک دارد. جذابیت کار با مانیتور/کنترل این دوربین و سهولت استفاده از آن باعث شده تا این دوربین در گروه دوربین‌های محبوب ورزشی قرار بگیرد. تنها ۸۳ گرم وزن باعث می‌شود تا اصلا حضور یک دوربین متصل به تجهیزات خود را احساس نکنید. با این محصول سونی، هیجان هیچ حد و مرزی ندارد.

Digi_Buy_Label5

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه