نقد و بررسی تبلت هیبریدی ایسر One 10؛ آچار فرانسه‌ی خوش‌قیمت

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
اصلی - نقد و بررسی تبلت هیبریدی ایسر One 10

شرکت معتبر «ایسر» (Acer) بیش از هر چیز، به‌خاطر محصولات باکیفیت و خوش‌قیمتش شناخته می‌شود. این شرکت پس از موفقیت‌هایی که در زمینه‌ی لپ‌تاپ‌های ویندوزی و تبلت‌های اندرویدی میان‌رده کسب کرد، سراغ تولید تبلت‌های ویندوزی رفت. تبلت هیبریدی ایسر One 10 هم دقیقا روی مرز دو دنیای تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها ایستاده است و مدل جدید سری Switch 10 محسوب می‌شود. شاید مشخصات سخت‌افزاری این تبلت به پای لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای نرسد؛ ولی با توجه به قیمت مناسب و قابلیت جابه‌جایی خوبش ، می‌تواند بسیاری از نیازهای روزمره‌ی کاربران را برطرف کند. ایسر One 10 هم تبلت است و هم لپ‌تاپ. از مشخصات مهم این محصول می‌توان به تراشه‌ی اینتل Atom Z3735F با فرکانس ۱٫۳۳ تا ۱٫۸۳ گیگاهرتز، دو گیگابایت رم، ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی و دو دوربین اشاره کرد. این تبلت به نمایشگری ۱۰ اینچی با دقت ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل و فناوری IPS مجهز است. علاوه بر درگاه‌های Mini HDMI و Micro USB، این تبلت از یک درگاه USB 2.0 روی بدنه‌ی داک کیبورد بهره می‌برد. به لطف شیار microSD امکان ارتقای حافظه‌ی دستگاه وجود خواهد داشت. سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ نسخه‌ی «خانگی» (Home) به شما امکان می‌دهد که اکثر نرم‌افزارهای ویندوزی را روی دستگاه خود نصب کرده و استفاده کنید. در ادامه، با بررسی تبلت ایسر One 10 در دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

acer-one-10-review-01

طراحی و کیفیت ساخت؛ تبلتی بالارده، لپ‌تاپی پایین‌رده

ایسر One 10 از دو بخش اصلی تشکیل شده است: تبلت و داک کیبورد. حال می‌خواهید این دستگاه را هیبریدی بنامید یا تبدیل‌شونده، به هر حال با تبلتی روبه‌رو هستیم که با یک حرکت ساده به لپ‌تاپ تبدیل می‌شود. در مجموع از این دستگاه می‌توان در چهار وضعیت مختلف لپ‌تاپ، تبلت، خیمه و ایستاده استفاده کرد؛ درست مثل چیزی که لنوو هم در مورد محصولات سری یوگا تبلیغ می‌کند. سازوکار اتصال تبلت و کیبورد هم مشابه مدل‌های Switch 10 است و به‌راحتی و توسط یک لولای آهن‌ربایی صورت می‌گیرد. روی کیبورد، یک درگاه USB با استاندارد USB 2.0 قرار دارد که به کمک آن می‌توانید ماوس یا فلش‌مموری خود را بدون نیاز به هیچ مبدلی به تبلت وصل کنید. البته برخلاف اکثر تبلت‌های تبدیل‌پذیر، هیچ باتری اضافه‌‌ای داخل داک کیبورد One 10 تعبیه نشده است.

۰۲ - نقد و بررسی تبلت هیبریدی ایسر One 10

اما بخش جداگانه‌ی کیبورد را که کنار بگذاریم، با تبلتی ۱۰ اینچی طرف هستیم که نزدیک به ۶۵۰ گرم وزن دارد. اکثر قسمت‌های بدنه‌ی تبلت از پلاستیک ساخته شده است؛ ولی قاب پشت دستگاه، روکشی از جنس آلومینیوم برس‌خورده دارد که توانسته حس استفاده از یک کالای بالارده را در دستگاه ایجاد کند. کیفیت ساخت دستگاه هم بسیار خوب است و فشردن قسمت‌های مختلف دستگاه، اثری از فرورفتگی یا خمش ایجاد نمی‌کند. دو طرف راست و چپ تبلت پر است از درگاه‌ها و کلیدهای مختلف که می‌توانیم به کلید روشن/خاموش، کلیدهای کم و زیادکردن صدا، درگاه‌های Micro USB و Mini HDMI، شیار کارت حافظه و میکروفون اشاره کنیم.

۰۳ - نقد و بررسی تبلت هیبریدی ایسر One 10

اما یک ایراد اصلی که می‌توان به ایسر One 10 وارد کرد، تقارن‌نداشتن وزن بین تبلت و داک کیبورد است؛ یعنی اگر بخواهید از این دستگاه به‌عنوان یک لپ‌تاپ استفاده کنید، نباید آن را به طور کامل باز کنید؛ زیرا وزن بیشتر بخش تبلت در مقایسه با کیبوردش باعث خواهد شد تا تبلت از پشت برگردد.

نمایشگر و بلندگوها؛ بهتر از چیزی که انتظارش را دارید

همان‌طور که از نام One 10 مشخص است، نمایشگر این دستگاه ۱۰ اینچی است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، این تبلت به نمایشگری ۱۰٫۱ اینچی با دقت ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل و نسبت تصویر ۱۶ به ۱۰ مجهز شده است. این میزان رزولوشن برای تبلتی هیبریدی در این محدوده‌ی قیمتی، منطقی به نظر می‌رسد. نمایشگر LCD این دستگاه از فناوری IPS استفاده می‌کند که نه‌تنها باعث بهبود رنگ‌های نمایشگر می‌شود، بلکه زوایای دیدش را تقریبا بی‌نقص می‌کند. کیفیت نمایشگر خوب است و در میان تبلت‌های ویندوزی میان‌رده، جزو بهترین‌ها محسوب می‌شود. روکش نمایشگر کاملا براق بوده و انعکاس محیط به‌وضوح در آن قابل‌‌مشاهده است؛ البته روشنایی زیاد نمایشگر تا حد زیادی جلوی این موضوع را می‌گیرد. در نظر داشته باشید که تراکم پیکسلی نمایشگر ۱۵۰ پیکسل بر اینچ است و خیلی مناسب خواندن متون نیست. به علاوه، نسبت تصویر ۱۶ به ۱۰ باعث می‌شود تا هنگام تماشای فیلم در تبلت، همیشه دو نوار مشکی در بالا و پایین تصویر قرار بگیرند. حاشیه‌ی اطراف نمایشگر در مقایسه با تبلت‌های بالارده زیاد است؛ ولی ایسر این حاشیه را به رنگ مشکی طراحی کرده تا حداقل زمانی‌که نمایشگر خاموش است، این موضوع زیاد به چشم نیاید.

۰۴ - نقد و بررسی تبلت هیبریدی ایسر One 10

در پشت و جلوی تبلت، دو دوربین با حسگرهای دو مگاپیکسل تعبیه شده‌اند. این دو دوربین حسگر کوچکی دارند و نباید به‌عنوان ابزارهایی برای ثبت خاطراتتان روی آن‌ها حساب کنید. مثل مدل Switch 10، دو بلندگوی استریو زیر نمایشگر تعبیه شده‌اند که کیفیت صدای بلند، شفاف و باکیفیتی دارند. البته اگر بلندی صدا را روی حداکثر قرار دهید، با کمی به‌هم ریختگی و اعوجاج صدا مواجه خواهید شد. به علاوه، میزان صدای بیس، ناچیز است.

سرعت و عملکرد؛ کاربردی

قلب تپنده‌ی این تبلت را پردازنده‌ی مرکزی چهارهسته‌ای روی تراشه‌ی اینتل اتم Z3735F تشکیل می‌دهد. این پردازنده با فرکانس ۱٫۳۳ تا ۱٫۸۳ گیگاهرتز، محاسبات را پردازش می‌کند و در کنار دو گیگابایت رم، وظیفه‌ی اجرای سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ و برنامه‌هایش را بر عهده دارد. عملکرد این تبلت ویندوزی رضایت‌بخش است و شما به‌راحتی می‌توانید اکثر برنامه‌های ویندوزی، از جمله مجموعه‌ی آفیس را بدون مشکل خاصی اجرا کنید؛ البته نباید عملکرد یک کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ را از چنین تبلتی انتظار داشته باشید. ایسر One 10 دارای ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی است که می‌توان از طریق شیار کارت حافظه، تا ۶۴ گیگابایت دیگر به آن اضافه کرد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، روی داک کیبورد یک درگاه USB 2.0 تعبیه شده است که برای بسیاری از کاربران، اهمیت بالایی دارد. این تبلت از یک باتری لیتیوم-پلیمر دوسلولی استفاده می‌کند که می‌تواند با یک بار شارژ کامل، تا ۷ ساعت مرورگری اینترنت را تضمین کند؛ به شرطی که روشنایی نمایشگر را روی حداکثر ممکن قرار ندهید.

۰۵ - نقد و بررسی تبلت هیبریدی ایسر One 10

وان ۱۰ یک تبلت ویندوزی است. این مدل، همان‌طور که انتظار می‌رود، از ویندوز ۱۰ نسخه‌ی «خانگی» (Home) استفاده می‌کند. در نظر داشته باشید که این همان نسخه‌ای است که لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای رومیزی هم استفاده می‌کنند. یک سری برنامه هم به صورت پیش‌فرض توسط ایسر در ویندوز دستگاه نصب شده‌اند که اکثرا، نسخه‌های آزمایشی هستند و پس از مدتی از کار می‌افتند. برخی برنامه‌‎های کاربردی اختصاصی ایسر هم وجود دارند که بیشتر آن‌ها مبتنی بر سیستم‌های «ابری» (Cloud) هستند. از آن جمله می‌توان به Acer Portal (راهکار ذخیره‌سازی ابری) و Remote Files (دسترسی به فایل‌ها از راه دور) اشاره کرد.

۰۶ - نقد و بررسی تبلت هیبریدی ایسر One 10

جمع‌بندی؛ آچار فرانسه‌ی خوش‌قیمت

این روزها تبلت‌هایی که کاربرد دوگانه دارند، به‌شدت مورد استقبال عموم قرار گرفته‌اند. این تبلت‌ها به‌آسانی و توسط یک داک به لپ‌تاپ تبدیل شده و بسیاری از کاربری‌های دنیای کامپیوترهای شخصی را برای کاربران فراهم می‌کنند. محصول هیبریدی One 10 در همین رده از محصولات قرار می‌گیرد. این تبلت اجرای بیشتر نرم‌افزارهای رایج ویندوز ۱۰ را امکان‌پذیر می‌کند. از سخت‌افزار آن نمی‌توان انتظار معجزه داشت و نباید این محصول را با لپ‌تاپ‌های قدرتمند مقایسه کرد. بااین‌حال این دستگاه دوکاره قادر است بسیاری از نیازهای روزمره‌ی شما را برآورده کند. برای عده‌ای از کاربران، وجود نسخه‌ی کامل سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ در کنار کیبورد از اهمیت زیادی برخوردار است. برای این دسته از کاربران که کاربرد خاصی از یک کامپیوتر شخصی ویندوزی ندارند و تنها یک سری کارهای روزمره مثل گشت‌وگذار در اینترنت، چک‌کردن شبکه‌های اجتماعی و کار با نرم‌افزارهای آفیس را انجام می‌دهند، خرید دستگاه‌هایی مثل مایکروسافت سرفیس هیچ توجیهی ندارد. برای آن‌ها دستگاهی مثل ایسر One 10، یکی از بهترین انتخاب‌ها به حساب می‌آید.

Pros

  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالا
  • قابلیت تبدیل به لپ‌تاپ به کمک کیبورد جداگانه
  • دارای یک درگاه USB 2.0 بر روی کیبورد
  • صفحه‌نمایش خوب با فناوری IPS
  • قیمت مناسب و ارزش خرید بالا

Cons

  • عدم تقارن در وزن تبلت در مقایسه با کیبورد

Digi_Buy_Label5

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar رویا فرحمند

    با سلام واحترام

    جهت خرید نیاز به راهنمائی دارم
    جهت انجام کار دانشگاه سرچ اینترنت عکس و موزیک

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه