نقد و بررسی تبلت هیبریدی HP Pavilion X2

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
نقد و بررسی پاولیون X2 - اصلی

اچ‌پی یکی از نخستین شرکت‌های جهان بود که به سراغ عملی کردن ایده تبلت‌های هیبریدی رفت. نخستین نسل از تبلت‌های هیبریدی این شرکت Envy X2 نام داشت که تقریبا بعد از معرفی ویندوز ۸ عرضه شد. این محصول هم ژن تبلت‌ها را داشت و هم لپ‌تاپ‌ها. اما هرگز محصول بی‌نقص و ارزشمندی نبود. Envy X2 طراحی زیبایی نداشت و عملکرد سخت‌افزاری آن چنگی به دل نمی‌زد. از همه‌ی این موضوع‌ها مهم‌تر، سیستم‌عامل ویندوز ۸ هنوز هم برای نمایشگرهای لمسی کاملا بهینه نبود. از آن زمان تاکنون، تبلت‌های هیبریدی مختلفی از سوی شرکت اچ‌پی معرفی شده‌اند. این محصولات نسل به نسل باریک‌تر، سبک‌تر و قدرتمندتر شدند و در نهایت نسخه‌ی ویندوز آن‌ها بهینه‌تر شد و رابط‌کاربری تبلت و دسکتاپ پیدا کرد. «پاولیون X2» بهترین تبلت هیبریدی اچ‌پی در سال ۲۰۱۵ میلادی بوده است.

این محصول دقیقا نشان‌دهنده‌ی سیر تکامل و پیشرفت تبلت‌های اچ‌پی است. پاولیون X2 طراحی جدید و بسیار زیبایی دارد. همچنین اچ‌پی در تولید اسپیکرهای این تبلت، همکاری تازه‌ای با شرکت Bang & Olufsen داشته است. دیگر تفاوت بزرگ این تبلت با مدل‌های قبلی مربوط به لولاهای آن می‌شود. لولاهای X2 به ‌گونه‌ای طراحی شده که می‌توان تبلت را در هر دو جهت روی داک کیبورد قرار داد. مانند اکثر تبلت‌های هیبریدی ارزان‌قیمت، X2 هم حافظه‌ی داخلی زیاد و سخت‌افزار بسیار قدرتمندی ندارد که البته با توجه به قیمت پایین می‌توان این موضوع‌ها را توجیه کرد. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر به این هیبریدی خوش‌ساخت اچ‌پی داشته باشیم.

طراحی و ساخت

۰۱ - نقد و بررسی پاولیون X2

با اطمینان خاطر می‌توانیم بگوییم که پاولیون X2 زیباترین تبلت هیبریدی ساخته شده با تراشه‌ی اینتل اتم است.

اگر پاولیون X2 یک ویژگی خیره‌کننده داشته باشد، آن چیزی جز طراحی زیبای آن نیست. گرچه این تبلت اچ‌پی در زمره‌ی تبلت‌های ارزان‌قیمت هیبریدی قرار می‌گیرد، اما از طراحی بسیار مدرن و چشم‌نوازی برخوردار است و از این لحاظ می‌توان آن را شبیه به محصولات بالارده دانست. یکی از فاکتورهایی که در زیبایی این محصول تاثیر به سزایی داشته، کاهش تدریجی ضخامت در بدنه‌ی تبلت است. اگر تبلت را به‌صورت لنداسکیپ (افقی) روبروی‌تان قرار دهید، X2 در قسمت پایینی بیشترین ضخامت و در قسمت بالایی کمترین ضخامت را دارد. در حالت لپ‌تاپ، X2 تنها ۱۹.۸ میلی‌متر ضخامت دارد. واقعا این مقدار ضخامت برای یک لپ‌تاپ کم به نظر می‌رسد. اما به‌عنوان تبلت، X2 باوجود ضخامت ۹.۶ میلی‌متری، آن‌چنان دستگاه ظریفی به‌حساب نمی‌آید.

اسپیکر

۰۲ - نقد و بررسی پاولیون X2

واقعا استفاده از اسپیکرهای Bang & Olufsen برای تبلت ارزانی چون پاولیون X2 هیجان‌انگیز است.

پس از خرید Beats توسط شرکت اپل، اچ‌پی دیگر حق همکاری با Beats در زمینه‌ی اسپیکرهای تبلت‌هایش را نداشت. در عوض اچ‌پی به سراغ همکاری با شریک نام آشنای دیگری در زمینه‌ی صدا رفت. در دو سمت نمایشگر پاولیون X2، اسپیکرهای دوتایی Bang & Olufsen به چشم می‌خورد که کیفیت و بلندی صدای خوبی دارد. واقعا استفاده از این اسپیکرها برای تبلت ارزانی چون پاولیون X2 هیجان‌انگیز است. اما ما یک مشکل جدی با اسپیکرهای این تبلت داشتیم. در زمان تماشای فیلم، انگشت‌های شست‌مان در حالت طبیعی روی اسپیکر قرار می‌گرفت و مانع از پخش درست و باکیفیت صدا می‌شد.

کیبورد

اچ‌پی برای برقراری تعادل بین کیبورد و تبلت X2، اندکی وزن کیبورد را بالا برده است.

اولین موضوعی که پس از جدا کردن کیبورد از دستگاه جلب‌توجه می‌کند، وزن زیاد کیبورد است. کیبورد تبلت پاولیون X2 به طرز عجیبی سنگین است. از آن جهت می‌گوییم عجیب به خاطر آن‌که اچ‌پی از باتری، هارد یا به‌طورکلی سخت‌افزاری در این کیبورد استفاده نکرده است. این کیبورد به‌تنهایی ۶۰۰ گرم وزن دارد که تقریبا هم وزن خود دستگاه است. (۵۸۰ گرم) اما پس از مدتی کار با این کیبورد به این نتیجه رسیدیم که وزن زیاد آن، بی‌دلیل نبوده است. اچ‌پی برای برقراری تعادل بین کیبورد و تبلت، اندکی وزن کیبورد را بالا برده است.

مطمئنا با وصل کردن تبلت به کیبورد شما هم این حس را خواهید داشت که کیبورد X2 از آهنربایی بسیار خوبی برخوردار است. جدا کردن کیبورد و تبلت هم به آسانی هرچه‌تمام‌تر اتفاق می‌افتد. اما مهم‌ترین ضعف تبلت‌های هیبریدی در این تبلت اچ‌پی هم به چشم می‌خورد. برای باز کردن نمایشگر از کیبورد و کار کردن به‌عنوان لپ‌تاپ، کل مجموعه به سمت بالا حرکت می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که اچ‌پی در این قسمت، دقت زیادی به کار نبرده است.

۰۳ - نقد و بررسی پاولیون X2

حال بیایید به سراغ خود کلیدهای کیبورد و تایپ کردن با آن بپردازیم. کلیدهای مشکی این کیبورد به‌صورت جزیره است و اندازه‌ی مناسبی دارند. همچنین علاوه بر حروف انگلیسی، حروف عربی هم روی کلیدها حک شده است. اما مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان در مورد کلیدهای کیبورد X2 اشاره کرد، عمق نسبتا زیاد کلیدهاست. این ویژگی منفی سبب می‌شود تا سرعت تایپ کردن‌تان کمی پایین بیاید. دیگر ویژگی منفی این کیبورد مربوط به عدم نور پس‌زمینه است. البته این مشکل آن‌قدرها هم حاد نیست. وقتی‌که در تاریکی در حال تایپ هستید، قسمتی از نور نمایشگر روی کیبورد میفتد و به‌راحتی می‌توانید کلیدها را ببینید و تایپ کنید. تاچ‌پد کیبورد این تبلت، کشیده اما کمی کوتاه است. این به این معنی است که در هنگام کار با آن ممکن است بارها دست‌تان از تاچ‌پد خارج شود. همچنین تاچ‌پد این کیبورد، دارای ژست‌های حرکتی مانند زوم و اسکرول است.

حالت Tent

غیر از حالت‌های تبلت و لپ‌تاپ، پاولیون X2 می‌تواند در حالت «Tent» هم قرار بگیرد. Tent نام حالتی است که نمایشگر در تماس با کیبورد نیست و قاب پشتی روی کیبورد قرار می‌گیرد. این حالت برای شرایطی که می‌خواهید موضوعی را برای گروهی توضیح دهید، بسیار مناسب است. همچنین می‌توانید این تبلت را در حالت Stand برای تماشای فیلم قرار دهید. این حالت برای شرایطی که فضای زیادی روی میز ندارید هم می‌تواند بسیار مناسب باشد.

۰۴ - نقد و بررسی پاولیون X2

نمایشگر

۰۵ - نقد و بررسی پاولیون X2

نمایشگر ۱۰.۱ اینچی پاولیون X2 برای تماشای فیلم و وب گردی کاملا مناسب و راضی‌کننده است.

بگذارید حرف آخر در مورد نمایشگر این تبلت را در همین ابتدا بگوییم. نمایشگر ۱۰.۱ اینچی پاولیون X2 برای تماشای فیلم و وب گردی کاملا مناسب و راضی‌کننده است. به دلیل بهره‌مندی نمایشگر X2 از فناوری IPS، تماشای فیلم از زاویه‌های دید مختلف، کار بسیار لذت بخشی است. همچنین عملکرد تاچ نمایشگر این تبلت بسیار سریع و راضی‌کننده است. اما اگر حساسیت زیادی روی کیفیت نمایشگر تبلت دارید، باید بگوییم که وضوح تصویر ۸۰۰ × ۱۲۸۰ پیکسلی این تبلت اندکی کم به نظر می‌رسد و موضوع کمبود تراکم پیکسلی در X2 شدیدا احساس می‌شود. راستش ما دوست داشتیم این تبلت خوب اچ‌پی به‌جای تراکم پیکسلی ۱۴۹PPI از تراکم پیکسلی حداقل ۲۵۰PPI و مشابه با رقیبان بهره می‌برد. اما متاسفانه تنها گله‌ی ما از نمایشگر X2، وضوح تصویر نیست. رنگ‌ها در نمایشگر این تبلت خیلی جذاب و ایده‌آل نیست. رنگ مشکی، عمق زیادی ندارد و بیشتر به رنگ سرمه‌ای متمایل است تا مشکی مطلق. همچنین به دلیل روشنایی کم نمایشگر، اندکی کار کردن با X2 در زیر تابش آفتاب سخت است.

سخت‌افزار

اگر اهل انجام بازی‌های سنگین یا ادیت فیلم هستید، X2 نمی‌تواند انتخاب خوبی برایتان باشد.

اصلا جای تعجب ندارد که تبلت هیبریدی ارزان‌قیمتی چون پاولیون X2 از قدرت سخت‌افزاری بالایی بهره نبرد. این تبلت به تراشه‌ی اینتل اتم مدل x5-Z8300 به همراه دو گیگابایت حافظه‌ی رم مجهز است. X2 در انجام کارهای روزمره مانند اجرای آفیس و وب‌گردی واقعا کم عیب و نقص است. اما اگر اهل انجام بازی‌های سنگین یا ادیت فیلم هستید، X2 نمی‌تواند انتخاب خوبی برایتان باشد. این تبلت هیبریدی در آزمون GeekBench 3 امتیاز ۲۰۵۲ را کسب کرد و در جایگاهی پایین‌تر از رقیب خود یعنی ایسر Aspire 11 ایستاد.

این مدل تبلت X2، دارای ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی است که از این مقدار حافظه حدود ۱۲ گیگابایت آن در دسترس کاربر قرار دارد. واقعا این مقدار حافظه‌ی داخلی برای یک تبلت اندرویدی هم بسیار کم به نظر می‌رسد، چه برسد به تبلت ویندوزی! ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم که حتما از طریق شیار کارت حافظه‌ی microSD اقدام به افزایش حافظه‌ی این تبلت کنید.

۰۶ - نقد و بررسی پاولیون X2

ازلحاظ درگاه‌های ارتباطی، پاولیون X2 تبلت خوبی به نظر می‌رسد. بر لبه‌ی سمت راست این تبلت، درگاه‌های USB Type C (برای شارژ)، USB 3.0 و micro HDMI به چشم می‌خورد. بر لبه‌ی سمت راست دستگاه هم تک درگاه ورودی صدا وجود دارد.

شارژدهی

به گفته‌ی اچ‌پی، X2 می‌تواند با استفاده‌ی ترکیبی تا ۱۴ ساعت شارژ نگه دارد. به خاطر همین موضوع باید شارژدهی را جزو نقاط قوت پاولیون X2 بدانیم. همچنین در تست‌های گرفته شده از این تبلت، مشخص شد که X2 می‌تواند در حالت Airplane، به پخش هفت ساعت ویدئوی HD به‌صورت مداوم بپردازد.

سیستم‌عامل

پاولیون X2 از جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل ویندوز یعنی Windows 10 Home بهره می‌برد. مهم‌ترین مزیت این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز نسبت به نسخه‌های قبلی، مربوط به کاربرپسند بودن (User Friendly) آن است. X2 دارای دو حالت Tablet Mode و Desktop Mode است که با جدا کردن کیبورد، دستگاه خودکار به حالت Tablet Mode تغییر وضعیت می‌دهد. از مهم‌ترین ویژگی‌های ویندوز ۱۰ می‌توان به دستیار صوتی کورتانا و مرورگر اختصاصی مایکروسافت یعنی Edge اشاره کرد.

۰۷ - نقد و بررسی پاولیون X2

دوربین

در بخش دوربین، پاولیون X2 بسیار شبیه به لپ‌تاپ‌هاست تا تبلت‌ها! این دستگاه تنها دارای یک دوربین است. تنها دوربین این تبلت در بالای نمایشگر قرار دارد و برای انجام مکالمات ویدئویی در شبکه‌های ویدئو چت مانند اسکایپ کاملا مناسب است. اما برای به اشتراک گذاشتن عکس‌های سلفی در شبکه‌های اجتماعی، پیشنهاد می‌کنیم که از دوربین دوم گوشی هوشمندتان استفاده کنید. عکس‌های گرفته شده با دوربین این تبلت از جزئیات بالایی برخوردار نیست. وب‌کم X2 می‌تواند با کیفیت HD و با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. همچنین تنظیمات جالبی مانند ISO، سرعت شاتر و وایت بالانس برای این دوربین در نظر گرفته شده است.

۰۸ - نقد و بررسی پاولیون X2

جمع‌بندی

پاولیون X2 یک تبلت ایده‌آل برای کسانی است که می‌خواهند با پرداخت هزینه‌ی کم، هم استفاده‌ی تبلت و هم استفاده‌ی لپ‌تاپ از دستگاه خود داشته باشند. از منظر یک تبلت، X2 می‌تواند تجربه‌ی خوبی از صدا و تصویر برای شما به همراه داشته باشد. همچنین شارژدهی حدودا ۷ ساعته‌ی این دستگاه سبب می‌شود تا هیچ نگرانی در مورد شارژدهی این دستگاه نداشته باشید. از منظر یک لپ‌تاپ، X2 با ابعاد کوچک و وزن متعادلی که دارد، جابجایی راحتی دارد. همچنین وجود کیبورد کامل در بسته‌بندی محصول کمک می‌کند تا به‌راحتی با آن تایپ کنید. جدای از این بحث‌ها، پاولیون X2 واقعا تبلت زیبا و خوش ساختی است و جز تعریف و تمجید حرف دیگری نمی‌توان در مورد طراحی آن زد.

۰۹ - نقد و بررسی پاولیون X2

روی‌هم‌رفته باید گفت، پاولیون X2 محصولی است که فراتر از کلاس تبلت‌های هیبریدی ارزان‌قیمت قرار دارد و این موضوع آن را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین هیبریدی‌های مقرون‌به‌صرفه کرده است. اما نباید از نقطه‌ضعف آن هم غافل شد. این محصول از سخت‌افزار نه‌چندان قدرتمند و نمایشگر نه‌چندان خیره‌کننده بهره می‌برد. ازاین‌رو باید سطح انتظاراتتان از این تبلت را متعادل کنید.

Pros

  • طراحی چشم‌نواز
  • اسپیکر دوتایی Bang & Olufsen
  • شارژدهی بسیار خوب
  • وجود کیبورد در بسته‌بندی محصول
  • پشتیبانی از کارت حافظه‌ی microSD

Cons

  • حافظه‌ی داخلی بسیار کم

Digi_Buy_Label5

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar شهاب

    این عکسایی ک تو مطلب گذاشتید هیچ ربطی ب تبلت نداره ک 😐

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه