نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ؛ کیش بازار یا مات سونی؟

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ

اگر گوشی‌های پرچم‌دار شرکت‌های مختلف را با هم مقایسه کنیم، می‌بینیم که سخت‌افزار همه‌ی آن‌ها یکسان است و فقط در جلدی متفاوت با برند شرکت سازنده، روانه‌ی بازار می‌شوند. روال کار سامسونگ و هوآوی کمی فرق می‌کند و سعی می‌کنند از تراشه‌های ساخت خود در محصولاتشان استفاده کنند؛ اما ال‌جی و سونی مصرف‌کننده هستند و فقط قابی می‌سازند برای سرهم‌کردن سخت‌افزاری که از شرکت‌های مختلف جمع کرده‌اند. پای قدرتمند‌ترین گوشی سونی به ایران باز نشد؛ اما جدید‌ترین گوشی سونی که «اکسپریا ایکس‌زد» (Sony Xperia XZ) نام دارد، لقب قدرتمند‌ترین گوشی را هم به خود اختصاص می‌دهد. اکسپریا XZ از همان سخت‌افزار X Performance استفاده می‌کند تا جبران مافات کرده باشد. سایر مشخصات این گوشی هم تاحدی که جادادنش در قابی کوچک امکان‌پذیر بوده، بالا در نظر گرفته شده‌ است. البته باید گفت این گوشی دقیقا مشخصات پرچم‌دار‌های سایر شرکت‌ها را دارد که چند‌ماهی از معرفی آن‌ها می‌گذرد.

شیشه‌ی کمتر، انحنای بیشتر

ازآنجایی‌که سایر قسمت‌های گوشی تقریبا تکرای هستند، سعی کردم اول در مورد کیفیت ساخت بنویسم تا کسانی که حوصله‌ی خواندن تمام متن را ندارند، با خواندن اولین بخش، نیمی از سوالات‌شان پاسخ داده شود.

در نگاه اول به بدنه‌ی XZ، پلاستیکی در ذهن‌تان تداعی خواهد شد که کیفیت چندان بالایی هم ندارد. این اصلا به این معنی نیست که جدید‌ترین گوشی سونی از مواد نامرغوب ساخته شده؛ بلکه سونی ادعا کرده که XZ را با آلیاژ خاصی از آلومینیوم ساخته که فرمول آن هم تا الان سری نگه داشته شده است. البته مواد تشکیل‌دهنده‌ی XZ به هر چیزی غیر از آلومینیوم شبیه هستند. به‌شخصه اعتقاد دارم که سونی اکسپریا Z5 خیلی زیبا‌تر از این گوشی ساخته شده است و می‌توان گفت سونی با تغییراتی که در طراحی XZ به وجود آورده، آن را بیشتر به گوشی‌های میان‌رده شبیه کرده تا پرچم‌داری که قرار است یک شرکت بزرگ به آن افتخار کند.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ

لبه‌های گرد نمایشگر اولین موردی است که می‌خواهد شما را راضی کند که طراحی این گوشی با آنچه در گوشی‌های قبلی سونی دیده بودیم، متفاوت است؛ همچنین قاب پشتی شیشه‌ای هم جای خود را به آلومینیوم داده است تا خط‌و‌خش، عرق و اثر‌انگشت، تاثیر منفی کمتری روی آن داشته باشند. می‌توان گفت تمام لبه‌ها و نوک‌های تیزی که در گوشی‌های سری Z دیده بودیم، در این گوشی به منحنی تبدیل شده‌اند و دیگر آن جذابیت و خشونت را ندارند. دقیقا مثل اتفاقی که برای پلی‌استیشن ۴‌های جدید همین شرکت افتاده است.

قابل‌توجه طرفدارن اپل و سامسونگ؛ روی قاب پشت و جلو یا هیچ‌ جای دیگر XZ، خبری از برآمدگی نیست و صدالبته جک ۳.۵ میلی‌متری صدا هم برای این گوشی در نظر گرفته شده است. اصلا به قیافه‌ی گوشی نمی‌آید که ۱۶۰ گرم وزن داشته باشد؛ اما به محض دردست‌گرفتن‌ش متوجه می‌شود، XZ سنگین‌تر از چیزی است که نشان می‌دهد. اکسپریا XZ سنت ضدآب‌بودن را مثل بقیه‌ی اعضای خانواده‌ی گوشی‌های سونی به ارث برده است.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ

مثل نسخه‌های قبل، حسگر اثرانگشت با کلید خانه یکپارچه شده و روی لبه‌ی سمت راست قرار گرفته است. فکر بازکردن گوشی با انگشت اشاره‌ را به‌کلی از سرتان بیرون کنید. مکان قرارگرفتن این حسگر تنها برای انگشت شست مناسب است. همچنین کلید اختصاصی دومرحله‌ای برای دوربین در‌ نظر گرفته شده است تا بتوانید راحت‌تر با این گوشی عکاسی کنید.

اما نکته‌ای که باید حتما به آن اشاره کرد، کیفیت بالای طراحی این گوشی برای ساده‌تر دردست‌گرفتن آن است. وقتی گوشی را در دست می‌گیرید، اصلا احساس نمی‌کنید که یک گوشی با نمایشگر بزرگ‌تر از پنج اینچ در دست دارید. اکسپریا XZ به‌راحتی در دست می‌نشیند و کنترل آن ساده به نظر می‌رسد.

به‌کارگیری تجربه برای داشتن بهترین نمایشگر ممکن

تجربه‌ی سونی را در ساخت تلویزیون و پنل‌هایی که همیشه زبانزد خاص‌و‌عام بودند، به خاطر می‌آورید؟ سونی با هر سالی که از ساخت گوشی‌هایش می‌گذرد، سعی می‌کند نمایشگر‌های بهتری روی آن‌ها قرار دهد، آن‌ها را ارتقا دهد و به فناوری‌های جدید مسلح کند تا بین رقبای سرسخت امروزی بازار کم نیاورد. سه‌سالی می‌شود که فناوری اختصاصی ترینیترون سونی که در نمایشگر XZ هم به‌کار رفته، باعث می‌شود نمایشگر‌های سونی طیف بیشتری از رنگ‌ها را نمایش دهند؛ چیزی که امسال اپل با افتخار استفاده از فناوری مشابهی را برای هفتمین آیفون‌ش در بوق و کرنا کرد. موتور X-Reality هم شفافیت و روشنایی وصف‌ناپذیری را به تصاویر و فیلم‌ها‌ی شما می‌دهد.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ

باید هوشمندی سونی را در کاهش اندازه‌ی نمایشگر به ۵.۲ اینچ تحسین کرد. این کاهش اندازه علاوه بر اینکه باعث می‌شود نمایشگر تراکم بیشتری در مقایسه با گوشی‌های سری Z  داشته‌ باشد، یکی از دلایل سادگی دردست‌گرفتن گوشی هم به‌شمار می‌رود. لبه‌های شیشه‌ی روی نمایشگر گرد هستند، دیدن محتویات از زوایا بدون مشکل امکان‌پذیر است، نمایشگر از قرار گرفتن‌ش جلوی چشمان شما آگاه می‌شود و خود را روشن می‌‌کند و برای محافظت از آن از شیشه‌های گوریلاگلس استفاده شده است؛ این‌ها دیگر قابلیت‌های نمایشگر جدید‌ترین پرچم‌دار سونی هستند.

خفن‌ترین چیزی که این روزها زیر جلد گوشی پیدا می‌شود

نوشتن از اینکه این گوشی می‌تواند چه برنامه‌ها و بازی‌هایی را اجرا کند، لازم به‌نظر نمی‌رسد؛ پس بهتر است بگویم بازی و برنامه‌ای در فروشگاه گوگل وجود ندارد که تراشه‌ی درنده‌ای مثل اسنپ‌دراگون ۸۲۰ از پس آن برنیاد. این موضوع به همین حالا هم مربوط نمی‌شود، تا یک سال دیگر هم این گوشی از پس تمام برنامه‌ها و بازی‌ها برمی‌آید. سونی مثل سامسونگ و ال‌جی نیست و همچنان اعتقادی به استفاده از چهار گیگابایت رم ندارد و همان سه گیگابایت زمان Z5 را برای XZ هم کنار گذاشته است. نسخه‌ای که برای نقد و بررسی به دست من رسید، ۶۴ گیگابایتی است که در حدود ۱۵ گیگابایت‌ش بابت سیستم‌عامل و برنامه‌های پیش‌فرض در اختیار نیست.

سنت اسپیکر‌های استریو هم در این گوشی ادامه دارد. اگر باز هم بگویم چیزی است که اپل در هفتمین آیفون‌ش به آن می‌نازد، احتمال فحش‌خوردنم در کامنت‌ها از طرف اپل‌دوستان وجود دارد؛ اما واقعیت انکارکردنی نیست. دو اسپیکر در بالا و پایین قاب جلویی قرار گرفته‌اند. فاجعه اینجاست که کیفیت اسپیکر‌ها اصلا تعریفی ندارد؛ صدای بم با کیفیت پایین و بلندی نه‌چندان رضایت‌بخش، نتیجه‌ی تلاش سونی برای قراردادن اسپیکر‌های استریو در XZ است.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ

با توجه به ابعاد XZ، باتری آن ظرفیت مناسبی دارد. اگر کمی اهل حساب‌و‌کتاب باشید، نمایشگر ۵.۲ اینچی به‌علاوه‌ی پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای مساوی می‌شود با مقدار مصرف بالا. می‌خواهم پای پرچم‌داران شرکت‌های دیگر را هم وسط بکشم: آیفون۷ با باتری ۱۹۶۰، هفتمین گلکسی با ۳۰۰۰ و جی۵ با چیزی در حدود ۲۸۰۰ را در مقابل جدیدترین گوشی سونی قرار می‌دهم که مثل Z5 باتری‌اش چیزی در حدود ۲۹۰۰ میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد. باتری این گوشی با وجود مصرف بالا، از تمام رقیبان دوام بیشتری دارد یا حداقل در حد رقیبان است. وب‌گردی با وای-فای در حدود ۶ ساعت و ۲۰ دقیقه، ۵ ساعت و ده دقیقه بازی سبک، یک روز و ۲۰ ساعت پخش موسیقی و ۱۳ ساعت مکالمه در شبکه‌ی ۳G نتایج تست باتری XZ هستند. ناگفته نماند که گوشی هنگام شارژ باتری فوق‌العاده گرم می‌شود؛ شاید اولین نفری باشم که موفق شوم باتری یک XZ را منفجر کنم!

استفاده از پورت USB-Type C دیگر تغییر قابل‌مشاهده در XZ است. اکسپریا XZ اولین گوشی سونی است که با این پورت عرضه می‌شود. جالب است بدانید گوشی تنها با شارژر مخصوص‌اش شارژ می‌شود که خروجی ۱.۵ آمپری دارد.

مگاپیکسل بیشتر واقعا تاثیری ندارد

درحالی‌که دیگر شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های موبایل به این نتیجه رسیده‌اند که بالابردن دقت یا به اصطلاح عامیانه، مگاپیکسل دوربین، به طور مستقیم بر کیفیت عکس‌های گرفته‌شده تاثیری ندارد، سونی همچنان روی مگاپیکسل بیشتر تاکید دارد. این بار در XZ شاهد سنسوری با دقت ۲۳ مگاپیکسل هستیم؛ یعنی تقریبا دوبرابر حسگر موجود در آیفون ۷ و گلکسی S7. اگر بخواهیم وارد بحث اعداد و ارقام و اصطلاحات فنی شویم، دوربین اصلی اکسپریا XZ از لنزی با نسبت کانونی f/2.0 به همراه فوکوس لیزری و فلش LED استفاده می‌کند. تا همین‌جای کار اگر بحث مگاپیکسل را کنار بگذاریم، دوربین اکسپریا  XZتعریف چندانی ندارد. دیافراگم لنز به اندازه‌ی دیگر گوشی‌های پرچم‌دار باز نیست و این یعنی نور کمتری به حسگر می‌رسد. به‌علاوه، نبود لرزش‌گیر اپتیکال تصویر (OIS) تاثیر منفی زیادی بر عکاسی در شب خواهد گذاشت.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ

پیش از اینکه سراغ کیفیت عکس‌های نهایی برویم، به تنظیمات نرم‌افزاری دوربین XZ نگاهی می‌اندازیم. نرم‌افزاری که چندسالی از عمرش می‌گذرد و در این مدت، تغییر خاصی نداشته است. به جز تنظیمات خودکار و دستی، یک سری امکانات هم مثل «قابلیت افزوده» در این برنامه گنجانده شده‌اند که شاید چند سال پیش جذاب بودند؛ ولی دیگر تکراری شده‌اند. نکته‌ی مهم این است که در حالت خودکار و به صورت پیش‌فرض، دوربین اکسپریا XZ تنها با دقت ۸ مگاپیکسل عکس‌برداری می‌کند. برای اینکه بتوانید عکس‌هایی با دقت ۲۳ مگاپیکسل ثبت کنید، باید از حالت عکاسی دستی استفاده کرده و درگیر تنظیمات خاص آن شوید.

اما کیفیت عکس‌ها در مقایسه با پرچم‌دارهای سال‌های گذشته‌ی سونی مثل اکسپریا Z5 و اکسپریا  Xبهبودهای فراوان داشته‌اند. عکس‌های ثبت‌شده در شرایط نوری ضعیف، هنوز نمی‌توانند با گلکسی S7 یا G5 رقابت کنند؛ شفافیت این عکس‌ها پایین و نویز تصاویر زیاد است. اگر دست به آچار باشید و بتوانید با تنظیمات دستی عکس بگیرید، نتیجه‌ی به‌مراتب بهتری به دست می‌آورید؛ ولی در حالت اتوماتیک، هنوز نمی‌توان تصاویر XZ را در رده‌ی عکس‌های گوشی‌های پرچم‌دار دیگر دانست. در شرایط نوری مناسب، عکس‌ها کیفیت بهتری دارند، فوکوس هم سریع‌تر انجام می‌گیرد و اختلاف کیفیت تصاویر با تصاویر گرفته‌شده‌ی دیگر پرچم‌داران، کمتر می‌شود. در مورد کیفیت فیلم‌برداری هم شرایط به همین شکل است. البته اکسپریا XZ قابلیت فیلم‌برداری HDR و لرزش‌گیر تصویر در حین فیلم‌برداری دارد که برای استفاده از این دو، باید کیفیت فیلم‌برداری را از ۴K  به Full HD کاهش دهید.

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ

علاقه‌مندان به عکاسی سلفی، از عملکرد دوربین سلفی XZ کاملا راضی خواهند بود. این دوربین، حسگری ۱۳ مگاپیکسلی در کنار لنزی واید با نسبت کانونی f/2.0 و فوکوس ثابت دارد. لنز این دوربین به‌قدری واید است که می‌تواند وظیفه‌ی پایه‌های سلفی را زیر سوال ببرد. به‌علاوه، سونی محدوده‌ی ایزوی دوربین سلفی را کاملا بالا برده است تا بتواند عکس‌های خوبی در شرایط مختلف نوری بگیرد. البته، سایز کوچک سنسور باعث می‌شود که در ایزوهای بالا، نویز تصاویر بسیار زیاد شود. این دوربین می‌تواند ابزار خوبی برای گرفتن عکس‌هایی جذاب و پرکردن حساب اینستاگرام باشد؛ فقط به شرطی که علاقه‌ی زیادی به عکاسی سلفی در شب نداشته باشید.

سونی دیر شده، ته نگیری

نباید از کنار قابلیت‌های متعدد XZ به‌راحتی رد شد؛ اما واقعا برای عرضه‌ی یک گوشی پرچم‌دار کمی دیر نشده است؟عرضه‌ی یک گوشی که سخت‌افزارش به چندین ماه قبل مربوط می‌شود، با دوربینی که سال پیش همراه با Z5 هم عرضه شده بود یا طراحی زشت‌تر از گذشته، برای یک گوشی که پرچم‌دار نامیده می‌شود؛ کمی دیر به نظر می‌رسد. تمام قابلیت‌های XZ، یا اگر کمی مثبت نگاه کنیم نیمی بیشتر از قابلیت‌های این گوشی قبلا در گوشی X Performance عرضه شده بود. پس تنها دلیلی که می‌تواند این گوشی را محبوب کند چیست؟

نقد و بررسی سونی اکسپریا XZ

تنها عاملی که می‌تواند به فروش اکسپریا XZ کمک کند، دقیقا چیزی است که آیفون۷ هم از آن استفاده کرده است؛ قراردادن تمام قابلیت‌های خوب سایر گوشی‌ها در یک قاب یکتا و نقش بستن برند سونی روی آن تا طرفداران دو‌آتشه‌ را به خریدش ترغیب کند. تمام این گله‌ها به کنار؛ باید بگویم که اکسپریا XZ از بهترین‌های اندرویدی است که می‌تواند در تمام زمینه‌ها حرفی برای گفتن داشته باشد.

Digi_Buy_Label5-1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰۰ دیدگاه
  1. Avatar بابک

    از سال ۷۸ آی تی میخونم و با سایت های خارجی زیادی در ارتباط هستم واقعا برای همچین کلمات و رفتارای شما نویسنده محترم افسوس میخورم که چطور به زبان و مغز شما برخورد میکند متاسفم برای شما و همچین سایت دی جی کالا با این سابقه که نشان داده هر چه میل خود باشد به دیگران تحمیل میکند شما باید جا برای رشد بزارید نه این طور شبیه شوالیه ها حرف میزنید خواننده ناراحت میشود که باید لذت ببرد ولی ناراحت و افسوس میخورد متاسفم برای سایت و همچین شرکت خدمات با این رفتار مافیای از پیش باخته نیست

  2. Avatar پرهام

    دوست عزیز موقع نقد به بخش هایی توجه کنید تا دقت دیگران را به تمسخر یا وقت خود را حدر ندهید بنده نه نفعی از این حرف میبرم نه سودی اما دوست دارم شخصی که نقد میکند درنقدش بعضی چیز های عجیب را ننویسد.مثل اینکه شما میفرمایید دوربین بازم ۲۳ هست و رابط کاربری چند ساله و لرزشگیر اوپتیکال ….رابط کاربری که تازه همین امسال عوض شد دوربین هم که از زد۱ ۲۳ بود و سنسور رو تغییر دادند و حتی ایزو و بقیه بخش های دوربین در سنسور و نوع فکوسش تغییر کرد.ضمنا لرزشگیر اوپتیکال رو هم که سونی طبق سنت گذشته در نوآوری باز هم لرزشگیر ۵ محوره ای تقدیم این گوشی کرد که ویدیو گرفتن رو با زوم در سایت ها ببینید به رخ همون لرزش گیر اوپتیکال کشید.درمورد قفل گوشی هم که می فرمایید با شصت فقط ی کم دقت کنید این مقوله کمی شخصی هست.ضمنا بنده یادمه هر زاویه ای انگشت رو بذارید میگیره تا جایی که من به چشم دیدم و تست کردم حالا با دست چپ بگیرید و انگشتی که دوست دارید در هر زاویه ای بذارید قفل رو باز میکنه و هرکس هر جور راحته باز هم با یم دست قفل رو باز میکنه حتی اپل هم راحته اما متاسفانه کمی سامسونگ مجبورت میکنه از دو دست استفاده کنی.حالا در کل من نمیدونم شما از این نقد برای پایین آوردن فروش این گوشی استفاده میکنید یا نه نمیدونم ولی در کل بگم وقتی یک گوشی دارای سنسور عنبیه و سنسور قلب و اکسیژن باشه!اما باتریش خطر ناک باز اون رو نقد میکردید حد اقل آسایش این گوشی بالاست والا.

  3. Avatar Sina Js

    من طرفدار سونی نیستم؛ولی ..این..بدترین..نقد و بررسی موبایلی بود که تا به حال دیده بودم!!!بدترییین!!!هیچ چیزیش شبیه یک نقد و بررسی مطلوب نبود و اگه از این بیشتر بگم کامنتم تائید نمیشه!!!

  4. Avatar مهر

    بادرود فراوان..
    فکر نکنم نویسنده این نقد تا حالا گوشی سونی دست گرفته باشه.. از اون کلمه ای که گفته بود سونی و الجی فقط قاب درست میکنن معلوم بود..
    حتما دوربینشم و تمام فناوری هایی که سونی همه ثبت کرده و دیگران استفاده میکنن هم دیجی ساخته
    من هم ایفون دارم هم سونی.. حتی ایفون هم خیلی قطعاتش مثل رم دوربین نمایشگر مال خودش نیست.. اخه این چه حرف بچه گانه و خصومت داریه..
    کلا خواستی بگی بده.، اسمشم گذاشتی نقد..
    اولین اصول هر نقدی انصافه حتی اگه بدت بیاد..

    ممنونم از دیجی کالا

  5. Avatar morteza

    سلام به اقای سعید عبادی
    نقدتون بعضی جاهاش مشکل داره که مینویسم
    {باید هوشمندی سونی را در کاهش اندازه‌ی نمایشگر به ۵٫۲ اینچ تحسین کرد}این دقیقا سایز استاندارد سری زد هست و کاهشی صورت نداده

    {به‌علاوه، نبود لرزش‌گیر اپتیکال تصویر (OIS) تاثیر منفی زیادی بر عکاسی در شب خواهد گذاشت.}اگه یکم مطالعه کنید میبینید سونی لرزشگیر ۵ محوره گذاشته رو گوشیش که برا اولین بار در بین موبایلهاست
    { نکته‌ی مهم این است که در حالت خودکار و به صورت پیش‌فرض، دوربین اکسپریا XZ تنها با دقت ۸ مگاپیکسل عکس‌برداری می‌کند}با وجود اینکه با گوشی از نزدیک کار نکردم اما میتونم بگم ۱۰۰درصد اشتباه هست چون العان از اکسپریا زد تری پلاس به بعدمیتونید رزولیشن تو حالت خودکار رو تا ۱۶ یا ۲۱ بالا ببرید و رو ۸ قفل نیست

  6. Avatar Farshid

    چرا اصلا در مورد قدرت فیلمبرداری(سیستم لرزش گیر) توی این نقد و بررسی صحبتی نشده؟

    1. Avatar 3p

      نقد بررسی نیست این آخه 😀

  7. Avatar فریبرزخان

    بنظر خیلی یکطرفه برسی شده بود در صورتیکه خیلی از وبسایتهای مطرح تکنولوژی نظر مثبت نسبت به این گوشی داشتند
    این گونه برسی کردن با ادبیات نه چندان خوب کاملا مغرضانه بنظر میاد

  8. Avatar عادل

    با سلام
    واقعاً برای نویسنده شما بسیار متاسفم که به جای نوشتن نقد و بررسی تخصصی یک محصول ، فقط نظرات شخصی غیر کارشناسانه خود را با لحنی کاملاً ابتدایی و بچه گانه برای ضعیف و سخیف نشان دادن شرکت هایی که همه مطمئنیم نیروهای خدماتی آنها از نویسنده این مطلب بسیار با سواد تر و آگاه تر هستند ، بیان کردند.
    از سایت خوبی مثل دیجی کالا انتظار می رود که مطالب اینچنینی را با دقت نظر بیشتری منتشر کند و همچنین در انتخاب نویسنده های بخش بسیار فوق العاده دیجی کالا مگ هم ، حساسیت بیشتری به خرج دهد .

  9. Avatar mahdispd

    سامسونگ هفت شهر تکنولوژی را گشت
    اینا هنوز دارن دوربین میفروشن????????????

    1. Avatar 3p

      میخواست بگرده! شهر اول تکنولوژی باتری بود که زد ترکید به بقیه نرسید 😀 😀

  10. Avatar وحید

    مجبور نیستید وقتی طرفدار سامسونگ هستید برای محصولات سونی همچین نقد و بررسیاونم با این الفاظ سبک بنویسید!

  11. Avatar شایان

    پس با این حساب بقیه مشخصات عالی و خوبه،ولی بلندگوها ضعیفه.
    باتشکر.

  12. Avatar علی

    از نگاه dxo دوربین اکسپریا xp در حد اس ۷ هست چرا شما با وجود پیشرفت هایی که میگید داشته هنوز اون رو در حد اس ۷ نمیدونید؟ ملاک های شما چه فرقی با اون سایت داره؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه