نقد و بررسی قلم و کیبورد آیپد پرو

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه
قلم و کیبورد آیپد پرو

جدای از جذابیت‌های فراوانی که تبلت آیپد پرو به‌تنهایی دارد، این محصول با قلم جادویی و کیبورد کارآمدی همراه شده که جذابیت‌های این تبلت را دوچندان کرده است. این دو وسیله‌ی جانبی انحصارا برای آیپد پرو طراحی شده‌ و می‌بایست جداگانه تهیه شوند. در حقیقت با اندازه‌ی بزرگی که تبلت آیپد پرو دارد، این میل و انگیزه در درون کاربران این تبلت به وجود می‌آید که با قلم مثال‌زدنی آن کار کنند. یا اگر کارتان به گونه‌ای است که زیاد با برنامه‌های آفیس سر و کار دارید، کار با کیبورد این تبلت می‌تواند اتفاق بسیار خوشایندی باشد.

    ‌‌‌   ‌‌

آن‌چه در ادامه می‌آید، نقد و بررسی قلم آیپد پرو (Apple Pencil) و کیبورد هوشمند (Smart Keyboard) است. برای مطالعه‌ نقد و بررسی آیپد پرو از لینک زیر استفاده کنید:

نقد و بررسی اپل آیپد پرو

‌‌‌‌    ‌‌‌

باوجود آن که قلم اپل (Apple Pencil) نخستین تجربه‌ی اپل در تولید قلم به‌حساب می‌آید، اما باید گفت که این محصول بسیار کم‌نقص و بی‌نظیر است و می‌تواند تا حد زیادی طراحان، گرافیست‌ها و کاربران عادی را راضی نگه دارد. این قلم درست مانند یک مداد طراحی شده و کاملا حس و حال کار کردن با یک مداد را منتقل می‌کند. کیبورد آن هم در اوج زیبایی مهندسی شده و کار کردن با آن بسیار لذت‌بخش است. اپل در مورد کیبورد آیپد پرو بسیار به خود می‌بالد و بر این باور است که همه‌چیز در این کیبورد به‌جز حروف الفبا دستخوش تغییر و بهبود شده است. اما در کمال صداقت باید بگوییم، باوجود آن که این کیبورد بسیار خوش‌ساخت و زیبا طراحی شده، اما هرگز به اندازه‌ی قلم آن کارآمد نیست و همراه با کمبودهایی است که ما از شرکت بزرگی چون اپل انتظاری بیشتری داشتیم. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا به بررسی دقیق‌تر این دو محصول جذاب و نوآورانه اپل بپردازیم.

    ‌‌

مداد اپل

نخستین حسی که بعد از در دست گرفتن مداد اپل (Apple Pencil) داشتیم، وزن نسبتا زیاد و سطح لغزنده‌ی آن بود. اما بعد از مدتی کار کردن با این مداد جادویی و بررسی دقیق‌تر آن، نظر عجولانه‌ی خود را پس گرفتیم. مداد اپل با وزنی معادل با ۲۰٫۷ گرم تعادل بسیار خوبی در دست دارد و هرگز کار کردن با آن سخت یا اذیت‌کننده نیست. همچنین این قلم باوجود سطح براق‌اش، چندان سُر به نظر نمی‌رسد.

حسی که ما از کار کردن با مداد اپل و آیپد پرو داشتیم، بسیار شبیه به حس کار کردن با مداد و کاغذ است.

باوجود آن که مداد اپل یک قلم دیجیتالی به‌حساب می‌آید، اما هرگز حس و حال کار کردن با یک قلم دیجیتالی را به شما منتقل نمی‌کند. این قلم چه ازلحاظ ظاهری و چه ازلحاظ عملکردی بسیار شبیه به یک مداد است. حسی که ما از کار کردن با مداد اپل و آیپد پرو داشتیم، بسیار شبیه به حس کار کردن با مداد و کاغذ است. مداد اپل دارای بدنه‌ای کشیده، باریک و گرد است. شاید از این طریق بتوان به وجه‌تسمیه‌ی این قلم پی برد، مداد اپل.

قلم آیپد پرو

اگر بخواهیم یک مقایسه‌ی سریع بین طراحی این قلم و قلم سرفیس داشته باشیم، باید بگوییم که مداد اپل باریک‌تر و کشیده‌تر از خودکار سرفیس (Surface Pen) است. ازاین‌رو باید اذعان کرد که قلم اپل راحت‌تر در دست می‌نشیند و کار کردن با آن کمی لذت‌بخش‌تر است. به عبارت دیگر، مداد مورد بررسی ما بهتر از خودکار مایکروسافت است.

در قسمت ابتدایی مداد اپل، نوکی وجود دارد که هرگز تمام نمی‌شود! اما در صورت بروز مشکل می‌توانید آن را با نوک دیگری که در بسته‌بندی قلم وجود دارد، عوض کنید. طریقه‌ی عوض کردن آن بسیار راحت است و برای جدا کردن این نوک، تنها لازم است آن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

قلم آیپد

در انتهای این قلم هم یک بخش جدا‌شونده وجود دارد که در زیر آن درگاه شارژ لایتنینگ مخفی شده است. درپوش بخش انتهایی این قلم بسیار کوچک است و احتمال گم شدن آن وجود دارد. این درپوش به‌صورت آهنربایی است.

درگاه قلم آیپد پرو

اپل می‌توانست برای جذابیت و کارایی بیشتر این قلم، از امکان پاک‌کن در بخش انتهایی آن استفاده کند؛ درست مانند قابلیتی که در قلم سرفیس پرو ۴ شاهد آن بودیم. اگر چنین اتفاق مثبتی در مداد اپل هم روی می‌داد، کاربران می‌توانستند درصورتی‌که متن یا طرحی را اشتباه می‌نوشتند، آن را به‌سادگی با پاک‌کن ته قلم پاک ‌کنند. اما باید گفت که کاربران قلم اپل از این ویژگی مفید، محروم هستند.

مهم‌ترین نقدی که می‌توان به قلم اپل وارد کرد، شارژی بودن آن است.

لازم به ذکر است که این قلم برخلاف قلم سرفیس نیاز به شارژ دارد و این موضوع می‌تواند یکی از نگرانی‌های اصلی کاربران آن باشد. چراکه قلم سرفیس می‌تواند بدون آن که ثانیه‌ای شارژ شود، ماه‌ها سرپا بایستد. اما این موضوع را هم باید به گفته‌های خود اضافه کنیم که شارژدهی مداد اپل بسیار مطلوب است و می‌توانید با شارژ کردن آن در مدت زمان بسیار کوتاه، استفاده‌ای نسبتا طولانی داشته باشید. بر طبق آن چیزی که در سایت اپل آمده، قلم اپل می‌تواند با یک بار شارژ کامل تا ۱۲ ساعت شارژ نگه دارد.

شارژر قلم آیپد پرو

اما اگر شارژ این قلم تمام شد، می‌توانید به‌راحتی و با متصل کردن آن به درگاه لایتنینگ آیپد پرو آن را شارژ کنید. نکته‌ی خوب قضیه آن است که تنها با ۱۵ ثانیه شارژ این قلم، می‌توان ۳۰ دقیقه از آن استفاده کرد. گفتنی است که این نوع شارژ کردن مداد اپل کمی نامطمئن به نظر می‌رسد و ممکن است این حس به کاربر دست دهد که در اثر بی‌احتیاطی، این مداد شکسته شود. البته به‌غیراز متصل کردن مداد اپل به آیپد پرو، راه امن‌تر دیگری برای شارژ کردن این قلم وجود دارد. می‌توان با استفاده از تبدیلی که در بسته‌بندی مداد اپل وجود دارد، با کابل لایتنیگ هم این مداد را زنده نگه داشت. اتصال این قلم به آیپد پرو از طریق بلوتوث انجام می‌گیرد. اما برای همگام شدن این دو دستگاه با یکدیگر لازم است تا برای نخستین بار، قلم را به آیپدتان وصل کنید. بعد از همگام شدن می‌توانید قلم را از تبلت جدا کرده و به کار با قلم ادامه دهید.

نوک مداد آیپد پرو

نقد ما در مورد نخستین قلم اپل تنها به مساله‌ی شارژی بودن آن ختم نمی‌شود. روی بدنه‌ی آیپد پرو، هیچ شیاری برای تعبیه این قلم وجود ندارد. اپل حتی حاضر به استفاده از راه‌حل ساده اما کارآمد مایکروسافت در مورد قلم خود نشد. همان‌طور که می‌دانید، قلم سرفیس پرو ۴ آهنربایی است و می‌توان آن را به لبه‌های دستگاه متصل کرد. ازاین‌رو همواره استرس گم شدن مداد اپل برای کاربران آن وجود دارد. البته می‌توان از نگه‌دارنده‌های قلم اپل که شرکت‌های متفرقه آن را طراحی کرده‌اند، استفاده کرد. استفاده از این ابزار می‌تواند اندکی از نگرانی‌های کاربران در مورد گم شدن این قلم بکاهد. علاوه بر این، سطح صاف و استوانه‌ای مداد اپل سبب شده تا این قلم میل زیادی برای توقف روی سطوح صاف مانند میز نداشته باشد. اپل می‌توانست برای جلوگیری از این مشکل، گیره‌ای کوچکی روی بدنه‌ی این قلم تعبیه می‌کرد تا این مداد روی سطوح صاف حرکت نکند.

برترین ویژگی مداد اپل، دقت و سرعت بالای آن است.

حال بیایید تا کمی از بحث مشخصات ظاهری این قلم فاصله بگیریم و به بحث در مورد کارکرد آن بپردازیم. بدون شک جذاب‌ترین ویژگی قلم اپل مربوط به دقت و سرعت بالای آن می‌شود. این قلم به میزان فشار و زاویه‌ای که روی سطح نمایشگر قرار می‌دهید، بسیار حساس است و هیچ تاخیر قابل‌توجهی بین قلم و نمایشگر وجود ندارد. همچنین نمایشگر آیپد پرو می‌تواند هر لمس این قلم را تا ۲۴۰ بار بر ثانیه اسکن کند. ازاین‌رو می‌توان گفت که حداکثر فاصله‌ی زمانی بین ایده‌ای که در ذهن دارید و طرحی که در تبلت به نمایش درمی‌آید، حدود ۰٫۱ میلی‌ثانیه است.

یکی از ویژگی‌های مهمی که اکثر طراحان و افراد حرفه‌ای در هنگام کار کردن با قلم‌های دیجیتالی به آن توجه ویژه‌ای می‌کنند، قابلیت Palm rejection است. خبر خوب آن که این ویژگی در آیپد پرو وجود دارد و به کاربر اجازه می‌دهد تا در زمانی که در حال کار با قلم اپل هستند، به‌راحتی کف دست خود روی نمایشگر قرار دهند، بدون آنکه اثری از دست‌اش روی نمایشگر برجای بماند. این قابلیت در برنامه‌هایی چونApple Notes ،Adobe Sketch ،FiftyThree Paper و Notability  وجود دارد.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، پیش‌ازاین اپل سابقه‌ی تولید کیبورد برای آیپدهای خود را داشته است. بنابراین در وهله‌ی اول این‌طور به نظر می‌رسد که با تجربه‌ی خوبی که شرکت اپل در این زمینه دارد، می‌توان انتظار محصول کم نقصی را داشت. اما انتظار و پیش‌بینی ما تا حد زیادی با خطا همراه است. حال بیایید به بررسی این کیبورد هوشمند اپل (Smart Keyboard) بپردازیم.

‌‌‌‌‌     ‌‌‌‌

کیبورد هوشمند

این کیبورد، هم‌اندازه‌ی یک کیبورد استاندارد است و کلیدهای آن کمی با هم فاصله دارند و به‌صورت جزیره‌ای‌اند. ازاین‌رو می‌توان گفت که کار با آن بسیار راحت است. کیبورد آیپد پرو (Smart Keyboard) می‌تواند هم در نقش کاور و هم در نقش کیبورد و استند ظاهر شود.

اسمارت کیبورد در حالت کاور، این کیبورد در زیر لایه‌ی نرمی قرار می‌گیرد و هیچ تماسی با صفحه‌نمایش نخواهد داشت. برای تبدیل‌شدن به حالت استند و کیبورد، می‌بایست کیبورد را به پین‌های آیپد پرو متصل کرد. حالت آهنربایی این پین‌ها به کاربر کمک می‌کند تا کیبورد را سریع‌تر و راحت‌تر به دستگاه وصل کند. البته استفاده از این پین‌ها در آیپد پرو، این فرصت را به شرکت‌های تولیدکننده‌ی لوازم جانبی می‌دهد تا آن‌ها هم بتوانند دستی در تولید کیبورد آیپد پرو داشته باشند.

اوج هنر طراحی اپل در کیبورد آیپد پرو این است که اتصال و شارژ آن تنها از طریق سه پین انجام می‌شود.

همچنین این کیبورد فاقد باتری است و انرژی خود را از تبلت تامین می‌گیرد. به‌راستی باید اوج هنر اپل در طراحی این کیبورد را در همین سه پین موجود بر آیپد پرو دانست. اتصال قلم اپل با آیپد پرو و شارژ این قلم تنها با همین سه پین صورت می‌گیرد. کلیدهای کیبورد آیپد پرو درست مانند مک‌بوک جدید ۱۲ اینچی عمق بسیار کمی دارند و در هنگام تایپ کردن با آن، تصور می‌کنید که حروفی که را تایپ کرده‌اید، نوشته نشده. اما در عمل، متوجه خواهید شد که تمام حروف نگاشته شده‌اند و تنها این بازخورد نسبتا بدی است که این کیبورد دارد.

کیبورد

اما باید اقرار کنیم که هرچقدر قلم اپل بی‌نظیر و کم عیب‌و‌‎نقص بود، کیبورد آن دارای مشکلات ریز و درشتی است که از جذابیت آن کم کرده. درست همان مشکلی که در کیبورد سرفیس پرو ۴ وجود داشت، در کیبورد آیپد پرو هم به چشم می‌خورد. آن حس راحتی و تعادلی که در هنگام تایپ کردن با کیبورد لپ‌تاپ‌ها روی پاها وجود دارد، در کیبورد آیپد پرو دیده نمی‌شود. دلیل این موضوع را می‌توان تا حد زیادی به خاطر عدم تعادل وزنی مناسب بین دستگاه و کیبورد دانست.
از دیگر مشکلات این کیبورد می‌توان به عدم وجود نور پس‌زمینه برای کلیدها و نبود تاچ‌پد اشاره کرد. همچنین پایه‌ی نگه‌دارنده‌ی این کیبورد، تنها در یک زاویه قابل تنظیم است. در حقیقت شاید بتوان نبود تاچ‌پد در کیبورد آیپد پرو را به خاطر ذات سیستم‌عامل لمسی iOS تا حد زیادی توجیه کرد، اما قرارگیری پایه‌ی نگه‌دارنده‌ی این کیبورد، آن‌هم در یک زاویه، برای خیلی‌ها قابل‌قبول نیست.

کیبورد

اگر با مک‌بوک‌های اپل کار کرده باشید، حتما با ترکیب کلید Command با سایر حروف یا همان میان‌برها آشنا هستید. حال اکثر این میان‌برها در کیبورد آیپد پرو وجود دارد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به Command+N برای ایجاد فولدر، Command+F برای جستجو، Command+R برای نشان دادن خط کش و Command+shift+K برای درج نظر اشاره کرد.

‌‌‌     ‌‌‌‌

جمع‌بندی

اگر بخواهیم جمع‌بندی درست و کاملی از گفته‌های خود در مورد این دو وسیله‌ی جانبی اپل داشته باشیم باید بگوییم که معنای آیپد پرو با قلم و کیبورد آن کامل می‌شود. اگر آیپد پرو دارید و تاکنون از قلم و کیبورد آن استفاده نکرده‌اید، بدین معنا است که از نیمی از قابلیت‌های تبلت خود چشم‌پوشی کرده‌اید. اما اگر تبلت آیپد پرو ندارید و به دنبال بهترین قلمی هستید که با آن بتوانید به طراحی یا نقاشی بپردازید، قلم آیپد پرو یکی از بهترین انتخاب‌هایتان خواهد بود. البته این موضوع را باید در نظر بگیرید که اگر قصد خرید قلم اپل را دارید، می‌بایست تنها با تبلت آیپد پرو کار کنید. ناگفته نماند که مداد اپل به‌قدری جذاب است که برای بسیاری از کاربران دلیل اصلی خرید آیپد پرو به‌حساب می‌آید.

اپل آیپد پرو

این قلم مانند دیگر قلم‌های بازار با کمبودهایی همراه است که تا حدی زیادی قابل‌چشم‌پوشی هستند. مهم‌ترین کمبود این قلم مربوط به شارژی بودن و نبود محل نگه‌داری  روی بدنه‌ی دستگاه است. کیبورد هوشمند اپل هم بسیار زیبا طراحی شده و استفاده از آن کمک می‌کند تا تایپ در محیط iOS بسیار راحت باشد؛ ولی نمی‌توان از ضعف بزرگ آن یعنی پایه‌ی نگه‌دارنده‌ی قابل تنظیم در یک زاویه به‌سادگی گذشت. درنهایت باید گفت که ازنظر ما قلم اپل (Apple Pencil) یک وسیله‌ی جانبی جذاب و ضروری برای آیپد پرو به‌حساب می‌آید، اما کیبورد هوشمند (Smart Keyboard) وسیله‌ای است که نداشتن آن حسرتی را بر دل کاربران آیپد پرو بر جای نمی‌گذارد.

‌‌‌    ‌‌‌

خرید محصول از دیجی کالا

Apple iPad Pro

خرید محصول از دیجی کالا

Apple Smart Keyboard

خرید محصول از دیجی کالا

Apple Pencil

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۳ دیدگاه
  1. Avatar nikrokh

    سلام امکان استفاده از قلم در ایپد ایر ۱ وجود دارد یا خیر باتشکر

  2. Avatar سينا

    من هم همین سوال رو دارم. چطور میشه با کیبورد فارسی نوشت؟ من اپ کیبورد فارسی رو هم اینستال کردم و تو منوی ستینگز به کیبوردها اضافه کردم. اما نمیتونم با کیبوردش فارسی تایپ کنم.

  3. Avatar جواد

    سلام کیبوردش چه جوری فارسی می نویسه؟

  4. Avatar سجاد

    من فکر نمیکنم نداشتن گیره یا آهنربا برای مداد اپل ضعف باشه بلکه بر میگرده به طراحی و تا حدودی سلیقه و اینکه شخصا این طراحی رو بیشتر میپسندم و حتی خودکار و مداد معمولی هم مدلی که گیره و اضافاتی نداره انتخاب میکنم شما جوری میگی همش باید مراقب گم شدنش بود انگار هر روز مداد و خودکارتون رو گم میکنید شما !!!
    در مورد کیبور قبول دارم که نخریدنش چیز خواصی رو کم نمیکنه هرچند حداقل یه استند برای تبلت لازمه همیشه ولی خب یک زاویه که شده بحث مورد ایراد همه چندان هم بد نیست چون کاور های آیپد های قبلی هم یک زاویه به عنوان استند میداد که من به شخصا توی استفاده روز مره مشکل خاصی نداشتم باهاش ولی خب این چون کیبورد هستش داشتن نور پس زمینه برای حروف کیبورد رو لازم میدونم براش که متاسفانه نداره

  5. Avatar OmidX

    جالبه ک این قلم ۹۹ دلار قیمت داره ، شما دلار رو چند حساب کردید ک شده ۶۸۰،۰۰۰ تومن ؟! 😐

    1. Avatar اميد

      البته بد نیست بدونی که تقرییا همه جا دارند قلم اپل رو با هم همین قیمت می دند…

  6. Avatar لیلا قریشی

    لطفا نقد و بررسی قلم و کیبورد سرفیس پرو ۴ را هم به صورت اختصاصی بنویسید.
    ممنون.

  7. Avatar دانیال

    بخدا تعریف بیش از حد و دور از واقعیت حدی داره

    1. Avatar مینا

      دوست عزیز، من فکر می کنم که شما یا متن رو به خوبی و با دقت نخوندید یا اینکه معنی کلمه «تعریف»رو نمی دونید.
      دیگه بیشتر از این نمی شد از یک محصول انتقاد کرد. دیجی کالا با زبان بی زبانی عملا گفت که خرید اسمارت کیبورد، آنچنان کار منطقی به حساب نمیاد و تنها قلمش را ارزشمند دونست.
      من که خودم نه طرفدار تبلت های اپلم و نه ازشون استفاده می کنم. ولی قلمش به نظر محصول جذابی به نظر می رسه. خوراکه این که باهاش در وقت های آزاد، نقاشی کنی.

  8. Avatar سينا صابري

    به عنوان یه گرافیست و کسی که ساعت ها با مداد اپل کار کرده باید بگم که درسته این قلم بی عیب و نقص نیست ولی روی هم رفته بهترین قلم موجود در بازار برای طراحیه.
    با سرفیس پن میکروسافت هم کار کردم ولی بیشتر به درد یادداشت برداری میخوره تا نقاشی و طراحی.

  9. Avatar مينا صادق زاده

    در کمال احترام به نظر نوسینده، باید بگم که نه قلم اپل برای و نه کیبورد آن برای من هیچ جذابیتی نداره.
    هیچ وقت نخستین محصولات اپل خوب از آب در نیامده، از ساعت هوشمندش بگیرید تا قلمش.

    1. Avatar OmidX

      حرف شما از پایه اشتباه هست ، یکی از ایرادات اپل واچ رو بگید ما هم بدونیم !

      والا من نه ماهه استفاده میکنم ، ایرادی در این محصول ندیدم !

    2. Avatar سجاد

      خیلی خوبه میشد اگر نظر غیر کارشناسانه تون رو حداقل با ۲ تا دلیل سطحی هم که شده همراه میکردید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه