نقد و بررسی تبلت هواوی مدیاپد M2

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه

شرکت هواوی برای این‌که نشان دهد دو فرم فکتور گوشی و تبلت از اهمیت یکسانی برایش برخوردار است، تصمیم به تولید تبلتی گرفت که ازنظر مشخصات فنی و البته طراحی، بسیار شبیه به بهترین گوشی تولیدشده‌اش است. مدیاپد M2 دومین تبلت خانواده‌ی سری M هواوی است که بسیار شبیه به گوشی هواوی P8 ساخته‌شده. به‌طورکلی این تبلت را می‌توان محصولی خوش‌ساخت، قدرتمند و با قابلیت حمل‌ونقل بالا دانست. البته با امکاناتی که هواوی برای این محصول در نظر گرفته، می‌توان آن را تبلتی مناسب برای علاقه‌مندان به فیلم و موسیقی به‌حساب آورد.

‌‌‌

نقد و بررسی m2طراحی و ساخت

درست مانند هواوی P8 و مدیاپد M1، بدنه‌ی مدیاپد M2 هم از فلز ساخته‌شده. هواوی ادعا می‌کند که در ساخت بدنه‌ی این محصول از ۹۹/۵ درصد فلز به‌کار برده است. بنابراین باید M2 را جزو تبلت‌های خوش‌ساخت هواوی و البته بازار بدانیم. این تبلت همچون محصولات بالارده، حس مرغوبیت خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. اما ممکن است فلزی بودن بدنه‌ی این تبلت، دردسرهایی را برای کاربران به همراه داشته باشد. یکی از این مشکلات، جذب آسان خط و خش روی بدنه‌ی آن است.

دیگری، وزن زیادی است که ممکن است تبلت‌های فلزی در مقایسه با محصولات پلاستیکی داشته باشند. اما هواوی با به‌کار بردن هنر خود در طراحی این تبلت، توانسته وزن معقول و مناسبی را برای آن در نظر بگیرد. مدیاپد M2 وزنی برابر با ۳۳۰ گرم دارد. بنابراین در میان ۸ اینچی‌های بازار، نه می‌توان آن را جزو تبلت‌های سبک و نه سنگین به شمار آورد.

مدیاپد m2
ضخامت کم این تبلت از دیگر موارد ویژه‌ای است که می‌تواند نگاه کاربران را به خود جذب کند. مدیاپد M2 ضخامتی معادل ۷/۸ میلی‌متر دارد. این محصول با وزن و ضخامت مناسبش، می‌تواند دستگاهی مناسب برای استفاده‌های طولانی‌مدت باشد. این تبلت ۲۱۴/۸ میلی‌متر طول و ۱۲۴ میلی‌متر عرض دارد. هواوی برای ارگونومی بیشتر این تبلت، لبه‌های آن را تقریبا گرد و خمیده طراحی کرده است. همچنین حاشیه‌ی کم نمایشگر در سمت چپ و راست این محصول، به کاربر کمک می‌کند تا دستگاه را به‌شکل راحتی در دست بگیرد. البته نباید از حاشیه‌ی نسبتا زیاد این تبلت در بالا و پایین نمایشگر غافل شد. M2 علاوه بر حاشیه‌ای هم‌رنگ با بدنه، از حاشیه‌ای به رنگ مشکی برخوردار است که ممکن است چندان به مذاق کاربر خوش نیاید.

مشخصات m2

مانند عموم تبلت‌های اندرویدی، کلیدهای پاور و تنظیم صدا روی لبه‌ی سمت راست این تبلت قرار گرفته ‌است. البته بهتر بود برای سهولت استفاده‌ی کاربران، این کلیدها بر میانه‌ی این لبه تعبیه می‌شدند. همچنین شیار سیم‌کارت (میکرو سیم) و microSD اندکی پایین‌تر از این کلیدها قرار دارند و با درپوشی همرنگ با بدنه پوشانده شده‌اند. لبه‌ی بالایی M2 نیز میزبان درگاه microUSB، جک ۳/۵ میلی‌متری و بلندگو است. بلندگوی دوم این تبلت نیز بر لبه‌ی پایینی قرار گرفته و در کنار آن میکروفون دیده می‌شود. روی لبه‌ی بالایی نمایشگر، دوربین دوم و نشانگر LED و روی لبه‌ی پایینی لوگوی Huawei به چشم می‌خورند.

درمجموع باید گفت که هواوی در طراحی و ساخت مدیاپد M2 سنگ تمام گذاشته و لباس مجلسی و شیکی بر تن آن کرده است.

‌‌‌

نمایشگر

امروزه اهمیت اندازه و کیفیت نمایشگر تبلت‌ها بر هیچ کاربری پوشیده نیست. ازآنجایی‌که کاربران بیشترین تعامل ممکن را با بخش نمایشگر تبلت‌ها دارند، سازندگان تبلت‌ها همواره تلاش می‌کنند تا در محصولات بالارده‌ی خود از نمایشگرهای چشم‌‎گیر و خیره‌کننده‌ای استفاده کنند. هواوی هم در دومین نسل تبلت‌های خانواده‌‌ی M، از یک نمایشگر ۸ اینچی با کیفیت ۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ ییکسل استفاده کرده است. استفاده از این دقت تصویر، تراکم پیکسلی ۲۹۳ پیکسل بر اینچ را برای این محصول به همراه دارد. همچنین هواوی از فناوری IPS در نمایشگر این تبلت استفاده کرده که به سبب آن زوایای دید مطلوبی (در جهت افقی و عمودی) برای آن در پی دارد.

نمایشگر مدیاپد M2

اما کیفیت نمایشگر یک تبلت تنها به رزولوشن و نوع پنل آن ختم نمی‌شود؛ بلکه پارامترهایی چون حداکثر میزان روشنایی، دقت رنگ‌ها و میزان سیاهی، ویژگی‌های مهمی هستند که باید به آن‌ها توجه شود. نمایشگر مدیاپد M2 به دلیل روشنایی نسبتا زیادی که دارد، می‌تواند عملکرد خوبی را در زیر تابش نور خورشید داشته باشد. گرچه کیفیت تصاویر این تبلت به‌خوبی نمایشگر تبلت‌های آیپد ایر ۲ یا گلکسی تب S2 نیست، اما می‌تواند انتظارات یک کاربر نیمه‌حرفه‌ای را به‌خوبی برآورده کند. نمایشگر مدیاپد M2 دارای نسبت تصویر رایج و محبوب ۱۶ به ۱۰ است؛ ازاین‌رو این تبلت را می‌توان مناسب برای تماشای فیلم دانست. از دیگر ویژگی‌های نمایشگر این تبلت می‌توان به قابلیت تشخیص ۱۰ لمس همزمان و وجود حسگر سنجش نور محیط اشاره کرد. به کمک این حسگر، دستگاه قادر خواهد بود به‌طور خودکار نور نمایشگر را متناسب با نور محیط تنظیم کند.

با نسبت تصویری که هواوی برای این تبلت در نظر گرفته، می‌توان آن را مناسب برای تماشای فیلم دانست.

‌‌‌

سخت‌افزار و باتری (مشاهده‌ی جدول مشخصات فنی مدیاپد M2)

مدیاپد M2 از سخت‌افزار قدرتمندی برخوردار است. تراشه‌ی اصلی این دستگاه کایرین ۹۳۰ است و در کنار آن از یک پردازنده‌ی هشت هسته‌ای و رم سه گیگابایتی استفاده شده است. این مشخصات فنی دقیقا مشابه با گوشی هواوی P8 است. ازاین‌رو می‌توان گفت که این دو محصول از قدرت پردازشی کاملا یکسانی بهره می‌برند. پردازنده‌ و سیستم ‌عامل به‌کار گرفته شده برای این تبلت هر دو عملکردی ۶۴ بیتی دارند. بنابراین می‌توان انتظار داشت تا مدیاپد M2 دستورات را با سرعت بیشتری نسبت به محصولات ۳۲ بیتی پردازش کند. به‌طورکلی می‌توان گفت که این تبلت در اجرای برنامه‌های نیمه‌سنگین و سنگین مشکل چندانی ندارد.

بنچمارک
این تبلت در بنچ‌مارک ترکیبی AnTuTu امتیاز ۴۵۲۳۳ را کسب کرد. با مقایسه‌ی نمره‌ی بدست آمده برای این تبلت با سایر گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی، درمیابیم که مدیاپد M2 عملکردی مشابه با برترین گوشی‌های اندرویدی سال گذشته (۲۰۱۴ میلادی) دارد. همچنین از نتایج بدست آمده از این بنچ‌مارک و بنچ‌مارک Geekbench 3 می‌توان دریافت که مدیاپد M2 ازنظر سخت‌افزاری، چیزی کمتر از بهترین تبلت‌های سال ۲۰۱۵ نظیر گلکسی تب S2 ندارد.

بنچمارک ۲

قدرت پردازشی تبلت مدیاپد M2 دقیقا مشابه با گوشی هواوی P8 است و می‌توان آن را جزو تبلت‌های قدرتمند بازار به‌حساب آورد.

مدیاپدM2 در دو نسخه‌ی ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی تولید شده است. نسخه‌ی ۱۶ گیگابایتی این تبلت با دو گیگابایت حافظه‌ی رم و نسخه‌ی ۳۲ گیگابایتی آن با سه گیگابایت رم همراه شده است. همان‌طور که پیش‌تر گفته بودیم، این تبلت به یک شیار سیم‌کارت مجهز است و به‌وسیله‌ی آن، کاربر می‌تواند به گشت‌وگذار در محیط اینترنت در شبکه‌های ۳G و ۴G و برقراری تماس تلفنی بپردازند.

کناره تبلت هواوی

در زمینه‌ی کیفیت صدا باید مدیاپد M2 را یک سر و گردن بالاتر از رقبای خود دانست. این تبلت با مجهز بودن به دو بلندگوی یک واتی و فناوری صدای Clari-Fi شرکت هارمن کاردن (Harman Kardon) می‌تواند صداهای واضح و شفافی را تولید کند. البته می‌توان بر محل قرارگیری این بلندگوها نقدی جدی وارد کرد. زمانی که کاربر در حال تماشای فیلم با این تبلت در حالت افقی (لنداسکیپ) است، ممکن است دستانش سهوا روی بلندگوها قرار بگیرد و مانع پخش رسای صدا شود.
هواوی یک باتری ۴۸۰۰ میلی‌آمپرساعتی برای تبلت مدیاپد M2 به‌کار برده است. این دستگاه می‌تواند مانند عموم تبلت‌ها به‌طور متوسط تا یک روز شارژ نگاه دارد. اما اگر فکر می‌کنید که استفاده‌ی سنگینی از تبلت خود دارید، خرید یک پاور بانک در کنار این تبلت می‌تواند اقدامی سنجیده و منطقی باشد. همچنین این تبلت قادر خواهد بود با یک بار شارژ کامل تا ۳۰ ساعت به پخش موزیک بپردازد.

هواوی همچنین در این تبلت برای افزایش میزان شارژدهی، قابلیت ویژه‌ای را برای صرفه‌جویی در مصرف شارژ تعبیه کرده امروزه حالت پاور سیوینگ تبدیل به قابلیتی رایج و محبوب در بین گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی تبدیل شده است. مدیاپد M2 هم از این ویژگی کاربردی بهره می‌برد. البته هواوی سعی کرده تا این ویژگی را همچون محصولات سامسونگ و سونی به‌صورت کامل در M2 بیاورد. حالت الترا (Ultra) با در دسترس قرار دادن تنها دو ویژگی اساسی مکالمه و پیام، می‌تواند شارژ بیشتری را نسبت به حالت اسمارت (Smart) نگه دارد.

‌‌‌

سیستم‌‎عامل و دوربین

مانند گذشته، هواوی در کنار سیستم ‌عامل تبلت مدیاپد M2 از رابط‌ کاربری اختصاصی خود موسوم به Emotion UI استفاده کرده است. نسخه ۳/۱ این رابط کاربری مانند پوسته‌ای روی اندروید لالی‌پاپ قرار گرفته و جلوه‌ی بصری خوبی به آن بخشیده است. این رابط ‌کاربری نسبت به نسخه‌های پیشین خود بهینه‌تر و کم‌‍‌‍‌نقص‌تر شده و کندی خاصی در حین کار با آن به چشم نمی‌خورد. در برخورد اول با این رابط کاربری، مطمئنا متوجه امکانات و ویژگی‌های نرم‌افزاری جذاب آن خواهید شد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این رابط‌ کاربری می‌توان به قابلیت دو پنجره‌ای اشاره کرد.

سیستم عامل
قابلیت اجرای دو برنامه به‌صورت همزمان در مدیاپد M2 بسیار شبیه به تبلت‌های سامسونگ صورت می‌گیرد. اندازه‌ی این پنجره‌ها به‌راحتی توسط کاربر قابل‌تغییر است. اما نکته‌ی بد این ویژگی مربوط به تعداد کم برنامه‌هایی است که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

‌‌‌‌   ‌‌
سیستم عامل ۲

نسخه‌‌ی ۳/۱ رابط کاربری Emotion UI ویژگی کاربردی و جذاب دو پنجره‌ای را به این تبلت اضافه کرده است.

 

البته استفاده از رابط‌ کاربری در کنار سیستم‌ عامل اندروید، با موافقان و مخالفان مختلفی همراه است. عده‌ای تنها به‌دنبال تجربه‌ی اندروید خالص در گوشی‌ها یا تبلت‌های خود هستند و اصالت را به همه‌چیز ترجیح می‌دهند. عده‌ای هم بر این باورند که استفاده از رابط‌های کاربری می‌تواند فضای سیستم‌عامل را جذاب کند. همچنین رابط‌‌های کاربری‌ امکان شخصی‌سازی زیادی را به کاربر می‌دهد.
ناگفته نماند، با تغییرات زیادی که هواوی در سیستم‌عامل مدیاپد M2 به‌وجود آورده، تعدادی از ویژگی‌های نرم‌افزاری این تبلت شباهت خود را به اندروید خالص از دست داده‌اند. اپ سوییچر یا همان لیست برنامه‌های در حال اجرای مدیاپد M2، هرگز شبیه به نکسوس ۹ نیست؛ یا نوار اعلان‌های این تبلت هرگز تداعی‌کننده‌ی تبلت‌های نکسوس نخواهد بود. درمجموع نه می‌توان مطلقا وجود رابط کاربری را رد و نه می‌توان آن را تایید کرد؛ بلکه همه‌چیز به سلیقه و نیاز شما برمی‌گردد.

به‌طورکلی تبلت‌ها دستگاه‌هایی حرفه‌ای برای عکاسی به‌حساب نمی‌آیند، اما می‌توانید در مواقعی که دوربین یا تلفن همراه دم‌دست نیست، می‌توانید روی آن‌ها حساب باز کنید. ازاین‌رو نباید انتظار زیادی از عکس‌های گرفته شده با تبلت خود داشته باشید. مدیاپد M2 دقیقا مصداق همین ماجراست. عکس‌های ۸ مگاپیکسلی گرفته شده با دوربین اصلی این تبلت قابل‌قبول و کار راه‌انداز است. البته کیفیت عکس‌های گرفته شده تنها در شرایط نوری مساعد، خوب به نظر می‌رسند. هرچقدر محیط تاریک‌تر باشد، نویز بیشتری در تصویر وجود خواهد داشت. از مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین اصلی M2 می‌توان به حالت عکس پانوراما و HDR و فیلم‌برداری با کیفیت Full HD اشاره کرد. دوربین دوم این تبلت کیفیتی برابر با ۱/۹ مگاپیکسل دارد و می‌تواند با حداکثر کیفیت HD به فیلم‌برداری بپردازد.

‌‌‌

مدیاپد M2

هواوی مدیاپد M2 در یک نگاه

جمع‌بندی

اگر جزو افرادی هستید که از طراحی گوشی هواوی P8 خوشتان آمده و معتقدید که قدرت پردازشی این محصول می‌تواند به‌خوبی از پس نیازهای شما برآید، اما درعین‌حال، تنها مشکلتان با این محصول اندازه‌ی کوچک نمایشگر آن است، بدون شک تبلت مدیاپد M2 بهترین گزینه‌ی خرید شما به‌حساب می‌آید؛ بنابراین، باید تبلت مدیاپد M2 را نسخه‌ی تبلت گوشی هواوی P8 دانست. همچنین این تبلت با بهره‌مندی از بلندگوهای باکیفیت و نمایشگری با نسبت تصویر ۱۶ به ۱۰، می‌تواند برای طرفداران موزیک و فیلم، انتخاب مناسبی باشد.
از هم‌رده‌های این محصول می‌توان به تبلت‌های ایسوس زن‌پد ۸ مدل Z380KL و لنوو تب S اشاره کرد. گرچه دو تبلت مذکور از مشخصات سخت‌افزاری نسبتا ضعیف‌تری نسبت به مدیاپد M2 برخوردارند، اما می‌توانند با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر خود نگاه کاربران بیشتری را به خود جلب کنند.

مشاهده‌ی محصول در دیجی‌کالا

‌‌   ‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar فاطیما

    سلام. واااااقعا دوسش دارم. انصافا هم نازه و هم مشخصاتش بالاست. اما همه میگن هواوی باکلاس نیست ؛-( فقققققط به این دلیل شک دارم به خریدش. و باید باهاش خداحافظی کنم ؛-(

  2. Avatar سما قریشی

    چقدر زود نقد و بررسیش کردید و چقدر دیر موجودش کردید ….
    دیجی جان، خوهشا توجه بیشتری به تامین تبلت های برند هواوی داشته باش. قشنگ معلومه که داری کم لطفی میکنی ها.
    لطفا نظرم منتشر کنید. ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه