نقشه‌ی عمر ستارگان راه‌شیری ساخته شد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۳ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

ستاره‌شناسان مدت‌هاست پیش‌بینی‌ کرده‌اند که قدیمی‌ترین ستاره‌های کهکشان راه شیری در مرکز آن قرار دارند و حاشیه‌های بیرونی کهکشان هم مملو از اجرام آسمانی جوان‌تر است. حالا آنها سن ۷۰ هزار ستاره‌ی کهکشان راه شیری را محاسبه کرده و  از نتایج آن یک نقشه‌ی بسیار بزرگ تهیه کرده‌اند.

این کار به کمک نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون (SDSS) انجام شد. SDSS نام یک پروژه‌ی بین‌المللی و یک تلسکوپ ۲.۵ متری در رصدخانه‌ای در ایالت نیو مکزیکو است. گروهی از ستاره‌شناسان جرم ستاره‌های کوتوله‌ی سرخ را که در سراسر راه شیری پخش شده‌اند، تعیین کردند. کوتوله‌های سرخ، ستاره‌های درخشانی هستند که به پایان حیات‌شان نزدیک شده‌اند. به طور کلی، هر چه یک ستاره‌ی کوتوله‌ی سرخ قدیمی‌تر باشد، جرم آن کمتر خواهد بود.

اما SDSS به تنهایی نمی‌تواند جرم را اندازه‌گیری کند. این دانشمندان طیف نور ستاره‌های کوتوله‌ی سرخ را با داده‌های رصدخانه‌ی تلسکوپ کپلر ناسا روی هم گذاشتند، تا جرم این ۷۰ هزار ستاره‌ را محاسبه کنند. در این نقشه، مرکزی که خطوطی از آن بیرون می‌آیند، نشانگر محل زمین است. سمت راست آن ستاره‌های قدیمی‌تر (سرخ) و سمت چپ آن ستاره‌های جوان‌تر (آبی) قرار دارند.

این نقشه که در ۲۲۷‌امین همایش جامعه‌ی ستاره‌شناسی آمریکا در فلوریدا به نمایش گذاشته شد، بزرگ‌ترین نقشه‌ای است که از ستاره‌های راه شیری تهیه شده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: Science Mag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه