سازندگان تراشه‌ها چه نقشی در آپدیت اندروید گوشی‌های هوشمند دارند؟

۱۹ تیر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
آپدیت اندروید

مدتی قبل، ارائه‌ی آپدیت اندروید پای برای گوشی FairPhone 2 توجهات زیادی را جلب کرد. این توجه به خاطر این است که گوشی مذکور در سال ۲۰۱۵ همراه با اندروید ۵.۱ عرضه شده و به همین خاطر این آپدیت اندروید اهمیت بسیار زیادی دارد.

شرکت FairPhone خاطرنشان کرده که کوالکام بعد از عرضه اندروید ۶، پشتیبانی از تراشه اسنپ‌دراگون ۸۰۱ را متوقف کرده است. در حقیقت، این کمپانی از طریق تیم توسعه‌دهندگان کاستوم رام LineageOS موفق شده این آپدیت اندروید را برای گوشی خود عرضه کند.

در هر صورت این شرکت برای ارائه‌ی اندروید پای، چالش‌های متعددی را پشت سر گذاشته است. این شرکت اگرچه یک برند ناشناخته محسوب می‌شود، اما در هر صورت احتمالا با مشکل آپدیت اندروید گوشی‌های این اکوسیستم آشنایی دارید که در مقایسه با آیفون حرفی برای گفتن ندارند.

آیا این‌طور که FairPhone می‌گوید، مقصر اصلی این وضعیت سازندگان تراشه‌ها هستند؟ در ادامه به نقش سازندگان تراشه‌ها در آپدیت اندروید گوشی‌های هوشمند می‌پردازیم.

HiSilicon

آپدیت اندروید

سخنگوی هواوی به سایت Android Authority گفته که بخش تراشه‌سازی این شرکت موسوم به HiSilicon به مدت ۲ تا سه سال از تراشه‌های مربوط به گوشی‌های هوشمند خود پشتیبانی می‌کند. احتمالا این شرکت برای تراشه‌های پرچم‌دار خود به مدت ۳ سال پشتیبانی ارائه می‌دهد و برای تراشه‌های میان‌رده این مدت حدودا ۲ سال خواهد بود.

باید خاطرنشان کنیم گوشی‌های هواوی میت ۱۰ که در سال ۲۰۱۷ معرفی شده‌اند و همچنین گوشی‌های P20 که در سال ۲۰۱۸ از آن‌ها رونمایی شده، مدتی قبل اندروید ۱۰ را دریافت کرده‌اند و این موضوع با تعهد پشتیبانی ۲ تا ۳ ساله تراشه‌های این شرکت مطابقت دارد. اما در هر صورت، گوشی میان‌رده‌ای مانند P20 لایت اگرچه در کنار خانواده P20 عرضه شده، اما قرار نیست EMUI 10 را دریافت کند.

کوالکام

آپدیت اندروید

کوالکام بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تراشه‌های گوشی‌های اندرویدی است و بنابراین اهمیت زیادی دارد. این شرکت در این زمینه چه عملکردی دارد؟

سخنگوی کوالکام به Android Authority گفته: «تراشه‌های مربوط به گوشی‌های اندرویدی حداقل از سه نسخه اندروید پشتیبانی می‌کنند. در بسیاری موارد، بر اساس تقاضای شرکت‌ها و بازار امکان پشتیبانی از نسخه‌های چهارم، پنجم و حتی ششم هم امکان‌پذیر می‌شود.»

با وجود تعهد کوالکام مبنی بر پشتیبانی از حداکثر ۶ نسخه جدید اندروید، گوگل پیکسل عرضه شده در سال ۲۰۱۶ بعد از دریافت ۴ نسخه اندروید دیگر به‌روزرسانی دریافت نمی‌کند. باید در نظر داشته باشید گوشی‌های گوگل پیکسل از اندروید خام بهره می‌برند که همین موضوع باعث می‌شود فرایند به‌روزرسانی بسیار ساده‌تر شود.

مدیاتک و سامسونگ

آپدیت اندروید

سخنگوهای شرکت مدیاتک و سامسونگ در این زمینه اطلاعاتی ارائه نداده‌اند. گوشی‌های مدیاتک روی هم رفته به عدم دریافت آپدیت اندروید شهرت دارند که این امر تا حد زیادی به بهره‌گیری از تراشه‌های این شرکت برای گوشی‌های ارزان‌قیمت برمی‌گردد. اما در بین بهترین گوشی‌های مبتنی بر تراشه مدیاتک، بسیاری از آن‌ها یا نسخه جدید اندروید را دریافت کرده‌اند یا به زودی دریافت خواهند کرد.

سامسونگ

اکثریت گوشی‌های سامسونگ هم از تراشه‌های اختصاصی این شرکت موسوم به اگزینوس بهره می‌برند و پرچم‌داران دو ساله سامسونگ اندروید ۱۰ را دریافت کرده‌اند. این شرکت اخیرا برای آپدیت اندروید گوشی‌های میان‌رده خود توجه ویژه‌ای نشان داده و مثلا گوشی‌های گلکسی J6 و A7 که در سال ۲۰۱۸ عرضه شده‌اند، اندروید ۱۰ را دریافت می‌کنند.

علاوه بر این باید با ارائه‌ی مرتب آپدیت‌های امنیتی اشاره کنیم که در این میان گلکسی A5 عرضه شده در سال ۲۰۱۷ همچنان هر سه ماه یکبار آپدیت‌های امنیتی را دریافت می‌کند.

آیا سازندگان تراشه‌ها مقصر اصلی وضعیت آپدیت اندروید هستند؟

تراشه

حقیقت این است که وقتی صحبت از آپدیت اندروید می‌شود، سازندگان تراشه‌ها فقط بخشی از معادله به حساب می‌آیند. شرکت‌های سازنده گوشی‌ها هم نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند زیرا باید به‌روزرسانی ارائه شده توسط گوگل و سازنده تراشه را در اختیار تیم توسعه‌دهندگان خود قرار دهد تا بتوانند آپدیت نهایی را آماده کنند.

خوشبختانه اخیرا گوگل با معرفی پروژه Treble و Mainline فرایند به‌روزرسانی گوشی‌های اندرویدی را ساده‌تر کرده است. پروژه Treble اساسا مربوط به بازطراحی چارچوب اصلی اندروید است تا به‌روزرسانی‌های اندروید سریع‌تر و ساده‌تر شوند. به لطف پروژه Mainline هم شرکت‌ها می‌توانند برخی به‌روزرسانی‌های جزئی مثلا برای قطعات شبکه را از طریق پلی استور ارائه دهند.

تراشه

در همین زمینه می‌توانیم به قابلیت به‌روزرسانی پردازنده گرافیکی از طریق پلی استور اشاره کنیم که در این زمینه کوالکام و شرکت Arm وارد عمل شده‌اند. این قابلیت، به‌روزرسانی پردازنده گرافیکی برای حل مشکلات و بهبود کارایی را بسیار ساده‌تر می‌کند.

در هر صورت نمی‌توان نقش سازندگان تراشه‌ها در زمینه‌ی آپدیت اندروید گوشی‌ها را کتمان کرد. اما با توجه به اینکه شرکتی مانند کوالکام تا ۶ نسخه جدید اندروید برای تراشه‌های خود به‌روزرسانی ارائه می‌دهد و گوگل هم تلاش خود را دوچندان کرده، سازندگان گوشی‌های هوشمند دیگر نمی‌توانند ضعف خود را به گردن شرکای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود بیندازند.

بیشتر بخوانیم: از نسل بعد پردازنده در گوشی‌های اندرویدی چه انتظاری داریم؟

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه