کشف نوعی باکتری گوارشی که مغز ما را می‌خورد

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
باکتری گوارشی

درون دستگاه گوارشی ما باکتری‌هایی کشف شده که برای بقایشان به یکی از مواد شیمیایی مغز ما وابسته هستند. این باکتری از مولکولی به نام «گابا» (GABA) تغذیه می‌کنند. این مولکول‌ برای آرام کردن مغز ما ضروری است. اینکه این باکتری‌ها گابای موجود در مغز ما را می‌خورند، توضیح می‌دهد که چرا باکتری‌های گوارشی روی حالت روحی ما تاثیر می‌گذارند.

«فیلیپ استرندویتز» و همکارانش از دانشگاه نورت‌ایسترن کشف کردند که فقط با یک روش می‌توانند به رشد نوعی باکتری گوارشی به نام KLE1738 کمک کنند. این باکتری تازه کشف شده است. روش آنها این است که به این باکتری مولکول گابا بدهند. استرندویتز می‌گوید: «هیچ چیز به جز گابا به رشد آن کمک نکرد.»

مولکول گابا جلوی سیگنال‌های سلول‌های عصبی را می‌گیرد و فعالیت مغز را آرام می‌کند. بنابراین اینکه یک باکتری گوارشی برای رشد و تولید مثل به این مولکول احتیاج دارد، تعجب‌آور است. اگر سطح گابا در مغز ما بیش از پایین بیاید می‌تواند منجر به افسردگی و اختلال خلقی شود. این یافته‌ی جدید هم به شواهد دیگری حاکی از این که باکتری‌ها گوارشی روی مغز ما تاثیر می‌گذارند، اضافه می‌شود.

آزمایشی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که نوع دیگری از باکتری گوارشی می‌تواند به فعالیت مولکول گابا را در مغز موش‌ها به طور قابل توجهی تغییر دهد. علاوه بر این، بر نحوه‌ واکنش‌ آنها به استرس هم تاثیر می‌گذارد.

استرندویتز به دنبال دیگر باکتری‌های گوارشی است که گابا مصرف یا حتی تولید می‌کند. او قصد دارد تاثیر آنها را روی مغز و رفتار جانوران آزمایش کند. کار او در نهایت می‌تواند به درمان‌های جدیدی برای اختلالات خلقی، افسردگی و اضطراب منجر شود.

منبع: New Scientist

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه