نگاهی دوباره به اولین نسل گلکسی نوت و ویژگی‌های جذاب آن

۱۰ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
گلکسی نوت

در تابستان ۲۰۱۱، سامسونگ رویکرد نوآورانه‌ای در قبال یک گوشی هوشمند عملی کرد. این گوشی قرار بود به‌صورت همزمان مکمل و بهتر از گوشی‌های سری گلکسی اس باشد و به همین خاطر سامسونگ برای گلکسی نوت ایده‌های جدید مختلفی را عملی کرد.

نسل اول گلکسی نوت از نمایشگر-در آن زمان غول‌پیکر-۵.۳ اینچی با رزولوشن ۱۲۰۸۰p، باتری حجیم و قلم استایلوس بهره می‌برد که استیو جابز همان موقع گفت که تعبیه این قلم در گوشی اشتباه بسیار بزرگی است. ۸ سال بعد، گوشی‌های گلکسی نوت هرچه که باشند، نمی‌توان آن‌ها را شکست‌خورده قلمداد کرد. در حقیقت سامسونگ موفق شده هر سال با عرضه نسل جدید این گوشی، توجهات گسترده‌ای را جلب کند. در این مطلب، نگاهی دوباره به اولین نسل گلکسی نوت می‌اندازیم و ویژگی‌های مهم آن را بررسی می‌کنیم.

دریایی از گوشی‌های کوچک

گلکسی نوت

یکی از مهم‌ترین گوشی‌های سال ۲۰۱۱ آیفون ۴S بود که از نمایشگر ۳.۵ اینچی بهره می‌برد. اندازه این آیفون ۱۱۴ در ۵۹ در ۹.۴ میلی‌متر بود که با توجه به استانداردهای امروزی، بسیار کوچک محسوب می‌شود. البته در همان زمان هم گوشی‌هایی مانند HTC Sensation و Motorola Droid X2 تلاش کردند اندازه نمایشگر را به ۴.۳ اینچ یا بزرگ‌تر برسانند که این تقریبا نهایت اندازه‌ای بود که کاربران مشکلی با آن نداشتند. در آن دوران، نمایشگر ۴.۳ اینچی به یک نوع استاندارد بدل شده بود و این اندازه مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

از لحاظ اوضاع سیستم‌عامل هم باید بگوییم که آیفون ۴S مبتنی بر iOS 5 بود، بیشتر گوشی‌های اندرویدی از اندروید ۲.۳ استفاده می‌کردند و نسخه ۷.۵ ویندوز فون عرضه شده بود. در چنین وضعیتی، اولین نسل گلکسی نوت عرضه شد و مفاهیم مربوط به گوشی‌های هوشمند را تا حدی متحول کرد.

بلندپروازی‌های سامسونگ

گلکسی نوت

یکی از انگیزه‌های سامسونگ برای ساخت گلکسی نوت این بود که می‌خواست مرز بین گوشی و تبلت را کم‌رنگ کند. این کمپانی همچنین از همان ابتدا، برای این گوشی کاربران حرفه‌ای را مدنظر قرار داد که زمان محدودی دارند و می‌خواهند از این وقت محدود نهایت استفاده را ببرند.

به همین خاطر، گلکسی نوت با نمایشگر بزرگ ۵.۳ اینچی که برای آن زمان بی‌سابقه بود، روانه‌ی بازار شد. قلم استایلوس هم به‌عنوان ابزاری برای افزایش بهره‌وری این دسته از کاربران ارائه شد. قلم استایلوس یا به قول سامسونگ S Pen، از کارهایی مانند یادداشت نویسی و ویرایش اسکرین‌شات‌ها پشتیبانی می‌کرد.

گلکسی نوت با داشتن ارتفاع ۱۴۷ میلی‌متری و عرض ۸۳ میلی‌متری، گوشی بلندقد و عریضی محسوب می‌شد و از دیگر موارد غول‌آسای آن هم باید به باتری این گجت اشاره کنیم که باتری قابل تعویض ۲۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی برای آن در نظر گرفته شده بود. این ظرفیت در حال حاضر بسیار کم است ولی در آن دوران توجهات زیادی را کسب می‌کرد. مهم‌ترین مشخصه و اولین چیزی که به چشم کاربران می‌آمد، همین اندازه بزرگ بود که دیگر گوشی‌ها در برابر آن کوچک به نظر می‌رسیدند.

وعده‌ی قدرت

گلکسی نوت

در آن دوران، مولتی‌تسکینگ یا چندوظیفگی در اندروید محلی از اعراب نداشت و گلکسی نوت به‌لطف پشتیبانی از سریع‌ترین شبکه‌های مخابراتی توانست توجه کاربران زیادی را جلب کند. در بسیاری از کشورها، فقط شبکه‌های WCDMA و HSPA+ وجود داشت ولی در آمریکا، کره جنوبی و ژاپن کاربران به شبکه LTE دسترسی داشتند. اگرچه شبکه‌های ۴G در آن دوران در ابتدای راه خود بودند، ولی این گوشی به کاربران این فرصت را می‌داد که زودتر از بسیاری از کاربران دیگر به سرعت بالای این شبکه دسترسی داشته باشند.

سامسونگ دو نسخه از این گوشی را روانه‌ی بازار کرد که یکی از آن‌ها مبتنی بر تراشه اگزینوس ۴۲۱۰ مجهز به دو هسته ۱.۴ گیگاهرتزی و پردازنده گرافیکی Mali-400 بود. نسخه‌ی دیگر هم از اسنپ‌دراگون S3 مبتنی بر دو هسته ۱.۵ گیگاهرتزی و پردازنده گرافیکی Adreno 210 بهره می‌برد. حافظه رم آن ۱ گیگابایت بود و کاربران از بین حافظه داخلی ۱۶ و ۳۲ گیگابایت حق انتخاب داشتند.

یک دوربین ۸ مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین اصلی انجام وظیفه می‌کرد که می‌توانست با کیفیت ۱۰۸۰p و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه از مناظر مختلف فیلمبرداری کند. دوربین سلفی هم از نوع ۲ مگاپیکسلی بود و کاربران برای فیلمبرداری با آن باید به کیفیت VGA بسنده می‌کردند. در هر صورت برای آن دوران، چنین مشخصاتی بسیار جذاب بودند.

نقطه عطف

تلاش شرکت‌ها برای توسعه‌ی گجت میان گوشی و تبلت به سال ۱۹۹۳ برمی‌گردد. چند سال قبل از گلکسی نوت، گجت‌هایی مانند HTC Advantage و Nokia N810 عرضه شدند که به نوعی فبلت محسوب می‌شوند ولی هیچ‌کدام از آن‌ها موفقیت قابل توجهی کسب نکردند.

گلکسی نوت اولین گوشی هوشمند مدرنی بود که از دیدگاه بسیاری از کاربران و کارشناسان به‌عنوان یک فبلت در نظر گرفته شد و همانطور که می‌دانید این عنوان به اندازه نمایشگر اشاره دارد که در آن زمان میان گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های کوچک‌تر قرار می‌گرفت.

در ابتدای عرضه، کنجکاوی زیادی در مورد گلکسی نوت وجود داشت که این کنجکاوی لزوماً معادل تحسین نبود. در آن دوران گفته می‌شد که این گجت بیش از حد بزرگ است و چندان کاربردی محسوب نمی‌شود. سپس در دسامبر ۲۰۱۱، سامسونگ اعلام کرد که ۱ میلیون گلکسی نوت فروخته است. همچنین عرضه مدل LTE در فوریه ۲۰۱۲، به این گوشی کمک کرد که تا آگوست ۲۰۱۲ آمار فروش خود را به ۱۰ میلیون برساند. به عبارتی دیگر، این گوشی موفقیت گسترده‌ای برای سامسونگ به ارمغان آورد.

گلکسی نوت

گلکسی نوت ۱۰ پلاس

در سپتامبر ۲۰۱۲، سامسونگ گلکسی نوت ۲ را معرفی کرد که در عرض فقط ۲ ماه، حدود ۱۰ میلیون عدد از این گوشی به فروش رسید و تا انتهای همان سال، سامسونگ اعلام کرد ۳۰ میلیون گلکسی نوت ۲ فروخته شده است. باقی مدل‌های بعدی گلکسی نوت (به غیر از گلکسی نوت ۷) هم برای این شرکت موفقیت‌آمیز بوده‌اند.

رقبای سامسونگ هم در همان زمان خیلی سریع دست به کار شدند و این‌گونه بود که اندازه گوشی‌های هوشمند زودتر از آنچه فکرش را می‌کردیم افزایش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: تاریخچه گوشی‌های گلکسی نوت شرکت سامسونگ

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه