نگران نباشید، آکنه شما را جوان نگه می‌دارد

۶ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
آکنه

یک پژوهش جدید به نتایجی رسیده که شاید برای کسانی که مستعد آکنه هستند، خوشحال‌کننده باشد. طبق این پژوهش، کسانی که آکنه دارند، با افزایش سن پوست‌شان جوان‌تر از کسانی به نظر می‌رسد که این ناراحتی پوستی را ندارند.

محققان با مقایسه اطلاعات ژنتیکی زنان با و بدون آکنه پی بردند که زنان مستعد آکنه نسبتا تلومرهای درازتری دارند. این یعنی سلول‌های آنها بهتر در مقابل فرسودگی و تحلیل ناشی از افزایش سن مقاومت می‌کند.

«سیمون ریبرو»، یک پوست‌شناس از دانشگاه کینگ لندن و سرپرست این تحقیق می‌گوید: «سال‌هاست که پوست‌شناسان پی برده‌اند که پوست‌های مستعد آکنه به نسبت پوست‌های صاف و بدون جوش دیرتر چین و چروک برمی‌دارند. با اینکه این پدیده در شرایط کلینیکی مشاده شده، اما علت آن قبلا ناشناخته بود.»

یافته‌های ما نشان می‌دهد که علت این موضوع می‌تواند به طول تلومرها مربوط می‌شود، که در افراد مبتلا به آکنه متفاوت است. به این ترتیب، سلول‌ آنها در مقابل اثرات افزایش سن، محافظت می‌شود.»

تلومر‌ها ساختارهای محافظ DNA هستند که در سر کروموزوم‌ها قرار دارند. در واقع می‌توان تصور کرد که تلومرها مثل سرپوش‌های پلاستیکی هستند که به سر بند کفش ما بسته می‌شوند تا مانع از فرسوده شدن آنها شوند.

هر بار که یک سلول تقسیم می‌شود، تلومرهای آن کوتاه‌تر می‌شود، تا جایی که سلول دیگر نمی‌تواند تقسیم سلولی کند. سلولی که نمی‌تواند تقسیم سلولی کند یا می‌میرد یا دیگر نمی‌تواند رشد کند و درست عمل کند.

کسانی که میزان بیشتری از آنزیمی به نام تلومراز را تولید می‌کنند، مرگ سلول را کمتری تجربه می‌کنند. چون این آنزیم کمک می‌کند که طول تلومر پس از تقسیم سلولی بازسازی شود. این یعنی علایم مرگ سلول مثل چین و چروک و حساسیت پوست کمتر در پوست آنها مشاهده می‌شود.

سال‌هاست که پوست‌شناسان متوجه شده‌‌اند که علایم پیری در افراد مبتلا به آکنه دیرتر ظاهر می‌شود. این تیم می‌گوید به طور میانگین، زنانی که تجربه آکنه دارند، تلومرهای درازتری دارند. محققان توانسته‌اند رابطه‌ای بین تلومر درازتر، افراد مبتلا به آکنه و روند کند علایم پیری برقرار کنند. اما هنوز درباره علت زیستی این موضوع چیز زیادی نمی‌دانند و باید بیشتر تحقیق کنند.

 منبع: Science Alert

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar sam

    البته اون مکانیسم نصف شدن طول تلومر، موجب پیشگیری از سرطان هم میشه. یکی از تفاوتهای مهم سلول سرطانی با سلول معمولی اینه که اونها به سرعت تلومر رو بازسازی میکنن.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه