نیرو برمی‌خیزد! بررسی ۱۰ فیلم برتر باکس‌آفیس در هفته‌ی گذشته

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه

اگر طی هفته‌های گذشته به‌طور مرتب مجموعه مقالات بررسی برترین‌های باکس‌آفیس را مطالعه کرده باشید، حتما وعده‌ی اکران توفانی جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» را به‌خاطر دارید. در دو سه هفته‌ی گذشته بارها به این نکته اشاره کرده بودیم که با اکران «نیرو برمی‌خیزد»، هفتمین اپیزود از مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان، چیدمان جدول ۱۰ فیلم برتر و پرفروش ایالات متحده‌ی آمریکا به‌طور کامل دست‌خوش تغییر خواهد شد. حالا و در نخستین هفته‌ی اکران عمومی نیرو برمی‌خیزد این اتفاق افتاده و جدیدترین ساخته‌ی «جی. جی. آبرامز» موفق شده است در بدو ورودش نیم دو جین رکورد به‌نام خودش ثبت کند.

مقاله‌ی بررسی برترین‌های باکس‌آفیس این هفته، در مقایسه با هفته‌های گذشته تفاوت کرده است و قرار نیست به‌شکل مفصل به تمام فیلم‌هایی که این هفته موفق شده‌اند در جدول ۱۰ فیلم برتر قرار بگیرند، بپردازیم. حتما می‌پرسید، چرا؟ هفته‌ی اکران هفتمین قسمت از مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان برای بسیاری از تهیه‌کننده‌ها و ناشران فیلم‌های دیگر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده. با حسابی سرانگشتی هم می‌توان حدس زد که با اکران جدیدترین قسمت جنگ ستارگان دیگر کسی علاقه‌ ندارد، برود و فیلم‌هایی که چندین هفته روی پرده‌ی سینماها بودند را ببیند. این بهترین زمان ممکن برای اکران فیلم‌های جدید و نسبتا بی نام و نشان‌تر است. چون این احتمال می‌رود که تعدادی از طرفداران سینما ترجیح بدهند به‌جای ایستادن در صف‌های شلوغ و چند صد متری جنگ ستارگان، بروند و این فیلم‌ها را ببینند و در نهایت هم تجربه‌ی ساخته‌ی آبرامز را به هفته‌ی بعد موکول کنند. تهیه‌کننده‌ها و ناشران فیلم‌های سینمایی هم که بهتر از هرکسی با این فرمول‌ها آشنا هستند، از هفته‌ی شروع اکران نیرو برمی‌خیزد، به بهترین شکل ممکن استفاده کرده‌اند و به این ترتیب موفق شده‌اند فیلم‌های نه‌چندان خوش ساخت‌شان را وارد جدول ۱۰ برتر باکس‌آفیس کنند.

با توجه به توضیحاتی که داده شد، در هفته‌ی گذشته شاهد اکران تعداد زیادی از فیلم‌های جدید بودیم که در میان آن‌ها ۱۳ فیلم موفق شده‌اند به جمع ۱۰۰ فیلم برتر جدول برترین‌های باکس‌آفیس راه پیدا کنند. جالب‌تر این‌که از این ۱۳ فیلم، ۵ عنوان موفق شده‌اند خودشان را تا ۱۰ فیلم برتر جدول بالا بکشند که در نوع خودش اتفاق عجیبی است. اگر به‌خاطر داشته باشید، در سه چهار هفته‌ی گذشته چیدمان جدول به ندرت و آن هم با ورود فیلم‌های بزرگ و تراز اول تغییر می‌کرد. اما در هفته‌ای که گذشت، فیلم‌های جدید، البته اگر بخواهیم از نیرو برمی‌خیزد فاکتور بگیریم، حرف زیادی برای گفتن نداشتند.

به‌خاطر دلایلی که در بالا به‌ آن‌ها اشاره شد، این هفته قصد نداریم فیلم‌های جدول ۱۰ برتر را یک به یک موشکافی کنیم و صرفا به جایگاه و فروش‌شان بسنده خواهیم کرد. البته در مورد فروش جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان توضیحات کاملی ارایه خواهیم کرد. بد نیست پیش از شروع جدول نیم نگاهی هم داشته باشیم به فیلم‌هایی که دیگر در میان برترهای جدول نیستند و از میان ۱۰ فیلم بالانشین سقوط کرده‌اند.

شاید مهم‌ترین فیلمی که دیگر جایی در میان جدول ۱۰ برتر باکس‌آفیس ندارد، «اسپکتر»، جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های «جیمز باند» باشد. اسپکتر قربانی از دست دادن سالن‌های سینمای‌اش شد. این فیلم در عرض تنها یک هفته، ۱۴۱۵ سالن سینما از دست داد. سالن‌هایی که برای نمایش نیرو برمی‌خیزد از آن‌ها استفاده شده است. همین موضوع هم باعث شد تا اسپکتر این هفته به جایگاهی بهتر از یازدهمی دست پیدا نکند و در هفتمین هفته‌ی اکران‌اش از جمع ۱۰ برتر خارج شود.

فیلم سینمایی Spotlight که با توجه به قابلیت‌های‌اش موفق شده بود خودش را تا رتبه‌‌های تک رقمی جدول بالا بکشد، قربانی بعدی جدول است. این فیلم بلند سینمایی از بخت‌های اصلی کسب جایزه‌ی اسکار است و در میان منتقدان سینما و طرفداران هنر هفتم کلی طرفدار برای خودش دست و پا کرده. مطمئن باشید با اعلام نامزدهای آکادمی اسکار درباره‌ی فیلم سینمایی Spotlight بیش‌تر خواهیم شنید.

فیلم ناکام بعدی این هفته Brooklyn خوش ساخت است که حسابی نظر منتقدان سینما را به‌خودش جلب کرده است. فیلم آن‌قدر خوب از آب درآمده که تعدادی زیادی از کارشناسان و منتقدان سینما که به بررسی آن پرداخته‌اند، برای‌اش نمره‌ی کامل درنظر گرفته‌اند. فیلم سینمایی Brooklyn هم یکی از بخت‌های اصلی کسب اسکار بهترین فیلم سال است و از همین الان خیلی‌ها روی‌اش حساب باز کرده‌اند. اما به‌هرحال وقتی پای جنگ ستارگان وسط باشد، فیلم خوش ساختی مثل Brooklyn هم کم می‌آورد و تا رتبه‌ی سیزدهم جدول سقوط می‌کند.

نکته‌ی جالب در مورد فیلم‌هایی است که موفق شده‌اند رتبه‌های جدول ۱۰ فیلم برتر باکس‌آفیس این هفته را به‌دست بیاورند. رتبه‌های نهم و دهم جدول، هر دو محصولات سینمای هند هستند. همان فیلم‌هایی که به عناوین بالیوودی شهرت دارند. هر دو فیلم در سینماهای محدودی اکران داشته‌اند و مجموع سینماهایی که هر دوی این فیلم‌ها را اکران کرده‌اند روی هم به ۶۰۰ سالن نمی‌رسد. با این حال به واسطه‌ی اکران جدیدترین قسمت جنگ ستارگان، فروش بقیه‌ی فیلم‌ها آن‌قدر بد بوده که حتی فیلم‌های بالیوودی هم موفق شده‌اند خودشان را در جدول بالا بکشند. نکته‌ی جالب‌تر، رتبه‌های دوم و سوم جدول هفته‌ی گذشته است که نمرات‌شان حتی از فیلم‌های بالیوودی جدول هم پایین‌تر است. رتبه‌ی دوم به جدیدترین قسمت از مجموعه انیمیشن‌های Alvin and the Chipmunks اختصاص دارد که در نخستین هفته‌ی اکران‌اش حسابی حال همه را گرفته! به‌همین خاطر هم سینما دوستان و منتقدان سینما حسابی از خجالت‌اش درآمده‌اند و برای‌اش نمره‌های بی‌نهایت پایینی را درنظر گرفته‌اند. فیلم سینمایی Sisters هم که در رتبه‌ی سوم جدول ۱۰ برتر این هفته قرار دارد از این قاعده مستثنی نیست و حسابی خراب‌کاری کرده. اما همان‌طور که پیش‌تر چندین بار اشاره کردیم، استراتژی درست ناشر فیلم باعث شده تا این هفته شاهد قرار گرفتن‌اش در رتبه‌ی سوم باشیم.

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، این هفته قصد نداریم به بررسی مفصل تمام فیلم‌های جدول بپردازیم. پس بلافاصله بعد از بررسی اجمالی فیلم‌های حاضر در سکوهای دهم تا دوم، سراغ رتبه‌ی اول می‌رویم. جایی که نیرو برمی‌خیزد!

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۱۰- Bajirao Mastani

هفته‌های اکران: ۱/ فروش هفته‌ی گذشته: ۱.۷۴ میلیون دلار

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۹- Dilwale

هفته‌های اکران: ۱/ فروش هفته‌ی گذشته: ۱.۹ میلیون دلار

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۸. In the Heart of the Sea

هفته‌های اکران: ۲/ فروش هفته‌ی گذشته: ۳.۴ میلیون دلار/ مجموع فروش ۲ هفته‌ی گذشته: ۱۸.۶ میلیون دلار

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۷. Krampus

هفته‌های اکران: ۳/ فروش هفته‌ی گذشته: ۴.۱ میلیون دلار/ مجموع فروش ۳ هفته‌ی گذشته: ۳۵.۱ میلیون دلار

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۶. The Good Dinosaur

هفته‌های اکران: ۴/ فروش هفته‌ی گذشته: ۴.۳ میلیون دلار/ مجموع فروش ۴ هفته‌ی گذشته: ۹۶ میلیون دلار

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۵. Creed

هفته‌های اکران: ۴/ فروش هفته‌ی گذشته: ۵ میلیون دلار/ مجموع فروش ۴ هفته‌ی گذشته: ۸۷ میلیون دلار

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۴. The Hunger Games: Mockingjay – Part 2

هفته‌های اکران: ۵/ فروش هفته‌ی گذشته: ۵.۸ میلیون دلار/ مجموع فروش ۵ هفته‌ی گذشته: ۲۵۴ میلیون دلار

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۳. Sisters

هفته‌های اکران: ۱/ فروش هفته‌ی گذشته: ۱۳.۹ میلیون دلار

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۲. Alvin and the Chipmunks the Road Chip

هفته‌های اکران: ۱/ فروش هفته‌ی گذشته: ۱۴.۲ میلیون دلار

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Star_Wars_Episode_VII_The_Force_Awakens

۱. Star Wars: The Force Awakens

هفته‌های اکران: ۱/ فروش هفته‌ی گذشته: ۲۴۷ میلیون دلار

همان‌طور که احتمالا خودتان هم دیدید، به‌جز رتبه‌ی اول جدول این هفته، بقیه‌ی فیلم‌ها چندان چنگی به دل نمی‌زنند و تمام بار هفته‌ی سوم ماه دسامبر جدول باکس‌آفیس، یک تنه روی دوش هفتمین قسمت از مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» بوده که موفق شده به‌تنهایی ۲۴۷ میلیون دلار بفروشد. هفتمین قسمت از مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان در حالی روی پرده می‌رود که از اکران اپیزود سوم فیلم بیش از ۱۰ سال می‌گذرد. حتما از خودتان می‌پرسید چرا باید بعد از اپیزود سوم فیلم، شاهد اکران اپیزود هفتم باشیم؟! هرچند برای طرفداران پروپاقرص مجموعه این موضوع کاملا واضح و روشن است، اما برای آن دسته از طرفداران سینما که تا کنون هیچ‌کدام از قسمت‌های این مجموعه را ندیده‌اند، اپرای فضایی جنگ ستارگان با اپیزود چهارم در سال ۱۹۷۷ میلادی کارش را شروع کرد. موضوعی که در همان ابتدا تعجب سینمادوستان و کارشناسان را برانگیخت. «جورج لوکاس»، خالق این مجموعه فیلم‌ها آن‌قدر روی کارش تسلط داشت که در ابتدا اپیزودهای چهارم تا ششم فیلم را در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۳ روی پرده برد. شانزده سال بعد هم در سال ۱۹۹۹ اپیزود اول فیلم اکران شد. سپس اپیزود دوم در سال ۲۰۰۲ و بعد از آن هم اپیزود سوم در سال ۲۰۰۵ روی پرده رفتند. از زمان اکران اپیزود سوم هیچ قسمت دیگری از مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان اکران نشده بود و به‌همین خاطر هم طرفداران فیلم حسابی مشتاق بودند ببینند، «جی. جی. آبرامز»، کارگردان فیلم برای‌شان چه چیزی آماده کرده است. این‌طور که از آمار و ارقام به‌نظر می‌رسد، جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان حسابی گل کرده و همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، هنوز از راه نرسیده کلی رکورد به نام خودش ثبت کرده است.

نیرو برمی‌خیزد، موفق‌ترین فیلم تاریخ باکس‌آفیس در هفته‌ی ابتدایی اکران، لقب گرفته است. این فیلم موفق شده تنها در یک تعطیلات آخر هفته بیش از ۲۴۷ میلیون دلار در سینماهای ایالات متحده‌ی آمریکا بفروشد. پیش از این، رکورد در اختیار فیلم سینمایی Jurassic World بود که در تعطیلات آخر هفته موفق شده بود ۲۰۸ میلیون دلار بفروشد. با این حساب بعید به‌نظر می‌رسد فیلم دیگری به این راحتی‌ها بتواند رکورد نیرو برمی‌خیزد را بشکند. موفقیت هفته‌ی اول نیرو برمی‌خیزد به خاک آمریکا محدود نمی‌شود. اپیزود هفتم جنگ ستارگان رکورددار فروش درسطح جهان هم هست و موفق شده در یک آخر هفته ۵۲۹ میلیون دلار در سطح جهانی بفروشد. باز هم رکورددار قبلی Jurassic World بوده که در هفته‌ی نخست اکران‌اش در سطح جهان ۵۲۴ میلیون دلار فروخته است. در سطح جهانی اختلاف فیلم‌های اول و دوم با هم خیلی کم بوده و می‌توان عنصر شانس را در رکورد زدن نیرو برمی‌خیزد کاملا دخیل دانست. نیرو برمی‌خیزد سه تا رکورد دیگر هم به‌نام خودش ثبت کرده است: این فیلم موفق‌ترین عنوان تاریخ باکس‌آفیس بوده که موفق شده با سرعتی باور نکردنی فروش‌اش را از مرز ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ میلیون دلار بگذراند.

جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان در حالی موفق شده است، بیش از ۵۲۴ میلیون دلار در سطح جهان بفروشد که برای ساخت‌اش تنها ۲۰۰ میلیون دلار هزینه شده است. هم‌چنین بر اساس آمار منتشر شده ۴۱۳۴ سالن سینما وظیفه‌ی اکران نیرو برمی‌خیزد را برعهده داشته‌اند. بر اساس آمار گیشه‌، هر کدام از این سالن‌ها به‌طور میانگین در تعطیلات انتهای هفته‌ی خارجی‌ها ۵۹.۹۸۲ دلار فروخته‌اند. این رقم هم به‌نوبه‌ی خودش برای نیرو برمی‌خیزد یک رکورد به‌حساب می‌آید. رکورد قبلی را باز هم Jurassic World زده که با ۴۲۷۴ سالن سینما در خاک آمریکا موفق شده بود به‌طور میانگین در اولین هفته‌ی اکران‌اش ۴۸.۸۵۵ دلار بفروشد.

مطمئنا طی هفته‌ی آینده آمار متنوع‌تر و هیجان‌انگیزتری از فروش تاریخی نیرو برمی‌خیزد منتشر می‌شود. در مقاله‌ی هفته‌ی آینده دوباره به روال معمول برمی‌گردیم و با معرفی کامل فیلم‌های برتر به‌همراه توضیحات تکمیلی در خصوص نیرو برمی‌خیزد در کنارتان خواهیم بود.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۹ دیدگاه
  1. Avatar پریسا

    قابل پیش بینی

  2. Avatar سعید

    فیلم های هندی هم دارن خودشونو یواش یواش نشون میدن
    آفرین بر بالیوود

  3. Avatar من

    جالب بود
    با همه ی این صحبت ها من هیچ وقت نتونستم با این مجموعه ارتباط برقرار کنم و اصلاً علایق طرفداران جنگ ستارگان را درک نمیکنم که چطور یه همچین فیلم بی سروته، بچگانه و فراتخیلی را به عنوان فیلم مورد علاقشون انتخاب کردن

  4. Avatar salar

    ۲ تا فیلم هندی توشه!!

  5. Avatar علی

    قابل پیش بینی بود، به نظرم رکورد آواتارو بزنه.

  6. Avatar behnam

    متاسفانه سینمای هالیوود داره ارزشش رو از دست میده و به سمت گیشه سوق پیدا میکنه بعنوان فیلم های که بهشون میگن گیشه ترکون
    مثل هانگرگیمز،جنگ ستارگان،هری پاتر و از این دست فیلم های سرتاسر تخیل و بی محتوا
    کم شاهد ساخته شدن فیلم های نظیر فورست گامپ ، فهرست شیندلر ، فراتر از مرزها، سکوت بره ها و از این دست فیلمها که باید بارها بشینی و ببینی هستیم و این بنظر من سقوط سینما در هالیووده اصولا هر هنری که بسمت فقط مالی بره اخرش به این قضیه منتهی میشه

    فقط تیزر بروکلین و اون فضای زیبای ایجاد شده به کل باکس افیس این هفته می ارزید فیلم واقعا خوبیه و منتظر دیدنش هستم و به دوستان سینما دوست توصیه میکنم ببینن

    برا یک بارها هم که شده ما هم دیدی که امریکایی ها به ایران دارند رو با به هند نداشته باشیم ، سینمای هند برخلاف سینمای هالیوود سرشار از معانی و مفاهیم انسانیه درسته که بیشتر فیلمها دقیقا مثله سینمای ایران حتی ارزش دیدن تیزر رو ندارن اما از میون همین فیلمها گاهی شاهکارهای بی نظیری میاد بیرون که باید بدون تبعیض در موردش بحث بشه و مورد بررسی قرار بگیره و فیلم باجیراو ماستانی از اون دسته فیلم هاست

    1. Avatar Wraith

      چون شما از ژانر تخیلی خوشت نمیاد دلیل نمیشه فیلم هاش بی محتوا باشن.
      سه گانه ارباب حلقه ها هم یک مجموعه تخیلی هستش، آیا بی محتواس؟بر اساس حرف شما کلا هر داستانی که در ژانر فانتزی / های فانتزی شکل بگیره بی سر و ته خواهد بود، اگرچه نوشته تالکین / کینگ / مارتین یا هر نویسنده بزرگ دیگری هم باشه!!!
      خیلی از همین فیلم های “بی محتوا” و تخیلی هستن که مفاهیم بزرگ فلسفی / فرهنگی /سیاسی رو به مخاطب منتقل می کنن.
      به جای انتقاد های بی سر و ته و سعی در القای فضای فکری محدودتون به بقیه، سعی کنید کم تر کامنت”بی محتوا” بذارید.
      خیلی ممنون.

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه