همه‌ی آنچه برای خرید آیفون باید بدانیم

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

عدم حضور نمایندگی‌ معتبر و قابل‌اطمینان که محصولات اپل را به‌صورت رسمی وارد کشور کند، خریداران ایرانی را در خرید آیفون سردرگم کرده است. حرف‌وحدیث‌های فراوان که این روز‌ها از بازار تلفن همراه به گوش می‌رسد، شک خریداران نسبت به انتخابشان را بیشتر می‌کند. در بازار، مسایلی مطرح می‌شوند، که سندیت ندارد و تنها حربه‌هایی برای فروش محصولات معمولی باقیمتی بیشتر هستند. اگر این ادعاها کمی با دقت بیشتر و از مرجع درستی بررسی شوند، می‌توانند خریداران را از سردرگمی خارج کنند.

این روز‌ها صحبت در مورد مباحثی مثل ICCID، «فکتوری آنلاک» (Factory Unlock) و «کریر آنلاک» (Carrier Unlock) آن‌قدر بالا گرفته که انتخاب را برای خریداران با ترس روبه‌رو می‌کند و تجربه‌ی خریدی شیرین را از آن‌ها می‌گیرد. یکی از سیاست‌های بزرگ دیجی‌کالا، ارائه‌ی تجربه‌ای شیرین برای کاربران از خرید آنلاین است. در همین راستا و با توجه به شایعاتی که این روز‌ها از بازار تلفن همراه کشور به گوش می‌رسد، قصد داریم در این راهنمای خرید اطلاعات لازم در مورد هرکدام از تعاریف و تفاوت‌های این محصولات را ارایه کنیم تا علاوه بر روشن شدن موضوع، خیال کاربران را از خریدی باکیفیت و بدون دغدغه‌های ذهنی، راحت کنیم.

کدی به نام ICCID به کابوس خریداران آیفون تبدیل‌شده است. این کد ۱۹ یا ۲۰ رقم دارد که می‌توانید، آن را پشت جعبه آیفون و یا در مسیر

Setting –> General –> About

پیدا کنید.

iPhone 6 Gold - ICCID

باکمی جستجو در اینترنت، متوجه می‌شویم که ICCID به گوشی مربوط نمی‌شود. این کد برای سیم‌کارتی است که همراه گوشی آیفون شما عرضه ‌شده است. هر سیم‌کارت با یک کد بین‌المللی شناخته می‌شود. این کد معمولا کشور صادرکننده‌، شناسه‌ سازنده و شماره‌ سیم‌کارت را مشخص می‌کند.

شرکت اپل برای عرضه‌ی گوشی‌هایش که با سیم‌کارت ارایه می‌شوند معمولا با چهار اپراتور معروف آمریکایی بانام‌های AT&T، Sprint، Verizon و T-Mobile همکاری می‌کند.

معمولا این اپراتورها تعداد زیادی گوشی را از اپل به‌صورت لاک برای سیم‌کارت‌های خود خریداری می‌کنند. اپراتور یک سری از این گوشی‌ها را با قرارداد‌ و همراه با سیم‌کارتش عرضه می‌کند که معمولا از قیمت پایین‌تری در مقایسه باقیمت اصلی برخوردار هستند. این گوشی‌ها همان‌هایی هستند که در اصطلاح بانام «لاک» (Lock for Operator) در بازار عرضه می‌شوند و تنها با سیم‌کارتی که داخل گوشی قرار دارد، قابل‌استفاده هستند. در این نوع گوشی‌ها ICCID سیم‌کارت روی جعبه هک شده است.

اما تعدادی گوشی هم با کسب اجازه‌ی رسمی از سوی اپل به‌صورت آنلاک و باقیمت اصلی، توسط این اپراتورها به فروش می‌رسند. دقت داشته باشید که اپراتور‌ها برای آنلاک این گوشی‌ها تنها IMEI آن‌ها را برای اپل ارسال می‌کند و در فرایندی کاملا ساده این گوشی‌ها توسط اپل از لاک اپراتور خارج‌شده و به‌صورت «آنلاک» (Unlock) قابل‌استفاده می‌شوند. بدین‌ ترتیب بدون آنکه پلمپ اصلی آیفون باز شود، عملیات آنلاک این گوشی‌ها انجام می‌شوند. این گوشی همان‌هایی که در اصطلاح به آن‌ها کریر آنلاک گفته می‌شود. در جعبه‌ی این گوشی‌ها خبری از سوزن باز کردن شیار سیم‌کارت نیست و در شیار سیم‌کارت آن‌ها سیم‌کارت اپراتور موردنظر قرار دارد. این گوشی‌ها در کنار داشتن ICCID، آنلاک هم هستند. به زبان ساده‌تر، وجود یا عدم وجود ICCID، نمی‌تواند دلیل نو یا دست‌دوم بودن گوشی‌های آیفون باشد.

اما تعدادی گوشی هم وجود دارند که از سوی اپل و از ابتدا به‌صورت آنلاک فروخته می‌شوند. این گوشی‌ها همان‌هایی هستند که در اصطلاح با نام فکتوری آنلاک به فروش می‌رسند و در جعبه‌ی خود سیم‌کارت ندارند و سوزنی برای باز کردن شیار سیم‌کارت در بین لوازم همراه با آن‌ها وجود دارد. این گوشی‌ها معمولا فاقد ICCID هستند؛ اما در مواردی نادر این گوشی‌ها هم ICCID دارند.

iPhone 6s Plus Gold in Apple Store

آزمون‌هایی در دیجی‌کالا روی هر دو نوع آیفون آنلاک انجام شد تا خیال کاربران از خریدی که می‌کنند راحت شود. و نتیجه آنکه به جرات می‌توان گفت این دو نوع آیفون آنلاک هیچ تفاوتی با هم ندارند. تمامی سیم‌کارت‌های هر چهار اپراتور ایرانی در هر دو نوع آیفون قابل‌استفاده هستند و هیچ اختلالی در آنتن دهی آن‌ها مشاهده نمی‌شود. همچنین می‌توان از اینترنت ۳G و ۴G در هر دو آیفون با خیالی آسوده و بدون نگرانی استفاده کرد.

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، دقت به این نکته که تمامی محصولات اپل دارای امضای به‌خصوصی روی جعبه و دستگاه هستند، الزامی است. جمله‌ی “Designed by Apple in California Assembled in China” که معمولا روی تمامی دستگاه‌ها مشاهده می‌شود؛ نشان از این دارد که دستگاه شما در کالیفرنیا و توسط اپل ساخته و طراحی شده و مونتاژ آن در کشور چین انجام می‌شود. اصلا این جمله به این معنی نیست که گوشی شما تولید کشور چین است؛ بلکه تنها این معنی از آن استنباط می‌شود که دستگاه اپلی شما در کشور چین مونتاژ شده است. البته گاهی افراد تصور می‌کنند که این دستگاه سفارش کشور چین است که این دیدگاه هم اشتباه است. برای پیگیری اینکه بدانید دستگاه اپلی‌تان سفارش کدام کشور است کافی است به قسمت «پارت نامبر» (Model) که پشت جعبه و همین‌طور در بخش تنظیمات دستگا‌ه‌تان قابل‌مشاهده است؛ رجوع کنید.

iPhone 6S All Colors

البته باید گفت هیچ تفاوتی در بین پارت نامبر‌های مختلف هم وجود ندارند؛ تنها مورد را می‌توان در نوع اتصال شارژر این دستگاه‌ها به پریز برق دانست که بنا به کشور مقصد  متفاوت هستند. پارت نامبری که این روزها زیاد آن را می‌شنویم LL/A است که مربوط به ایالت متحده می‌شود. داشتن پارت نامبر LL/A برای دستگاه شما به‌نوعی جنبه‌ی روانی و حرف‌وحدیث دارد.

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۴۴ دیدگاه
  1. sahara

    سلام و خسته نباشید، من به تازگی آیفون سون خریدم که داخل گوشی سیم کارت داشت و سوزن بازکردن شیار سیم کارت داخلش نبود ، با توجه به متن بالا این گوشی (Carrier Unlock)هست، می خواستم بدونمتفاوت قیمت این مدل با (factory unlock) به چه دلیل هست؟ ، و اینکه آیا این گوشی محدودیتی داره ؟ ممکنه بعد از مدتی لاک بشه؟

  2. ميثم

    سلام ،ببخشید پارت نامبر گوشی من رو کارتون mkQn2LL/A هستش ولی تو تنظیمات گوشی mkQ92LL/A نوشته،آیا کارتون مال أین گوشیه؟

  3. مهدی

    سلام دوستان
    مدلی که رو کارتن زده LL/A هست
    ولی مدلی ک تو تنظیمات گوشی زده X/A هست
    چرا متفاوته؟
    لطفا توضیح بدین

  4. رضا جوانمرد

    با سلام بنده دیروز ایفون۷پلاس خرید م و وقتی فروشنده قوطی رو جلو بنده باز کرد دیدم گوشی خودش نایلون نداره. و من هم.پرسیدم تین چرا پوشش خود گوشی رو نداره گفت بی اطلاع هستم لطفا راهنماییم کنید گوشی کار کرده هستش!؟

  5. یونس

    سلام و خسته نباشید
    من ۶ ماه پیش که طرح ریجستری بود یه سیکس اس پلاس خریدم
    کد IMEIتنظیمات گوشی با کد IMEI پشت کارتن متفاوته
    و موقع خرید گوشی از فروشنده دلیلشو پرسیدم گفت چون گوشیا قاچاق وارد کشور میشن اینطوریه و گفت که اکثر ایفونا همینجورین
    ممنون میشم اگ دراین مورد راهنماییم کنین

    1. ALIREZA

      دوست عزیز برو به سایcheckcoverage.apple.com و IMEI گوشیتا وارد کن و تاریخ اولین بوت شدنشا ببین ممکنه بهت دست دوم فروخته باشه جای نو

    2. حامد

      دروغ میگه برادر من فقط آیفون های مورد دار اینجورین طرف داره کانتینر کانتینر تلوزیون قاچاق میاره با کارتن اونوقت گوشی بدون کارتن میارن؟!!!!
      فروشنده های موبایل اکثرا دروغ گو و بیسواد هستند مطلقا نباید هیچ چیزی از سریال نامبر کد ICCID و imei جعبه و خود گوشی متفاوت باشه

  6. رضا

    سلام و خسته نباشید، دوست من به تازگی آیفون سون پلاس خریده که داخل گوشی سیم کارت داشت و سوزن بازکردن شیار سیم کارت داخلش نبود ، با توجه به متن بالا این گوشی (Carrier Unlock)هست، می خواستم بدونم آیا این مدل با (factory unlock) تفاوت قیمت داره یا خیر ، و اینکه آیا این گوشی محدودیتی داره ؟ مثلا بعد از مدتی لاک بشه.

    1. حامد

      از هیچ لحاظ متفاوت نیست شما الان توی آمریکا هم باشی میتونی مابه التفاوت قیمت لاک و آنلاک به اپراتور بدی برات آنلاک میکنه از لحاظ قیمتی و سایر چیزها تفاوتی نداره البته به شرطی که خود اپراتور آنلاک کرده باشه

  7. رضا

    سلام من ۳ روز دیگه دارم میرم دبی.میخوام از اونجا یک گوشی اپل ۷ بخرم.می خواستم بپرسم اگه بیارم ایران.مشکلی برای انتن یا هر چیز دیگه پیش نمیاد.اصل مطلب اینکه قاچاق حساب نمیشه.می تونم استفاده کنم در ایران؟؟؟!؟!!

  8. دریچه کولر

    چطور میشه یه گوشی ایفون که قبلا با اپل ایدی دیگه کار میکرده به اپل ایدی دیگه منتقل کرد؟

  9. مرجان

    سلام من اپلم اون نوشته های هک شده پشتش رو نداره میخاستم بدونم دلیلش چی میتونه باشه؟
    ممنونم

    1. حمیدرضا حسین پور

      سلام اگه ایفونتون ۷ یا ۷پلاس جت بلک باشه نوشته های پشتش پاک میشه یعنی بر میگرده ولی اگه مدل دیگه ای هست یا در اثر استفاده ی زیاد پاک شده یا که گوشیتون فیک هست.

  10. محمد312

    سلام حسته نباشید.میحخاستم ببینم اگه بخوام از حارج آیفون یکی برام بیاره چه ویزگی هایی باید داشته باشه که اینجام کار کنه؟

  11. مریم

    اگر ایفون۷ از کشور استرالیابا اپلیکیشن همان کشور خریداری شود و درایران اپلیکیشن مخصوص ایران نصب شود ممکن است کارایی نداشته باشددر ایران یا پس از مدتی از کار بیافتد؟اصلا این ک هزینه کمتری برای خرید از کشور استرالیا بدهد ب صرفه است برای استفاده در ایران؟؟
    لطفا جواب بدهید…

  12. poria

    سلام …………………………….. ببخشید من از دیجی خریدم ۱۲۸ گیگ سون پلاس سوزن نداره برا همه هم همینطوره ؟؟؟
    پشت کارتن iccid داره تو منو هم داره اما جالبه تو منو با پشت کارتن آی سی سی آی دیش فرق میکنه
    بقیه کدا یکیه گوشی و جعبه اما iccid ها فرق میکنن مشکلی داره ؟؟؟؟

    1. apple

      اگه IMEIفرق کنه بله مشکل داره باید هم روی جعبه یکی باشه و هم در قسمت تنظیمات

    2. حمیدرضا حسین پور

      سلام . نه مشکلی نداره ICCID که تو تنظیمات گوشیت هست شناسه سیم کارتی هست که رو گوشی انداختی .
      ICCID که رو جعبه گوشیت زده مال سیم کارت AT&T هست که اول روگوشی هست فروشنده ها برش میدارن تو ایران کارایی نداره مال یه اپراتور امریکایی هست بدردت نمیخوره پس اصلا نگران نباش

      1. ساجي

        ببخشید!!!! سیمکارت امریکایی رو فروشنده ها برمیدارن؟!! فروشنده ایرانی؟! پس پک اصلی نیست دیگه !! توامریکا که نمیان اینکارو کنن
        مگه میشه ؟ از آک گوشی میشه فهمید که آکبند اصلی خود اپل هست یا نه اصلا ما چطور پک غیر اصلی میخریم اونم از فروشگاه های مطمئن . که بعدشم اینطوری بشه

        درسته که معمولا سیم امریکایی بدرد ما نمیخوره اما اینکه این مدل از گوشی باشه و انلاک توسط اون اپراتور باشه و سوزن نداشته باشه ولی اگه این طوریه و با چیزی که ما واقعا میخوایم فرق داره پس حداقل سیمکارتش باید باشه چرا واقعا به پکش دست میزنن. چه سیمکارت امریکا بدردمون بخوره چه نه ما که نباید این گوشی ها یی که باز شده رو خریداری کنیم. به خاطر انواع خلافایی که صورت میگیره توی این مبحث

      2. ساجي

        منظور این هست که اشکال داره چون اگر اینطوری باشه آک اصلی نیست و سیم رو برداشتن ????

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه