همه‌ی آنچه برای خرید آیفون باید بدانیم

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

عدم حضور نمایندگی‌ معتبر و قابل‌اطمینان که محصولات اپل را به‌صورت رسمی وارد کشور کند، خریداران ایرانی را در خرید آیفون سردرگم کرده است. حرف‌وحدیث‌های فراوان که این روز‌ها از بازار تلفن همراه به گوش می‌رسد، شک خریداران نسبت به انتخابشان را بیشتر می‌کند. در بازار، مسایلی مطرح می‌شوند، که سندیت ندارد و تنها حربه‌هایی برای فروش محصولات معمولی باقیمتی بیشتر هستند. اگر این ادعاها کمی با دقت بیشتر و از مرجع درستی بررسی شوند، می‌توانند خریداران را از سردرگمی خارج کنند.

این روز‌ها صحبت در مورد مباحثی مثل ICCID، «فکتوری آنلاک» (Factory Unlock) و «کریر آنلاک» (Carrier Unlock) آن‌قدر بالا گرفته که انتخاب را برای خریداران با ترس روبه‌رو می‌کند و تجربه‌ی خریدی شیرین را از آن‌ها می‌گیرد. یکی از سیاست‌های بزرگ دیجی‌کالا، ارائه‌ی تجربه‌ای شیرین برای کاربران از خرید آنلاین است. در همین راستا و با توجه به شایعاتی که این روز‌ها از بازار تلفن همراه کشور به گوش می‌رسد، قصد داریم در این راهنمای خرید اطلاعات لازم در مورد هرکدام از تعاریف و تفاوت‌های این محصولات را ارایه کنیم تا علاوه بر روشن شدن موضوع، خیال کاربران را از خریدی باکیفیت و بدون دغدغه‌های ذهنی، راحت کنیم.

کدی به نام ICCID به کابوس خریداران آیفون تبدیل‌شده است. این کد ۱۹ یا ۲۰ رقم دارد که می‌توانید، آن را پشت جعبه آیفون و یا در مسیر

Setting –> General –> About

پیدا کنید.

iPhone 6 Gold - ICCID

باکمی جستجو در اینترنت، متوجه می‌شویم که ICCID به گوشی مربوط نمی‌شود. این کد برای سیم‌کارتی است که همراه گوشی آیفون شما عرضه ‌شده است. هر سیم‌کارت با یک کد بین‌المللی شناخته می‌شود. این کد معمولا کشور صادرکننده‌، شناسه‌ سازنده و شماره‌ سیم‌کارت را مشخص می‌کند.

شرکت اپل برای عرضه‌ی گوشی‌هایش که با سیم‌کارت ارایه می‌شوند معمولا با چهار اپراتور معروف آمریکایی بانام‌های AT&T، Sprint، Verizon و T-Mobile همکاری می‌کند.

معمولا این اپراتورها تعداد زیادی گوشی را از اپل به‌صورت لاک برای سیم‌کارت‌های خود خریداری می‌کنند. اپراتور یک سری از این گوشی‌ها را با قرارداد‌ و همراه با سیم‌کارتش عرضه می‌کند که معمولا از قیمت پایین‌تری در مقایسه باقیمت اصلی برخوردار هستند. این گوشی‌ها همان‌هایی هستند که در اصطلاح بانام «لاک» (Lock for Operator) در بازار عرضه می‌شوند و تنها با سیم‌کارتی که داخل گوشی قرار دارد، قابل‌استفاده هستند. در این نوع گوشی‌ها ICCID سیم‌کارت روی جعبه هک شده است.

اما تعدادی گوشی هم با کسب اجازه‌ی رسمی از سوی اپل به‌صورت آنلاک و باقیمت اصلی، توسط این اپراتورها به فروش می‌رسند. دقت داشته باشید که اپراتور‌ها برای آنلاک این گوشی‌ها تنها IMEI آن‌ها را برای اپل ارسال می‌کند و در فرایندی کاملا ساده این گوشی‌ها توسط اپل از لاک اپراتور خارج‌شده و به‌صورت «آنلاک» (Unlock) قابل‌استفاده می‌شوند. بدین‌ ترتیب بدون آنکه پلمپ اصلی آیفون باز شود، عملیات آنلاک این گوشی‌ها انجام می‌شوند. این گوشی همان‌هایی که در اصطلاح به آن‌ها کریر آنلاک گفته می‌شود. در جعبه‌ی این گوشی‌ها خبری از سوزن باز کردن شیار سیم‌کارت نیست و در شیار سیم‌کارت آن‌ها سیم‌کارت اپراتور موردنظر قرار دارد. این گوشی‌ها در کنار داشتن ICCID، آنلاک هم هستند. به زبان ساده‌تر، وجود یا عدم وجود ICCID، نمی‌تواند دلیل نو یا دست‌دوم بودن گوشی‌های آیفون باشد.

اما تعدادی گوشی هم وجود دارند که از سوی اپل و از ابتدا به‌صورت آنلاک فروخته می‌شوند. این گوشی‌ها همان‌هایی هستند که در اصطلاح با نام فکتوری آنلاک به فروش می‌رسند و در جعبه‌ی خود سیم‌کارت ندارند و سوزنی برای باز کردن شیار سیم‌کارت در بین لوازم همراه با آن‌ها وجود دارد. این گوشی‌ها معمولا فاقد ICCID هستند؛ اما در مواردی نادر این گوشی‌ها هم ICCID دارند.

iPhone 6s Plus Gold in Apple Store

آزمون‌هایی در دیجی‌کالا روی هر دو نوع آیفون آنلاک انجام شد تا خیال کاربران از خریدی که می‌کنند راحت شود. و نتیجه آنکه به جرات می‌توان گفت این دو نوع آیفون آنلاک هیچ تفاوتی با هم ندارند. تمامی سیم‌کارت‌های هر چهار اپراتور ایرانی در هر دو نوع آیفون قابل‌استفاده هستند و هیچ اختلالی در آنتن دهی آن‌ها مشاهده نمی‌شود. همچنین می‌توان از اینترنت ۳G و ۴G در هر دو آیفون با خیالی آسوده و بدون نگرانی استفاده کرد.

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، دقت به این نکته که تمامی محصولات اپل دارای امضای به‌خصوصی روی جعبه و دستگاه هستند، الزامی است. جمله‌ی “Designed by Apple in California Assembled in China” که معمولا روی تمامی دستگاه‌ها مشاهده می‌شود؛ نشان از این دارد که دستگاه شما در کالیفرنیا و توسط اپل ساخته و طراحی شده و مونتاژ آن در کشور چین انجام می‌شود. اصلا این جمله به این معنی نیست که گوشی شما تولید کشور چین است؛ بلکه تنها این معنی از آن استنباط می‌شود که دستگاه اپلی شما در کشور چین مونتاژ شده است. البته گاهی افراد تصور می‌کنند که این دستگاه سفارش کشور چین است که این دیدگاه هم اشتباه است. برای پیگیری اینکه بدانید دستگاه اپلی‌تان سفارش کدام کشور است کافی است به قسمت «پارت نامبر» (Model) که پشت جعبه و همین‌طور در بخش تنظیمات دستگا‌ه‌تان قابل‌مشاهده است؛ رجوع کنید.

iPhone 6S All Colors

البته باید گفت هیچ تفاوتی در بین پارت نامبر‌های مختلف هم وجود ندارند؛ تنها مورد را می‌توان در نوع اتصال شارژر این دستگاه‌ها به پریز برق دانست که بنا به کشور مقصد  متفاوت هستند. پارت نامبری که این روزها زیاد آن را می‌شنویم LL/A است که مربوط به ایالت متحده می‌شود. داشتن پارت نامبر LL/A برای دستگاه شما به‌نوعی جنبه‌ی روانی و حرف‌وحدیث دارد.

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۴۴ دیدگاه
  1. مهدی

    سلام
    ببخشید داخل یک سایت خوندم که اپراتورها بخواهند گوشی رو انلاک کنند باید گوشی رو اکتیو کنن که گوشی استفاده نشده تو سایت اپل اکتیو میشه که برای فروش اکتیو شده هستش که دلیل بر دست دوم یا ریپک یا رفرش نیست ایا درست هستش؟؟؟؟

  2. عرفان

    سلام من یه ایفون ۶ plus دارم با اثر انگشت بازش میکردم رمز پشتیبانیش هم ۱۱۱۱۱ گذاشته بودم الان بازگشت به تنظیمات کارخانش کردم دیگه با اثر انگشت باز نمیشه رمز عددی میخواد ۱۱۱۱۱ میزنم قبول نمیکنه
    چکار کنم.

    1. عرفان

      قبل از این که بازگشت به تنظیمات کارخانش کنم
      ال سی دی و تاچش شکسته بود تعویضشون کردم دو نمونه داشتن۴۵۰ تومانی و ۶۸۰تومانی من ۶۸۰ تومانی رو روش گذاشتم

  3. reza hosseiny

    سلام،من تازه آیفون گرفتم اما این نوشته اپل،به قول شما همون امضای اپل روی کارتون هست،اما پشت گوشی نوشته نشده،یکی آیفون تقلبی هست!؟!؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

  4. sahar

    سلام،من ios گوشیم رو آپدیت کردم شده ۱۱
    بعد آپدیت یصفحه باز شده که میگهباید یه شماره تلفن همراه با د کشور وارد کنم!بین کدا هم ایرن وجود نداره!
    میخواستم بپرسم که کد کدوم کشور رو باید بزنم.

  5. موسوی

    هیییییییچ علتی وجود نداره یک گوشی در دبی باز و دوباره بسته بندی بشه مگر اینکه گوشی قفل شده رو باز کنن (این لاک وآنلاک میکنن متخصصین که ملت رو گیج کردن )ودر هین باز شدن و قفل گشایی احتمال۹۰درصد شارژر و هندزفری هم با قلابیش جابجا میشه ! پس گوشی به غیر از بشته بندی خود تولید کننده تهیه نکنید وبسیییییییار مهم تر قبل از باز کردن بسته بندی تو سایت مخصوص که وجود داره شماره سریال پست بسته بندی رو چک کنید که گوشی قبلا فعال نشده باشه ! هیچ تفاوتی هم بین lla_lza_ttغیره وجود نداره به جز مال امارات که فیس تایم نداره که ماهم نمیتونیم استفاده کنیم والسلام بابت حرفهای فروشنده های حروم خوده تحریک نشید پول الکی بیشتر بدید ! بگو شما هر پارت نامبری میخوای بدی بده فقط من چک میکنم اکتیو (فعال نشده باشه )نباشه !!!

  6. ياسين

    سلام. من یه آیفون ٨ خریدم
    یه سیم کارت توش بود
    سیم کارت هم که میندازم پیام
    SIM NOT SUPPORTED
    با کلی نوشته زیرش میاد

  7. سارا

    اگر از سایت اپل یک گوشی آیفون ۸ sim free سفارش بدم و برام بیارن این جا دچار مشکل نمیشه؟

    1. میلاد شهابی

      این همه سوال مردم رو بی پاسخ گذاشتین

  8. مریم

    سلام
    یکی یه گوشی ایفون ۷ از چین برام خریده داره انلاکش میکنه الان باید شماره گوشی رو بزنه
    میگه فقط یع سیم کارت میتونی داشته باشی یعنی بعدا نمیتونی شمارتو عوض کنی
    واقعا نمیتونم بعدا شمارم و عوض کنم.؟
    خواهشا جواب بدین

    1. mehdii9

      اگر انلاک بشه هر سیم کارتی که بخواید میخونه ولی اگر گفته فقط یک سیمکارت میخونه حتما انلاک نکرده و در کل اصلا نباید تو ایران گوشی انلاک بگیرید

  9. اميرحسين

    با سلام
    میخواستم بپرسم اگر ایفون فکتوری آنلاک(Factory Unlocked) را از کشوری مثلا کشورهای اروپا بخریم میتوان از آن در ایران استفاده کرد یعنی مشکل آنتن دهی و … ندارد.
    ممنون

  10. مهدی

    سلام من ایفون ۵دارم که از. امریکا فرستادن برام این ایفون ۴Gداره ولی روی صفحه ام ۳G فقط میزنه،سیم کارتمم تازه گرفتم،تو دستگاه دیگه مثل ایپد میندازم ۴G میشه ولی تو گوشی من نمیشه،میخواستم بدونم امکان داره که چون مخصوص استفاده تو امریکاست اینجوری باشه یعنی فقط با سیم کارتهای امریکا ۴Gمیشه؟
    مرسی

  11. علی

    ببینید نکته مهم اینه که اگه سوزن نداشته باشه یعنی باز شده و دوباره پلمپ شده
    تو سایت checkcoverage میتونید چک کنید که گوشیتون تا حالا روشن شده یا نه . ۹۰ درصد افراد سودجو سوزن رو در میارن معمولا اونایی که سوزناشون رو در میارن سیم و کابل شارژر و هندزفری رو با استوک ها جا به جا می کنند و جداگانه میفروشند
    متاسفانه چون ایفون قاچاق بیشتر وارد میشه نمیشه پی گیری کرد.
    شما میتونین به فروشنده قید کنید که اگه سوزن داشت من میخرم یا نات اکتیو باشه
    درباره رجیستری هم سامانه قرار دادشه شده که هرکسی که گوشی ایفون خریداری میکنه ببینه گوشیش رجیستری هست یا اینکه دست دوم رو بجای نو خریده
    توصیه میکنم هیچوقت گوشی که اکتیو شده رو نخرین چون دست دوم حساب میشه
    با تشکر از سایت خوبتون

    1. حامد

      برادر عزیز چرا الکی جو میدی
      اگر گوشی رو جعبه اش کد ICCID نداشته باشه و سوزن داخلش نباشه حق با شماست اما اگر ICCID داشته باشه ولی به قول معروف آنلاک فاکتوری باشه چون از قبل توسط اپراتورهای موبایل خریداری شده دیگه سوزن توش نمیزارن
      آخه کدوم آدم احمقی میاد تقلب کنه بعد برای یه سوزن بی ارزش خودش رو لو بده برادر من بودن سوزن هیچ دلیل بر اینکه آیا تقلب شده یا خیر نیست نبود سوزن به این دلیل هست که گفتم خدمتتون
      اکثر گوشی های LLA دارای کد ICCID هستند یعنی اگر آنلاک فاکتوری هست توسط خود اپراتور ها کدهای imei هاش دادن خود اپل آنلاک کرده به همین دلیل هست که شما توی سایت خود مثلا t-mobile برید دو قیمت برای گوشی هاش زده یکی که تقریبا نصف هست و لاک هست و اونیکی آنلاک فاکتوری و با قیمت معمولی

  12. Ali

    سلام
    من یک آیفون سون پلاس خریداری کردم اما موقعه ای که جعبه ی گوشی رو باز کردم سوزن باز کردن شیار سیم کارت رو نداشت
    میخواستم بدونم گوشیم مشکلی نداره؟؟آیا در دبی باز شده؟؟

    1. مهيار

      کاملا مشخصه که انلاک در ایران شده و گوشی شما لاک است

    2. siroius???

      در دبی باز شده????
      چ فکرهایی میکنن ملت

    3. حامد

      اگر در سایت اپل سریال نامبرش چک کرده باشید براتون مشخصاتش میزنه و اگر فعال نباشه یعنی روشن نشده و اگر نوشته باشه آنلاک یعنی آنلاک نبود سوزن دلیلی بر باز شدن کارتن نیست البته اگر Iccid داره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه