هواوی در سال ۲۰۱۹؛ با تمام قوا به پیش

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه
هواوی

هواوی برای سال ۲۰۱۹ برنامه‌های بزرگی در سر دارد. این شرکت می‌خواهد آمار فروش گوشی‌های خود را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد و جایگاه سامسونگ را به‌عنوان بزرگ‌ترین سازنده گوشی‌های هوشمند جهان از آن خود کند. قبل از این که به امکان‌پذیر بودن این هدف و دیگر پیش‌بینی‌ها بپردازیم، بهتر است یک گام به عقب برداریم و به مرور مهم‌ترین اتفاقاتی که در سال ۲۰۱۸ برای هواوی رخ داده-خوب، بد و زشت-بپردازیم.

خوب

هواوی در سال ۲۰۱۸ محصولات فوق‌العاده‌ی زیادی را روانه‌ی بازار کرد. در ماه مارس، از گوشی P20 پرو پرده‌برداری کرد که نخستین گوشی مجهز به دوربین سه‌گانه محسوب می‌شود. این گوشی علاوه بر باتری عالی و دوربین باکیفیت، از طراحی بسیار جذابی هم بهره می‌برد. سپس هواوی از یک پرچم‌دار دیگر به نام میت ۲۰ پرو رونمایی کرد که آن هم سروصدای زیادی راه انداخت. این گوشی هم از لحاظ ویژگی‌های مختلف حرف زیادی برای گفتن داشت. این گوشی از تراشه کایرین ۹۸۰ بهره می‌برد که مجهز به دو واحد پردازش عصبی است و از لحاظ هوش مصنوعی، قدرت زیادی را برای این گوشی و دیگر گوشی‌های مبتنی بر آن به ارمغان می‌آورد. همچنین اولین تراشه ۷ نانومتری جهان محسوب می‌شود و در مقایسه با اسنپدراگون ۸۴۵ از ۳۷ درصد قدرت بیشتر و ۳۲ درصد مصرف انرژی کمتر بهره می‌برد.

علاوه بر این دو پرچم‌دار، این شرکت از گوشی‌های فوق‌العاده دیگری هم پرده‌برداری کرد که برخی از آن‌ها تحت عنوان برند آنر معرفی شدند. از بین این گوشی‌ها، می‌توانیم به نوا ۴ مجهز به نمایشگر حفره‌دار، آنر مجیک ۲ با طراحی کشویی و گوشی گیمینگ آنر پلی اشاره کنیم. هواوی همچنین در زمینه‌ی نرم‌افزار هم عملکرد خوبی داشت. نسخه‌ی نهم رابط کاربری EMUI نسبت به نسخه‌های قبلی طراحی ساده‌تری دارد و از امکانات قابل توجهی هم بهره می‌برد. به‌عنوان مثال می‌توانیم به قابلیت Password Vault اشاره کنیم که گذرواژه‌ها را رمزگذاری می‌کند و با بهره‌گیری از سیستم تشخیص چهره یا اثر انگشت، پر کردن بخش‌های مربوط به گذرواژه‌ها امکان‌پذیر می‌شود. علاوه بر این، نباید GPU Turbo 2.0 را از قلم بیندازیم که هنگام انجام بازی‌ها، بهره‌وری پردازنده و مصرف انرژی بهبود می‌یابد.

هواوی

تلاش‌های هواوی در زمینه‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار در سال ۲۰۱۸ تا حد زیادی مثمر ثمر واقع شد. در سه‌ماهه نخست این سال، هواوی حدود ۳۹.۳ میلیون گوشی روانه‌ی بازار کرد که نسبت به سال ۲۰۱۷، این آمار ۱۳.۸ درصد افزایش یافته است. در این مدت، بعد از سامسونگ و اپل، هواوی مقام سوم بزرگ‌ترین سازنده گوشی‌های هوشمند را از آن خود کرد. در سه‌ماهه دوم این سال، وضعیت برای هواوی بهتر شد و حدود ۵۴.۲ میلیون گوشی را در بازار عرضه کرد که نشان‌دهنده‌ی افزایش ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۷ است. در این مدت هواوی توانست اپل را کنار بزند و به رقیب مهمی برای سامسونگ بدل شد. در سه‌ماهه سوم هم با فروش ۵۲ میلیون گوشی همچنان این مقام را نگه داشت که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۷، آمار فروش گوشی‌های این شرکت ۳۳ درصد افزایش داشته است.

اطلاعات مربوط به سه‌ماهه چهارم هنوز منتشر نشده ولی گفته می‌شود این شرکت طی سال ۲۰۱۸ حدود ۲۰۰ میلیون گوشی فروخته است که رکورد مهمی برای این کمپانی محسوب می‌شود. مجموع فروش گوشی‌ها در این سه فصل، در مجموع به ۱۴۵.۵ میلیون گوشی می‌رسد و به همین خاطر احتمالاً در سه‌ماهه چهارم، هوای موفق به فروش ۵۴.۵ میلیون گوشی شده که حدود ۳۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۱۷ است.

بد

هواوی

البته در سال ۲۰۱۸ شرکت هواوی با حواشی زیادی روبرو شد. این کمپانی به دلیل فریب دادن اپلیکیشن‌های بنچمارک با انتقادات زیادی روبرو شد. در ماه سپتامبر، سایت AnandTech گزارشی را منتشر کرد که در آن آمده بود هواوی نرم‌افزاری را در گوشی‌های خود نصب می‌کند که هنگام فعالیت اپلیکیشن‌های بنچمارک، قدرت پردازشی گوشی را به حداکثر می‌رسانند. این نرم‌افزار چنین کاری را بدون توجه به تولید بیش از حد گرما انجام می‌دهد و به همین خاطر، قدرت مصنوعی موقتی زیادی ایجاد می‌شود که در دنیای واقعی چنین قدرتی امکان‌پذیر نخواهد بود. بعد از انتشار این گزارش، برخی از سایت‌های به بررسی این موضوع پرداختند و متوجه شدند گوشی‌هایی مانند P20، P20 پرو، نوا ۳ و آنر پلی از این ترفند بهره می‌بردند.

هواوی همچنین در سال ۲۰۱۸ در کشور آمریکا با مشکلات قانونی مواجه شد. یک کمپانی آمریکایی به نام PanOptis اعلام کرد که برخی از گوشی‌های این شرکت بدون پرداخت حق امتیاز، از پتنت‌های این شرکت استفاده کرده‌اند. در نهایت هواوی گناهکار شناخته شد و به پرداخت ۱۰.۵ میلیون دلار جریمه محکوم شد.

این درگیری‌های حقوقی و فریب در نتایج بنچمارک‌ها وجهه این شرکت را تخریب می‌کنند. البته باید خاطرنشان کنیم که درگیری‌های حقوقی-آن هم در زمینه‌ی پتنت‌ها-در دنیای تکنولوژی اصلاً موضوع عجیبی محسوب نمی‌شوند و متأسفانه در صنعت گوشی‌های هوشمند هم فریب در نتایج بنچمارک‌ها به پدیده‌ای عادی بدل شده است. بسیاری از شرکت‌ها در گذشته در این زمینه متهم به فریب نتایج بنچمارک شده‌اند که از بین آن‌ها می‌توانیم به شرکت‌هایی مانند وان‌پلاس، اوپو و سامسونگ اشاره کنیم. با این وجود، اگر هواوی می‌خواهد در سال ۲۰۱۹ جای سامسونگ را بگیرد، باید تا آنجایی که می‌تواند از هرگونه حاشیه دوری کند. «وارن بافت» که یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران جهان است، می‌گوید: «شهرت و اعتباری که طی ۲۰ سال ایجاد شده، در عرض ۵ دقیقه نیست و نابود می‌شود.»

زشت

هواوی

مهم‌ترین مشکل هواوی در اوایل سال ۲۰۱۸ آغاز شد وقتی که اپراتور مخابراتی AT&T در آخرین دقایق به دلیل وجود «فشارهای سیاسی» از همکاری با هواوی پا پس کشید. ظاهراً نگرانی‌هایی در مورد همکاری این شرکت با دولت چین و امکان جاسوسی از شهروندان آمریکایی وجود داشت و به همین خاطر شرکت ورایزون هم تصمیم گرفت با هواوی همکاری نکند.

این موضوع یک شکست سنگین برای هواوی بود. اگرچه در حال حاضر گوشی‌های هواوی در آمریکا به فروش می‌رسند، اما این کار از طریق وب‌سایت هواوی و برخی از خرده فروشی‌ها انجام می‌شود. با این وجود، هواوی برای اینکه بتواند در بازار آمریکا حضور قابل توجهی داشته باشد، باید به‌صورت گسترده با اپراتورهای مخابراتی قرارداد همکاری امضا کند زیرا بیش از ۹۰ درصد گوشی‌های این کشور از طریق اپراتورها فروخته می‌شوند.

طی این سال، وضعیت هواوی در کشور آمریکا تا حد زیادی وخیم‌تر شد. در ماه فوریه، ۶ رییس نهادهای امنیتی آمریکا، از جمله FBI،CIA و NSA، به کاربران توصیه کردند که از محصولات هواوی استفاده نکنند. به گفته‌ی این افراد، بهره‌گیری از این محصولات به شرکت هواوی یا دولت چین اجازه می‌دهد زندگی شخصی افراد را زیر نظر بگیرند و کارهای مختلفی انجام دهند. به خاطر همین نگرانی‌ها، پنتاگون به تمام پایگاه‌های نظامی اعلام کرد که استفاده از محصولات هواوی و ZTE در این مکان‌ها ممنوع است. قبل از این موضوع، فروشگاه‌های زنجیره‌ای Best Buy هم بدون اینکه توضیحی را ارائه دهند، فروش محصولات هواوی را متوقف کردند.

هواوی

هواوی همچنین در استرالیا هم با مشکلات متعددی روبرو شد. به خاطر نگرانی‌های مربوط به امنیت ملی، دولت استرالیا بهره‌گیری از تجهیزات مخابراتی هواوی و ZTE را برای تأمین زیرساخت‌های اینترنت ۵G ممنوع اعلام کرد و انتظار می‌رود دولت ژاپن هم به‌زودی این ممنوعیت را رسماً اعلام کند. دولت آمریکا در تلاش است دیگر هم‌پیمانان خود مانند آلمان و ایتالیا را هم به تحریم تجهیزات مخابراتی شرکت‌های چینی ترغیب کند. بنا بر گزارش‌های منتشر شده، دولت آمریکا به این کشورها اعلام کرده که اگر این تحریم را اجرا کنند، مشوق‌های مالی دریافت می‌کنند.

از جمله جدیدترین خبرهای مربوط به این موضوع، می‌توانیم به دستگیری مدیر مالی هواوی و دختر بنیان‌گذار این شرکت در کانادا اشاره کنیم که این دستگیری به درخواست دولت آمریکا انجام شده است. دلیل اصلی این دستگیری، زیر پا گذاشتن تحریم‌های آمریکا علیه کشورهایی مانند ایران و سوریه توسط شرکت هواوی است. در حال حاضر، خانم «منگ» با پرداخت وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری به‌طور موقت آزاد شده ولی حق خروج از کانادا را ندارد. طبق حکم دادگاه، او باید از پابند الکترونیکی استفاده کند و بین ساعات ۱۱ شب تا ۶ صبح باید در خانه‌ی موردنظر بماند. فارغ از نتیجه‌ی نهایی این جریان، این موضوع شهرت هواوی را خدشه‌دار کرده است.

بیشتر بخوانید: HTC در سال ۲۰۱۹: آخرین فرصت برای بقا

هواوی در سال ۲۰۱۹؛ چه انتظاراتی داشته باشیم؟

هواوی

ریچارد یو، مدیرعامل بخش گجت‌های مصرفی هواوی

در سال ۲۰۱۹ هواوی گجت‌های قابل توجهی را معرفی خواهد کرد. یکی از آن‌ها آنر ویو ۲۰ است که مدتی پیش عرضه آن در چین آغاز شد ولی عرضه بین‌المللی آن از تاریخ ۲۲ ژانویه آغاز خواهد شد. این گوشی جذاب از نمایشگر حفره‌دار و دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد. یکی دیگر از مهم‌ترین گوشی‌های مورد انتظار این شرکت، گوشی‌های سری P30 است. در رابطه با این گوشی‌ها هنوز اطلاعات موثقی منتشر نشده ولی احتمالاً دوربین اصلی مدل پرو توجهات زیادی را جلب خواهد کرد. طبق برخی از گزارش‌ها، گفته می‌شود مدل پرو این سری از دوربین چهارگانه بهره می‌برد.

در ضمن نباید معرفی نخستین گوشی تاشو ۵G این شرکت را از قلم بیندازیم. ظاهراً مراحل ساخت این گوشی به پایان رسیده و احتمالاً در نمایشگاه MWC شاهد معرفی آن خواهیم بود. به غیر از تاشو بودن این گوشی، هنوز هیچ خبر موثق دیگری در مورد ویژگی‌های آن منتشر نشده است. این گجت‌هایی است که هواوی در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۹ معرفی خواهد کرد اما در ادامه گجت‌های هیجان‌انگیز دیگری هم به بازار عرضه می‌شود. یکی از آن‌ها جانشین میت ۲۰ پرو خواهد بود که البته هنوز فاصله‌ی زیادی تا معرفی آن داریم و به همین خاطر نمی‌توانیم با قاطعیت زیادی به گمانه‌زنی بپردازیم.

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که در رابطه با این گجت‌ها مطرح می‌شود این است که آیا فروش آن‌ها به حدی می‌رسد که هواوی بتواند مقام سامسونگ به‌عنوان بزرگ‌ترین سازنده گوشی‌های هوشمند را از آن خود کند؛ زیرا همانطور که اشاره کردیم، این موضوع اصلی‌ترین هدف هواوی در سال ۲۰۱۹ است. اگرچه هر چیزی ممکن است، ولی طبق شواهد و قرائن نباید انتظار عملی شدن چنین هدفی را داشته باشیم. هرچند هواوی می‌تواند بر سکوی اول بایستد، اما به احتمال زیاد در سال ۲۰۱۹ این موضوع محقق نمی‌شود زیرا فاصله‌ی بین این دو کمپانی آن‌قدر زیاد است که در عرض فقط ۱۲ ماه نمی‌توان چنین فاصله‌ی را از میان برد.

هواوی

اگر بخواهیم با دقت بیشتری اظهارنظر کنیم، باید به آمار فروش این دو شرکت در سال ۲۰۱۸ نگاهی بیندازیم. در سه فصل مالی ۲۰۱۸، هواوی در مجموع ۱۴۵.۵ میلیون گوشی فروخته و ۱۳.۶ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. در همین مدت، سامسونگ موفق به فروش ۲۲۲ میلیون گوشی شده و سهم بازار این گوشی‌ها ۲۰.۸ درصد است. با توجه به این اطلاعات، هواوی در سال آینده باید بتواند ۷۷ میلیون گوشی بیشتری به فروش برساند. چنین رقمی اصلاً پایین نیست و در ضمن آمار فروش گوشی‌های سامسونگ هم باید ثابت باقی بماند و افزایش پیدا نکند.

با توجه به اینکه هواوی به بازار آمریکا دسترسی ندارد، تحقق چنین هدفی در سال ۲۰۱۹ به احتمال زیاد امکان‌پذیر نخواهد بود. با توجه به اینکه دولت دونالد ترامپ شمشیر را برای شرکت هواوی از رو بسته است، به این زودی‌ها این دو طرف به توافق نخواهند رسید. البته از آنجایی که آمریکا بازار بسیار مهمی محسوب می‌شود، مطمئناً هواوی به تلاش خود برای جلب اعتماد دولت آمریکا ادامه خواهد داد و شاید بتواند در این زمینه به موفقیت‌هایی دست پیدا کند.

شاید در این سال هواوی از طریق گوشی‌های برند آنر حضور خود را در آمریکا افزایش دهد. البته گوشی‌های این برند هم از طریق اپراتورها به فروش نمی‌رسند و کاربران برای خرید آن‌ها باید از طریق فروشگاه‌های آنلاین اقدام کنند. اگرچه مدیران آنر اعلام کرده‌اند که این شرکت همچنان زیر مجموعه هواوی باقی می‌ماند، ولی با جدا شدن این شرکت‌ها، برند آنر می‌تواند از حواشی پیرامون هواوی فاصله بگیرد و با خیال راحت‌تری به‌صورت گسترده وارد بازار آمریکا شوند.

هواوی

اگرچه به نظر ما در سال ۲۰۱۹ هواوی نمی‌تواند جای سامسونگ را بگیرد، ولی احتمالاً آمار فروش گوشی‌های این شرکت به روند صعودی خود ادامه خواهند داد. در چند سال گذشته، هواوی در بازار اروپا موفقیت‌های قابل توجهی داشته و با افزایش بودجه‌های مربوط به بازاریابی، این محبوبیت می‌تواند از این هم بیشتر شود.

هواوی همچنین بودجه‌ی زیادی را به اینترنت ۵G اختصاص داده است. در سال ۲۰۱۸، این شرکت بودجه ۸۰۰ میلیون دلاری در بخش تحقیق و توسعه فناوری ۵G سرمایه‌گذاری کرد اما در این زمینه یک مشکل وجود دارد. روزبه‌روز به تعداد کشورهایی که تجهیزات مخابراتی هواوی را تحریم می‌کنند، افزوده می‌شود. به همین خاطر هواوی تلاش خواهد کرد که در آسیا و اروپا با مشتریان جدیدی به توافق برسد. چنین کاری مطمئناً چندان ساده نخواهد بود ولی هواوی برای اینکه نشان دهد در زمینه‌ی امنیت بسیار جدی است، اعلام کرده که طی ۵ سال آینده ۲ میلیارد دلار برای بهبود امنیت محصولات خود هزینه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: بخش سخت‌افزار گوگل در سال ۲۰۱۹؛ سال تغییر راهبردها

مسیر آینده هواوی

هواوی

در سال ۲۰۱۹، هواوی‌ باید رویکرد موفقیت‌آمیز خود را ادامه دهد که این رویکرد هم چیزی نیست جز عرضه گوشی‌های فوق‌العاده با قیمت‌های مختلف و سرمایه‌گذاری هنگفت بر بازاریابی برای تقویت قدرت برند. البته در این میان، باید کارهای دیگری هم انجام دهد. هواوی‌ در چند سال گذشته به لطف عرضه گوشی‌های باکیفیت مقرون به صرفه خیلی سریع توانست به یکی از مهم‌ترین شرکت‌های حوزه گوشی‌های هوشمند بدل شود. اما با افزایش شهرت این برند، هواوی‌ تصمیم گرفت پرچم‌داران گران‌قیمت و البته بسیار قدرتمندی را روانه‌ی بازار کند. هواوی‌ برای اینکه بتواند آمار فروش پرچم‌داران خود را افزایش دهد، بهتر است تا حدی قیمت آن‌ها را پایین بیاورد. البته ما از ارائه گوشی پرچم‌دار با قیمت گوشی‌های وان‌پلاس صحبت نمی‌کنیم ولی در کل بهتر است پرچم‌داران این شرکت تا حدی ارزان‌تر از قیمت پرچم‌داران عرضه شده توسط رقبای مهم باشد.

یکی دیگر از مشکلاتی که هواوی‌ باید حل‌وفصل کند، رابط کاربری EMUI است. اگرچه این رابط کاربری طی سال‌های گذشته بسیار بهتر شده است، اما باز هم مشکلات و ضعف‌های زیادی دارد. این رابط کاربری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض متعددی بهره می‌برد که بیشتر کاربران از آن‌ها استفاده نمی‌کنند و از لحاظ ظاهری هم شباهت زیادی به iOS دارد. بهبود این رابط کاربری می‌تواند تأثیر زیادی در افزایش رضایت کاربران داشته باشد. بهتر است هواوی‌ برای بازطراحی EMUI از رابط کاربری گوشی‌های وان‌پلاس به نام OxygenOS الگوبرداری کند که یکی از بهترین رابط‌های کاربری اندروید محسوب می‌شود. این رابط کاربری نه‌تنها تجربه‌ی مشابه اندروید خالص را ارائه می‌دهد، بلکه در مقایسه با آن از ویژگی‌های جذابی هم بهره می‌برد. با توجه به این موضوع، هواوی باید ظاهر این رابط کاربری را ساده‌تر کند و در کل آن را سبک‌تر کند.

در نهایت، هواوی‌ باید بودجه‌ی زیادی را به بهبود وجهه خود اختصاص دهد تا بتواند با همکاری اپراتورهای آمریکایی، گوشی‌های خود را در این کشور روانه‌ی بازار کند. آمریکا یکی از مهم‌ترین بازارهای جهان برای گوشی‌های هوشمند است و اگر هواوی‌ می‌خواهد به رشد خود ادامه دهد، دیر یا زود باید وارد این بازار شود.

شما در مورد هواوی‌ چه فکر می‌کنید؟ آیا به نظر شما در سال ۲۰۱۹ می‌تواند مقام سامسونگ را از آن خود کند؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: نگاهی به رشد شگفت‌انگیز کمپانی هواوی

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه