[ویدیوهای دانش] جهان چگونه می‌میرد؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

فکر می‌کنید این کیهان بزرگ ما با تمام کهکشان‌ها و ستاره‌هایش که بی پایان به نظر می‌رسد، چگونه نابود شود. شاید تصورش برای‌تان سخت باشد، اما میلیاردها سال بعد بالاخره این اتفاق می‌افتد. شکل، محتوا و آینده‌ی این جهان به طرز پیچیده و ظریفی به هم مرتبط و وابسته هستند؛ طوری که ما با مشاهده و بررسی شکل و انرژی ذرات آن می‌توانیم حدس بزنیم که جهان چگونه می‌میرد. ما می‌دانیم که جهان عمدتا تخت است. همچنین می‌دانیم که از ماده‌ی باریونی تشکیل شده (تقریبا تمام ماده‌هایی که ما در زندگی روزمره به آنها برمی‌خوریم یا تجربه می‌کنیم، ماده‌ی باریونی هستند. باریون در واقع گروهی از ماده‌ها است که شامل اجزای اتم هم می‌شود). اما بخش عمده‌ای از جهان ما را ماده‌ی تاریک و انرژی تاریک تشکیل داده؛ جهان ما به طور پیوسته منبسط می‌شود تا اینکه در نهایت ستاره‌ها در یک پوچی سرد نابود می‌شوند. در این ویدیو زیبایی این پایان تاریک توضیح داده شده.

منبع: TED-ED

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. امیر علیزاده

    سلام بسیار جالب بود
    ممنون
    یک سوال آیا علم بشری جهان رو محدود به چیزی که در این ویدیو آمده بود میدونه یا نه احتمال داره جهان باز هم گسترده تر از این هم باشه؟؟؟

  2. ali

    لینک دانلود نداره

  3. حمیدرضا

    سلام و درود
    و سپاس برای تلاش خوبتون.
    امیدوارم روز به روز در فضای رسانه بیشتر بدرخشید.

    در مورد این ویدئو
    متاسفانه موزیک خیلی ناهماهنگ بود انقدر که نتونستم ویدیو رو تا اخر ببینم.

  4. sadeghi

    با سلام و آرزوی توفیق روز افزون
    در صورت امکان لینک دانلود ویدیو ها رو قرار بدید . من نتونستم این ویدیو رو تماشا کنم در صورت امکانلینک دانلود یا پخش مستقیم رو به آدرس ایمیل بفرستید. باتشکر

  5. امیر

    ضمن تشکر از زحمات کسانی که این ویدئوها را تهیه کردند باید به شما آفرین بگم. این یکی از کارهایی هست که متاسفانه در زبان فارسی کمبود آن به شدت احساس میشه. این ویدئوها میتوانند موضوعاتی را که ساعتها احتیاج به بررسی و مطالعه داره را خیلی سریع به فرد تفهیم کنه. خواهش میکنم به این کار با جدیت بیشتری ادامه بدهید و ویدئوهایی که جنبه عمومی داره را بیشترکنید. این موضوعات برای جوانان و حتی کودکان میتوانه خیلی جذاب باشه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه