ویندوز۱۰ چگونه کاربران را با مایکروسافت آشتی می‌دهد؟ (پرونده ویژه ویندوز۱۰)

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

همان‌طور که می‌دانید مایکروسافت یکی از شرکت‌های کامپیوتری چند ملیتی است. از ابتدای شروع به‌کار تمرکز این شرکت بیش‌تر روی ارایه‌ی نرم‌افزارهای مختلف برای رایانه‌های شخصی بوده است. البته چند سالی می‌شود که این شرکت وارد حوزه‌ی طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند مبتنی بر ویندوز هم شده است.

یکی از این ویژگی‌های بد ویندوز ۸ عدم حضور منوی «استارت» (Start) قدیمی و طراحی یک منو‌ی جدید بود که برنامه‌ها در آن به صورت کاشی‌های زنده (Live Tile) در کنار هم چیده می‌شدند.

در چند ماه گذشته مایکروسافت مشغول آماده‌سازی خودش برای عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی ویندوز۱۰ ‌بوده. البته این شرکت در چند سال گذشته انتقاد‌های زیادی را هم پیرامون عرضه‌ی ویندوز ۸ به جان خریده بود. این انتقاد‌ها بیش‌تر به ظاهر این سیستم‌عامل وارد شده بودند و به این موضوع اشاره داشتند که مایکروسافت باید برخی از ویژگی‌های قبلی ویندوز را در این نسخه هم تکرار می‌کرد.

یکی از این ویژگی‌های بد ویندوز ۸ عدم حضور منوی «استارت» (Start) قدیمی و طراحی یک منو‌ی جدید بود که برنامه‌ها در آن به صورت کاشی‌های زنده (Live Tile) در کنار هم چیده می‌شدند. این ویژگی ویندوز ۸ باعث شده بود تا کاربران نتوانند به شکل قابل قبولی با سیستم‌عامل‌شان ارتباط برقرار کنند. البته لازم به ذکر است که در ویندوز ۸ ویژگی‌های مناسبی مثل سرعت بالا در خاموش و روشن کردن سیستم هم، دیده می‌شد.

start-menu-mag

مایکروسافت پس از عرضه‌ی ویندوز ۸ و دریافت تمام انتقادها، اخیرا برای انتشار ویندوز۱۰ در بهترین حالت، جوری که کم‌ترین حجم انتقادها به آن وارد شود، بیش از هر زمان دیگری تلاش کرده است. به‌نظر می‌رسد مایکروسافت قصد دارد به‌درخواست‌های کاربران رسیدگی کند و ویژگی‌هایی در این نسخه از ویندوز قرار دهد که پیش از این کاربران خواهان آن‌ها بوده‌اند. ‌

مایکروسافت در نخستین قدم برای دعوت کاربران قدیمی ویندوز به نسخه‌ی جدید، تایید کرده است که منوی استارت با ظاهر قدیمی ویندوز اما همراه با ویژگی‌های جدید به ویندوز۱۰ بازگشته است. به‌گفته‌ی مایکروسافت منوی استارت در این نسخه نه‌تنها می‌تواند به شکل کلاسیک مورد استفاده قرار بگیرد، بلکه امکان استفاده از آن با ظاهر ویندوز۸ هم فراهم شده است.

از دیگر ویژگی‌های این ویندوز که می‌تواند برای بسیاری از کاربران هیجان‌انگیز باشد، حالت خاصی است که مایکروسافت برای کاربران تبلت‌های ویندوزی طراحی کرده است. در این حالت منوی استارت به شکل تمام صفحه‌ درمی‌آید و کاربران می‌توانند همانند ویندوز۸ از این سیستم‌عامل استفاده کنند. البته این امکان هم وجود دارد که کاربران این قابلیت را خاموش کرده و از حالت استاندارد ویندوز روی تبلت‌شان استفاده کنند. البته اگر در زمان کار با تبلت، ماوس و صفحه‌کلید به آن وصل کنید، ظاهر ویندوز به شکل خودکار به حالت استاندارد تغییر می‌کند. این قابلیت به شکلی مناسب روی محصولات هیبریدی خودنمایی می‌کند.

از دیگر قابلیت‌های جدید که در این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز ‌درنظر گرفته شده، دستیار صوتی است. احتمالا قرار است با استفاده از این ویژگی کاربران بیش از پیش به کار با ویندوزشان علاقه‌مند شوند.

برنامه‌های همگانی (Universal Apps) از دیگر ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند نظر کاربران را به خود جلب کنند. برنامه‌هایی که امکان نصب و اجرا روی موبایل و رایانه‌های شخصی را دارند. کاربران برای اجرای این برنامه‌ها نیاز به پلتفرم خاصی ندارند. مایکروسافت با کمک این ویژگی کاری کرده که این برنامه‌ها به‌شکلی مناسب روی موبایل و دسکتاپ قابل استفاده خواهند بود. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که تمام برنامه‌هایی که پیش از این با درنظر گرفتن قابلیت لمسی در ویندوز۸ طراحی شده بودند هم با عملکردی مناسب روی ویندوز۱۰ اجرا می‌شوند.

از دیگر ویژگی‌هایی که مایکروسافت برای جلب توجه کاربران به ویندوز۱۰ اضافه کرده می‌توان به قابلیت ساخت چند دسکتاپ مختلف اشاره کرد. کاربران در این حالت می‌توانند چند صفحه‌ی دسکتاپ مختلف داشته باشند و روی هرکدام از آن‌ها برنامه و فایل‌های مختلفی قرار دهند. مزیت این ویژگی کمک به هرچه منظم‌تر شدن دسکتاپ است و باعث می‌شود دیگر شاهد یک دسکتاپ شلوغ نباشید.

از دیگر قابلیت‌های جدید که در این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز ‌درنظر گرفته شده، دستیار صوتی است. احتمالا قرار است با استفاده از این ویژگی کاربران بیش از پیش به کار با ویندوزشان علاقه‌مند شوند. نام این دستیار صوتی کورتانا است که در بخش‌های مختلف این سیستم‌عامل دیده می‌شود و کاربران می‌توانند با آن تعامل داشته باشند. کورتانا در ویندوز۱۰ نقش مهمی ایفا می‌کند و به واسطه‌ی آن امکان برقراری ارتباط میان بخش‌‌های مختلف این سیستم‌عامل و حتی برنام‌های ارتباطی مانند «وایبر» فراهم می‌شود.

یک‌پارچگی میان برنامه‌ها یکی از ویژگی‌های ویندوز۱۰ است. با این ویژگی، امکان هماهنگ‌سازی میان رایانه و نسخه‌ی موبایل فراهم می‌شود و کاربران می‌توانند اعلان‌‌های موبایل خود را در نسخه‌ی دسکتاپ هم مشاهده کنند. البته این ویژگی به‌شکل برعکس هم پیاده‌سازی شده است.

tablet-mode-mag

برنامه‌ی مخصوص ایکس‌باکس وان از دیگر ترفندهای مایکروسافت برای آشتی دادن کاربران با ویندوز جدیدش است. این برنامه باعث می‌شود بازی‌کننده‌ها بتوانند تصاویر بازی‌های ایکس‌باکس وان را روی رایانه‌ی خود استریم کنند؛ ویژگی‌ای که می‌تواند برای بسیاری از بازی‌کننده‌ها بسیار جالب به‌نظر برسد. برنامه ایکس‌باکس وان در ویندوز۱۰، امکان این‌که بازی‌کننده‌ها بتوانند بازی‌های ویندوز و ایکس‌باکس وان را با هم بازی کنند، فراهم خواهد کرد. البته ویندوز۱۰ در بخش بازی ویژگی‌‌های مختلف دیگری مثل امکان استفاده از دایرکت‌ایکس۱۲ (DirectX 12) را در اختیار بازی‌کننده‌ها قرار می‌دهد. دایرکت‌ایکس۱۲ می‌تواند کیفیت اجرای بازی‌ها روی سیستم‌عامل ویندوز۱۰ را به شکل محسوسی افزایش دهد.

از دیگر بخش‌‌های کلیدی ویندوز۱۰ استفاده از یک مرورگر اینترنتی جدید است. این مرورگر جایگزین اینترنت اکسپلورر خواهد شد و «اج» (Edge) نام دارد. براساس اطلاعات منتشر شده، این مرورگر ۱۱۲ برابر سریع‌تر از گوگل کروم خواهد بود. مایکروسافت ویژگی‌های جالبی به این مرورگر اضافه کرده که پیش از این در مرورگرها دیده نشده است. از بین این ویژگی‌ها می‌توان به علامت‌گذاری و افزودن نکته‌های مهم به بخش‌های مختلف یک سایت اشاره کرد. دستیار صوتی ویندوز۱۰ با این مرورگر کاملا هماهنگ است و کاربران می‌توانند با استفاده از کورتانا مرورگر اج را کنترل کنند.

مایکروسافت قصد دارد ویندوز۱۰ را در سال اول عرضه به‌صورت رایگان در اختیار کاربران ویندوزهای ۷ و ۸.۱ قرار دهد.

در انتها باید به مهم‌ترین ویژگی‌ ویندوز۱۰ که احتمالا باعث می‌شود کاربران از این نسخه‌‌ی ویندوز استفاده کنند، اشاره کنیم. مایکروسافت قصد دارد ویندوز۱۰ را در سال اول عرضه به‌صورت رایگان در اختیار کاربران ویندوزهای ۷ و ۸.۱ قرار دهد. پس اگر شما هم جزو کاربران قانونی این نسخه‌های ویندوز هستید، می‌توانید به‌طور رایگان سیستم‌ خود را به ویندوز۱۰ به‌روزرسانی کنید. نکته‌ی جالب توجه در مورد این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز پشتیبانی مایکروسافت از آن تا ۱۰ سال آینده است.

ویندوز ۱۰ تمام تلاش مایکروسافت برای خلق یک سیستم‌عامل مناسب با عمل‌کرد قوی را به‌نمایش می‌گذارد. سیستم‌عاملی که قصد دارد با تمام پلتفرم‌های موجود دربازار مانند موبایل، تبلت و رایانه‌های شخصی ارتباط برقرار کند. این سیستم‌عامل قصد دارد با سرعت بالای خود شرایط استفاده برای کاربران را بهبود ببخشد. به‌نظر می‌رسد ویندوز۱۰ می‌تواند یک سکوی پرتاب برای مایکروسافت باشد تا این شرکت را به روزهای درخشان‌ گذشته‌اش، بازگرداند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. اسم دختر

    من عاشق ویندوز ۱۰ و مایکروسافتم
    بسیار عالی و ممنون از مقاله بسیار خوبتون.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه