ویکی‌پدیا ۱۵ ساله شد

۲۶ دی ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
Wikipedia

سایت «ویکی‌پدیا» (Wikipedia) که یک دانشنامه‌ی اینترنتی به‌شمار می‌رود، ۱۵ ساله شد.

تا این لحظه بیش از ۱۴۱ میلیون صفحه در سایت ویکی‌پدیا وجود دارد.

ویکی‌پدیا نام شناخته شده‌ای برای کاربران دنیای اینترنت به شمار می‌رود و بسیاری از کاربران ایرانی و کشورهای دیگر برای به دست آوردن اطلاعات مختلف و ارایه‌ی تحقیقات گوناگون از آن استفاده می‌کنند. این سایت اینترنتی پربازدید رتبه‌ی ۷ دنیا، رتبه‌ی ۶ در کشور آمریکا و رتبه‌ی ۷ در ایران را به خودش اختصاص داده است.

این دانشنامه‌ی اینترنتی در تاریخ ۱۵ ژانویه‌ی سال ۲۰۰۱ توسط «جیمی ولز» (Jimmy Wales) و «لری سنگر» (Larry Sanger) تاسیس شد و هم اکنون به عنوان یک بنیاد غیرانتفاعی شناخته می‌شود. سایت ویکی‌پدیا از سال ۲۰۰۷ به‌بعد به عنوان یکی از برترین سایت‌های دنیا شناخته می‌شود و اطلاعات مختلفی را به زبان‌های گوناگون در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

این سایت به تمام زبان‌های دنیا در دسترس کاربران قرار دارد و تا این لحظه بیش از ۱۴۱ میلیون صفحه در آن به‌وجود آمده که در آن‌ها درباره‌ی موضوعات مختلف صحبت شده است. در ویکی‌پدیا بیش از ۵ میلیون مطلب به زبان انگلیسی، ۲٫۱ میلیون مقاله به زبان سوئدی، ۱٫۸ میلیون مقاله به زبان آلمانی، ۱٫۸ میلیون مقاله به زبان هلندی و ۱٫۷ میلیون مطلب به زبان فرانسوی وجود دارد. ایران با داشتن بیش از ۴۸۰ هزار مقاله به زبان فارسی در این دانشنامه‌ی اینترنتی در مکان ۱۸ قرار گرفته است. لازم به ذکر است که تعداد مقاله‌های فارسی از مقاله‌های عربی بیشتر است. تعداد مقاله‌های عربی باعث شده که این زبان در سایت ویکی‌پدیا در مکان ۲۲ قرار داشته باشد.

Wikipedia

ویکی‌پدیا بیش از ۵۹ میلیون کاربر عضو دارد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی این سایت تا آخر سال ۲۰۱۵ بیش از ۳۷ میلیون مقاله در ویکی‌پدیا قرار گرفته و ۵۹ میلیون کاربر هم در این سایت عضو شده‌اند. این سایت با کمک‌های مالی مردمی به فعالیت خودش ادامه می‌دهد. ویکی‌پدیا امسال نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار کمک‌های مردمی دریافت کرده که این میزان بیشتر از اندازه‌ای بود که به آن نیاز داشته است.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar عسل

    سایت بسیار پر بار و مفیدی است

  2. Avatar محمد طاها

    با سلام
    وب سایت ویکی پدیا (البته فارسی از انگلیسی اش خبری ندارم) یک وبسایتی است که باروکشی ( به ظاهر متشکل از مقالات مردمی) در حال جذب نظر مردم است و این موضوع را در ذهن مخاطبینش پرورش می دهد که تمامی مطالبش (به علت همان راهی که در خود ویکی پدیا ذکر شده) صحیح است.
    اما کافیه که شما به جای علوم صرفا تجربی (البته همین هم جای بحث داره میتونید به مقاله آقای عرفان خسروی در مجله دانستنیها و همچنین پاسخ رئیس بخش ویکی پدیا فارسی در این مورد مراجعه کنید.) به مقالات مذهبی (مثلا مقاله امام زمان(عج) ) مراجعه کنید تا ببینید چه مطالبی بدون سند معتبر دینی را مطرح کرده و به عنوان عقاید شیعه جای می زند.
    واقعا جا داره دیگه این جور سایت های غیر معتبر رو رها کنیم.

    1. Avatar البرز

      اگر فکر می کنید مطلبی به دور از واقعیت نوشته شده می تونید در صفحه بحث هر مقاله دلایل اشتباه بودنشو ذکر کنید تا در صورت اثبات حتی مطالب با منبع حذف بشن.
      خوبی ویکی پدیا اینه که تکثر گراست (بر خلاف سایر دانشنامه های تک صدا) و دانش در بستر دموکراسی، بسیار بسیار شیرینه 😉

    2. Avatar Mamad

      دوست عزیز صحبت شما صحیح نیست بخاطر اینکه ویکی پدیا یک دانشنامه ی ازاد هست و هرکسی میتونه ان را ویرایش کنه و هر تخریبی رو برجا بزاره و مطمنا این مطالب توخالی که قرار میگیره به موقعش حذف میشه زیرا مدیریت هزاران هزار مطلب کار یک روز نیست:)

    3. Avatar کورش

      دوست عزیز ویکیپدیا سایت اصلیش مطرح هست که به زبان انگلیسی‌ می‌باشد، بیشتر هم استفاده‌های علمی‌ داره برای همین ممکن در مسائلی‌ مثل دین که غیر علمی‌ هستن مخصوصاً وقتی‌ مطلبی جز تاریخ مورد بر رسی‌ هستن چنین مشکلاتی پیش بیاد .

      این از ارزش علمی‌ این سایت چیزی کم نمی‌کنه

  3. Avatar امیر

    بسیار سایت خوبی هستش , یکی از کاربردی ترین سایت های اینترنت , من یکی که روزانه خیلی ازش استفاده میکنم و راجب خیلی چیزا اطلاعات کسب میکنم , خیلی هم خوشحالم که همچین سایت های کاربردی وجود داره.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه