پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ۷ به پایان رسید؛ نگاهی دوباره به این سیستم‌عامل

۲۴ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
پشتیبانی ویندوز 7

پس از گذشت بیش از ۱۰ سال از عرضه این سیستم‌عامل، مایکروسافت از امروز یعنی ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) دیگر از ویندوز ۷ پشتیبانی نمی‌کند. به همین بهانه، تصمیم گرفتیم که نگاهی دوباره به این سیستم‌عامل پرطرفدار بیندازیم و دلایل محبوبیت آن را بررسی می‌کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

جانشین مناسب برای ویندوز XP

پشتیبانی ویندوز 7

ویندوز ۷ در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۰۹ عرضه شد؛ ۸ سال پس از عرضه ویندوز XP. اگرچه در این میان شاهد معرفی ویندوز ویستا بودیم، اما این سیستم‌عامل نتوانست توجه گسترده کاربران زیادی را جلب کند و بسیاری از آن‌ها ترجیح دادند همچنان از ویندوز XP بهره ببرند. در آن دوران، ویندوز XP حرف زیادی برای گفتن داشت و نسبت به ویندوز ME از ثبات بهتری بهره می‌برد.

در این میان، ویندوز ۷ ارتقای قابل توجهی نسبت به ویندوز XP بود. حتی رابط کاربری آن هم طرفداران زیادی پیدا کرد. این در حالی است که ویندوز XP با وجود تمام ویژگی‌های جذابی که داشت، حداقل از لحاظ رابط کاربری نسبت به نسخه‌های جدید ویندوز نمی‌توانست توجه کاربران را جلب کند.

ویندوز XP

ویندوز XP

مایکروسافت با عرضه ویندوز ۷ ویژگی‌های جدیدی را به ارمغان آورد که به‌عنوان مثال می‌توانیم به ساده‌تر شدن فرایند اشتراک‌گذاری فایل‌ها و پرینترها اشاره کنیم. از دیگر نکات قوت ویندوز ۷ می‌توانیم به بحث امنیت اشاره کنیم زیرا مایکروسافت برای توسعه این سیستم‌عامل به موضوع امنیت توجه ویژه‌ای نشان داد و از همان ابتدا امنیت بالایی برای کاربران به ارمغان می‌آورد. باید خاطرنشان کنیم که بدافزارهای مختلف خیلی راحت می‌توانستند به نسخه‌های اولیه ویندوز XP نفوذ کنند و دردسرهای زیادی را به وجود بیاورند. در نهایت مایکروسافت سرویس پک ۲ را برای ویندوز XP منتشر کرد که در این نسخه، فایروال ویندوز به‌صورت پیش‌فرض فعال بود.

عملی کردن وعده‌های ویندوز ویستا

پشتیبانی ویندوز 7

بسیاری از ویژگی‌های جذاب ویندوز ۷ اصلا نوآورانه محسوب نمی‌شوند بلکه ویژگی‌هایی بودند که ویندوز ویستا هم آن‌ها را ارائه کرده بود. مایکروسافت، برای ویندوز ۷ تصمیم گرفت پتانسیل این ویژگی‌ها را عملی کند و با بهبود آن‌ها توانست جذابیت کلیت سیستم‌عامل مذکور را افزایش دهد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها User Account Control بود. در آن دوران، بسیاری از کاربران ویندوز XP را با دسترسی ادمین اجرا می‌کردند و تمام برنامه‌ها از این دسترسی بهره می‌بردند. اگرچه این سیستم‌عامل از لحاظ تئوری به کاربران اجازه می‌داد که از اکانت دارای دسترسی کمتر بهره ببرند، ولی بسیاری از برنامه‌ها از این مشخصه پشتیبانی نمی‌کردند. به لطف User Account Control، در بیشتر مواقع برنامه‌ها دسترسی گسترده‌ای به بخش‌های مختلف سیستم نداشتند و فقط در صورت نیاز، کاربر موردنظر باید این مجوز را صادر می‌کرد. همین موضوع باعث می‌شود که برنامه‌ها نتوانند آسیب گسترده‌ای به سیستم برسانند.

پشتیبانی ویندوز 7

این ویژگی در ویندوز ویستا وجود داشت ولی تعداد زیادی از برنامه‌ها با آن سازگاری نداشتند. در نهایت قبل از عرضه ویندوز ۷، این ویژگی و بسیاری از موارد دیگر بهبود پیدا کردند و ویندوز ۷ توانست از نسخه بهبود یافته آن‌ها استفاده کند تا از همان روز اول تجربه کاربری بهتری را ارائه کند.

حفظ جذابیت و ثبات در دوران ویندوز ۸

ویندوز ۸ سه سال بعد از ویندوز ۷ معرفی شد و در همان زمان بسیاری از کاربران بیش از پیش قدردان ویندوز ۷ شدند. در آن دوران، مایکروسافت علاقه زیادی به نمایشگرهای لمسی پیدا کرد و ویندوز ۸ را هم بر اساس همین دیدگاه توسعه یافت. به همین خاطر منوی استارت حذف شد و کاربران به ناچار باید از منوی فول‌اسکرین موسوم به Metro بهره می‌بردند.

مایکروسافت

این موضوع و دیگر رویکردها اعتراضات زیادی به همراه داشت و به همین خاطر در نسخه ویندوز ۸.۱ منوی استارت بار دیگر به این سیستم‌عامل برگشت. در دورانی که مایکروسافت برای ویندوز ۸ مشغول اعمال تغییرات گسترده بود، بسیاری از کاربران از آنجایی که مشکلی با ویندوز ۷ نداشتند، ترجیح دادند که همچنان به استفاده از این نسخه ادامه بدهند. به همین خاطر بخش قابل توجهی از کاربران ویندوز هیچ‌وقت از ویندوز ۸ استفاده نکردند و مستقیماً از ویندوز ۷ به ویندوز ۱۰ مهاجرت کردند.

چرا باید ویندوز ۷ را کنار بگذارید؟

ویندوز 10

ویندوز ۷ هرچقدر هم جذاب و خاطره‌انگیز باشد، ولی دیگر عمر آن تمام شده و از امروز، مایکروسافت پشتیبانی از آن را متوقف می‌کند. اگر همچنان می‌خواهید از ویندوز بهره ببرید، باید هرچه زودتر به ویندوز ۱۰ مهاجرت کنید. آپدیت‌های امنیتی اهمیت زیادی دارند و ویندوز ۷ دیگر چنین آپدیت‌هایی را دریافت نمی‌کند. با توقف دریافت آپدیت‌های امنیتی، بدافزارها و هکرها با استفاده از آسیب‌های امنیتی راحت‌تر از گذشته می‌توانند به سیستم‌های مبتنی بر ویندوز ۷ نفوذ کنند. سازندگان سخت‌افزارها هم در آینده نزدیک دیگر از ویندوز ۷ پشتیبانی نخواهند کرد. اگر هم خواستار استفاده از نسخه جدید برنامه‌ها هستید، توسعه‌دهندگان آن‌ها دیر یا زود ارائه‌ی نسخه جدید برنامه‌های خود را برای ویندوز ۷ متوقف خواهند کرد.

لپتاپ ویندوزی

طبق گزارش‌های منتشر شده، در حال حاضر حدود ۳۰۰ میلیون سیستم مبتنی بر ویندوز ۷ در جهان در حال فعالیت هستند که احتمالا بسیاری از آن‌ها تمایلی برای استفاده از ویندوز ۱۰ ندارند. اما در هر صورت، به لطف تلاش‌های مایکروسافت باید بگوییم ویندوز ۱۰ نه‌تنها امن‌تر است بلکه سرعت بیشتری برای کاربران به ارمغان می‌آورد. به‌عنوان مثال اگر سیستم شما از پردازنده قدیمی استفاده می‌کند، با استفاده از ویندوز ۱۰ می‌توانید سرعت بیشتری نسبت به ویندوز ۷ تجربه کنید که این موضوع به بهینه‌سازی‌های صورت گرفته برمی‌گردد. از لحاظ سخت‌افزار مورد نیاز برای ویندوز ۱۰ هم تفاوت چندانی نسبت به ویندوز ۷ دیده نمی‌شود و به احتمال زیاد سیستم فعلی شما با ویندوز ۱۰ سازگار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ راهکار برای رفع مشکل صفحه آبی مرگ ویندوز

منبع: How To Geek

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۷ دیدگاه
  1. Avatar Sina

    نه ویندوز ۱۰ بدرد میخوره نه ۱۱
    فقط ویندوز ۷
    ۸.۱ هم بد نیس
    ولی الان من خودم ویندوز ۷ دارم،خیلی خوب هست ، من قبلا ویندوز ۱۰ داشتم ، انقدر مشکلات مختلف داشت ، پاککردم ویندوز ۷ نسخه ۶۴ بیت نصب کردم ، خیلی بهتر از ۱۰ هست
    فقط چون پشتیبانیش تموم شده ، بهتره به ویندوز دیفندر کفایت نکنید و یک آنتی ویروس اورجینال مثل بیت دیفندر و کسپرسکی *بخرید* و نصب کنید ، دیگه خیالتون راحت باشه نه سیستم ویروسی میشه نه هک میشه

  2. Avatar مهدی

    ویندوز ۷ بهترینه اما هر جور بخواین مثل ویندوز ۱۰ و ۱۱ بشه میشه اما نه مثل اونا مثال در ویندوز ۱۰ و ۱۱ فروشگاه استور دارید اما ماکروسافت هیچ راهی نگذاشته تا فروشگاه استور را روش نصب کنی.
    ۲ ماکروسافت هیچ تلاشی برای اجرای اپ های اندروید رو ویندوز نکرد و میخواست با عرضه ویندوز ۱۱ پول بیشتری دراره اما شما نمیتونید با شبیه ساز زخم ویندوز ۷ و۸و۱۰ را بپوشونید چون برای راه اندازی شبیه ساز کلی طول میکشه لود شه با پینوکس او اس یا کروم گوگلم نمیشه باید بایوستون جدید باشه
    ویندوز ۷ دیگر کارش تموم شد ماکروسافت که ولش کرد خدانکنه سازنده های نرم افزار ولش نکنند من ویندوز ۷ دارم . ویندوز ۷ به نظر من زیبا ترین ویندوز و بهترین ویندوز بین ایناست اینو بدونین تعمیر ویندوز ۷ راحتره تا بقیه مثال فرض کنید که نرم افزاری دارید که درایورا رو اپدیت میکنه وسط تست وایفاتون بپره اون وقته که نه میتونید درست کنید و باید ویندوز دوباره نصب کنید این مشکل برای من بوجود اومده بود

    ویندوز ۱۰ و ۸.۱ اصلا و ابدا بخش تنظیماتشون یکی نیست دوتاست و شما هین کار قاطی میکنید اما ویندوز ۷ یکیه و بهتره.

    ته حرفم اینه شما از یک ویندوز چی میخواین بقیر از اینکه کارتونو رابندازه ۱۰ کنید که چیشه ۱۱کنید که چیشه

    اگر گیمرید بهتر از یک کامپیوتر قوی با یک شبیه ساز بلواسکس سنگین و ویندوز ۷ استفاده کنید

    اگر در حد کار خونگی استفاده میکنید ویندوزتون ۷باشه بهتره

    اون چیزی که مهمه اینه سخت سخت افزار PCتون بالا باشه نه ویندوز
    پایان

  3. Avatar محمد

    من شخصی هستم که از سیستم قدیمی (سی پی یو دوال و رم ۲ گیگ) استفاده میکنم ، به جرآت میتونم بگم سرعتی که با ویندوز ۷ دارم با ویندوز ۱۰ ندارم ، همین الان که دارم این کامنت رو میذارم یک ساعتی میشه دوباره ویندوز ۷ نصب کردم و واقعا عالیه
    اصلا اشتباه نکنین سمت ۱۰ نرین
    البته مایکروسافت طمعکار از این حرفاست و کاری میکنه هیچ برنامه ای روی ۷ نصب نشه
    داستان پدری که بهترین بچه هاشو بخاطر پول ترد میکنه (اون از xp این از ۷)
    بخدا اگر از xp پشتیبانی میشد هیچکی سمت ۷ یا ۸.۱ نمیرفت ، چه برسه به ۱۰ که بدرد سطل زباله میخوره

    1. Avatar امیر

      داداش حرفی که میزنی درست ولی ویندوز ۱۰ اصلا بد نیس.
      الان یه سیستم با سیپیو چهار هسته ای داشتی قطعا میرفتی سراغ ویندوز ۱۰. من خودم یه سیستم ضعیف و قوی دارم. رو قوی ویندوز ۱۰ و رو ضعیف ویندوز ۷ نصبه

    2. Avatar یک نفر

      سلام!وقت شما بخیر،البته که باید گفت بین ویندوز های شرکت میکروسافت وقتی ۷ آمد خیلی استقبال شد. برای ۸ چندان استقبالی نشد،آمد جبران کند ۸.۱ را زد که باز هم چندان مورد استقبال قرار نگرفت. ۱۰ هم که آمد تقریبا رضایب بخش بود ولی نه به حد سیستم عامل ویندوز ۷ . ولی شما اگر سیستمتان قدیمی باشد این کاملا طبیعی است که با ۱۰ سازگاری زیادی نداشته باشد و سرعتش کم باشد.
      ۷ هم ویندوز قدیمی تری نسبت به ۱۰ است پس برای سیستم های قدیمی تر پاسخگو است ولی ۱۰ مربوط به سیستم های جدید است
      موفق باشید….

  4. Avatar مهدی رجبی

    من الان هم دارم از ویندوز ۷ استفاده میکنم و میخواستم بگم بهترین ویندوز هست و

    ۱۰ رو نصب نکنید خیلییییی بده حداقل به ویندوز ۸.۱ آپدیت کنید

  5. Avatar کیان

    دلیل به اینترنت وصل نشدن ویندوز ۷ همینه؟ یا من که ویندوز ۷ ام و به اینترنت وصل نمیشم دلیلش یه چیز دیگه است؟

    1. Avatar .........

      سلام باید با سی دی ویندوز نصب کنی تا درایو اینترنت نصب باشه من دارم ویندوز ۷ عالیه

  6. Avatar هخامنش سعیدی

    یادش گرامی

  7. Avatar محمد

    ویندوز ۱۰ اصلا جالب نیست آپدیت‌های جدیدش سرعت سیستم رو به شدت کاهش میده برنامه‌های سیستمی دائم سخت افزارهای سیستم رو درگیر میکنه
    من توی محل کارم روی چند تا سیستم نصب کردم ولی دوباره دارم پاک میکنم همون ۷ رو دوباره نصب میکنم

  8. Avatar محمد

    هعیییی یادش بخیر بیشترین ویندوزی که نصب کردم بود

  9. Avatar وحید

    برای بازی های ۲۰۱۶ به قبل ویندوز هفت بهتره و برای بازیهای بعد ۲۰۱۶ ویندوز ۱۰

  10. Avatar حسام

    یادش بخیر ویندوز هفت.ببخشید ویندوز هفت برای بازی بهتره یا ده

    1. Avatar reza

      ۱۰

  11. Avatar محسن

    good old days!

  12. Avatar امیررضا

    سلام اگه ممکنه یه مقاله بزارین که چطور ویندوز رو تغییر بدیم و ویندوز ۱۰ رو آپلود کنیم
    با تشکر

    1. Avatar admin

      آپلود؟! منظورتون؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه