نیو شپرد: اولین موشکی که برای دومین بار متوالی پرتاب و فرود موفقی داشته است

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

دیروز برای دومین بار، موشک شرکت «بلو اوریجینز» (Blue Origins) که مدیریت آن را «جف بزوس» (Jeff Bezos) بر عهده دارد، توانست به فضا برود و سالم بازگردد. این موشک دقیقا همانی است که دو ماه پیش به فضا رفته و با موفقیت برگشته بود. بنابراین این اتفاق دستاوردی بزرگ در صنعت هوافضا به حساب می‌آید، چون اولین بار است که موشکی قابل بازیابی پس از پرتاب دوباره استفاده شده است.

ساخت موشک‌هایی که بتوان آن‌ها را بیش از یک بار پرتاب کرد، در دستور کار شرکت‌های فضایی خصوصی مثل بلو اوریجینز و اسپیس ایکس قرار دارد.

موشک شرکت بلو اوریجینز «نیو شپرد» (New Sheppard) نام دارد و از نوع موشک‌های زیر مداری است. به این معنی که تا ارتفاع نسبتا کم ۱۰۰ کیلومتری بالا می‌رود. بنابراین از نظر فنی، تفاوت‌های جدی با موشک فالکن ۹ شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) دارد. این موشک روز جمعه دقیقا تا ارتفاع ۱۰۱٫۷ کیلومتری زمین بالا رفت و در پایگاه خود در تگزاس فرود آمد.

پرتاب و فرود این موشک از این جهت اهمیت دارد که در مدت کوتاهی پس از پرتاب و فرود قبلی بازیابی و پرتاب شده است. ساخت موشک‌هایی که بتوان آن‌ها را بیش از یک بار پرتاب کرد، در دستور کار شرکت‌های فضایی خصوصی مثل بلو اوریجینز و اسپیس ایکس قرار دارد. با بهره‌برداری کامل از این نوع موشک‌ها پرتاب‌های فضایی اقتصادی می‌شوند.

بلو اوریجینز این موشک را برای حمل گردشگران فضایی طراحی کرده است.

این یک موشک آزمایشی بود و سرنشین نداشت؛ با این حال در مدل نهایی، در قسمت بالای موشک، مسافران می‌نشینند و پس از رسیدن به ارتفاعی مشخص، این قسمت جدا می‌شود تا چند دقیقه را در فضا سپری کند و سپس با چتر روی زمین فرود می‌آید. استیج اول هم که شامل موتور موشک می‌شود آن‌طور که در فیلم انتهای خبر می‌بینید، فرود می‌آید. در سوی مقابل موشک‌های فالکن ۹ شرکت اسپیس‌ ایکس عموما برای حمل ماهواره و محموله‌هایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده می‌شوند. با این حال استیج اول آن‌ها هم قابلیت بازیابی دارد.

blue-origin-new-shepard-landing

جف بزوس که بنیان‌گذار و مدیر اصلی شرکت آمازون و مالک فعلی واشینگتن پست است، در سال ۲۰۰۰ استارتاپ شرکت بلو اوریجینز را آغاز کرد. تمرکز بلو اوریجینز، فرستادن انسان به فضاست. بزوس یک سالی هست که روی پرتاب موشک‌های نیو شپرد کار می‌کند ولی عموما این پروژه‌ها را مخفی نگه می‌دارد.

در پایان ویدیوی این پرتاب و فرود موفق را ببینید…

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar navid

    تا اینجای کار ایلان ماسک شکست خورده از رقیبش

    1. Avatar bijan9

      بیخیال داداش بلو اوریجن رو با فالکون ۹ مقایسه میکنی!!! اصن قضیه این دوتا فرق داره باهم، شما اگه ویو های این دو شرکت رو با هم مقایسه کنی متوجه میشی که بلو اوریجن بیشتر یک سرگرمی که از کودک درون جف بزوس برخواسته تا یک پروژه فضایی.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه