پرواز خاطره‌ها (River Raid 1982)

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

احتمال اینکه در دوران کودکی یا نوجوانی‌تان بازی River Raid را تجربه کرده باشید،‌ خیلی زیاد است. این بازی و کنسول آتاری ۲۶۰۰ به عنوان یکی از سرگرمی‌های قدیمی خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان دهه‌ی شصت به شمار می‌رود.

حالا که این همه کنسول بازی جدید با بازی‌های سه‌بعدی هیجان‌انگیز راهی بازار شده‌اند، بازی River Raid در خاطره‌ها باقی مانده است. محال است که حرف از بازی به میان بیاید و کسی نام این عنوان را به‌زبان نیاورد. فقط کافی است صدای این بازی را بشنوید تا یاد دوران خوش کودکی‌تان بیافتید. برای بسیاری از افرادی که در اطراف ما حضور دارند، بازی‌های ویدیویی با این عنوان معنا پیدا می‌کنند. حتی بسیاری از ما‌، دسته‌های آتاری خودمان را با تجربه‌ی این بازی خراب کرده‌ایم.

آتاری 2600

قبل از اینکه بازی‌های سبک «دونده» از نوع «بی‌انتها» مثل Temple Run و Subway Surfers مورد توجه عموم مردم قرار بگیرند، کنسول آتاری با بازی River Raid بازی‌کننده‌ها را با ساعت‌ها اکشن مواجه می‌کرد. این بازی به پایان نمی‌رسید و بازی‌کننده‌‌ها به دفعات زیاد می‌توانستند آن‌ را بازی کنند.

بازی River Raid

‌‌‌‌‌‌

کافی بود کارتریج این بازی را در آتاری خودتان قرار دهید تا هواپیمای سفید رنگی را بر فراز رودخانه‌ای آبی مشاهده کنید. روند بازی اصلا پیچیده نبود. باید هواپیما را کنترل می‌کردید تا به موانع موجود در بازی برخورد نکند و در این بین هم باید کشتی‌ها، هلیکوپترها و هواپیماهای دشمنان را از بین می‌بردید. البته یک المان دیگر هم در بازی وجود داشت که هیجان بازی را دوچندان می‌کرد. در زمان بازی کردن باید مدام حواس‌تان به باک بنزین می‌بود. اگر بنزین هواپیمای‌تان به پایان می‌رسید دیگر نمی‌توانستید بازی را ادامه دهید. به همین دلیل هم تعداد زیادی مخزن‌ بنزین در جریان بازی تدارک دیده شده بود که با حرکت روی آن‌ها باک بنزین پر می‌شد. با پشت‌سر گذاشتن هر قسمت از بازی سرعت مراحل بالاتر می‌رفت و فاصله‌ی مخزن‌های بنزین هم از هم دورتر می‌شد تا شرایط بازی کردن برای بازی‌کننده‌ها سخت‌تر شود.

هدف از این بازی ثبت رکورد پروازهای طولانی‌تر بود و هر کسی که می‌توانست بیش‌تر هواپیمای خودش را کنترل کند و امتیاز بیش‎تری به‌دست بیاورد، به نوعی برنده‌ی این بازی می‌شد.

بازی River Raid

‌‌‌‌‌‌‌‌

این بازی در سال ۱۹۸۲ توسط استودیوی اکتیویژن که در حال حاضر با مجموعه بازی‌های «ندای وظیفه» سالی یک‌بار جیب بازی‌کننده‌های سراسر دنیا را خالی می‌کند، راهی بازار شد. این بازی در آن سال توانست یک میلیون کارتریج بفروشد. همین فروش بالا باعث شد که اکتیویژن این بازی را برای آتاری ۵۲۰۰، Comodore 64 و MSX هم عرضه کند. در سال ۱۹۹۵ هم این بازی برای سیستم‌های ویندوز عرضه شد.

بازی River Raid در نوع خودش بسیار هیجان‌انگیز بود. این عنوان با زاویه دید بالا به پایین طراحی شده بود و هواپیمایی که بازی‌کننده‌ها کنترل آن‌ را به دست می‌گرفتند، تنها به سمت چپ و راست حرکت می‌کرد. همچنین بد نیست بدانید که تمام محیط‌های بازی و دشمنان به شکل تصادفی در بازی قرار می‌گرفتند تا بازی‌کننده‌ها با هر بار بازی کردن با روند تازه‌ای مواجه شوند.

بازی River Raid

‌‌‌‌‌‌‌

River Raid به عنوان یکی از اولین بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود که فروش‌اش به افراد زیر سن قانونی در کشور آلمان ممنوع شده بود. در آن زمان گفته شد که این بازی موجب بروز خشونت در افراد کم سن و سال می‌شود.

در آخر بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که این عنوان توسط «کارول شاو» (Carol Shaw) اولین بازی‌ساز زن دنیا ساخته شده است. او یکی از کارمندان شرکت آتاری بود و بازی‌هایی مثل ۳D Tic-Tac-Toe، Polo، Othello و Harbor Escape را ساخته است.

در ادامه می‌توانید ویدیویی از روند بازی این عنوان را مشاهده کنید:

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳۵ دیدگاه
  1. Avatar فریدون کریمی

    یعنی هر کی اینو بازی کرده کم کم باید به فکر نوه باشه

  2. Avatar حسین اسدی

    سلام باورتون میشه با خوندن مطلب و یاد اون زمان گریه ام گرفت؟! چقدر پول بابت شکستن دسته میدادیم . دسته خلبانی ضعیف بود ولی دسته گوشتکوبی همینی که تو عکس هست مثلا بهتر و قویتر بود

    1. Avatar امیر

      من معتقدم هنوز هم می شه دهه شصتی ها رو دور هم دیگه با اون خاطرات نابشون جمع کرد…

  3. Avatar سعید

    با عرض سلام و احترام
    آیا کانالی در تلگرام هست که بشه این بازیها رو اونجا دانلود و استفاده کرد؟
    با تشکر

  4. Avatar مهدی

    یادش بخیر …. هنوز هم وقتی این بازی رو می بینم خنده رو لبام نقش می بنده … یاد داداشم که کلی با هم بازی می کردیم نوبتی …. با دسته خلبانی …. روزی ۸ ساعت …. هدیه داداش بزرگم بود … کجایی بچگی که دلم برات ۱ ثانیت لک زده

  5. Avatar نوید

    واقعا یاد اون روزها بخیر
    من از بچگی تا امروز دغدغم این بود که اخر این بازی چی میشه تا امروز که این بازی رو روی کامپیوتر تا اخر رفتم البته با کمال شرمندگی بدلیل کنجکاوی بیش از حد و نداشتن صبر و طاقت دوران بچگی مجبور شدم از نسخه ی هک شده ای استفاده کنم که بنزین های مپ رو زیاد و از بین نرفتنی میکرد با این وجود پوستم کنده شد تاتونستم تا اخرش برم
    اصلا منتظر یک پایان هیجان انگیز نباشید هر چقدر جلوتر میروید متوجه میشوید که همان مراحل قبلی با اندکی تغییر دوباره تکرار میشوند و در نهایت بی ذوقی سازندگان هواپیما با رسیدن به امتیاز ۹۹۹۹۹۹(به ۱۰۰۰۰۰۰ نمیرسد) خود به خودمثل حالت تمام شدن بنزین منفجر شده و به جای عدد امتیاز ۶ ستون کنار هم قرار میگیرد و بازی تمام میشود
    اما انچه که باقی مانده است حسرت روزهای شاد کودکی برای ماست

  6. Avatar صادق

    با سلام صدای بنزین تمام کردنش و بنزین زدنش خیلی باحال بود . و واقعا یادش بخیر .من اینکه ۳۵ سالم هست . هنوز آتاری و فیلم بازی river raid رو نو و سالم دارم .

  7. Avatar علی

    صدای تموم شدن بنزین هواپیماش تو گوشمه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه