پرینت چهاربعدی: ماده‌ای که نسبت به زمان و مکان حساس است

۱۰ بهمن ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

زمانی که برای اولین بار پرینترهای سه‌بعدی را دیدیم، حسابی ذوق‌زده شدیم. با این حال، دیگر به این پرینترها عادت کرده‌ایم؛ طوری که می‌توانیم حتی یک پرینتر سه‌بعدی را در خانه داشته باشیم. دانشمندان اخیرا برای اولین بار بعد چهارم را هم وارد صنعت پرینت کرده‌اند. یعنی عنصر زمان هم در ماده‌ای که پرینت کرده‌اند تاثیر دارد.

ماده‌ای که محققان ساخته‌اند، به محیط اطراف‌اش واکنش نشان می‌دهد.

محققان موسسه‌ی مهندسی زیستی Wyss، سازه‌هایی با استفاده از هیدروژل (Hydrogel) ساخته‌اند که با قرار گرفتن در آب، شکل‌شان عوض می‌شود. یعنی این سازه‌ها می‌توانند به محیط اطراف خود عکس‌العمل نشان دهند. درست مثل یک گل آفتاب‌گردان که به سمت نور خم می‌شود، یا مثل یک تاک که از ساختمان بالا می‌رود.

مهندسان موسسه‌ی Wyss در هاروارد، از فیبریل‌های سلولوزی (فیبرهای بسیار کوچک) استفاده کرده‌اند. این فیبریل‌ها از چوب گرفته شده بودند و وظیفه‌ی اصلی‌شان دادن خصوصیات مشخصی به یک گیاه است. مهندسان سپس فیبریل‌ها را دستکاری کردند تا سازه‌های هیدروژلی بسازند. هیدروژل توانایی بسیار زیادی برای جذب آب دارد.

پس از ساخت ماده‌ی اصلی، محققان سپس با استفاده از مدل‌سازی ریاضی، ماده را طوری پرینت کردند که بتواند به هر شکلی که می‌خواهد در بیاید.

محققان متعددی برای ساخت این ماده تلاش کرده‌اند؛ تیم بزرگی از مهندسان، ریاضی‌دانان، شیمی‌دانان و هم‌چنین زیست‌شناسان گیاهی روی ساخت این ماده کار کرده‌اند.

می‌توانید در ادامه، ویدیویی که از ماده‌ی ساخته منتشر شده را ببینید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: Tech Times

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه