عکس‌های جدید افق‌های نو: پلوتو اتمسفری آبی رنگ دارد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

ناسا هنوز هم مشغول دریافت داده‌های کاوشگر «افق‌های نو» است. در جدیدترین داده‌های دریافت شده، افق‌های نو تصاویری از اتمسفر اطراف سیاره‌ی کوتوله‌ی پلوتو فرستاده است. این تصاویر، رنگی آبی را در اتمسفر فوق‌العاده رقیق پلوتو نشان می‌دهند.

جو پلوتو به دلیل وجود اجزایی بزرگ، با رنگ آبی دیده می‌شود.

این تصویر، پیش از این هم توسط افق‌های نو فرستاده شده، اما عکس قبلی، سیاه و سفید بود و رنگ اتمسفر پلوتو در آن مشخص نشده بود. این عکس در حالی توسط دوربین Lorri گرفته شده که فضاپیمای افق‌های نو، در حال دور شدن از پلوتو بوده است.

محققان می‌گویند که رنگ آبی جو پلوتو، به دلیل اجزایی است که در اتمسفر آن قرار دارد. مثل زمین، سیاره‌ی کوتوله‌ی پلوتو هم جوی متشکل از نیتروژن دارد. واکنش این نیتروژن با نور فرابنفش خورشید و همچنین وجود متان در این واکنش، اجزایی بزرگ را در اتمسفر پلوتو به‌وجود آورده است.

«کارلی هاوت»، از محققان تیم افق‌های نو می‌گوید: «رنگ آبی اتمسفر پلوتو، نشانگر ساختار و اندازه‌ی اجزای داخل اتمسفر آن است. آسمان آبی معمولا در نتیجه‌ی برخورد نور خورشید با اجزای خیلی کوچک به‌وجود می‌آید. روی زمین، این اجزا، مولکول‌های خیلی کوچک نیتروژن هستند. روی پلوتو، این اجزا کمی بزرگ‌تر هستند.»

دکتر هاوت می‌گوید که اگر روی پلوتو بایستید و به آسمان آن نگاه کنید، آسمان را سیاه می‌بینید. رنگ آبی هم تنها در غروب و طلوع آفتاب ظهور می‌کند.

دریافت اطلاعات کاوشگر افق‌های نو تا سال آینده‌ی میلادی ادامه خواهد داشت.

منبع: BBC

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar دوربین مداربسته

    سلام.ممنون ازسایت خوبتون.یه نظرسنجی در مورد گوشی های هوآوی بزارید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه