پلی‌استیشن۴ پرو واقعا چقدر قدرتمند است؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

همان‌طور که در خبرهای قبلی هم خواندید، شرکت سونی، در جریان مراسمی که نیمه‌شب گذشته برگزار کرد، از مدل بهبود یافته‌ی کنسول پلی‌استیشن۴ با نام «پلی‌استیشن۴ پرو» (PlayStation 4 Pro) رونمایی کرد. اما در قلب این کنسول جدید، چه خبر است؟

نسل جدید پلی‌استیشن، از یک تراشه‌ی SoC که با همکاری سونی و شرکت AMD طراحی شده، استفاده می‌کند. تراشه‌های SoC، تراشه‌هایی هستند که تمام قطعات و بردهای الکترونیکی مثل پردازنده‌ی مرکزی (CPU)، پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) و حافظه‌ی اصلی (RAM) را در خود جای داده‌اند. پردازنده‌ی مرکزی دستگاه، هنوز از همان معماری جگوار/پوما که در مدل اولیه‌ی پلی‌استیشن۴ هم بکار گرفته شده بود، استفاده می‌کند. این پردازنده‌ی مرکزی، هنوز هم ۸ هسته دارد ولی فرکانس‌شان در مقایسه با مدل اصلی پلی‌استیشن۴ افزایش یافته. رم دستگاه هم از لحاظ ساختاری تغییری نکرده و هنوز از نوع GDDR5 است ولی فرکانس آن هم افزایش یافته و این‌بار به فناوری فشرده‌سازی انحصاری شرکت AMD مجهز شده است. این دو در کنار هم سبب می‌شوند تا قدرت پردازشی دستگاه، چند درصدی بهبود پیدا کند.

اما تغییر اصلی در مهم‌ترین قطعه، یعنی پردازنده‌ی گرافیکی رخ داده است. سونی، قید پردازنده‌ی گرافیکی مدل قبلی پلی‌استیشن۴ را به کل زده و این‌بار از پردازنده‌ای با معماری «پولاریس» (Polaris) استفاده کرده است. پولاریس همان معماری موفقی است که در کارت‌های گرافیکی Radeon RX 480 از آن استفاده شده است. طبق ادعای سونی، این تغییر معماری سبب شده تا قدرت خام پردازش گرافیکی دستگاه، به ۴٫۲ ترافلاپس برسد. پلی‌استیشن۴ اصلی، از تراشه‌ی گرافیکی‌ای استفاده می‌کند که قدرتی مشابه یک کارت گرافیک Radeon 7850 دارد و قدرت خامش، حدود ۱٫۸۵ ترافلاپس بود. یک دودوتا چهارتای ساده نشان می‌دهد که پلی‌استیشن۴ پرو در مقایسه با پلی‌استیشن۴، چیزی بین ۲ تا ۲٫۵ برابر سریع‌تر است.

این موضوع، فاصله‌ی قدرت پردازشی بین کنسول‌های بازی و کامپیوترهای رومیزی را کاهش می‌دهد. برای مثال، قدرتمندترین کارت گرافیک حال حاضر، یعنی Titan X Pascal قدرتی معادل ۱۱ ترافلاپس دارد.

‌‌‌‌‌

منابع:  PCWorld و techPowerUp

Birthday_Footer

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۶ دیدگاه
  1. Avatar Sina

    سلام من یه سوال دارم. Ps4 pro بازی های ps4 معمولی رو اجرامیکنه؟

  2. Avatar مصطفی

    امیدوارم دیجی کالا بتونه در زمان مناسب این کنسول رو با قیمت مناسب موجود کنه چون در زمان عرضه توی بازار قیمت های نا منصفانه میدن

  3. Avatar Alireza.A

    دلم برای اقای فرهنگ حشمتی تنگ شده بود. خوشحال شدم مقاله جدیدی از اقای حشمتی دیدم. ارزوی موفقیت و سلامتی برای همه نویسنده های دیجی کالا و دیجی کالا مگ.

  4. Avatar مهدی

    عمرا بازهم به قدرت pc برسه فقط pc

  5. Avatar شاهی

    باسلام
    از شرکت دیجی کالا انتظار می رود همانند سنوات گذشته در عرضه محصولات جدید، نسبت به عرضه ps4 pro زودتر از دلالان و سوداگران بازار سیاه اقدام نماید،
    باتشکر

  6. Avatar حسن ر.

    ۴۰۰ دلار واقعا می‌صرفه. ولی متاسفانه وقتی ایران میاد قیمتش این نخواهد بود.

  7. Avatar کامبیز

    دیگه زمان زمان فناوری های ۴k رسیده به نظر من تهیه کردن یک PC که مجهز به کارت گرافیکی ۱۰۶۰-۱۰۷۰ یا ۱۰۸۰ خیلی بهتر از تهیه این کنسول هست. این روب ه خاطر ضد حال زدن به طرفدار های کنسول نمیزنم من خودم هم حامیه کنسول هستم اما خب سرو کارم با PC هست من خودم خیلی خوشم اومد از این نسخه PS4 واقعا یک غول به تمام معنا هست ولی واقعیتش اینه کنسول ها هرچقدر هم خودشون رو آپدیت کنند عمرا به پای PC برسه.

    ظاهرا قدرت کارت پردازنده گرافیکی این کنسلو خیلی بهتر شده که از چیپست Raedon RX 480 بهرهمنده و این به شما اجازه میده با حداکثر کیفیت ممکن در ریزولوشن ۱۰۸۰P روی ۶۰ فریم نسبت به نرخ استاندارد اون بازی (معمولا بازی ها بر ۳۰ فریم یا ۶۰ فریم قفل میشوند) ازش لذت ببرید. حتی بر اساس ادعای AMD میتونید بازی رو به روی ۴K با فریم ۶۰ اجرا کنید این رو تنها در بخش مشخصات چیپست ۴۸۰ میشه فهمید که این کنسول میتونه با کیفیت ۴K و ۶۰ فریم بر ثانیه بازی هارو اجرا کنه که مرتبط با PC بود اما این به تنهایی کافی نیست و بر اساس قدرت حافظه اصلی و پردازنده مرکزی میشه به نتیجه رسید که این امکان غیر ممکن نیست بنابراین در کنسول میتونیم به نرخ ۳۰ یا حتی در صورت ممکن به ۶۰ فریم برسیم.

    مایلم یه مقایسه خیلی ساده و سریع بین چیپست گرافیکی کنسول جدید و کارت ۱۰۶۰ جدید در سری ۱۰ انویدیا رو انجام بدم.

    فرکانس اصلی پردازنده گرافیکی کنسول جدید ۱۱۲۰ مگاهرتز و حداکثر تا ۱۲۶۶ (۱.۲Ghz) مگاهرتز هستش.
    فرکانس اصلی پردازنده گرافیکی ۱۰۶۰ برای کامپیوتر شخصی ۱۵۰۶ مگاهرتز (۱.۵Ghz)

    حداکثر ریزولوشن قابل پشتیبانی در کنسول جدید میتونه ۴K باشه : ۳۸۴۰ × ۲۱۶۰ در ۶۰ هرتز (اجرای بازی ها در کیفیت ۴K تا نرخ ۳۰ فریم کاهش خواهد یافت) نباید امیدوار باشید که با نرخ ۶۰ میشه همه بازی هارو اجرا کرد.
    حداکثر ریزولوشن قابل پشتیبانی در ۱۰۶۰ میتونه ۸K باشه : ۷۶۸۰×۴۳۲۰ در ۶۰ هرتز
    نکته : منظور از ۸K در کارت گرافیکی ۱۰۶۰ این نیست که در بازی هم میشه ۸ ک رو در ۶۰ فریم دریافت کرد منظور حداکثر ریزولوشنیه که میتونی به نمایشگر انتقال بده. اما راجب ۴K در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه هیچ مشکلی نخواهد داشت.

    فرکانس حافظه مرتبط پردازنده گرافیکی در کنسول جدید ۱۷۵۰ مگاهرتز (۱.۷Ghz)
    فرکانس حافظه مرتبط پردازنده گرافیکی ۱۰۶۰ در کامپیوتر شخصی ۸۰۰۸ مگاهرتز (۸Ghz) !!!!!!

    همچنین هر دو چیپست از رابط های برنامه نویسی به زبان قدرتمند ++C نسخه ۱۴ پشتیبانی میکنه که شامل Vulkan, Direct X 12 و OpenGL 4.5 هستش این باعث میشه بازی ها از این پس بسیار سریعتر و بهتر از نسل های قبلی خود توسعه پذیر باشند.

    بر اساس تفاوتی که مشخص هست کاملا روشنه کنسول خیلی مونده تا به پای PC برسه.

    اما در کل پیشرفت خوبی بوده و با ضد حالی که راجب مدل اسلیم این کنسول خوردیم به نظر میاد مدل Pro بسیار بهتر هست.
    به امید بهترین آرزو ها برای طرفداران PC و کنسول ها.

  8. Avatar ایمان نوروزی

    با سلام لطفا رو کنسول پی اس ۴ اسلیم وپی اس ۴ پرو را زود تر موجود کنید حداقل بزودیش کنید با تشکر.

    1. Avatar علی مرادی

      بله لطفا انجام دهید

  9. Avatar رامین

    در جوابه اقای hamid payne بله کیسبرای کسایی که نرخ فریمه بالا و رزلوشن ۴k رو میخان خوبه ولی به چه قیمتی.شما یه کیس بخای برای بازی ۴k و نرخ فریم ۶۰ ببندی فقط و فقط برایکیس حداقل باید بینه ۵ تا ۷ ملیون هزینه کنی بدونه محاسبه کیبورد و موسه مخصوصه گیم و همینطور مانیتور ۴k با کیفیت که چند ملیونی اضافه میکنه.درحالیکه شما با هزینه ۴۰۰ دلاری میتونین یه ps4 pro بگیرین و اکثره بازی ها رو بنا برتصمیم سازنده بازی با رزلوشن ۱۰۸۰p و نرخه فریم ۶۰ثانیه و حتی ۴k به صورت upscale شده با نرخ فریم ۳۰ ثانیه بازی کنید بعدم تلاشیکه سازنده های بازی برای بهینه کردنه بازیها. وی سخت افزار کنسولانجام میدن چندین برابره pc هست چون دقیقا میدونن با چه سخت افزاری طرف نستند ولی در pc قذرته سخت افزار بسیار بالاست ولی به همون اندازه قابلیت اجرای بازی ها بالا تر نیست که به علته عدمه بهینه سازیه کافی بازی ها درنسخه pc هیت.همین که سونی و مایکروسافت دارند کنسول هاشون رو با ضرر و یا سوده بسیار ناچیز میفروشن خودش خیلی چیزها رو نشون میده.

  10. Avatar علی جوادی

    از دی جی کالای عزیز خواهش میکنم که این کنسول رو از ۲۰ آبان موجود کنه..من خودم الان کنسول پلی۴ رو میخوام اما صبر میکنم تا این غول ۳ طبقه بیاد…آقای حشمتی عزیز میشه لطف کنین و جواب بنده رو بدین؟
    دی جی کالا از روز عرضه ی جهانی میتونه این کنسول رو موجود کنه یا بریم نسخه ی قبلیشو بخریم؟
    ممنون

  11. Avatar Hamid Payne

    بازی کردن با کنسول خیلی لذت بخشه
    ولی اگه گیمر حرفه ای هستید و گرافیک و نرخ فریم فوق العاده بالا و کیفیت ۴k رو بدون هیچ مشکلی بازی کنید و لذت ببرید کیس گیم بهترین گزینه است
    پردازش کارت گرافیک Titan X Pascal طوری است که کوچکترین پارتیکل ها و تکسچر ها
    حتی برای بافت مثل چرم سایه نمایش میده
    که کنسول خواب این یکی رو باید ببینه
    کارت گرافیک GTX1080
    و سی پی یو Intel Skylake Core i7-6900K
    میتونه بهترین تجربه برای بازی باشه

    1. Avatar حسن ر.

      این کارت Titan XP که مثال می‌زنی، قیمت رسمیش به‌تنهایی ۱۲۰۰ دلاره! یعنی ۳ تا PS4 Pro که اونم تازه تو باز جهانی پیدا نمیشه و مردم دست دوش رو دارن ۱۷۰۰ دلار می‌فروشن.

  12. Avatar hesam

    اجرای بازی ها به صورت ۱۰۸۰ و با ۶۰ فریم خیلی تو تجربه بازی میتونه تاثیر داشته باشه؟
    نرخ فریم ps4 فعلی چقدره؟

    1. Avatar شایان

      بله شما اگه یه بار ۶۰ فریم رو بازی کنید دیگه با ۳۰ فریم اصلا نمیتونید ارتباط برقرار کنید.
      البته همه ی بازی ها هم ۶۰ نمیشن،بعضی ها ۳۰ فریم قفلن.

    2. Avatar محمد

      اکثر بازی ها رو ۶۰ فریم اجرا میکنه PS4 معمولی…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه