پوست مصنوعی که کش می‌آید و نور ساطع می‌کند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

دوست داشتید پوستی این‌چنینی داشتید؟ پوستی درخشنده و نورانی برای روبات‌ها که می‌تواند ۶ برابر حالت عادی کش بیاید و همچنان درخشندگی خود را حفظ کند. کسانی که این پوست را ساخته‌اند، هشت‌پاها را الگوی خود قرار داده‌اند. هشت‌پاهایی که می‌توانند رنگ اندام‌های فوق‌العاده انعطاف‌پذیر خود را تغییر دهند و بدین ترتیب با دیگر موجودات زنده ارتباط برقرار کنند یا استتار شوند. در سال‌های گذشته هم دانشمندان پوست‌های مصنوعی نورانی ساخته بودند. ولی هیچ‌کدامشان مثل مدل جدیدی که ساخته‌اند و مقاله‌ی آن در ساینس منتشر شده نیستند. این یکی خیلی زیاد کش می‌آید و روشنایی خود را حفظ می‌کند.

آن‌ها برای آزمایش این پوست، روباتی به شکل یک کرم ساخته‌اند که وقتی حرکت می‌کند نورهای رنگارنگش کم و زیاد می‌شود. این روبات دارای سه قسمت پلاستیکی است که هرکدام از آن‌ها زیر سطحشان یک کیسه‌ی هوا دارند. همچنین در آن‌ها یک لایه‌ی نورانی گذاشته شده که می‌تواند به رنگ‌های سبز، زرد یا آبی بدرخشد. این مولدهای نور از موادی ساخته شده‌اند که وقتی به آن‌ها الکتریسیته اعمال می‌شود می‌درخشند. مولدهای نور بین دو لایه‌ی سیلیکون کشسان و دو الکترود قابل انعطاف قرار گرفته‌اند. این ساختار به ماده اجازه می‌دهد که پنج بار بیشتر از مولدهای نور قابل انعطاف قبلی کش بیاید و روشنایی آن حفظ بشود.

برای اینکه روبات حرکت کند، هوا به ترتیب به سه کیسه‌ی هوای زیرشان پمپ می‌شود. وقتی هرکدام از این کیسه‌ها تحت فشار هوا قرار می‌گیرد، پوسته‌ی درخشنده‌‌اش کش می‌آید، میدان الکتریکی در سطح آن افزایش می‌یابد و در نتیجه میزان انتشار نور زیاد می‌شود. به ترتیب باد شدن و کم باد شدن هرکدام از سه کیسه باعث حرکت روبات رو به جلو می‌شود. البته سرعت آن خیلی کم است و در هر ساعت فقط می‌تواند به اندازه‌ی ۳۲ برابر طول بدنش حرکت کند. با این حال بازی نور زیادی از خود به نمایش می‌گذارد. این مواد تازه به مهندسان کمک می‌کند بتوانند روبات‌هایی بسازند که با تغییر رنگ، احساساتشان را به انسان نشان می‌دهند.

منبع: ScienceMag, NewScientist

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar مسعود كلانتري

    جل الخالق… قدرت خدا رو ببین!!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه