پیوند دوباره‌ی ویندوز و موبایل (پرونده ویژه ویندوز۱۰)

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

چند سالی می‌شود که به‌شکل جدی کاربران به استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها‌ علاقه نشان می‌دهند؛ شاید به‌همین دلیل باشید که هر ساله شاهد کاهش فروش رایانه‌های شخصی در بازارهای دنیا هستیم. وجود تبلت‌ها و تلفن‌های همراه باعث شده‌اند ‌تا کاربران در هرجایی که هستند بتوانند به اینترنت دسترسی باشند. همین‌طور بتوانند کارهای روزمره‌شان را به‌وسیله‌ی این وسیله‌های جمع و جور انجام بدهند. ‌

مایکروسافت برای این‌که بتواند‌ سهم بیش‌تری از بازار تلفن‌های همراه را در اختیار خود بگیرد، تمام تلاش‌اش را به‌کار بسته تا ویژگی‌های جدیدی در ویندوز ۱۰ بگنجاند.

تمام این اتفاق‌ها برای شرکتی مثل مایکروسافت که درآمد اصلی‌اش را از فروش رایانه‌های شخصی تامین می‌کرد، زنگ خطری جدی بود. این شرکت به شکل ناخواسته درحال از دست دادن بازار رایانه‌های شخصی بود؛ چراکه روز به روز از تعداد کاربرانی که به خرید رایانه‌های شخصی علاقه نشان می‌دادند، کاسته می‌شد. همین موضوع باعث شد تا این شرکت از زمان معرفی ویندوز۸ به بعد به‌شکل ویژه روی پلتفرم‌های موبایل تمرکز کند. ویندوز ۸ روی تبلت‌ها و رایانه‌های شخصی عرضه شد و توانست به موفقیت خوبی هم دست پیدا کند. همچنین مایکروسافت یک نسخه‌ی مخصوص از ویندوز۸ را برای تلفن‌های همراه عرضه کرد.

مایکروسافت برای این‌که بتواند‌ سهم بیش‌تری از بازار تلفن‌های همراه را در اختیار خود بگیرد، تمام تلاش‌اش را به‌کار بسته تا ویژگی‌های جدیدی در ویندوز ۱۰ بگنجاند. مایکروسافت از یک هسته‌ی مشترک برای نسخه‌ی رایانه‌های شخصی و موبایل سیستم‌عامل ویندوز۱۰ استفاده کرده. به همین خاطر هم این دو نسخه به شکلی بسیار مناسب و متوازن با هم ارتباط برقرار می‌کنند. درحالی که این ویندوز ۱۰ برای موبایل در پاییز امسال منتشر می‌شود، خیلی‌ها از هم اکنون برای تجربه این سیستم‌عامل با گوشی‌های جدید، هیجان‌زده شده‌اند.

 Windows-Mobie-2

یک هسته مشترک

هدف اصلی از ساخت ویندوز۱۰ این بوده تا کاربران بتوانند از برنامه‌های مشترک روی تلفن‌های همراه، رایانه‌های شخصی، ایکس‌باکس وان و تبلت استفاده کنند. مایکروسافت ویژگی‌های جدیدی را به نسخه‌ی موبایل سیستم‌عامل ویندوز۱۰ اضافه کرده که از بین آن‌ها می‌توان به ظاهرش اشاره کرد. این سیستم‌عامل از نظر گرافیکی و ظاهری می‌تواند نظر کاربران را به خودش جلب کند. هم‌چنین با حرکت در بین صفحه‌ها انیمیشن‌های روانی نمایش داده می‌شود. ظاهر این سیستم‌عامل به ویندوز ۸.۱ شبیه است؛ اما در کنار ظاهر تغییرات مناسبی هم در آن اعمال شده که لذت کار کردن با این سیستم‌عامل را چند برابر می‌کند. طراحی منوها هم با تغییرات جالبی همراه بوده که باعث شده امکانات بیش‌تری به آن‌ها اضافه شود. امکاناتی که به سهولت کار با آن‌ها منجر خواهد شد.

البته کار کردن با نسخه‌ی موبایل ویندوز۱۰ زمانی هیجان‌انگیزتر می‌شود که یکی از موبایل‌هایی که با این سیستم‌عامل عرضه شده‌اند، به صفحه‌ی‌ نمایشی بزرگ‌تر متصل شود. در این حالت مشاهده خواهید کرد که ظاهر این سیستم‌عامل به ظاهر نسخه‌ی رایانه‌های شخصی سیستم‌عامل ویندوز۱۰ تغییر پیدا می‌کند. هم‌چنین مایکروسافت در این حالت کاری کرده که بتوانید از ماوس و صفحه ‌کلید هم استفاده کنید. عرضه شدن برنامه‌هایی مانند آفیس برای نسخه‌ی موبایلی ویندوز۱۰، باعث شده تا کاربران بتوانند در این نسخه هم دست به تولید محتوا بزنند و پرونده‌های مختلفی را به‌وسیله PowerPoint درست کنند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

برنامه‌های همگانی

هم‌چنین باید به این موضوع اشاره کنیم که مایکروسافت یک‌سری برنامه‌های همگانی (Universal Apps) هم برای نسخه‌ی رایانه‌های شخصی و موبایل عرضه کرده تا کاربران بتوانند از یک برنامه روی چند پلتفرم مختلف استفاده کنند. از ویژگی‌های چنین برنامه‌هایی می‌توان به منتقل شدن اعلان‌ها (Notification) در سیستم‌های مختلف اشاره کرد. در این حالت احتمال ندیدن یک پیام بسیار کم می‌شود. قابلیت پشتیبانی از سرویس‌های ابری هم این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید به بسیاری از فایل‌ها و مدارک در چند دستگاه مختلف دسترسی داشته باشید. می‌توانید کار ویرایش یک فایل را روی رایانه‌های شخصی‌تان آغاز کنید و زمانی که در منزل یا دفتر کارتان نیستید کارتان را روی موبایل به پایان برسانید. اضافه شدن دستیار صوتی به این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز هم باعث شده تا بتوانید به اطلاعات خوبی دسترسی داشته باشید. این دستیار صوتی که «کورتانا» نام دارد برای نسخه‌ی رایانه‌های شخصی و موبایل درنظر گرفته شده و اطلاعات مختلفی را با توجه به موقعیت افراد به نمایش در می‌آورد. هم‌چنین کورتانا به شکلی طراحی شده تا بتوان از آن برای جستجو بین فایل‌ها، تماس با افراد مختلف، ارسال پیام کوتاه به افراد دیگر و حتی اجرای برنامه‌ها استفاده کرد.

Windows-Mobie-1

آینده‌ای امیدوار کننده

حضور ضعیف مایکروسافت در بازار تلفن‌های همراه باعث شده تا این شرکت در ویندوز ۱۰ مخصوص موبایل تغییرات مختلفی به‌وجود بیاورد. تغییراتی که سعی دارند تجربه‌ی یک‌سانی از نسخه‌ی رایانه‌های شخصی را روی موبایل به وجود بیاورند. مایکروسافت با این‌کار می‌تواند مردم را به استفاده از این سیستم‌عامل تشویق کند که درنتیجه باعث می‌شود شرکت‌های بیش‌تری گوشی‌های هوشمند با این سیستم‌عامل راهی بازار کنند. البته مایکروسافت اعلام کرده که اگر شرکتی هم نخواهد از این سیستم‌عامل برای گوشی‌های‌اش استفاده کند، آن‌ها گوشی‌های مختلفی عرضه خواهند کرد. البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که سهم کم بازار ویندوز در بخش موبایل باعث شده که شایعات مختلفی از این‌که مایکروسافت می‌خواهد گوشی‌های اندرویدی هم عرضه کند، شنیده می‌شود. شایعاتی که فعلا دور از حقیقت به‌نظر می‌رسند. سرمایه‌گذاری و تبلیغات مایکروسافت روی ویندوز۱۰ و نسخه موبایل آن آن‌قدر زیاد بوده که احتمال رخ دادن چنین اتفاقی در زمانی نزدیک بعید به‌نظر می‌رسد.

کاملا مشخص است که ویندوز۱۰ می‌خواهد یک بستر مشترک را برای رایانه‌های شخصی، موبایل، تبلت و حتی ایکس‌باکس وان به وجود بیاورد. بستری که به‌وسیله آن کاربران می‌توانند تجربه‌های مشابهی را در زمینه‌ی استفاده‌ از تکنولوژی داشته باشند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

تاریخ عرضه

باید به این موضوع اشاره کنیم که مایکروسافت قصد دارد ویندوز ۱۰ برای موبایل را در پاییز امسال به شکل رسمی منتشر کند. البته این شرکت تا این لحظه چند نسخه آزمایشی از این سیستم‌عامل را برای موبایل‌های مختلف عرضه کرده است.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه