چرا پردازنده‌های نسل جدید اینتل مهم هستند؟

۱۵ شهریور ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

اگر قصد خرید کامپیوتر یا لپ‌تاپ جدیدی را دارید، دست نگه دارید؛ چون پردازنده‌های جدید اینتل امروز عرضه شده‌اند و مطمئن باشید که یکی از آن‌ها را در کامپیوترتان می‌خواهید. اگر می‌خواهید دلیل‌اش را بدانید، نگاهی به نکات زیر بیندازید.

‌‌‌

Intel_1

سرعت و در عین حال باتری بیشتر

اینتل برای اینکه قدرت پردازنده‌های جدیدش را نشان دهد، آن‌ها را با کامپیوترهای پنج سال پیش مقایسه می‌کند و در نهایت هم رقم‌هایی بزرگ ارایه می‌دهد. با این حال، اینتل پردازنده‌های Skylake را پردازنده‌های Broadwell سال قبل مقایسه کرده و گفته است که آن‌ها ۱۰ درصد سرعت بیشتر و ۳۰ درصد پردازش گرافیکی بهتر دارند. پردازنده‌های Skylake هم‌چنین مصرف باتری کمتری دارند و تا یک ساعت باتری بیشتری ارایه می‌دهند.

‌‌‌

Intel_2

لپ‌تاپ‌های سبک، تبلت ها و کامپیوترهای روی درایوی که می‌توانند ویدیوی ۴K پخش کنند

پردازنده‌های Core M اینتل سال گذشته در کامپیوترهای خیلی کوچک و سبکی استفاده شدند، اما اصلا سرعت خوبی نداشتند. اینتل می‌گوید که سرعت پردازش گرافیکی در Core Mهای سری Skylake 40 درصد بیشتر شده است. آن‌ها هم‌چنین توانایی پردازش ویدیوهای HEVC یا همان H.265 را در خود دارند. اینتل ادعا می‌کند که پردازنده‌های Core M جدیدش می‌تواند ویدیوهای H.264 را با مصرف کمتر از یک وات پردازش کنند. این شرکت در نمایشی چهار ویدیوی ۴K را هم‌زمان اجرا کرد و نشان داد که تنها ۲۰ درصد از پردازنده استفاده می‌شود.

اینتل هم‌چنین می‌گوید که می‌توان با سیستم‌هایی که از پردازنده‌ی Core M استفاده می‌کنند برای دیدن ده ساعت ویدیوی ۱۰۸۰p استفاده کرد؛ البته به شرط اینکه باطری دستگاه حداقل ۳۸ وات باشد.

پردازنده‌های Core M جدید اینتل هم‌چنین قرار است که خنک‌تر باشند. اینتل به قدری این سری از پردازنده‌های‌اش را جدی گرفته که مجموعه‌ای برای آن به راه انداخته است: Core M3، Core M5 و Core M7 پردازنده‌های موبایل سری جدید اینتل هستند.

‌‌‌

Intel_3

لپ‌تاپ‌های قوی‌تر

اگر دوست دارید به‌جای دستگاهی قابل حمل و سبک، لپ‌تاپی قوی داشته باشید، باز هم می‌خواهید به Skylake روی بیاورید. اینتل برای اولین بار می‌خواهد پردازنده‌های Xeon خود را که برای سرورها استفاده می‌شود، روی لپ‌تاپ هم قرار دهد. پردازنده‌های مدل K از سری Core i7 هم برای لپ‌تاپ عرضه خواهند شد. پردازنده‌های گرافیکی Iris اینتل هم نسبت به گذشته قوی‌تر شده‌اند. البته تمام این‌ها، به قیمت دوام نیاوردن باتری‌ها تمام خواهد شد.

‌‌‌

Intel_4

قابلیت‌های نسل جدید

اگر لپ‌تاپ یا کامپیوتری جدید گرفته‌اید، ممکن است سخت‌افزارش قابلیت‌های جدید Skylake را پشتیبانی کند. برای مثال اگر میکروفون خوبی داشته باشید، فقط کافی است تا بگویید “Cortana, Wake Up” تا کامپیوترتان را از حالت Sleep خارج کنید. اگر هم کامپیوترتان یک دوربین RealSense اینتل داشته باشد، می‌تواند چهره‌تان را تشخیص دهد.

پورت Thunderblot 3 اینتل هم این امکان را فراهم می‌کند تا توسط آن دستگاه را شارژ کنید، دو مانیتور ۴K به آن متصل کنید، یا کارت گرافیکی به لپ‌تاپ‌تان اضافه کنید.

‌‌‌

Intel_5

چگونه پردازنده‌ها را از هم تشخیص دهیم؟

شناختن مدل‌های مختلف پردازنده‌های اینتل کار سختی نیست. برای مثال اگر پردازنده‌ی Skylake را می‌خواهید، دنبال مدلی از Core i3، i5 یا i7 باشید که با عدد ۶ شروع می‌شود؛ مثل Core i7-6920. عدد ۶ نشان دهنده‌ی پردازنده‌های نسل ششمی اینتل است. شماره‌های قبلی هم هر کدام نسل مختص به خود را نشان می‌دادند.

بقیه‌ی نشانه‌ها چنین معنایی دارند:

– حرف H برای پردازنده‌های قوی ۴۵ وات یا ۳۵ واتی است.

– حرف Q چهار هسته‌ای بودن را نشان می‌مدهد.

– حرف U معمولا برای پردازنده‌هایی است که مصرف ۷.۵ تا ۱۵ وات دارند و برای کامپیوترهایی که روی باتری کار می‌کنند طراحی می‌شود.

– معمولا اگر عدد سوم از پردازنده‌هایی که U دارند ۶ یا ۵ باشد، مثل Core i5-6260U، پردازنده کمی قوی‌تر است و پردازنده‌ی گرافیکی قوی‌تر Iris دارد.

– عدد دوم هم معمولا سرعت پردازنده را مشخص می‌کند. مثلا i5-6300 صد مگاهرتز از i5-6200 قوی‌تر است.

‌‌‌‌‌

Intel_6

همه چیز را با هم نخواهید

اینتل می‌گوید که تا چند ماه آینده کامپیوترهای زیادی با پردازنده‌ی Skylake برای خرید موجود خواهند بود. با این حال هنوز هم تا عرضه‌ی کامل سری پردازنده‌های Skylake زمان باقی است. پردازنده‌های همراه Xeon تا سال آینده‌ی میلادی عرضه نخواهند شد؛ تا عرضه‌ی پردازنده‌هایی که vPro دارند هم مانده است. مدل‌هایی هم که پردازنده‌ی گرافیکی Iris دارند در سال ۲۰۱۶ عرضه می‌شوند.

اگر می‌خواهید کامپیوتر جدیدی بخرید، بهتر است که به دنبال پردازنده‌های Skylake باشید، اما به این موضوع هم توجه کنید که احتمالا شرکت‌های کامپیوتری می‌خواهند تا مدل‌های نسل قبلی‌شان را سریع‌تر بفروشند و مدل‌های Skylake را جایگزین آن‌ها کنند؛ در نتیجه ممکن است قیمت‌های‌شان را پایین بیاورند.

‌‌

منبع: Gizmodo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar میلاد حاتمی

    ممنون از مطلب زیبای شما
    با ذکر منبع در سایت میلاد حاتمی با آدرس
    http://milad-hatami.ir
    منتشر شد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه