چه کسی آیفون ۴ اینچی می‌خرد؟

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
آیفون

اگر شایعات این روزها درست باشد، اپل می‌خواهد تا حدود یک ماه دیگر، یک آیفون ۴ اینچی معرفی کند. دو حالت بیشتر وجود ندارد: یا کلا اپل چیزی از ترندهای بازار تلفن‌های هوشمند نمی‌داند – که البته دور از ذهن است – یا این‌که می‌خواهد مشتریان از دست‌رفته‌ی خود را دوباره به‌دست بیاورد. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهم.

      ‌‌‌‌    ‌‌‌

آیفون 5se

قبل از هر چیزی یک بار دیگر هر آن‌چه از آیفون ۴ اینچی اپل می‌دانیم را برای‌تان بازگو می‌کنم. شایعات زیادی وجود دارند که می‌گوید اپل در اواخر اسفند همین امسال، از یک آیفون جدید رونمایی می‌کند. این دستگاه احتمالا با نام آیفون ۵se معرفی می‌شود و تا آنجا که ما می‌دانیم نمایشگری ۴ اینچی دارد. این گوشی ظاهری همچون آیفون‌های ۶ و ۶s و قدوقواره‌ای مثل آیفون ۵s خواهد داشت. آیفون ۴ اینچی جدید به حسگر اثر انگشت مجهز است و پردازنده‌‌اش هم مثل خانواده‌ی ۶s است. تا این لحظه می‌دانیم که این آیفون کوچک فاقد قابلیت لمس ۳D است. می‌رویم سراغ اصل مطلب؛ در بهترین حالت فکر کنید یک آیفون ۶s دارید، با این تفاوت که مثل آیفون‌های دو سال پیش خیلی تروتمیز در دستتان می‌غلتد! فرض کنید با قطعیت، گوشی بعدی‌تان آیفون است؛ آیا حاضرید آیفون ۴ اینچی را بخرید؟ اساسا چه‌ کسی آیفون ۴ اینچی اپل را می‌خرد؟

به دور و بر خود نگاه می‌کنم؛ عده‌ای از دوستان و همکارانم از شنیدن احتمال معرفی آیفون ۴ اینچی هیجان‌زده شده‌اند. یکی از دوستانم عکاس خیابانی است و چند سالی است که به‌طور حرفه‌ای به آیفونوگرافی مشغول است. او که حالا آیفون ۶s دارد با قاطعیت از ایده‌ی تولید آیفون‌های ۴ اینچی جدید با دوربین‌هایی در حد آیفون ۶s دفاع می‌کند. برای او عکاسی خیابانی با یک آیفون ۴ اینچی بسیار هیجان‌انگیزتر و راحت‌تر است؛ به‌خصوص این‌که یک آیپد هم همیشه دم‌دستش باشد. چند نفر از همکارانم، دلایل دیگری برای استقبال از آیفون ۴ اینچی دارند. یکی‌شان اصلا هیچ‌وقت آیفون نداشته و از طرفداران آیپاد تاچ است. او حالا با شنیدن احتمال آیفون ۴ اینچی جدید سر ذوق آمده و می‌گوید شاید قید نکسوس ۵x‌اش را زده و یکی از آن‌ آیفون‌های کوچک را بخرد. دوستان دیگری هم دارم که هنوز آیفون ۵ و ۵s دارند. آن‌ها به آیفون‌های ۴٫۷ ‌و ۵٫۵ اینچی روی خوش نشان ندادند و حالا با انتشار خبرهای آیفون ۵se برای خریدش دورخیز کرده‌اند. مشت نمونه‌ی خروار است! آیفون ۴ اینچی طرفداران سرسختی دارد. اما آمار و ارقام به ما چه می‌گوید؟

آیفون ۴ اینچی

خودمان که آمار خاصی نداریم؛ اما موسسه‌ی تحقیقاتی IDC می‌گوید در سال ۲۰۱۵، سهم گوشی‌های ۴ اینچی از بازار تلفن‌های هوشمند، فقط ۶ درصد بوده. یک سال قبل‌تر، یعنی ۲۰۱۴ هم گوشی‌های ۴ اینچی، ۱۲ درصد از سهم بازار را در دست داشتند. اما دلیل این عدم استقبال از گوشی‌های ۴ اینچی چیست؟ برای پاسخ به این سوال لازم نیست متخصص بازار موبایل باشید؛ در دو سال اخیر با هیچ‌گونه تلفن همراه هوشمند رده‌بالای ۴ اینچی ملاقات نکردیم. به عبارتی در گزینه‌های روی میز خریداران، موردی با نمایشگر ۴ اینچی یافت نمی‌شد.

از چند سال پیش سازندگان گوشی‌های اندرویدی فهمیدند چطور باید جلوی آیفون بایستند. آن‌ها از نمایشگرهای بزرگ‌تر استفاده کردند. این شرکت‌ها تاحدی به هدف خود رسیدند و توانستند برای اولین بار اپل را هم دنبال خود بکشانند. اپل با تغییر ذایقه‌ی کاربران، استانداردهای خود را تغییر داد و از تولید آیفون‌های ۴ اینچی دست برداشت. اما حالا پس از گذشت یک‌سال‌ و‌ نیم از معرفی آیفون‌های بالای چهار اینچ، اپل چه در سر دارد؟

تیم کوک چند روز پیش و هنگام اعلام گزارش مالی سه‌ماه‌‎ی شرکت‌اش، به نکته‌ی جالبی اشاره کرد. او گفت که از کسانی که قبل از سال ۲۰۱۴ آیفون‌دار بودند، ۶۰ درصدشان به‌سراغ خرید آیفون‌های ۴٫۷ و ۵٫۵ اینچی نرفته‌اند. جزییات بیشتری دراین‌باره نمی‌دانیم؛ اما شاید خیلی از کاربران حاضر نشده‌اند که گوشی ۴ اینچی خود را کنار بگذارند. شاید اپل می‌خواهد با آیفون ۵se آن‌دسته از مشتریانی که در دو سه سال اخیر با آیفون‌های ۴ اینچی‌شان زندگی می‌کردند را راضی کند.

      ‌‌‌

جدا از همه‌‌ی این حرف‌ها، به نظر شما اپل با تولید آیفون ۴ اینچی جدید، چه کاربرانی را هدف گرفته؟

    ‌‌‌    ‌‌‌   ‌‌‌

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۶ دیدگاه
  1. احمدرضافرمانیه

    من که نمیدونم چرا باید گوشی ها اینقدر بزرگ باشن

    اگه قیمتش مناسب باشه نوت ۵ رو میفروشم و ۵se رو میخرم

  2. Milad

    منم به نوبه خودم طرفدار گوشی جمو جور چهار اینچی هستم ولی بیشتر از سایز صفحه نمایش اندازه گوشی مهمه مخصوصا عرض اون. گوشی لومیا ۵۲۰ رو دادم با سایر تقریبا مشابه زد ۳ کمپکت گرفتم . از گوشی بزرگ خوشم نمیاد و یه جورایی مجبور شدم ولی به نظرم اگه کاربرا ایفون چهار اینچی رو با یه چیز جموجور مثل زد تری کمپکت مقایسه کنن متوجه میشن بابت صفحه بزرگتر بهای چندانی پرداخت نمیکنن. در کل به ابعاد ییشترتوجه کنید تا سایز صفحه. عرض مناسب ۶۳ تا ۶۷ و طول مناسب ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلی متر

  3. علی

    سلام
    به نظر من هم مناسب ترین سایز برای گوشی همون ۴ اینچ است
    ۳.۵ یکم کوچک است، ولی ۴ گزینه خیلی خوبیه
    طرف میره گوشی ۵.۵ اینچ میخره، دو دستی هم نمیشه کنترلش کرد D:
    سایز گوشی فقط ۴ تا ۴.۲!!!

  4. محمدامین ابراهیمی

    خب سایزگوشی هم مثل خیلی چیزهای دیگه به سلیقه وکاربرداون برای خریدارش بستگی داره…الان خیلی ازکودکان ونوجوانان گوشی دارندومی خوان که داشته باشندواپل باطراحی بی نظیری که درساخت داره نظرخیلی هاروبه خودش جلب می کنه که کودکان ونوجوانان که دارای کف دست کوچک ترهستندهم جزاستثنامحسوب می شن…درسته که درسالهای گذشته هم گوشی های ۴ اینچی وجودداشت ولی اپل می خوادگوشی ۴ اینچی رومعرفی کنه که ازلحاظ نرم افزاری وسخت افزاری وطراحی ساخت خیلی ارزش بیشترداره نسبت به گوشی های ۴ اینچی سالهای گذشته…یعنی یک گوشی عالی فقظ درسایزکوچک تر.

  5. بنیامین ت.د

    من فکر میکنم جدا از کاربر های عادی این گوشی برای برنامه نویس ها خیلی مناسب هست ، تا این لحضه برنامه نویس ها و بازی ساز های ای او اس برای کار میرفتن گوشی ایفونی که کمی قدیمیتر هست رو میخریدن ، مثلا در حال حاضر اگر شما برنامه نویس یا بازی ساز ای او اس باشید برای تست میرین و ایفون ۵ یا ۵اس میخرید تا با شما ارزان تر در بیاد اما اگر اپل یه گوشی ۴ اینچی با قیمت ۱۵۰ دلار ارزانتر تولید کنه حتما ترجیح میدید یه گوشی تازه بخرید تا گوشی دست دوم ، البته من فکر میکنم اپل از گوشی ۵ سی درس گرفته و اینبار گوشی کمی ارزانتر نسبت به گوشی های بزرگترش تولید میکنه اما تنها راه دوام اختلاف قیمت ۱۵۰ دلاری هست و حتی اختلاف ۱۰۰ دلاری هم نمیتونه فروش بالایی رو واسه اپل داشته باشه
    در کل این گوشی واسه کسایی هست که تمام وسایلشون جدا باشه یعنی دوربین ، کنسول بازی و کامپیوتر داشته باشی بعد گوشی رو فقط بعضی وقت ها استفاده زیاد کنی نه کسایی که گوشی براشون حکم دوربین ، کامپیوتر و کنسول بازی داره

  6. MohammadR

    حقیقتاً مقاله ی جالبی بود،به نظر من هم ۴ اینچ،خوشدستی خاص خودش رو به همراه داره،کما اینکه با برند اپل همراه بشه!
    مشتری های ۵se کم نیستند!

  7. merjhoi

    ولی متناسب ترین سایز برای گوشی ۴.۷ هستش…
    اونم فقط ۴.۷ ایفون ۶
    فایو اس رو وقتی دست میگیری یه حس مینیمال جالبی داره…ولی به شخصی برای من کاربردی نداشته

  8. بهمن

    تا موقع ای که وارد بازار نشه نمیشه گفت خوبه .گوشیهای اندرویدی امکاناتشون خیلی خوب شده ولی چند وقتی ایفن در جا میزنه.من خودم از مدل ۳g گرفته تاالعان مدلاشو میخرم .حالا یواش یواش دارم سرد میشم .برای پسرم یه ایپد تاچ نسل چهارمی گرفته بودم .هی تودلم میگفتم اگه این سیم کارت میخورد تکمیل بود .حالا۴ اینچ باشه امکانات خوبی بزاره باز حمون ایفن همیشه قدرتمندمیمونه

  9. مهدی حمزه

    من D:

  10. معین

    حاظرم الان ۲ میلیون بدم اون ۴s خودم که ۵ سال پیش خریدم … اون ۳.۵ اینچی عزیز و دوست داشتنی رو با همون کیفیت بدنه و عکاسی بی نظیر ۸ مگا پیکسلی اون زمان رو دوباره بخرم … هنوز از مزگ استیو جابز ناراحتم … دیگه مثل قبل پیشرفتش رو نداره اما هنوز ظریفه و کیفیت داره . البته نسبت به دیگران.
    الان دارم با ۴.۵ اینچی سونی میگذرونم زد سه جمع و جور اما سونی هم به اپل نرسیدواسه من توو کیفیت …
    بعد از سامسونگ/// سونی از چشمم افتاد در گوشی ساختن …

    1. کامی

      رفتی با کمتر نصف قیمت یک ایفون ۶ یک سونی زد ۳ کامپکت خریدی میگه کیفیت بدنه و… البته من اعتقاد ندارم به این صحبت که زد ۳ کامپکت کم کیفیت تره . بلکه اپل با زرق و برق تره شاید اونم بخاطر بدنه فلزیش…این موضوع مربوط به گذشته است ولی حالا شما بیا z5 premium را مقایسه کنید که الان بیشتر از یک میلیون از ۶s plus ارزونتره ولی در همه موارد بهتر از اپله. در بررسی گوشی ها هم دیدیم که بهترین طراحی و استایل هم به z5 premium تعلق گرفت.

  11. سجاد

    قبلا شایعه تولیدش بود و یه سری قطعاتش هم رو میشد بعد اپل آیپاد تاچ ۴ اینچی رو آپدیت کرد!
    در حال حاضر شایعه آیفون ۴ اینچی خیلی قوی شده و اگه به حقیقت بپیونده من بعید میدونم سخت افزار ۶اس رو داشته باشه هرچند که ممکنه لمس سه بعدی یا حسگر اثر انگشت نسل دوم رو هم بذاره روش ولی دوربینش از حد ۶ فراتر نمیره مگر اینکه همزمان با آیفون ۷ اینو معرفی کنه که خب طبیعی میشه سخت افزار ۶اس هم روش باشه

  12. Amir

    گوشی که بزرگتر از ۴ اینج باشه دیگه گوشی نیست! گوشی های ۴ اینچی طرافدارای زیادی دارن (از جمله خودم) و اپل متوجه این موضوع هستش و با تولید یک آیفون ۴ اینچی قدرتمند، بسیاری از افراد (از جمله استفاده کنندگان فعلی آیفون ۵) رو به سمت خودش میکشه…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه