ژاپنی‌ها رباتی ساختند که عرق می‌کند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

ربات‌هایی که سخت کار می‌کنند هم مثل انسان‌ها گرمای زیادی تولید می‌کنند. گرما یک محصول جانبی است که به سیستم آنها فشار وارد می‌کند. این باعث می‌شود مدت زمانی که آنها می‌توانند فعال باشند محدود شود و خیلی زود به شارژ شدن احتیاج داشته باشند. یکی از چیزهایی که باعث می‌شود انسان‌ها بتوانند دونده‌های خوبی باشند، قابلیت عرق کردن آنهاست. عرق با تبخیر به خنک شدن بدن‌ انسان کمک می‌کند. حالا محققان دانشگاه توکیو از این رفتار ایده گرفتند تا عملکرد ربات را بهتر کنند. آنها یک بدنه فلزی ساختند که می‌توان آن را با آب پر کرد. آب داخل بدنه هم با حرکت ربات قطره قطره بیرون می‌ریزد.

این تیم با پرینت سه بعدی از آلومینیوم منفذدار استخوان‌هایی ساختند. آب از میان این کانال‌ها به شکل قابل پیش‌بینی حرکت می‌کند و «غده‌های عرق» هم کنار موتورهای ربات قرار دارند. این قسمت‌ها معمولا هنگام فعالیت شدید داغ می‌شوند. این دستگاه با نصف لیوان آب می‌تواند ۱۲ ساعت فعال باشد. این تیم پی برد که ربات‌شان با روش عرق سه برابر بازدهی بیشتری داشت.

البته روش عرق کردن چندان به اندازه سیستم خنک‌کننده‌ی رایج موثر نیست؛ این سیستم‌ها شامل رادیاتور، تیوب و فن می‌شود. اما با روش جدید این محققان فضای بسیار کمتری اشغال می‌شود و در نتیجه این تیم می‌تواند حسگرها، مدارها و تجهیزات بیشتری به ربات نصب کند. این تکنیک درخور تحقیقات بیشتر است و می‌تواند آینده باشد.

منبع: The Verge

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar امیر محمد

    دمشون گرم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه